Kirjoittaja Aihe: California 90  (Luettu 35937 kertaa)

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Vs: California 90
« Vastaus #15 : Marraskuu 11, 2011, 22:22:40 ip »
Mitä jos

Uutta kalistinta muutetaan liiaksi niin mistä meille, jotka pidämme perinteisestä tyylistä, uusi pyörä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 12, 2011, 22:39:10 ip kirjoittanut Antsu »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 90
« Vastaus #16 : Marraskuu 11, 2011, 22:51:41 ip »
Eiköhän vaatimustaso ole edelleen Euro4. Moottoripyörissä.

mm

Peki

  • Viestejä: 155
Vs: California 90
« Vastaus #17 : Marraskuu 12, 2011, 21:01:06 ip »
Eikös tuo Cali 90 ollut  jo Mandellossa nähtävillä syksyllä? Tuon näköinen karamelli siellä tehtaan putiikin nurkassa taisi kököttää. Luulin sitä vain jonkun harrastelijan huvikseen maalamaksi spesiaaliksi. En erityisemmin välittänyt värimallista livenä eikä se kuvissa sen paremmalta näytä.

Ja jos TimoEV et huomannut, messuilla esiteltiin uusia Guzzi-malleja. Toisin kuin tuo juhlavuoden Calistin, uudet pikkulohkot ovat oikeasti läpeensä uudistettuja. Lisää tehoa (ensimmäisen kerran about 20 vuoteen), ilmeisesti uusi kansi ja männät (ei enää Heron-kansia?), yhdellä läppärungolla toteutettu ruisku ja uusi moottorinohjausjärjestelmä, uusitut vaihteiston sisuskalut, viinankestävä metallitankki (tilavuus 22 litraa entisen 17:n sijasta) ym. ym. Ja syy siihen, että tehdas keskittyy noihin "vähän koristeellisempiin pikkulohkoihin" on varmaan se, että tällä hetkellä ne ihan oikeasti OVAT tehtaan pelastus. V7 eri versioineen on tällä hetkellä ainoa malli, jonka myynti on kasvussa. Oliko sen  nyt 35 prosentin myynnin lisäys viime vuonna tai jotain.

Jaa että tuollaisten pyörien aika mennyt jo viime vuosituhannella vai? Katsotaans. Triumphin myydyimmät mallit ovat Bonnen eri versioita, HD on luokassaan myydyin merkki maailmassa (nuo "tehtaan halua uusiutua ja menestyä" edustavat Victoryt eivät taida myydä kymmenesosaakaan siitä), Kawa toi takaisin oman "Bonneville"-mallinsa päivitettynä. Autopuolella Fiat 500 myy paremmin kuin sama auto halvemmassa paketissa, Panda. Rapakon takana esitellään kilpaa uusia versiota legendaarisista muskeliautoista. Alalla kuin alalla retro myy. Aika ei todellakaan ole mennyt, vaan kerrankin Guzzilla on oikea tuote oikeaan aikaan. Joten ei mikään ihmekään, että guzziväki valittaa. Sellaiseen kun ei ole vuosien varrella totuttu.

Muutenkin kannattaa muistella muutaman vuoden taakse: mikä mahtoikaan olla ensimmäinen uusi Guzzi-malli tällä vuosituhannella? Aivan, pikku-Breva. Ja mitäs sen jälkeen tulikaan? Isot B:t, Grisot, Norge, Stelvio... Eiköhän tästäkin hyviä asioita synny, kun pikkuisen malttaa odottaa. Kyllä se Calistinkin sieltä tulee.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 90
« Vastaus #18 : Marraskuu 12, 2011, 21:45:03 ip »
Ainoa vaan, että Guzzin pyörät eivät ole retroa. Ne ovat sitä samaa kuin ennenkin, puettuna uusiin vaatteisiin, myös se pikku-Breva. Teknisiä uudistuksia ei ole pikkulohkossa nähty sitten ruiskun (n.2000 jotain?). Californiassa uutuuksia ehkä myös ruiskupäivitys -89-90. Sen jälkeen lähinnä päivitetty kiiltoastetta ja kuutioita. Muutoin nojataan yhä siihen samaan Tonti-runkoiseen viisivaihteiseen.
Jos tehtäisiin retroa, oltaisiin jo sen 1400cc kolmiventtiili_pytyt_tankista Calissa. Eli uutta tekniikkaa vanhahtavissa kuteissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: California 90
« Vastaus #19 : Marraskuu 12, 2011, 22:34:19 ip »
Pikku-Brevaa ei näyttäisi enää olevan.
Eipä tosiaan ole pikkulohkoa paljon uudistettu vuosien varrella - mutta nyt on.  :)
Emeritus-guzzisti

