Kirjoittaja Aihe: Oman jackalin statuksesta  (Luettu 109151 kertaa)

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #165 : Maaliskuu 18, 2012, 12:40:16 ip »
Olikos sulla, Ekku, Ignitechin TCIP4?


Sepä se.

Epäiltiin, että syy olisi puolissa. Käytin alkuperäisiä ja ne ei olleet ihan Ignitechin speksien mukaiset. Vaihdoin ne ilmeisesti käypäisiin, mutta sen jälkeen jäi ajot vähän vähemmälle, kun tappelin se vuotavan kampiakselin takapään stefan kanssa.

Se ei ole kunnossa vieläkään, kun on niin laiskottanut. Eihän se ole kuin päivän homma, kun ei tässä minun pyörässä ole enää kovin paljon purettavaa vakioon verrattuna.

Kieppikello olisi ihan hyvä olemassa, niin tietäisi kiertääkö se sen minkä pitää. Tehokäyrä olisi vielä ainakin nousussa, joten kyllä niille puutuville 2000 kierrokselle olisi vielä käyttöä.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #166 : Maaliskuu 23, 2012, 15:09:45 ip »
ensimmäinen viesti Piikkiöstä:

ECU:n vaihtaminen ei muuttanut tilannetta.

Vikaa ei ole löytynyt.

Lisäys: ECUhan sen perhanan pulssin pituuden määrää? Jos mun eku ja tunnetusti ehjä eku tuottaa molemmat 5 millisekunnin pulssia, eikös siitä voida arvailla että ne tekevät päätöksen väärien tietojen perusteella. Kuten siis jos esimerkiksi ne arvelevat että ilmanpaine vastaa marinaadien haudan pohjaa tai lämpötila on -50C tai jotain muuta hassua. Right?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 23, 2012, 17:37:50 ip kirjoittanut MotoJussi »

JuhaV

  • Vieras
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #167 : Maaliskuu 23, 2012, 19:00:32 ip »
Right.

Kaikki ylimääräiset anturit irti eli vain nokka-akselin paikka-anturi ja TPS kiinni ja sitten kokeillen. Tämä tosin jättää vielä sen mahdollisuuden että ECU:lle menevissä johdoissa on anturien karvat oikkarissa jännitteeseen, maahan tms.

- JuhaV

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #168 : Maaliskuu 23, 2012, 19:07:16 ip »
Right.

Kaikki ylimääräiset anturit irti eli vain nokka-akselin paikka-anturi ja TPS kiinni ja sitten kokeillen. Tämä tosin jättää vielä sen mahdollisuuden että ECU:lle menevissä johdoissa on anturien karvat oikkarissa jännitteeseen, maahan tms.

- JuhaV

Enpä oikein haluis käydä Piikkiön väkeä neuvomaan... Mutta siis voihan sitä pohtia kaikenlaista, siis.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #169 : Maaliskuu 23, 2012, 19:37:29 ip »
Kyllä Piikkiössä pitää ammattimiesten ottaa vastaan neuvojakin. Turha heidän on asettaa itseään mitenkään korkeammalle jakkaralle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #170 : Maaliskuu 23, 2012, 19:45:12 ip »
Täällä saa heittää arvauksia mitä vaan keksii. Annetaan heille työrauha kuitenkin. Täältä voivat poimia ideoita, jos tarviivat. Heitän tähän väliin seuraavan arvaukseni: Männässä on reikä. Ei pala kakku ja siksi bensa tuoksahtaa. Jaksaa jotenkin kuitenkin käydä, koska toisen pytyn puristukset puuttuvat.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #171 : Maaliskuu 23, 2012, 20:02:01 ip »
Täällä saa heittää arvauksia mitä vaan keksii. Annetaan heille työrauha kuitenkin. Täältä voivat poimia ideoita, jos tarviivat. Heitän tähän väliin seuraavan arvaukseni: Männässä on reikä. Ei pala kakku ja siksi bensa tuoksahtaa. Jaksaa jotenkin kuitenkin käydä, koska toisen pytyn puristukset puuttuvat.

Hieno teoria, mutta todellisuus ei valitettavasti vastaa teoriaa. Molemmilla puolilla on ihan kelpoiset puristukset.

