Kirjoittaja Aihe: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?  (Luettu 28926 kertaa)

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #30 : Toukokuu 29, 2012, 20:41:19 ip »
Jatketaanpas tätäkin taas vihdoin.

On ollu hieno kevät noin niinku moottoripyöräilyn kannalta. Guzzi on jo reilun kuukauden ollu sidottuna uuteen nosturiin, enkä oo hiljalleen jo vit.. harmittavan pakollisen ja kiireisen autoprojektin takia ehtiny edes tutkia ongelmaa. Carbtune tuli viikko sitten ja sillä mitattuna heittoa ei ollu ainakaan niin paljoa että se selittäis ongelmat. Edelleen sammuu kun päästää kaasun, vaikka tyhjäkäyntiä käy melko hyvin.
Äsken otin sitten commanderin kokonaan irti ja ajoin kokeeksi ehkä kilsan. Yskähtelee ilmanputsareista ja pakoputkista vähän väliä, muuten toimii ihan samoin kun commanderin kanssakin. Tulppiakin vaihtelin ja ilman commanderiakin näyttäis vasen tulppa mustuvan oikeaa enemmän jo noinkin lyhyellä koeajolla. Ehkäpä vika onkin vakavampi kun vaan joku säätövirhe.

Mitähän tässä nyt pitäis tehdä? Ei ois oikeen rahaa, eikä oikeen haluakaan viedä mihinkään laitettavaksikaan, mutta ei se hirveen fiksua oo vakutuuksia maksaa tallissa seisomisestakaan..

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #31 : Toukokuu 29, 2012, 21:16:52 ip »
Oma V11 tosiaan myös nyki ja pätki viime kesänä aina välillä, kerran possautti vasemman imuputken irti. Tokeni aina joksikin aikaa kun käänsi kaasua täysin kiinni/täysin auki muutaman kerran. Joskus täytyi pitää tyhjäkäyntiä myös yllä kaasulla. Vikakoodien luku ei valittanut TPS -viasta (muista kyllä, esim. ilman lämpöanturi) eivätkä arvot vaihdelleet näytöllä kun kaasua käänteli pyörän paikallaan ollessa (ei käynnissä). PC irti/PC kiinni ei vaikuttanut asiaan, ajoin satoja kilometrejä molemmilla tavoilla.  Jos TPS:n antama "data" hyppää alle normaalin tyhjäkäyntiarvon kun kaasu vapautuu tyhjäkäyntiasentoon - eikös tämä voi aiheuttaa sammahtamisen?  Talvella vaihtui TPS, tänä keväänä olen nyt ajanut ehkä vajaat tuhat km, ei enää näitä ongelmia.  Pitäisihän ne keltaiset pelit saada kulkemaan... (ollaanpa sitten maalla tai vesillä).
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2012, 22:50:32 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #32 : Toukokuu 29, 2012, 23:00:14 ip »
Jospa palauttaisit vakiokuntoon. Orkkis ilmanputsarin kotelo ja suodatin ja niillä tyhjäkäynnin seos ECUn trimmerillä kohdalleen. Oliko nykimistä ennen muutoksia?
Forza Moto Guzzi!

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #33 : Kesäkuu 02, 2012, 14:35:55 ip »
Laitoin just uuden TPS:n ja säädin 165 millivolttiin tanko irrotettuna, ei mitään muutosta. Hetken kävi suht hyvää tyhjäkäyntiä ja sit alko yskiä putsareista ja sammu aina kierrosten laskettua kaasuttelun jälkeen. Ei v..

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #34 : Kesäkuu 02, 2012, 16:26:19 ip »
Laitoin just uuden TPS:n ja säädin 165 millivolttiin tanko irrotettuna, ei mitään muutosta. Hetken kävi suht hyvää tyhjäkäyntiä ja sit alko yskiä putsareista ja sammu aina kierrosten laskettua kaasuttelun jälkeen. Ei v..

Oispa kiva jos ois guzzidiag ja piuhat. Niinko esmes miulla on.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #35 : Kesäkuu 02, 2012, 18:27:26 ip »
Se vois tosiaan olla aika kiva. Laitan yksityisviestiä. Turhahan mun tässä on kiukutella, ihan omaa syytä tää on kun en oo mitään asian eteen tehny. Tässä vaan rupee oikeesti suonet katkeilemaan päästä pelkästä autoprojektin aiheuttamasta ahdistuksesta..

