Kirjoittaja Aihe: Oman jackalin statuksesta  (Luettu 109146 kertaa)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #180 : Maaliskuu 26, 2012, 14:51:52 ip »
Ota ne mittarit mukaan kevätajelulle ja mennään sitten niitten kanssa joukolla säätämään. Eiköhän ala tulla kuntoon varsinkin, jos saavat vihiä aikeesta etukäteen.
Forza Moto Guzzi!

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #181 : Maaliskuu 26, 2012, 17:25:24 ip »
Mites olis tämä perinteinen happianturi. Aiheuttaa nimittäin hyvinkin mystisiä vaivoja, jos happanturin ja ECUn yhteispeli ei toimi. Väärällä happianturin ja ECUn yhteispelillä voi soppa maistua ja käynti olla todella sekavaa.

Saako ECU dataa happianturilta? Jos saa, onko data oikeaa? Jos on oikeaa dataa, niin osaako ECU käsitellä saamansa tiedon oikein?

Nim. kokemusta on, valitettavasti. Omalla kohdallani oli ECU-virheen ja kollektorin halkeaman yhdistelmästä kyse, joka teetti selvitystyötä runsaasti. Ensin löytyi halkeama, joka korjattiin --> oikeaa tietoa happianturilta ECUlle. ECU-virhettä ei pystytty todentamaan, mutta uudelleenohjelmointi korjasi kaikki epämääräiset oireet...

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #182 : Maaliskuu 26, 2012, 19:06:16 ip »
Lisätäänpä vielä...

Jos pyörää on jossain vaiheessa muokattu siten, että siitä on ohitettu happianturi ECUssa, siis ECUsta kytketty happianturitoiminto pois päältä, ja pyörä on käynyt letkujen jatkona. On mahdollista, että letkut ovat käyttäjälleen ilmoittamatta kytkeneet happianturitoiminnon takaisin päälle. Tämä saattaa aiheuttaa hyvinkin mielenkiintoisia ja tässäkin ketjussa mainittuja käyntihäiriöitä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #183 : Maaliskuu 26, 2012, 19:23:08 ip »
Caleissa, tai ainakaan Jackalissa, ei ole lambdaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #184 : Maaliskuu 26, 2012, 20:05:21 ip »
OK  ;D , no sit teoriani on mahdoton.

Oletettavasti tuo ECU ei ymmärrä happianturihommista siis mitään.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #185 : Maaliskuu 26, 2012, 22:23:16 ip »
Diagnoosiohjelmalla näkee kaikkien antureiden tilan yhdellä silmäyksellä reaaliaikaisesti koneen käydessä. Heti käy ilmi, jos joku niistä antaa väärää tietoa. Pätkimiset menevät vikalogiin, josta ne voi purkaa ja nollata ja sitten voi kerätä dataa hallitusti uudelleen. Kyllä se vian syy kohta Piikkiössä paljastuu.
Forza Moto Guzzi!

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #186 : Maaliskuu 27, 2012, 07:57:49 ap »
Diagnoosiohjelmalla näkee kaikkien antureiden tilan yhdellä silmäyksellä reaaliaikaisesti koneen käydessä.

Ok - tätä en tiennyt. Tuli turhaan "neuvottua"...
Caleissa, tai ainakaan Jackalissa, ei ole lambdaa.

Kyllä minun Calissa ( vm 2008 ) on keskipöntössä palikka, josta johto syvemmälle pyörään. Onkos tämä sitten lambda ( vast. ) kikotin - en tiedä.
Motomatti tai JuhaV varmasti tietävät, miten pyörä reagoi, jos tuo on rikki / irti.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 27, 2012, 12:37:58 ip kirjoittanut TimoEv »

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #187 : Maaliskuu 27, 2012, 16:53:10 ip »

Caleissa, tai ainakaan Jackalissa, ei ole lambdaa.

Kyllä minun Calissa ( vm 2008 ) on keskipöntössä palikka, josta johto syvemmälle pyörään. Onkos tämä sitten lambda ( vast. ) kikotin - en tiedä.
Motomatti tai JuhaV varmasti tietävät, miten pyörä reagoi, jos tuo on rikki / irti.

No olisiko mahdollista, että ECUssa on lambdatoiminto päällä, vaikka ei pitäisi olla?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #188 : Maaliskuu 27, 2012, 17:44:44 ip »


Kyllä minun Calissa ( vm 2008 ) on keskipöntössä palikka, josta johto syvemmälle pyörään. Onkos tämä sitten lambda ( vast. ) kikotin - en tiedä.
Motomatti tai JuhaV varmasti tietävät, miten pyörä reagoi, jos tuo on rikki / irti.