Lisäksi, männässä oleva reikä ei todennäköisesti aikaansaa ruiskupulssin pidentymistä noin nelinkertaiseksi.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #172 : Maaliskuu 24, 2012, 10:02:48 ap »
Antureiden oikosulut tai pätkimiset voi sulkea pois, koska ECUun ne jäävät muistiin ja diagnostiikkaohjelmalla ne voi todeta ja nollata. Seuraava arvaus: Koska pulssit on tietyllä kierrosluvulla nelinkertaiset eikä antureista tule herjoja on oltava niin, että TPS:n perussäätö on pielessä. Esim läppä-täysin-kiinni-jännite on 1,5V, kun sen pitäisi olla 0,150V. Yleismittari rikki, lukihäiriö tms. säädettäessä. Jokin seikka siirtää sen väärälle alueelle, jos pulssin pituus muuttuu muuten normaalisti kierrosten tai olosuhteiden mukaan.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #173 : Maaliskuu 24, 2012, 10:33:54 ap »
Antureiden oikosulut tai pätkimiset voi sulkea pois, koska ECUun ne jäävät muistiin ja diagnostiikkaohjelmalla ne voi todeta ja nollata. Seuraava arvaus: Koska pulssit on tietyllä kierrosluvulla nelinkertaiset eikä antureista tule herjoja on oltava niin, että TPS:n perussäätö on pielessä. Esim läppä-täysin-kiinni-jännite on 1,5V, kun sen pitäisi olla 0,150V. Yleismittari rikki, lukihäiriö tms. säädettäessä. Jokin seikka siirtää sen väärälle alueelle, jos pulssin pituus muuttuu muuten normaalisti kierrosten tai olosuhteiden mukaan.

Diagnostiikkasofta näyttää TPS:n antaman arvon ja se on kyllä ollut tontilla.

Aiemmin dg-softa herjasi, että TPS käy välillä maissa. Syykin selvisi; väljä läppärungon akseli ja puhki nussiutunut TPS.

Ostin jo uudet läppärungot akseleineen läppineen vipuineen ja uuden TPS:n ja nyt dg-softa kertoo että "kaikki OK TPS:n suunnalla".

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #174 : Maaliskuu 24, 2012, 11:57:37 ap »
Miten muuten kävi, kun säädit uudet läppärungot ja TPS:n asennuksen jälkeen? Oliko balanssi heti kohdallaan alipainemittareilla katsottuna? Muuttuiko käynti balanssin säädön aikana? Tarkoitan yhdystangon säätöä. En muista, että tästä olis ollu aikasemmin puhetta.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #175 : Maaliskuu 24, 2012, 22:07:35 ip »
Miten muuten kävi, kun säädit uudet läppärungot ja TPS:n asennuksen jälkeen? Oliko balanssi heti kohdallaan alipainemittareilla katsottuna? Muuttuiko käynti balanssin säädön aikana? Tarkoitan yhdystangon säätöä. En muista, että tästä olis ollu aikasemmin puhetta.

en ollut paikalla kun läppärungot ja tps pantiin nippuun. alipainemittareista on paha sanoa: en usko että niitä päästiin käyttämään, kun härveli ei oikein käy tyhjäkäyntiä.

tietääkseni TPS ei myöskään ole kalibroitu kovinkaan tarkasti; pikemminkin niin että on hiuksenleveyden kantava kuin että % sitä ja mV tätä olisi taulukkoarvossaan.

mutta ei tps:n tai läppärunkojen asetukset vaikuta siihen että ruiskupulssi on 3-4 kertaa niin pitkä kuin pitäisi.




kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #176 : Maaliskuu 25, 2012, 10:24:38 ap »
Todennäköisesti G.Wickström ja Piikkiöläiset ovat tarkistaneet perussäädöt ennen kuin ovat alkaneet muuta ihmetellä. Mutta kysäisepä Kuitsilta, mitä esim alipainemittarit näyttivät vai katsoiko pelkästään nokkien ajoituksen.

