... vaan ei M15 Jackal. Olivan pistäneet vastaavan pyörän ja tuon pyörän skooppiin ja verranneet.
Näin se varmaan sitten on.
Tässä vaan minua ihmetyttää seuraava juttu "teoreettinen juttu", joka ainakin Sporttia virittäessä tuli ihan käytännössäkin vastaan.
Eli kun moottori pyörii 1000 rpm niin sekunnissa kone pyörii 16.66 kierrosta eli yksi kierros kestää 60 ms. 4-tahtikoneessa imutahti on joka toinen kierros ja imukanavaan ei käytännössä kannata ruiskuttaa ihan koko ajan bensaa joten puristus-työ-poisto-imu-tahdit huomioiden optimaalinen aika jonka ruiskutusta voisi tehdä rajoittunee suurin piirtein tuohon yhden moottorin pyörähdystä vastaavaan aikaan tai jonkin verran sen päälle eli 1000 rpm -> 60 ms. Suuttimet eivät myöskään ole tarkoitettu siihen että ne olisivat koko ajan auki.
Kun kierroksia nostetaan vaikka maltilliseen 6000 rpm:ään niin silloin kierrokseen ei menekään enää aikaa kuin 10 ms. Ja teoreettisessa 10000 rpm:ssä kierros kestää enää 6 ms.
Kun Sportissa ruiskutussykli vaihteli (mitatusti) välillä 1 ms - 13 ms, niin tuossa on siis syklin vaihtelussa on yli 10 x pituusero. Jos vehjes olisi kiertänyt 10000 rpm niin 12 ms ruiskutusajalla olisi suuttimet olleet jo koko ajan auki kahden kierroksen ajan. Käytännössä 8000 rpm oli tolkullinen raja johon pääsi. Silloinkin rupesi olemaan ongelmana se että suuttimet eivät saa tarpeeksi lepoaikaa.
Nyt jos Jackalissa jo tyhjäkäynnillä suuttimet on jo 5 ms auki, niin jos 6000 rpm:ssä ne olisivat kahden kierroksen yli koko ajan auki saadaan ajaksi 20 ms.
Silloinkin syklin säätöalue tyhjäkäynti -> täpöt on vaan 4-kertainen (vrt. Sport edellä 13x). Käytännössä vielä tuotakin vähemmän jos maksimi ruiskutussykli ulottuu vain esim. 1.5 kierroksen yli.
Täytyy muistaa sekin että bensaa per aikayksikkö menee kierrosten noustessa enemmän koneeseen vaikka ruiskutussykli pysyisi vakiona koska per sekunti kone ehtii toteuttaa useamman ruiskutussyklin.
Ehkä se on sitten vaan niin että Jackalissa on "puolikaasu" ja "täyskaasu" ja koneen hengitys hoitaa loput.
Sori tämä teorisointi mutta kun Esan konetta ruvetaan ahtamaan niin näitä ruiskutussyklejä täytyy pohtia ja käytännössähän joudutaan vaihtamaan isommat suuttimet/nostamaan bensapainetta että päästään pelialueelle.
T: JuhaV