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: California 90
« Vastaus #20 : Marraskuu 12, 2011, 23:55:00 ip »
Eipä tosiaan ole pikkulohkoa paljon uudistettu vuosien varrella - mutta nyt on.  :)
Mitä uutta ?  Minulla on Nevada i.e. -05 ja tekniikka näyttää samalta, kuin Guzzin Italian sivuilla tänään.
(Huom.  Alleviivaukset ovat linkkejä sivuille)
Kun pikku Breva (-03) ja Nevada i.e. (-04) esiteltiin, niin Mandellon tehdas oli juuri täysin nykyaikaistettu kymmenillä miljoonilla Aprilian omistuksessa, kunnes se siirtyi nykyiseen Piaggio konserniin. Tuolloin Nevada uudistui 87%:sesti verraten aiempaan kaasutinmalliin.
Täysi uudistus toi ruiskut ja katalysaattorit jne, mutta teho 35kW pysyi samana (=alle 50hv).
( Italiassa autojen ja moottoripyörien verotus ja vakuutusmaksut menee tehon mukaan ).
Aprilia teki todella valtavan satsauksen tehtaan modernisointiin sekä tuotannon laadunvalvontaan ja se nosti koko Guzzin aivan uudelle tekniselle tasolle. Valtaosa tuotannosta jääkin Italiaan ja valtaosa myydyistä pyöristä on yhä pikkulohkoja.
Guzzin historia on täynnä useita intohimoisia hankkeita ja monasti lähes toiminnan lopettaneita taloudellisia vaikeuksia.
Pikkulinnut ovat piipittäneet palovaroittimen sitkeydellä, että Mandellon maassa olisi nyt talouden jarrut pohjassa, joten siinä saattaa olla syy, ettei uusia (erityisesti  isolohko) malleja ole hihnalta vieläkään ulos tullut.
Se intohimo tuskin on sieltä silti mihinkään sammunut.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Peki

  • Viestejä: 155
Vs: California 90
« Vastaus #21 : Marraskuu 13, 2011, 14:29:50 ip »
Ainoa vaan, että Guzzin pyörät eivät ole retroa. Ne ovat sitä samaa kuin ennenkin, puettuna uusiin vaatteisiin, myös se pikku-Breva. Teknisiä uudistuksia ei ole pikkulohkossa nähty sitten ruiskun (n.2000 jotain?). Californiassa uutuuksia ehkä myös ruiskupäivitys -89-90. Sen jälkeen lähinnä päivitetty kiiltoastetta ja kuutioita. Muutoin nojataan yhä siihen samaan Tonti-runkoiseen viisivaihteiseen.
Jos tehtäisiin retroa, oltaisiin jo sen 1400cc kolmiventtiili_pytyt_tankista Calissa. Eli uutta tekniikkaa vanhahtavissa kuteissa.

No sanotaan sitten että retro myy, ja aidosti vanha myy sitäkin paremmin.:) Sportster taitaa olla HD:n eniten myyty malli, eikä sekään isommalti ole muuttunut sitten hihnavedon käyttöönoton (90-jotain?).

Ja pikku korjaus tuohon California-juttuun: sinun Jackalissasi on aika vähän samoja osia 90-luvun alun ruiskukolmosen kanssa. Paketti pistettiin koko lailla uusiksi EV:n myötä (oliko se nyt 97). Edes runko ei ole tarkkaan ottaen sama, vaikka se siltä näyttääkin. Muutoksen suuruutta ei vain taidettu yleisesti noteerata, koska kosmetiikkaan ei kajottu. Joten toimittajilta ja muilta asiantuntemattomilta tuli juuri tuota "lisää kiiltoa ja kuutioita" -huttua. Sen jälkeen konseptiin ei tosin juuri ole koskettu, epäonnista hydoventtiilikokeilua lukuun ottamatta. Miten muuten onkaan niin, että Guzzi kyllä toteuttaa omia omaperäisiä ratkaisuja kohtuullisen onnistuneesti, mutta sössii homman aina, kun yrittää ottaa käyttöön tekniikkaa, jota joku muu on käyttänyt vuosikymmeniä täysin ongelmitta (neliventtiilikannet, hydroventtiilit).