Sekaisin menee koko järjestelmä, jos TPS:n kaasu-kiinni-jännite on satoja millivoltteja pielessä ja sellainen virhe tulee yhtä helposti kuin siinä loppuun kalutussa aiheessa; kirpun nussiminen. Pelkkä säädön jälkeinen kiristys voi muuttaa jo parisataa mV. Balanssin viturallaan olo vetää seokset ketuilleen toisesta pytystä, koska läppä on joko liikaa auki tai kiinni ja ilmaa on tarjolla vastaavasti liikaa tai liian vähän. Ruiskusuutin kun syöttää väkisin mitä kartan mukaan sattuu tulkitsemaan samat mällit kumpaankin pyttyyn. Kaasaripeli toimii toisin balanssin suhteen, koska luistin korkeus säätää seoksen. Tällainen osittain kansanomainen selostus, mutta teoreetikot korjatkoon ammattiteknillisiä termejä käyttäen, jos on virheitä päättelyssä. Amatöörislangia kiitos ei.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #177 : Maaliskuu 26, 2012, 10:06:36 ap »
Todennäköisesti G.Wickström ja Piikkiöläiset ovat tarkistaneet perussäädöt ennen kuin ovat alkaneet muuta ihmetellä. Mutta kysäisepä Kuitsilta, mitä esim alipainemittarit näyttivät vai katsoiko pelkästään nokkien ajoituksen.

GW tarkisti ajoituksen. Ei muuta.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #178 : Maaliskuu 26, 2012, 10:09:39 ap »
Kysäise sitten piikkiöstä onko tps ja balanssit hehtaarilla kun et oo varma onko niitä katsottu alunperin. Meinaan etteivät vaan oleta niiden olevan säädettyjä.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 26, 2012, 14:49:49 ip kirjoittanut kaide »
Forza Moto Guzzi!

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #179 : Maaliskuu 26, 2012, 13:14:17 ip »
Asiasta kuitenkaan tietämättä ajattelin - sähkömiehenä - seuraavia juttuja. En tietenkään pysty neuvomaan, mutku olen itse joskus yön pimeimpinä tunteina korjaillut erilaisia laivasähkövekottimia...Konepuolen asioista minun on turha lausua mitään, kun en ymmärrä kuin hienojen äänien päälle...

- Nyt saa liikaa bensaa eli ruiskupulssi on liian pitkä?
- ECU määrittää ruiskutuspulssin pituuden. Tämä pituus perustuu ympäröivien komponenttien antamaan tietoon ja sen käsittelyyn. Eikös?
- Jos ECU ja sen ohjelma on kunnossa ( Piikkiö testasi ), niin vikaa on ympäristössä.
- Lämpötila-anturit toimivat oikein ja oikein päin. Siis eivät pätki tärinässä eivätkä toimipäin vastoin; Kun vastusarvon pitäisi laskea, niin noissa nousevatkin? Tämä on helppo testata hiustenkuivaajalla tms. Mitäs jos noiden lämpötila-antureiden johdotus ei ole kunnossa ja niistä tulee lopulta ihan vääriä tuloksia ECU:lle? JuhaV tuossa ohjasi irroittamaan ne kaikki ja kokeilemaan sitten. Juha kai parhaiten tietää, mitä nuo anturit vaikuttavat...
Onkos ne muuten samanlaisia antureita sähköteknisesti eli eivät kai ole ristissä ECU:n johdotuksessa? Toisen mielestä on pakkasta ja toisen mielestä ollaan lisäksi vuoristossa 3000m..?
- TPS:n jännite ihan varmasti oikein? Jos on vaikka pienikin kontaktivika maadoituksessa, niin se vaikuttaa kuin olisi lisätty ylimääräinen vastus sarjaan, nuo tasot kun ovat mV:n kokoisia ( 150mV ). Huom! Halpa ( = huono ) mittari aiheuttaa omat samat ongelmat mV-skaalalla.
- TPS:N toiminta lineaarinen, eli kaasuvaijerin - TPS:n välitys mekaanisesti oikein? Siis kaasukahvan vääntö liikuttaa kaikkia oikeassa suhteessa? ( Tällaiseen törmäsin joskus ihan elävältä hinaajan autopilotissa; Neliövälitys olikin vinoneliö... vekkuleita kaarroksia teki hinaaja satamassa... )
- ECU:n johdotus ehjä, eli missään ei ole löysää / korroosiota / kosteutta?
- ECU:n liitin on puhdas ja ehjä ja kaikki liitinpinnit ovat ok?

Tämmösiä sähkömiehen neuvoja...tiedä sitten onko apua.
Pitäiskös meidän lähellä asuvien järjestää jokin talkoopäivä Jussin avuksi? Mulla olis noita sähkömittareita yms. ottaa kainaloon.