Asiasta kuitenkaan tietämättä ajattelin - sähkömiehenä - seuraavia juttuja. En tietenkään pysty neuvomaan, mutku olen itse joskus yön pimeimpinä tunteina korjaillut erilaisia laivasähkövekottimia...Konepuolen asioista minun on turha lausua mitään, kun en ymmärrä kuin hienojen äänien päälle...
- Nyt saa liikaa bensaa eli ruiskupulssi on liian pitkä?
- ECU määrittää ruiskutuspulssin pituuden. Tämä pituus perustuu ympäröivien komponenttien antamaan tietoon ja sen käsittelyyn. Eikös?
- Jos ECU ja sen ohjelma on kunnossa ( Piikkiö testasi ), niin vikaa on ympäristössä.
- Lämpötila-anturit toimivat oikein ja oikein päin. Siis eivät pätki tärinässä eivätkä toimipäin vastoin; Kun vastusarvon pitäisi laskea, niin noissa nousevatkin? Tämä on helppo testata hiustenkuivaajalla tms. Mitäs jos noiden lämpötila-antureiden johdotus ei ole kunnossa ja niistä tulee lopulta ihan vääriä tuloksia ECU:lle? JuhaV tuossa ohjasi irroittamaan ne kaikki ja kokeilemaan sitten. Juha kai parhaiten tietää, mitä nuo anturit vaikuttavat...
Onkos ne muuten samanlaisia antureita sähköteknisesti eli eivät kai ole ristissä ECU:n johdotuksessa? Toisen mielestä on pakkasta ja toisen mielestä ollaan lisäksi vuoristossa 3000m..?
- TPS:n jännite ihan varmasti oikein? Jos on vaikka pienikin kontaktivika maadoituksessa, niin se vaikuttaa kuin olisi lisätty ylimääräinen vastus sarjaan, nuo tasot kun ovat mV:n kokoisia ( 150mV ). Huom! Halpa ( = huono ) mittari aiheuttaa omat samat ongelmat mV-skaalalla.
- TPS:N toiminta lineaarinen, eli kaasuvaijerin - TPS:n välitys mekaanisesti oikein? Siis kaasukahvan vääntö liikuttaa kaikkia oikeassa suhteessa? ( Tällaiseen törmäsin joskus ihan elävältä hinaajan autopilotissa; Neliövälitys olikin vinoneliö... vekkuleita kaarroksia teki hinaaja satamassa... )
- ECU:n johdotus ehjä, eli missään ei ole löysää / korroosiota / kosteutta?
- ECU:n liitin on puhdas ja ehjä ja kaikki liitinpinnit ovat ok?
Tämmösiä sähkömiehen neuvoja...tiedä sitten onko apua.
Pitäiskös meidän lähellä asuvien järjestää jokin talkoopäivä Jussin avuksi? Mulla olis noita sähkömittareita yms. ottaa kainaloon.