Ja sitähän tässä olen koettanut toitottaa, että nyt niitä teknisiä uudistuksia on siihen pikkulohkoon tehty, ja messuilla esitelty. Tehoakin saatu vihdoin lisää. Mutta kun ei kelpaa niin ei kelpaa.

Oletko ALi varma tuosta, että suurin osa tuotannosta jää Italiaan? Perinteisesti nimittäin Guzzin tuotannosta on ylivoimaisesti suurin osa mennyt vientiin. Muistelen joskus lukeneeni jopa luvuista tyyliin 90% vientiin. Ja talousjarrut ovat pohjassa muuallakin kuin saapasmaassa, joten monet muutkin tuntuvat keskittyvän enemmän "järkipyöriin". Katsokaa nyt vaikka uutta Hondan 700-kuutioista: 48 hevosvoimaa, kuinkas tuo teholukema näyttää niin tutulta?  :)

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: California 90
« Vastaus #22 : Marraskuu 13, 2011, 16:08:52 ip »

Helpon homman sössimiseen on Suomessa ainakin kaksi tunnettua mekanismia.
Miksei toimisi Italiassakin, samaa pizzaahan nekin siellä syövät.

1. Homma on niin helppo, ettei vanhoille konkareille ole riittävästi haastetta.
Niinpä vastuu nakitetaan uudelle harjoittelijapojalle.

2. Mitoitus on niin lievästi kriittinen, että johto päättää olla muuttamatta
perusrakennetta ihan vaan kustannussäästön takia.


Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: California 90
« Vastaus #23 : Marraskuu 13, 2011, 17:29:12 ip »
Eipä tosiaan ole pikkulohkoa paljon uudistettu vuosien varrella - mutta nyt on.  :)
Mitä uutta?  Minulla on Nevada i.e. -05 ja tekniikka näyttää samalta, kuin Guzzin Italian sivuilla tänään.
<snip>

Osa näyttää samalta (perusrakenne on varmaankin sama), osa ei näytäkään samalta (moottorin imupuoli, ulkoasu), osa ei näy päällepäin (männät yms sisuskalut). Tarkempia tietoja ei näytä vielä olevan - odotellaan...

Brittien Motorcycle News´in sivuilta: "The new engine is outwardly similar to the old version, but features an all-new top end, including head, pistons, and induction which boosts power and torque by 10 per cent (the current bike puts down 48bbhp/40ftlb) while also improving economy and emissions."
Emeritus-guzzisti

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: California 90
« Vastaus #24 : Marraskuu 13, 2011, 19:45:30 ip »

Lisää kuvia uudesta V7 :sta ja muu virallinen esittely löytyy näemmä TÄÄLTÄ

p.s. Vahvistusta väitteelleni, että Italiaan jää valtaosa Guzzin tuotannosta en nyt verkosta löytänyt.
Guzzi-tiedot ovat välillä "kiven alla" ja saatan hyvin olla väärässäkin.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 90
« Vastaus #25 : Marraskuu 13, 2011, 20:18:42 ip »
Lainaus käyttäjältä: Peki


No sanotaan sitten että retro myy, ja aidosti vanha myy sitäkin paremmin.:) Sportster taitaa olla HD:n eniten myyty malli, eikä sekään isommalti ole muuttunut sitten hihnavedon käyttöönoton (90-jotain?).

Ja pikku korjaus tuohon California-juttuun: sinun Jackalissasi on aika vähän samoja osia 90-luvun alun ruiskukolmosen kanssa. Paketti pistettiin koko lailla uusiksi EV:n myötä (oliko se nyt 97). Edes runko ei ole tarkkaan ottaen sama, vaikka se siltä näyttääkin. Muutoksen suuruutta ei vain taidettu yleisesti noteerata, koska kosmetiikkaan ei kajottu.

