Kirjoittaja Aihe: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?  (Luettu 28980 kertaa)

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #45 : Kesäkuu 06, 2012, 15:49:30 ip »
Oletko koittanut kääntää TPS 0 kohtaa reilummin ? Omassa pyörässäni oli jo  tehtaan jäljiltä 0 kohta 250mV. Tietysti tämän todettuani säädin arvon ohjeen mukaiseen 150 mV -ja karmeat seuraukset: aivastelua ja rykimistä tyhjäkäyniltä 3000 asti. Esim liikenneympyrässä sai varoa moottorin stumppaamista/lippoja.
----> käänsin takaisin alkuperäiseen arvoon 250mV ja taas pelitti.
Ja vielä paremmin pelittää kun laittaa venttiilin välykset reilummiksi 0,15-0,20

-KG-
..tässä (omassa) laitteessa on turha koittaakaan saada tyhjäkäynnillä läppää sinne ohjeen mukaiseen reiluun 500mV , -tai saa mutta tkäynti on luokkaa 2500.
V11 lemans palstalta voi lukea että maailmalta löytyy muitakin joilla sama "vika". Kerran laite pelaa paremmin väärillä säädöillä olen jättänyt ohjekirjan arvot omaan arvoonsa  ;)

-KG-

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #46 : Kesäkuu 06, 2012, 19:15:12 ip »
Nyt on käynyt nolosti, kun Guzzin ohjeissa puhutaan millivolteista (mV) ja Guzzidiag puolestaan näyttää Voltteja (V), olen ollut huolimaton pilkun siirrossa… 1 V = 1000 mV.  Tps:n antamat arvot liikkuvat 150 mV – 5000 mV huituvilla = 0,15 – 5,0 V.  Korjailin…

Tps:n antamista arvoista Guzzidiag:in tekijä kirjoittaa, että esimerkiksi 16M (Sport 1100i) ja 15M (V11) ecu:jen tapauksissa tps antaa liikkuessaan ulos kahta erilaista käyrää (tämän vuoksi ohjelmalle on aina kerrottava Guzzin malli). Ensimmäinen menee: 0,15V=0 astetta  => 3,30V=30 astetta.  Sitten mennään 3,30V=30 astetta => 4,15V=60 astetta.  85 astetta alkaen ecu tulkitsee aina että kaasu on täysin auki.

Noista voi piirtää ne kaksi käyrää ja katsella miten tps:n antama jännite korreloi ecu:n tästä tulkitseman läpän aukiolon asteluvun kanssa.

Läpän avautumiskulma 1,9 astetta merkitsee tämän mukaan n.0,160 V. Tuohon (165 mV) TK kertoo tps:n asettaneensa (oletan että koskematta läpän topruuviin, läppä siis tyhjäkäyntiasennossa = 0,165 V, kun pitäisi olla jotain 0,55V).

Kun kaasu on tyhjäkäyntiasennossa, ecu saa tiedon ”0,165 V” = ”läppä 1,9 astetta auki”.  Ei voine toimia kunnolla, koska läpät ovat ymmärtääkseni todellisuudessa topruuvejaan vasten, eli ilmeisesti n. 3,8 astetta auki. Kun läpät antavat ilmaa ”3,8 astetta” verran pytyille ja eculle kerrotaan että ruiskuta bensaa ”1,9 astetta” verran, moottori sammuu?
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 07, 2012, 10:16:36 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #47 : Kesäkuu 07, 2012, 21:16:44 ip »
Olin tässä pari päivää pikku kuumeessa mutta nyt on sit kauan sitten ehdotetut bensanpaineetkin mitattu ja tuloksena oli tasainen 3,3-3,4 bar johon kaasuttelu ei vaikuttanut mitenkään. Ohjearvona on 3bar +-0,2bar joten vähän korkeahan toi ainakin käyttämäni mittarin mukaan on, mutta tuskin noin pienellä erolla voi olla kovin merkittävää vaikutusta, vai mitä mieltä ollaan?