Juuri siksi laitoin, että ainakaan Jackalissa ei ole. Kun en varma ole :)

Mites muuten, eikös tuo sama Commanderi käy aika moneen Californiaan? Eli käviskö jopa niin hyvin, että on sama lambdallisessa ja ilman sitä olevassa mallissa? Jos näin, niin voisiko tuo Temmin villikortti voisi teoriassa olla totta?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #189 : Maaliskuu 27, 2012, 18:20:50 ip »
Itse olen ajellut lambdan johto irti ja kiinni suurta eroa ei tunnu olevan, viime kesänä se oli kiinni.
Titaniumin kuski

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #190 : Maaliskuu 27, 2012, 18:24:28 ip »


Kyllä minun Calissa ( vm 2008 ) on keskipöntössä palikka, josta johto syvemmälle pyörään. Onkos tämä sitten lambda ( vast. ) kikotin - en tiedä.
Motomatti tai JuhaV varmasti tietävät, miten pyörä reagoi, jos tuo on rikki / irti.

Juuri siksi laitoin, että ainakaan Jackalissa ei ole. Kun en varma ole :)

Mites muuten, eikös tuo sama Commanderi käy aika moneen Californiaan? Eli käviskö jopa niin hyvin, että on sama lambdallisessa ja ilman sitä olevassa mallissa? Jos näin, niin voisiko tuo Temmin villikortti voisi teoriassa olla totta?

Juurikin tätä minä itsekin mietiskelin. Lueskelin eilen netistä sen verran aiheesta, että samaa ECU-tyyppiä käytetään lambdalliseen ja ei-lambdalliseen caliin...
Jos tällainen vika (ECUssa on kytketty lambda päälle) todetaan, on se helppo korjata. Lääkkeitä löytyy mm. täältä
http://archive.guzzitech.com/store/GT-Rx-PCVATECU.html

Mistäs se kyseisen jackalin ECU on peräisin? Onko alkuperäinen? Modifioitu?

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #191 : Maaliskuu 27, 2012, 18:26:19 ip »
Sähkökuvassa lambda on piirretty kahtena vastuksena. Toinen on kiinni sähkössä koko ajan ja toinen on säätyvä. Jospa se onkin rikki niin, että se antaa ihan väärää lukemaa ECUlle? Sähkötekniikassa vastus on yleensä poikki, oikosulussa tuskin koskaan. ECU saa liian suuren vastusarvon lambdasta?
Jos lambda on irti, niin se kuitenkin toimii, eli vastusarvo on jossain rajoissa.

Voisin kuitenkin veikata, että lambda on ollut irti johdon liittimestä jossain vaiheessa kokeilun aikana. Tällöin tilanne vastaa poikki olevaa vastusta. Onhan lambdan johto ehjä ja liitin ok...

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #192 : Maaliskuu 27, 2012, 18:29:36 ip »
Piikkiössä siis kokeilivat toisella ECU:lla. Mikään ei muuttunut.

Sen jälkeen huomasivat että yksi bensiiniletku on rutistuksissa; vasen muki ei saanut niin paljoa bensaa kuin olisi halunnut.

Mittasivat ruiskupulssin pituudet sekä minun pyörästäni että toisesta about vastaavasta. Ja tässä kohtaa tämä kävikin jännäksi....

Olivat nimittäin vastaavat. Minun jackal ei siis ruikkinut oleellisesti pidempää bensaruikkausta per kierros kuin mitä sen piti ruikkia.

Tämän jälkeen tai ennen tätä säätivät piikkiön pojaat balanssit, ilmaruuvit, TPS:n kalibraation ja ehkäpä jotain muutakin ja kävivät koeajolla ja tuumasivat että oiskohan se siinä. Savua pukkaa, mutta se on öljyistä, ja saattaa hyvinkin tulla siitä kun pakoputkien sisäpinnat ovat pikkaisen tahmassa.

Pitäisköhän mun lopettaa nää motskarijutut.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #193 : Maaliskuu 27, 2012, 18:30:39 ip »
Sähkökuvassa lambda on piirretty kahtena vastuksena. Toinen on kiinni sähkössä koko ajan ja toinen on säätyvä. Jospa se onkin rikki niin, että se antaa ihan väärää lukemaa ECUlle? Sähkötekniikassa vastus on yleensä poikki, oikosulussa tuskin koskaan. ECU saa liian suuren vastusarvon lambdasta?
Jos lambda on irti, niin se kuitenkin toimii, eli vastusarvo on jossain rajoissa.

Voisin kuitenkin veikata, että lambda on ollut irti johdon liittimestä jossain vaiheessa kokeilun aikana. Tällöin tilanne vastaa poikki olevaa vastusta. Onhan lambdan johto ehjä ja liitin ok...

Pyörässä ei ole lambdaa. Ei ole koskaan ollutkaan.

Paitsi ihan erillinen systeemi mikä ei ole missään kontaktissa ECUun.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #194 : Maaliskuu 27, 2012, 18:54:49 ip »
Tuli kuntoon. Onneksi olkoon. Jäihän sulle ehjiä varaosia paitsi se yksi ECU. Nyt kovaa ajoa vaan ens kaudella.
Forza Moto Guzzi!