Totta, mutta "uudistukset" eivät tähdänneet lainkaan ajettavuuden terävöittämiseen tai ajo-ominaisuuksien parantamiseen. Suurin muutos oli takarungossa, jota madallettiin ja ilmeisesti asteen pari jyrkemmässä keulakulmassa, joka otettiin takaisin perää madaltamalla. Muuten runko on teknisesti sama, kuin Tontin piirustuslaudalla (ottamatta toki huomioon kaiken maailman korvakkeita ja pikkusälää). Takahaarukan pituus on vaihdellut historiassa, mutta siitä ei juuri jaksa turista.
Ainoa oikea parannus, mitä voi kolmos-Calista uudistetussa pyörässä uutuutena kehua, on jykevämpi keula. Tosin EV:ssä ja Specialeissa tämäkin on säädettävä, Jaakossa ilman pikasäätöä.
Mutta kyllä tuostakin rungosta saadaan ajettavuus ulos kaivettua, odottakaa hetki..
Jotta voitaisiin puhua oikeasta modernisoinnista ja parannuksesta, pitäisi Calissa olla esim Carc-perä ja parempi keula. Olkoonkin niiden välissä putkirunko. Siinä mielessä ihmettelen, miksei Bellagiosta ei tehty Calin suvun jatkajaa? Siinä pyörässä on niin paljon oikein, että voi joskus omassa tallissakin olla sellainen, ehkä jopa ainoana pyöränä.

Mitä Sportsteriin tulee, on se sentään pariltakin osin muuttunut, voidaan Guzzia enemmän puhua retrosta paremmin kuin reprosta. HD:n koneeseen on ympätty tuplanokan kakstuhattaluvun korvalla, kone on nykyisin kumiripusteinen ja ruiskutettu. Nykyisin jopa Sporaan saanee ABS:n (siis aidon, ei pelkästään paskoja jarruja..). Lisäksi koneen rakennetta on muutettu nykyaikaiseksi siten, että koneen mekaaniset äänet ovat hiljentyneet todella reilusti. Mitenkäs isolohko-Guzzissa?
No, ei voi sitenkään verrata, kun HD on "hiukan" isompi verstas kuin Moto Guzzi. Lisäksi Milwaukeen lutkuttimen takana seisoo valtio suht ison rahatukon kanssa. Auttanee uusien juttujen läpiviennissä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: California 90
« Vastaus #26 : Marraskuu 13, 2011, 20:28:25 ip »
Guzzillakin ollaan tuotantoon panostamassa 40 miljoonaa euroa seuraavien viiden vuoden aikana.
Talouskriisi painaa vain valitettavan kovasti jarrua, kuten tuotantoluvut kertovat:
Moto Guzzi production figures:
    * 1929: 2,500 units
    * 1971: 46,487 units (historic high)
    * 1983: greater than 10,000 units
    * 1993: 3,274 units (historical low)
    * 1994: 4,300 units (approx)
    * 1997: 5,600 units (approx)
    * 1998: 5,647 units
    * 1999: 6,275 units
    * 2004: fewer than 4,000 units
    * 2005: 7,000 units (approx)
    * 2006: greater than 10,000 units
    * 2010: fewer than 5000 units (sold)
    * 2011: greater than 5000 units (estimated)
( 1-8/2010 compared 1-8/2011 growht over 8% )

Merkittävää on, että kun moottoripyörien myynti-tilastot kertovat Italiassa myynnin laskaneen 2010-2011 yli 15%, niin Guzzin myynti on samanaikaisesti kuitenkin ollut kasvussa tuon 8%.
Että tuskin kannattaa toivoaan heittää, ettei täysin uutta Calistintakin olisi pian uunista ulos tulossa.
Euroopan suurimpana ja maailman neljänneksi suurimpana kaksipyöräisten valmistajana Piaggiolla ollaan tarkkoja laadusta, eikä varmaankaan keskeneräisiä tuotteita  lasketa markkinoille.