Mulla ei oo ollenkaan ruuvia oikeassa läppärungossa, tai en oo moista ainakaan löytäny, joten käsittääkseni kun välitanko on irti oikea läppä on täysin kiinni.
Säädin uuden TPS:n tanko irrotettuna tohon 165 millivolttiin kun muistan Motomatin joskus mielestäni ihan järkeenkäyvästi ehdottaneen pientä lisäystä 150mV ohjearvoon nykyisillä etanolia sisältävillä bensoilla. Kun tanko on kytkettynä ohjekirja käskee säätää vasemmanpuolen ruuvilla 378mV +-10mV arvoon. Jälkimmäiseen arvoon en oo ennen kiinnittäny mitään huomiota koska pyörä toimi aikasemmin ihan asiallisesti vaikka arvo oli selkeesti tota pienempi.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #48 : Kesäkuu 07, 2012, 21:43:16 ip »
Se on tyhjäkäynnin kierrosluvun säätöruuvi. Toimii yhdessä tyhjäkäynnin seospotentiometrin kanssa, joka sijaitsee nykyään ECU:ssa.
Forza Moto Guzzi!

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #49 : Kesäkuu 07, 2012, 22:31:40 ip »
Joo sehän se, tarkoitin tolla edellisellä että jos säätää tohon ohjeen 378mV arvoon niin läpät on niin paljon auki että tyhjäkäynti kirrokset on relusti yli suositellun 1200 kierroksen, tai ainakin ennen tän kertasen vian ilmestymistä oli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #50 : Kesäkuu 07, 2012, 23:03:56 ip »
Tässä saksalaisen ”punaisen foorumin” administratorin, Karstenin säätöohje 1100 i Sport

"
Jos oikean läpän kuulanivelessä (kaasutanko) on välystä, se voidaan yksinkertaisesti vaihtaa SKF:n kuulaniveleen SFIK 5 FP1.  Tätä varten on kuitenkin vanha kuula viilattava pois ja uusi pää kiinnitettävä ruuvilla.

Venttiilien välys arvoihin 0,20/0,25 mm (Imu/Pako).  Tämä on tarpeen pitkäikäisyyden ja hyvän tyhjäkäynnin saavuttamiseksi.  Tehtaan venttiilienvälykset ovat normaalikäyttöä ajatellen turmiolliset, ne on ajateltu pelkästään melumittauksia varten.

Säätö:

1.   Irrota ryyppymekanismi (ei riitä että pelkästään uraruuvi ja vaijeri irrotetaan).  Mikäli oikean puolen läpässä on upporuuvi: hankkiudu siitä eroon (näkyy vain alhaalta päin).
2.   Säädä tps yhdystanko irti arvoon 150 mV
3.   Kiinnitä yhdystanko
4.   Säädä ohjausyksikön potentiometri keskiasentoon
5.   Käytä moottori lämpimäksi (n. 60C, käytössä ei saisi koskaan ylittää 100C)
6.   Käännä varovasti bypass –ruuvit täysin sisään
7.   Synkronoi imutasapaino 4000 r/min
8.   Säädä tyhjäkäynti arvoon n. 1000 r/min vasemman läpän topruuvilla (niin, että moottori juuri ja juuri käy)
9.   Synkronoi tyhjäkäynnin imutasapaino bypass –ruuveilla.  Normaalisti vasemmanpuoleinen on hiukan enemmän ulkona (vähemmän kuin 1 kierros) jos on ylipäätään ulompana
10.   Säädä tyhjäkäynti tarvittaessa vielä alemmas
11.   Siirry takaisin kohtaan 7 kunnes sekä tyhjäkäynti että osakuormituskäynti ovat molemmat synkronissa, tämä voi viedä hiukan aikaa
12.   Säädä tyhjäkäynti arvoon 1200 r/min
13.   Käännä ohjausyksikön potentiometriä hitaasti rikkaammalle (vastapäivään) kunnes moottorin käynti alkaa olla tasaista.  Tätä varten anna hiukan kaasua ja irrota käsi kahvasta sen jälkeen.  Jos possahtelee tai on epätasaista, seos on vielä hiukan liian laihalla.  Tätä voi tarvittaessa vielä hiukan korjailla myöhemmin, jos kone nostaa kierroksia matalalla kierroslukualueella epävakaasti.
"
V11 - it defines you.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #51 : Kesäkuu 08, 2012, 00:07:54 ap »
Ensin säätäisin TPS:n 150mV ja sitten siirtyisin suoraan kohtiin 12 ja 13, koska ongelmat esiintyvät tyhjäkäynnillä ja olet balanssin jo säätänyt. Välittämättä millivoilteista enää. Siinä tulee käymään niin, että kierrokset tulevat vaihtelemaan tyhjäkäynnillä seospotikan asennon mukaan aivan kuin kaasaripelissä seosruuvilla operoitaessa. Voi olla, että säätöalue ei vaan riitä, jos KN:n tötteröt on paikallaan.
Forza Moto Guzzi!

