Kirjoittaja Aihe: Oman jackalin statuksesta  (Luettu 109139 kertaa)

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #195 : Maaliskuu 27, 2012, 18:57:55 ip »
Hetkonen? Siis tuli kuntoon? Tälleen sivusta seuranneena voisin kuvitella, että tuntu hyvältä :).
Onnittelut!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #196 : Maaliskuu 27, 2012, 19:48:09 ip »
Kiitoskia onnitteluista.

Jotenkin minusta tuntuu etten osaa vielä riemuita.

on toki tiedossa että balanssi on tärkeä. samoin ilmaruuvien asento ja tps:n asento.

mutta että niistä seuraisi noin dramaattisia ongelmia ...  on yllättävää.

sit pitäis käydä hakemassa se sieltä.. uskaltaiskohan lähteä hakemaan ajamalla.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #197 : Maaliskuu 27, 2012, 20:41:59 ip »
Siis oliko pääasiallinen syy letku rutussa vai säädöt pielessä? Uskaltaa tietysti, onhan se koeajettu jo. Saako se olla kevätajeluun asti. Saat varmaan kyydin sinne suuntaan ku ilmaannut  Bemböleen ko. lauantaina ennen klo 10:tä.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #198 : Maaliskuu 27, 2012, 22:02:53 ip »
Siis oliko pääasiallinen syy letku rutussa vai säädöt pielessä? Uskaltaa tietysti, onhan se koeajettu jo. Saako se olla kevätajeluun asti. Saat varmaan kyydin sinne suuntaan ku ilmaannut  Bemböleen ko. lauantaina ennen klo 10:tä.

niijjoo kevätajelukin. koskas se olikaan...

vähä pukkaa kiirua muutoin, ois practical-kisaa porissa tulevana vkonloppuna :I

jaa siis yli kuukausi. no ei todellakaan odota se siellä niin kauan. vakuutukset päällä ja kaikkea. lämpötilakin plussan puolella.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #199 : Maaliskuu 27, 2012, 22:49:00 ip »
Eihän tässä vielä ajokausi oo alkamassa ku joka toinen päivä tulee jotain valkosta taivaalta. Toukokuun toisena lauantaina kevätajelu on vissiin aina ollu.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #200 : Maaliskuu 28, 2012, 07:38:15 ap »
Niin, että letku rutussa..  ::)



Jeps. Täälläkin tiet jäässä joka aamu. Iltapäivällä lämpöisen puolella. Kävin eilen suutarilla kyselemässä ajonahkoja, josko jo sais. Lupaili vietäessä, että maaliskuussa saa takaisin. Ei ollut edes aloittanut vetoketjuhommaa!! Ei siis sitenkään kiire vielä baanalle..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #201 : Maaliskuu 28, 2012, 07:49:31 ap »
Onnituksia!
Jos kerta kuntoon tuli, niin ei kyllä kannata toukokuulle ootella. Sunkhan sole muutako paanalle sitte!
Nyt sitte selaamaan koko viestiketju läpitte, niin oppia tulee oikein rutosti.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #202 : Maaliskuu 28, 2012, 10:59:07 ap »
Hyvä että saatiin kuntoon siellä missä pitääkin  ;D
Titaniumin kuski

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #203 : Maaliskuu 28, 2012, 11:17:20 ap »
Onpas upeaa, että tuli kuntoon. ;D Kun tämä oli niin kovan työn takana. Sekin oli hyvä, että mitään kallista ja vaikeaa ei oikeastaan ollut rikki. Nyt kun vai tulee ajokelit, niin...

Ja lupaus pidetään - kunhan vain sopiva kohta tulee eteen.

Ja sitten käy kuten minulla takavuosina... :-\
Ihan pikkujuttu, joka olisi ihan itse pitänyt huomata, mutku en siinä puhistessa ja partakarvoja kiskoessa älynnyt.  :P

Mutta ne lohdutusoluet nyt kumminkin lupasin...

JuhaV

  • Vieras
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #204 : Maaliskuu 28, 2012, 19:34:52 ip »
Hyvä juttu eli pyörä heräsi eloon !

Laitappa tänne jossain välissä lyhyt seloste siitä että mikä siinä tarkasti ottaen oli vialla. Tuo bensaletkun ruttu tuntuu aika uskomattomalta. Pitää nimittäin letkun olla aika pahasti taittunut että tyhjäkäynnillä ei bensa riittäisi. Vai sotkiko se jotenkin bensapaineen molemmille pytyille ?

Jos vika oli TPS:n säädössä niin sen on täytynyt sitten olla aika lailla pielessä senkin. Ihan muutamat kymmenet millivoltit ei tuohon riitä.

Kun kone on kylmä niin hetken aikaa käynnistyksestä tyhjäkäynnillä ne ruiskutussyklit voinevat olla siellä 3-5 ms haarukassa mutta lämpimällä koneella niitten pitäisi olla jossain 2 ms tietämissä. Näin ainakin Sport, Daytona ja Cali joissa My16M ECU.

Tilanteet joissa on monta päällekkäistä vikaa jotka kaikki osaltaan vievät säätöjä samaan suuntaan vikaan ovat aina haastavia.

Toivottavasti alkava kesä sujuu nyt Jackalilla täysin ilman ongelmia.