Lisäys ohi aiheen: Laitoin YV:tä varmaan useampaankin kertaan, mut lähetetyt kansio on edelleen tyhjä. Teenkö mä jotain väärin? Vai näkyykö ne vasta kun on luettu?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #36 : Kesäkuu 03, 2012, 21:10:42 ip »
Lainaus
jos ois guzzidiag ja piuhat

Laitoin työkalupalstalle esimerkin miten sain itse (kone seis tilassa) Guzzidiagin pelittämään. Kaapelithan eivät tule kovin kalliiksi. Luulisin että ainakin vikamuistin lukeminen on kiintoisaa ja josko vaikka imuilman lämpötila temppuaa radikaalisti (liitos huono tms.) ?  Ecu laskee tps -asennon perusteella yhdessä ilmanpaineen, imuilmanlämpötilan ja moottorin lämpötilan kanssa ruiskutusmäärän.  Suuttimet puhtaat (jotain kemikaalia tankkiin)? Omalla kohdalla tosin edes auktorisoidiun huollon vikakoodien luku ei kertonut mitään syytä mistä olisi ollut apua (siis tps vaihto auttoi). Onko aikaisemmin esillä ollut kierroslukuanturi ok ?
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=2351.0
V11 - it defines you.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #37 : Kesäkuu 04, 2012, 17:09:07 ip »
Miten lie polttoaineen paineen kanssa; onko muilta (kuin minulta...) mennyt regulaattoreita rikki?

En muista, nostiko se paineet liian korkealle vai pitikö se ne liian matalalla, vai mitä se teki.

Kuitenkin aikanaan poistin orggis reggulasta sisukset pois ja tein siitä liittimen ja kävin autotarvikeliikkeestä tarvikereggulan. Säästin muistaakseni noin 200e.

Mulla ois kyllä mittarikin tossa kätevästi 20 km päässä.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #38 : Kesäkuu 04, 2012, 19:39:26 ip »
Oletko koittanut kääntää TPS 0 kohtaa reilummin ? Omassa pyörässäni oli jo  tehtaan jäljiltä 0 kohta 250mV. Tietysti tämän todettuani säädin arvon ohjeen mukaiseen 150 mV -ja karmeat seuraukset: aivastelua ja rykimistä tyhjäkäyniltä 3000 asti. Esim liikenneympyrässä sai varoa moottorin stumppaamista/lippoja.
----> käänsin takaisin alkuperäiseen arvoon 250mV ja taas pelitti.
Ja vielä paremmin pelittää kun laittaa venttiilin välykset reilummiksi 0,15-0,20

-KG-

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #39 : Kesäkuu 05, 2012, 18:31:03 ip »
kyllä jotain tolkkua löytyi. vikaa vaan ei löytynyt...

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #40 : Kesäkuu 05, 2012, 22:35:56 ip »
Piti siis katsoa:

Drosselklappe X.XX astetta = paljonko TPS kertoo läpän olevan auki ?
Drosselklappe V = paljonko TPS antaa voltteja läpän ”asentotiedosta” eculle ?
Luftdruck = ecu:n sisäisen ilmanpaineanturin arvo ?
Lufttemperatur = imuilman lämpötila ?
Motortemperatur = moottorin (öljyn) lämpötila ?
Ja vikamuisti: neue fehler = uudet häiriöilmoitukset ja gespeicherte fehler = muistissa olevat häiriöilmoitukset.

=> Kun liikuttelee kaasua ja varsinkin siellä ihan alussa ja tyhjäkäyntiaulueella, liikkuvatko arvot lineaarisesti ?
=> Kärsikö käynnistää (minulla ei, kaapelivikaa kai) => miten arvot käyttäytyivät moottorin käydessä?

Tyhkäynnillä tehtaan mukaan n. 3,6 +/- 0,5 astetta (1050 +/- 50 rpm).
Tyhäkäyntiarvoja: 0,55V / 3,8 astetta ja 0,465V / 2,9 astetta.

Edit 6.6: pilkkuja siirretty (mV=>V virheet korjattu).
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2012, 01:59:03 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #41 : Kesäkuu 05, 2012, 22:43:56 ip »
Piti siis katsoa:

Drosselklappe X.XX astetta = paljonko TPS kertoo läpän olevan auki ?
Drosselklappe V = paljonko TPS antaa voltteja läpän ”asentotiedosta” eculle ?
Luftdruck = ecu:n sisäisen ilmanpaineanturin arvo ?
Lufttemperatur = imuilman lämpötila ?
Motortemperatur = moottorin (öljyn) lämpötila ?
Ja vikamuisti: neue fehler = uudet häiriöilmoitukset ja gespeicherte fehler = muistissa olevat häiriöilmoitukset.
=> Kun liikuttelee kaasua ja varsinkin siellä ihan alussa ja tyhjäkäyntiaulueella, liikkuvatko arvot lineaarisesti ?
=> Kärsikö käynnistää (minulla ei, kaapelivikaa kai) => miten arvot käyttäytyivät moottorin käydessä?

asteita jotain 1-2, ihan siivosti.
voltteja en muista, mitattu muutoin olevan ok.
ilmanpaine "noin 1000" joka lie ok
luft: 16 astetta, ok
motor: 40 astetta, ok
vikamuisti: "keine fehler"
kaasun liikuttelu: jouhevasti kulkee numerot
kärsii hyvin, käy ok.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #42 : Kesäkuu 05, 2012, 22:51:24 ip »
Lainaus
asteita jotain 1-2, ihan siivosti.