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #52 : Kesäkuu 12, 2012, 22:18:02 ip »
Homma on taas edennyt sen verran että guzzi on nyt sitten Moto-Italian toivottavasti hellässä huomassa. Rupes jo sen verran ahdistamaan että päätin, varmaan ekan kerran yli kymmeneen vuoteen turvautua vian haussa/korjaamisessa ihan korjaamon apuun. Ens viikolla meinaavat aloittaa joten juhannuksesta alkavalla lomaviikolla vois jopa päästä ajelemaan jos oikeen hyvin käy, ainakin sit loppuviikolla kun kuskikin on selvinny.

Oli muuten eka kerta kun käyn Moto-Italiassa ja pitihän niitä uusiakin guzzeja ja vähän royalejakin käydä kattelemassa. Oon pitäny uusia guzzeja jo monta vuotta rumina enkä muutenkaan kovin mielenkiintoisina mutta luonnossa NTX stelvio näytti oikeestaan aika hienolta. Kelpais ihan semmoisenaan selkä ystävällisemmäksi pitkänmatkan pyöräksi ja jos sais 5-10cm lisää maavaraa, toisen äänenvaimentimen ja ehkä myös  21" etupyörän olis jo aika maukas..

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #53 : Kesäkuu 12, 2012, 23:03:23 ip »
Ja se Dynotecin satsi Stelvioon (ecu:n kartta ja välipönttö) niin on markkinoiden tehokkain katumaasturi.  Onnea korjaukselle (Lahdessa oli 1000S ja kolme eri V11 -versiota mutta välistä puuttui esim. Daytona, Centauro ja keltainen 1100 Sport), toivottavasti saadaan raportti korjauksesta myös tänne, ei luulisi isosta olevan kiinni.  Niinhän se kai on että jos mikään ei kertakaikkiaan auta ja kaikki konstit on varmasti kokeiltu, on tartuttava ohjekirjaan.  Jos sekään kaikesta huolimatta ei auta, viedään pyörä M.Nurmelle Piikkiöön.
V11 - it defines you.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #54 : Kesäkuu 13, 2012, 08:59:44 ap »
Pakko myöntää ettei tullu tällä kertaa ihan kaikki konsteja kokeiltua. Tolla sun aikasemmin laittamalla säätöohjeella ja ihan vaan kärsivällisyydellä olis voinu hyvinkin tulla kuntoon, tai katotaan nyt voihan siinä ihan oikeeta vikaakin olla.
Päätin ihan vaan autoprojektiin väsyneenä että laitan nyt veneen ajokuntoon ja sen jälkeen jos hyvin käy unohdan kaikki projektit pariksi kuukaudeksi, ei oo kauheen järkevää kykkiä tallissa korjaamassa kesäleluja talveksi kuntoon..

Ens viikolla tulee sit toivottavasti raporttia. Kiitoksia kaikille osallistuneille.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #55 : Kesäkuu 13, 2012, 10:06:15 ap »
Lainaus
laitan nyt veneen ajokuntoon

Asiaa - (oma viimeinen tekstini oli toki tarkoitettu kevennykseksi ja aikaisemmat olivat "harrastusta", itse olen pelkkä näpertelijä).

