Kirjoittaja Aihe: California 90  (Luettu 35883 kertaa)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: California 90
« Vastaus #75 : Marraskuu 24, 2011, 15:21:16 ip »
Omalla kommentillani tarkoitin vertailua HD:n ja Guzzin välillä. Sana "ylivertainen" oli ehkä liioittelua, koska minut ymmärrettiin väärin.
Tarkoitin vain sitä, että HD:ssä kun kaikki "limput" pyörii samaan suuntaan, niin hyrrävoimat pyrkivät vastustamaan pyörän kallistelua.
Kiihdytyskisoissa ja suoraa maantietä ajettaessa tämä on hyvä ajo-ominaisuus. Kaupunki ajossa kömpelö epämukavuus.
Riippuu siitä mitä ajo-ominaisuuksilla haluaa tarkoittaa. Nopeutta radalla eli renkaiden pitoa ja hyvää "perstuntumaa" eli käsiteltävyyttä, suuntavakavuutta ja mukavuutta maantiellä vai ajamisen helppoutta kaupungissa ja rauhallisilla mutkateillä - fiilistä ja "oikeaa" tunnelmaa vai mitattavaa suorituskykyä. Tämä moottoripyöräily on kuin viinien maistelua, jossa kaikilla meillä on omat käsityksemme siitä, missä oloissa ja tilanteissa ns. jyvät erottuvat akanoista. Eri tarkoituksiin tehdyt pyörät ovat nekin hyvin erilaisia.

No, okei - siis alkuun. Guzzissa hyrrävoimat moottorissa, laatikossa ja kardaanissa "kumoavat" renkaiden pyörää pystyyn nostavat hyrrävoimat, joten Guzzilla (ja boxeri BMW:llä) on (myös matalasta painopisteestä johtuen) LÄHTÖKOHTAISESTI yli... , korjaan erinomaiset mahdollisuudet rakentaa sportti tai jopa sportti-custom, jossa on hmmm.... NAUTINNOLLISET ajo-ominaisuudet useampaan, kuin yhteen yllä esitetyistä ominaisuuksista. Vaikka ketterä Custom tai vakaa ratapyörä. HD on enemmän juna, kuin "kurvien kunkku".
Hyrrävoimista johtuen ei Guzzista saa helpolla myöskään mitään Bomber temppupyörää. Nokka ja perä kun eivät ilmavasti nouse.

Bellagion multilink (mikä oli jo -80 luvun KTM:ssä) on iso askel edistyksellisempään pyöränripustukseen ja parempaan ajokäytökseen ja Guzzin soisikin tuoda mallistoon myös muita jo käytössä hyviksi koettuja ratkaisuja uudistuvana Guzzina. Ei tarvitse olla tekninen edelläkävijä, sillä kestäviksi ja toimiviksi koettuja "vanhoja" ratkaisuja arvostavaa laatutietoista ostajakuntaa myös aina löytyy.
Tällainen tuotanto- ja teknillinen-strategia olisi (minun mielestäni) sellainen, jolla myös klassisen moottoripyörän status säilyisi.

p.s. Näppärästi käsityksen hyrrävoimista saa rälläkkää kädessä yläs-alas ja ympäri kieputtaen.
Eri suuntiin liikkuminen on joko kevyttä tai raskasta - helppoa tai vaikeaa laikan suunnasta riippuen, vaikka moottori pyöriikin siihen 90 asteen kulmassa.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 24, 2011, 16:38:03 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)