Ei siis vikamuistissa mitään.  Ei ole Sportin Workshop Manualia mutta V11 on niin lähellä että luulisi tyhjäkäyntiarvojen olevan samoilla haminoilla:

Pitäisi olla siis tällä logiikalla välillä 0,55V / 3,8 astetta  -  0,465V / 2,9 astetta.

Onko TPS:n 0 asteen arvo (läppä täysin kiinni) kohdallaan (0,15V) jos tyhjäkäynnillä (läppä raollaan tyhjäkäyntiasennossa) kerran Guzzidiag näyttää vain 1-2 astetta, kun pitäisi olla 3-4 astetta ?


Lainaus
uuden TPS:n ja säädin 165 millivolttiin tanko irrotettuna

=> Onkos se tässä: 150mV (0,15V) on arvo läppä täysin kiinni, 0 astetta auki. Ei siis pelkästään tanko irti, vaan läpän topruuvi käännettynä lisäksi "ihan auki", siten että läppä on "täysin kiinni" (ruuvi ei saa kantaa). Sen jälkeen läpän säätö topruuvilla takaisin tyhjäkäyntiasentoon arvoon 0,55V (=3,8 astetta).

Sattui lisäksi teksti eteen jossa sanotaan että M16/1100i Sportissa on lisäksi ecussa seospotikka, joka on vastuussa tyhjäkäynnin seoksesta. Jos synkronointi (tyhjäkäynnin synkronointi kerrotaan tässä tehtävän ilmaruuveista) ja oikeat venttiilinvälykset jätetään tässä sikseen, sama teksi sanoo että tyhjäkäynti säädetään vasemman läpän topruuvista kohdalleen (yhdystanko on kiinni, säätö siis liikuttaa tps:ää myös) . Sitten ecu:n seospotikkaa säädetään hyvin varovasti vastapäivään (rikkaammalle) kunnes moottori käy hyvin, ei yhtään enempää. Joskus potikka on tapissa vasemmalla (rikkaalla) - jotta nykimistä tasakaasulla ei tapahtuisi (tätä tekstin kirjoittaja pitää huonona ratkaisuna).

Edit 6.6: pilkkuja siirretty (mV=>V virheet korjattu).
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 06, 2012, 21:54:01 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #43 : Kesäkuu 06, 2012, 08:45:08 ap »
Lainaus
asteita jotain 1-2, ihan siivosti.

Ei siis vikamuistissa mitään.  Ei ole Sportin Workshop Manualia mutta V11 on niin lähellä että luulisi tyhjäkäyntiarvojen olevan samoilla haminoilla:

Pitäisi olla siis tällä logiikalla välillä 5,50 V / 3,8 astetta  -  4,65 V / 2,9 astetta.

Onko TPS:n 0 asteen arvo (läppä täysin kiinni) kohdallaan (0,15V) jos tyhjäkäynnillä (läppä raollaan tyhjäkäyntiasennossa) kerran Guzzidiag näyttää vain 1-2 astetta, kun pitäisi olla 3-4 astetta ?


Tuossa kuvassahan tuo näyttää olevan, 1.9 astetta. Kone sammuksissa.

Lähtee hyvin käyntiin, käy puksuttaa kivasti.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mistä 1100i Sporttiin TPS-mötikkä?
« Vastaus #44 : Kesäkuu 06, 2012, 09:26:13 ap »
Lainaus
sammuu kun päästää kaasun, vaikka tyhjäkäyntiä käy melko hyvin

Lainaus
kuvassahan tuo näyttää olevan, 1.9 astetta. Kone sammuksissa

Edelleen samaa pohdintaa (olen tosin puuhaillut vain omien pyörieni kanssa):

Tuo 1.9 astetta on ymmärrykseni mukaan "illegaali arvo" (seos laihaa). Pitää olla 3,8 astetta läppä tyhjäkäyntiasennossa.

Tuntuisi edellisten tekstien perusteella edelleen, että tps:n perusasetus "läppä kiinni" on väärin ja se johtaa siihen, että tps:n eculle antama läpän asentotieto on koko ajan hieman "jäljessä".  Ecu saa tietoa että läppä on vähemmän raollaan kun se oikeasti on.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 06, 2012, 15:09:30 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.