PS.
Pääseekö mainittuun vesikulkuneuvoon tutustumaan 7.7.2012 Lappeenrannassa (MSSA, yhtenä kesänä olin team Mannisen veneessä kyytiläisenä) ?  
V11 - it defines you.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #56 : Kesäkuu 13, 2012, 19:00:22 ip »

Ens viikolla tulee sit toivottavasti raporttia. Kiitoksia kaikille osallistuneille.

Eipä kestä, mutta jos et kerro, mikä oli vikana, pistän laskun ;)

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #57 : Kesäkuu 13, 2012, 22:30:46 ip »
PS.
Pääseekö mainittuun vesikulkuneuvoon tutustumaan 7.7.2012 Lappeenrannassa (MSSA, yhtenä kesänä olin team Mannisen veneessä kyytiläisenä) ?  

Jos se vaan lähtee vielä käyntiin ja pysyy tonne asti ehjänä niin pääsee. Just vaihdoin öljyt ja löysin ilokseni taas yhen halkeemankin rosterisesta pakosarjasta.
Koko vene rupee olemaan jo sen verran rapistuneen näkönen ettei sitä kohta enää kehtaa ajaakaan kun pimeessä. Oon lykänny ulkokuoren ja sisustan remonttia että pysyis edes yks vene ajokunnossa, mutta pakko sekin on kohta aloittaa. Muutaman vuoden vanhoja kuvia on paljon täällä: http://www.saunalahti.fi/~kannit/Sidewinder/Sidewinder.html mutta ulkokuori, sisusta ja konehuonekin on noiden kuvien jälkeen kärsinyt melkoisesti.
MSSA:ssa oot saattanu nähdä mun seuraavankin projektin joka on tosin maannu tossa pihalla ilman moottoria jo pari vuotta: http://www.nettivene.com/moottorivene/argo/395884 siinä on ihan oikeesti paljon tekemistä..

Eipä kestä, mutta jos et kerro, mikä oli vikana, pistän laskun ;)
Jos vika onkin joku idioottimainen, tyyliin irti roikkuva tulpanjohto tai tyhjä bensatankki niin maksan mieluummin..

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #58 : Kesäkuu 14, 2012, 08:31:32 ap »

Jos se vaan lähtee vielä käyntiin ja pysyy tonne asti ehjänä

Katsoin kuvat. Tollaisiakin vehkeitä on siis olemassa. Muutenhan se on hieno mutta kaloja käy sääliksi :)




Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #59 : Kesäkuu 14, 2012, 09:00:57 ap »
PS.
Pääseekö mainittuun vesikulkuneuvoon tutustumaan 7.7.2012 Lappeenrannassa (MSSA, yhtenä kesänä olin team Mannisen veneessä kyytiläisenä) ?  

Jos se vaan lähtee vielä käyntiin ja pysyy tonne asti ehjänä niin pääsee. Just vaihdoin öljyt ja löysin ilokseni taas yhen halkeemankin rosterisesta pakosarjasta.
Koko vene rupee olemaan jo sen verran rapistuneen näkönen ettei sitä kohta enää kehtaa ajaakaan kun pimeessä. Oon lykänny ulkokuoren ja sisustan remonttia että pysyis edes yks vene ajokunnossa, mutta pakko sekin on kohta aloittaa. Muutaman vuoden vanhoja kuvia on paljon täällä: http://www.saunalahti.fi/~kannit/Sidewinder/Sidewinder.html mutta ulkokuori, sisusta ja konehuonekin on noiden kuvien jälkeen kärsinyt melkoisesti.
MSSA:ssa oot saattanu nähdä mun seuraavankin projektin joka on tosin maannu tossa pihalla ilman moottoria jo pari vuotta: http://www.nettivene.com/moottorivene/argo/395884 siinä on ihan oikeesti paljon tekemistä..

Eipä kestä, mutta jos et kerro, mikä oli vikana, pistän laskun ;)
Jos vika onkin joku idioottimainen, tyyliin irti roikkuva tulpanjohto tai tyhjä bensatankki niin maksan mieluummin..

Räyhäkkään näköinen kippo. lienee turhaa surra gasoliinin kulutusta, riemu korvaa kulutuksen.