Kirjoittaja Aihe: perverssi ajatus California muokkaamisesta  (Luettu 81028 kertaa)

JuhaV

  • Vieras
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #105 : Elokuu 22, 2011, 19:48:50 ip »
Toivottavasti vika löytyi.

Mutta, mutta. Tuolta aiemmin kirjoittamastasi muistelen että sinulla oli ollut suutin tai molemmat jossain vaiheessa irti ja bensaa lensi suuttimesta sykäyksittäisenä suihkuna. Tämähän tarkoittaisi sitä että ainakin se suutin pelaa. Katsoitko molemmat samalla tavoin ?

Sitten kuin vaihdoit suutinta puolelta toiselle niin vaihdoitko tuossa vain suuttimen ja käytitkö sen puolen alkuperäistä ECU:lta suuttimelle tulevaa ohjausjohtoa. Jos vaihdoit suuttimen johtoineen, niin silloin vika ei eristynyt kpelkkään suuttimeen vaan suutin/ECU kombinaatioon.

Jos käy niin onnettomasti että suutinvaihto ei parantanut vikaa, niin tässä vielä pari mahdollista vikakohdetta :

1) Vaikka jakopään merkit menivät kohdakkain kun pyörittelit konetta, niin tämä kertoo vain sen että ketju ei ole hypännyt hampaiden yli. Se ei kerro sitä jos esim. kampiakselin päässä oleva ratas on pyörähtänyt akselilla. Tai jos jos vauhtipyörän S/D yläkuolokohdan merkit on männän asento tarkistettaessa oikealla kohdin niin tämä ei kerro muuta kuin sen että vauhtipyörä on oikeassa asennossa kampiakselin päässä. Olennainen kysymys on se että nokka-akseli on oikein ajoitettu kampiakselin suhteen koska siellä nokka-akselin päässä on se asentoanturi joka ohjaa ECUa

2) Vaikka TPS näyttäisi toimivan niin meneekö signaali oikein ECUlle asti vai onko esim. johtosarjassa piuha poikki ja ECU näkee koko ajan TPS:n asennossa kaasu auki (jos johto on poikki voi ECUn ko. nasta kellua 5 V:ssa)

3) ECUn tehoaste, joka syöttää jompaa kumpaa ruiskusuutin on paskana. Eli vaikka suutin on ehjä niin ruiskutussykli on väärin. Sopivasti kun tyristori/transistori on kämähtänyt niin voi toimia jollain kierrosluvulla ja toisilla sitten taas ei. Eli tässä pitäisi varmistaa että suuttimille tulee varmasti oikea pulssitettu signaali joka sitten varmasti myös riippuu kaasunasennosta.

4) Bensa on varmaankin hyvää ja puhdasta, onhan.

Oisko mahdollista että kokeilet noita suuttimia vaikka paineilmalla ? Kolme baaria painetta kompressorista ja sitten 12 V suuttimen piuhoihin jonkun kytkimen kautta. Kytkintä napsutellen tarkkailua siitä mitä suutin puuhaa. Pelaako pulssimaisesti ja molemmat samalla tavoin. Pitääkö painetta kun jännitettä ei ole ?

Tää on ollut niin jännä vika että jos se on noin simppeli suutinvika niin oikein harmittaa sun puolesta :)

T: JuhaV


kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #106 : Elokuu 22, 2011, 20:01:16 ip »
Kommentoin vain tuohon kohtaan 4. Ei 12V vaan 9V korkeintaan ja mielellään etuvastuksen kanssa, koska ruiskusuuttimen solenoidi ei ole suunniteltu jatkuvalle virralle. Kannattaa jotenkin koittaa huuhtoa tai puhaltaa moskat pois ja sitten vaan kokeilla. Ei se enempää rikki mene.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #107 : Elokuu 22, 2011, 21:01:18 ip »
Oho! Toimii samoissa tiloissa kuin bosch-center aikoinaan. Onnea etsintään vai otatko varman päälle ja tilaat piikkiöstä melkein tonnilla suuttimia?

Ei ole pelkoa että ostaisin tonnilla kaksi suutinta. Hullu saa olla muttei tyhmä.

Katselen tässä juuri http://www.vpv-motorracing.fi/index2.html sivua. Edustavat http://www.racetronix.biz/index.asp?url=IND tätä firmaa Suomessa.


MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #108 : Elokuu 22, 2011, 21:09:57 ip »
Toivottavasti vika löytyi.

Mutta, mutta. Tuolta aiemmin kirjoittamastasi muistelen että sinulla oli ollut suutin tai molemmat jossain vaiheessa irti ja bensaa lensi suuttimesta sykäyksittäisenä suihkuna. Tämähän tarkoittaisi sitä että ainakin se suutin pelaa. Katsoitko molemmat samalla tavoin ?


Katsoin vain sen joka aiheutti enemmän ongelmaa, eli oikean.

Ja selkeästi sykäyksinä tuli bensa siitä.

Lainaus

Sitten kuin vaihdoit suutinta puolelta toiselle niin vaihdoitko tuossa vain suuttimen ja käytitkö sen puolen alkuperäistä ECU:lta suuttimelle tulevaa ohjausjohtoa. Jos vaihdoit suuttimen johtoineen, niin silloin vika ei eristynyt kpelkkään suuttimeen vaan suutin/ECU kombinaatioon.

Käytin sen puolen piuhaa. Eli vasen piuha pysyi vasemmalla, vaikka sinne siirtyi oikealta suutin.

Piuhoja olin vaihdellut aiemmin, ilman mitään vaikutusta minnekään.

Lainaus
Jos käy niin onnettomasti että suutinvaihto ei parantanut vikaa, niin tässä vielä pari mahdollista vikakohdetta :

1) Vaikka jakopään merkit menivät kohdakkain kun pyörittelit konetta, niin tämä kertoo vain sen että ketju ei ole hypännyt hampaiden yli. Se ei kerro sitä jos esim. kampiakselin päässä oleva ratas on pyörähtänyt akselilla. Tai jos jos vauhtipyörän S/D yläkuolokohdan merkit on männän asento tarkistettaessa oikealla kohdin niin tämä ei kerro muuta kuin sen että vauhtipyörä on oikeassa asennossa kampiakselin päässä. Olennainen kysymys on se että nokka-akseli on oikein ajoitettu kampiakselin suhteen koska siellä nokka-akselin päässä on se asentoanturi joka ohjaa ECUa

2) Vaikka TPS näyttäisi toimivan niin meneekö signaali oikein ECUlle asti vai onko esim. johtosarjassa piuha poikki ja ECU näkee koko ajan TPS:n asennossa kaasu auki (jos johto on poikki voi ECUn ko. nasta kellua 5 V:ssa)

3) ECUn tehoaste, joka syöttää jompaa kumpaa ruiskusuutin on paskana. Eli vaikka suutin on ehjä niin ruiskutussykli on väärin. Sopivasti kun tyristori/transistori on kämähtänyt niin voi toimia jollain kierrosluvulla ja toisilla sitten taas ei. Eli tässä pitäisi varmistaa että suuttimille tulee varmasti oikea pulssitettu signaali joka sitten varmasti myös riippuu kaasunasennosta.

4) Bensa on varmaankin hyvää ja puhdasta, onhan.

Oisko mahdollista että kokeilet noita suuttimia vaikka paineilmalla ? Kolme baaria painetta kompressorista ja sitten 12 V suuttimen piuhoihin jonkun kytkimen kautta. Kytkintä napsutellen tarkkailua siitä mitä suutin puuhaa. Pelaako pulssimaisesti ja molemmat samalla tavoin. Pitääkö painetta kun jännitettä ei ole ?

Tää on ollut niin jännä vika että jos se on noin simppeli suutinvika niin oikein harmittaa sun puolesta :)

T: JuhaV

Ei tee mieli ruveta puljaamaan noiden suutinten kanssa. Motivaatio, nääs.

Jos uudet suuttimet eivät korjaa vikaa, pitää -taas- lähettää ECU piikkiöön kokeiltavaksi, jos tämäkin yksilö sattuisi olemaan rikki, niinkuin se edellinen (eli alkuperäinen). Toisaalta, voisihan sen lähettää varmuuden vuoksikin.... Tuo guzzini on sen verran raiskattu, ettei se kellekään kelpaa joten olen naitettu sen kanssa varmaan loppuiäkseni, joten pakkohan se on kuntoon laittaa, "maksoi mitä maksoi".