T: JuhaV

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #205 : Maaliskuu 28, 2012, 19:43:31 ip »

Kun kone on kylmä niin hetken aikaa käynnistyksestä tyhjäkäynnillä ne ruiskutussyklit voinevat olla siellä 3-5 ms haarukassa mutta lämpimällä koneella niitten pitäisi olla jossain 2 ms tietämissä. Näin ainakin Sport, Daytona ja Cali joissa My16M ECU.


... vaan ei M15 Jackal. Olivan pistäneet vastaavan pyörän ja tuon pyörän skooppiin ja verranneet.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #206 : Maaliskuu 28, 2012, 20:23:56 ip »
Entä se ahdinvalmius pyörässäsi?

Sorry, mutta kerkesin rahapulassani myymään liki uuden ahtimen volvovirittäjälle.
Pari vuotta se hyllyn kulmalla vartosi mutta näin kävi.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #207 : Maaliskuu 28, 2012, 20:34:24 ip »
... vaan ei M15 Jackal. Olivan pistäneet vastaavan pyörän ja tuon pyörän skooppiin ja verranneet.

Näin se varmaan sitten on.

Tässä vaan minua ihmetyttää seuraava juttu "teoreettinen juttu", joka ainakin Sporttia virittäessä tuli ihan käytännössäkin vastaan.

Eli kun moottori pyörii 1000 rpm niin sekunnissa kone pyörii 16.66 kierrosta eli yksi kierros kestää 60 ms. 4-tahtikoneessa imutahti on joka toinen kierros ja imukanavaan ei käytännössä kannata ruiskuttaa ihan koko ajan  bensaa joten puristus-työ-poisto-imu-tahdit huomioiden optimaalinen aika jonka ruiskutusta voisi tehdä rajoittunee suurin piirtein tuohon yhden moottorin pyörähdystä vastaavaan aikaan tai jonkin verran sen päälle eli  1000 rpm -> 60 ms. Suuttimet eivät myöskään ole tarkoitettu siihen että ne olisivat koko ajan auki.

Kun kierroksia nostetaan vaikka maltilliseen 6000 rpm:ään niin silloin kierrokseen ei menekään enää aikaa kuin 10 ms.  Ja teoreettisessa 10000 rpm:ssä kierros kestää enää 6 ms.

Kun Sportissa ruiskutussykli vaihteli (mitatusti) välillä 1 ms - 13 ms, niin tuossa on siis syklin vaihtelussa on yli 10 x pituusero. Jos vehjes olisi kiertänyt 10000 rpm niin 12 ms ruiskutusajalla olisi suuttimet olleet jo koko ajan auki kahden kierroksen ajan. Käytännössä 8000 rpm oli tolkullinen raja johon pääsi. Silloinkin rupesi olemaan ongelmana se että suuttimet eivät saa tarpeeksi lepoaikaa.

Nyt jos Jackalissa jo tyhjäkäynnillä suuttimet on jo 5 ms auki, niin jos 6000 rpm:ssä ne olisivat kahden kierroksen yli koko ajan auki saadaan ajaksi 20 ms.
Silloinkin syklin  säätöalue tyhjäkäynti -> täpöt on vaan 4-kertainen (vrt. Sport edellä 13x). Käytännössä vielä tuotakin vähemmän jos maksimi ruiskutussykli ulottuu vain esim. 1.5 kierroksen yli.

Täytyy muistaa sekin että bensaa per aikayksikkö menee kierrosten noustessa enemmän koneeseen vaikka ruiskutussykli pysyisi vakiona koska per sekunti kone ehtii toteuttaa useamman ruiskutussyklin.

Ehkä se on sitten vaan niin että Jackalissa on "puolikaasu" ja "täyskaasu" ja koneen hengitys hoitaa loput.

Sori tämä teorisointi mutta kun Esan konetta ruvetaan ahtamaan niin näitä ruiskutussyklejä täytyy pohtia ja käytännössähän joudutaan vaihtamaan isommat suuttimet/nostamaan bensapainetta että päästään pelialueelle.

T: JuhaV

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #208 : Huhtikuu 06, 2012, 18:19:49 ip »
Poltetun poltettu.

Ajoin just jackalin piikkiöstä kotiin ja sormet on niin jäässä ettei shift toimi.

muuten hyvä, mutta savuttaa ihan perkeleesti ja öljyä meni ainakin litra tällä matkalla.

Piikkiön heput pistivät sen käymään. Vastaa kaasuun ja kulkee ok.

Vaan mikä mahtaa olla syynä rajuun öljyn polttoon...

huohotussysteemistä tulee koneen käynnin tahdissa ilman (ei savun) tupsahduksia, eli se toiminee.

ainakin oikeasta pakoaukosta valuu öljyä myös moottorin ulkopuolelle.

tuli mieleen, oisinko unohtanut jonkin o-renkaan kasatessa; voisiko siitä seurata tällaista?

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #209 : Huhtikuu 06, 2012, 18:37:51 ip »
Onpas upeaa, että tuli kuntoon. ;D Kun tämä oli niin kovan työn takana. Sekin oli hyvä, että mitään kallista ja vaikeaa ei oikeastaan ollut rikki. Nyt kun vai tulee ajokelit, niin...

Heh juuei.

Läppärungot, TPS, ECU, suuttimet vaan ja muita pikkuosia.