Toinen uutuuksissa varmaankin huomioitava seikka on vaihtoehtoiset polttoaineet.
Piaggiollakin on jo hybridi scootteri (vsta 2005) ja multi-fuel kolmipyörä (vsta 2011).
Uusissa malleissa kenties varaudutaan "viinan" ja bensan sekakäyttöön RE85, jotta ne ovat käyttökelpoisia tulevaisuudessa ja myös vaihdokkeina haluttuja.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 13, 2011, 23:26:02 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: California 90
« Vastaus #27 : Marraskuu 13, 2011, 23:49:22 ip »
<snip>
No, ei voi sitenkään verrata, kun HD on "hiukan" isompi verstas kuin Moto Guzzi. Lisäksi Milwaukeen lutkuttimen takana seisoo valtio suht ison rahatukon kanssa. Auttanee uusien juttujen läpiviennissä.

Onhan se HD isompi, vuosituotanto yli 300.000 pyörää, hyvinä vuosina enemmänkin.

Mutta mikäs valtio Milwaukeen takana on rahatukon kanssa? Jos USA:ta tarkoitat, niin sehän lähinnä lainaa kiinalaisilta.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 90
« Vastaus #28 : Marraskuu 14, 2011, 07:56:53 ap »
HD saa rahnaa Usalta. Pariinkin otteeseen on Harrikan historiassa ollut vaara, että merkki pyyhkiytyisi merkkikartalta. Tällöin Ameriikan Yhdysvallat on tukenut rahallisesti yhtiötä. Myös muutamien osavaltioiden kiinteät poliisipyöräkiintiöt jelppaavat. Vaikka useimmat osavaltiot jo luottavat BMW:n ja Yamahan tuotteisiin, on eräiden "pakko" tyytyä parin vuoden välein päivitettävään kotomaan tuotteeseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Myynnin kasvu
« Vastaus #29 : Marraskuu 14, 2011, 08:11:34 ap »
Joku vuosi sitten toin markkinoille uutuustuotteen. Toisena vuonna myynti kasvoi 100% ja sama jatkui... Tosin potentiaali ko. tuotteelle oli 5-9 kpl / vuosi koko Suomessa.
Joten eipä tuo 8% kasvu nyt niin kauhea ole, semminkin kun MG:llä on ollut aina hyvin pieni myyntimäärä. Esim. 1000kpl v.2008 ja siihen +8%...Montako kpl?

Edelleenkin olen sitä mieltä, että noiden pikkupyörien "face lift" ei ole tätä päivää eikä pelasta tehdasta. Nuo ovat hyviä rinnakkaistuotteita, kunhan nykymarkkinoille tuotaisiin asiakkaiden odotusten ja vaatimusten mukaisia Moottoripyöriä.
Suomessa(kin) myydään niin paljon pyöriä vuodessa, että markkinaosuuksista tms. ei MG:n kohdalla voi puhua mitään. Toki muutamalla pyörällä on merkitystä vaikkapa Piikkiön väelle, en sitä väheksy. Mutta muiden tehdessä kymmeniä tuhansia / vuosi, ei siinä muutama halpa ja pieni V7 paljon paina. Semminkin, kun minulle(kaan) ei Calin vaihtoehto ole YKSINKÄÄN pienempi pyörä.

Markkinat eli ostajat katsovat aina uutuuksia ja alan trendejä. Vaikkapa elektroniikka on tullut pyöriin ja sitä arvostetaan. Hydr. venttiilit, uusi vaihdelaatikko, xenon-valot, muotoilu, penkinlämmitin, radio,  lisävarustelista yms. on entistäkin tärkeämpi. Samoin mielikuva - sillähän sitä pyöriä myydään. MG:n jäädessä tai jättäytyessä kehityksestä, se saa vanhanaikaisen ja kehittymättömän pyörän maineen ja mielikuvan. Sen muuttaminen vaikkapa kahden vuoden kuluttua on kallista ja vaikeaa - jopa mahdotonta. Nostalgialla tietenkin myydään jotain ja jonkin verran, ostavathan jotkut Royal Enfieldiäkin...

Nooh...turhaanhan tätä keskustelua täällä käydään, ei tämä koskaan mene tehtaan tietoon, saati, että vaikuttaisi jotain...