Nyt on käynyt nolosti, kun Guzzin ohjeissa puhutaan millivolteista (mV) ja Guzzidiag puolestaan näyttää Voltteja (V), olen ollut huolimaton pilkun siirrossa… 1 V = 1000 mV. Tps:n antamat arvot liikkuvat 150 mV – 5000 mV huituvilla = 0,15 – 5,0 V. Korjailin…
Tps:n antamista arvoista Guzzidiag:in tekijä kirjoittaa, että esimerkiksi 16M (Sport 1100i) ja 15M (V11) ecu:jen tapauksissa tps antaa liikkuessaan ulos kahta erilaista käyrää (tämän vuoksi ohjelmalle on aina kerrottava Guzzin malli). Ensimmäinen menee: 0,15V=0 astetta => 3,30V=30 astetta. Sitten mennään 3,30V=30 astetta => 4,15V=60 astetta. 85 astetta alkaen ecu tulkitsee aina että kaasu on täysin auki.
Noista voi piirtää ne kaksi käyrää ja katsella miten tps:n antama jännite korreloi ecu:n tästä tulkitseman läpän aukiolon asteluvun kanssa.
Läpän avautumiskulma 1,9 astetta merkitsee tämän mukaan n.0,160 V. Tuohon (165 mV) TK kertoo tps:n asettaneensa (oletan että koskematta läpän topruuviin, läppä siis tyhjäkäyntiasennossa = 0,165 V, kun pitäisi olla jotain 0,55V).
Kun kaasu on tyhjäkäyntiasennossa, ecu saa tiedon ”0,165 V” = ”läppä 1,9 astetta auki”. Ei voine toimia kunnolla, koska läpät ovat ymmärtääkseni todellisuudessa topruuvejaan vasten, eli ilmeisesti n. 3,8 astetta auki. Kun läpät antavat ilmaa ”3,8 astetta” verran pytyille ja eculle kerrotaan että ruiskuta bensaa ”1,9 astetta” verran, moottori sammuu?