Jos uudet suuttimet eivät korjaa vikaa ja ECU:sta ei löydy vikaa, hankin sen halvatun astelevyn ja ryhdyn pyörittelemään konetta ja selvittämään, onko jumalattoman järeän kampiakselin päässä oleva jumalattoman järeä ratas vaihtanut asentoa. Jos on, päästän jumalattoman manausloitsun ja mietin, mitä sitten.

Minuakin harmittaa minun puolesta. Ja vaimon, jonka piti tolla ajaa tänä kesänä. Ja meidän molempien kun olemme joutuneet ajamaan Honda CBR600:lla Guzzin sijaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #109 : Elokuu 22, 2011, 21:37:06 ip »
Kampirauta on järeä ja ratas myös. Niinpä silti meni meikäläiseltä eräästä Guzzizta kiila rikki ja kiilaurasta tuli kraateri. Onneksi ei pyörähtänyt pitkälle. Uusi kiila löytyi melkein naapurista hydrauliikkaliikkeestä. Niitä oli myös ylikokoja. Yhden kymmenesosamilliä suuremman sitten vänkäsin akselilukitusliiman kanssa paikoilleen. Siitä lähtien on pelannut.

En väitä että Calistimeesi olisi sama vika iskenyt. Väitän vain että se on mahdollista. Silloin pitää, kuten JuhaV valistikin, verrata muita kuin jakopään merkkejä toisiinsa.
Tutkimuksesi suuttimien parissa on kyllä antanut viitteitä siitä että toinen suuttimista, kuten Me Dieselasentajat sanomme, "kusee". Eli ei sulkeudu vaikka pulssi on poissa.

mm

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #110 : Elokuu 22, 2011, 23:24:37 ip »
Kampirauta on järeä ja ratas myös. Niinpä silti meni meikäläiseltä eräästä Guzzizta kiila rikki ja kiilaurasta tuli kraateri. Onneksi ei pyörähtänyt pitkälle. Uusi kiila löytyi melkein naapurista hydrauliikkaliikkeestä. Niitä oli myös ylikokoja. Yhden kymmenesosamilliä suuremman sitten vänkäsin akselilukitusliiman kanssa paikoilleen. Siitä lähtien on pelannut.

En väitä että Calistimeesi olisi sama vika iskenyt. Väitän vain että se on mahdollista. Silloin pitää, kuten JuhaV valistikin, verrata muita kuin jakopään merkkejä toisiinsa.


Enkä minä, ettei se olisi mahdollista. Melkoinen jytky se on ollut kun ahdin lakkaa pyörimästä. Ehkäpä kannattaisi avata nokkaketju + rattaat.

Lainaus

Tutkimuksesi suuttimien parissa on kyllä antanut viitteitä siitä että toinen suuttimista, kuten Me Dieselasentajat sanomme, "kusee". Eli ei sulkeudu vaikka pulssi on poissa.

mm

Kun letkuissa on paineet, ei suuttimella ole pahoja pidätysvaivoja (ei tiputtele näkyvästi vaikka silmällä seuraa). Toisaalta, jostain on oikealle puolelle ilmestynyt pientä lammikkoa. Tuntuu siltä ettei suutin mene täysin kiinni, kun sitä käytetään, mutta mistäpä näistä tietää.

Saan ilmeisesti huomenna skoopin käyttööni. Nyt on pyörä "käyntikuntoinen" ja pääsen vertaamaan skoopin näytöllä ruiskusuutinten saamia signaaleja: se sulkenee monta vaihtoehtoa pois. ... tai sitten ei.

Fiat-firmassa ei ole suuttimia (268e/kpl) hyllyssä, joten tilaushommiksi menee joka tapauksessa. Vaan mistäpä tilaan, on vielä auki.

Suomessa racetronicia edustaa VPV, jonka kanssa olen paraikaa kirjeenvaihdossa.

Kertokaas viisaat, jos syöttö on "aika tarkkaan sama", onko suihkun muodolla tai muilla vastaavilla seikoilla paljoakaan väliä?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 23, 2011, 09:35:28 ap kirjoittanut MotoJussi »

JuhaV

  • Vieras
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #111 : Elokuu 23, 2011, 10:58:51 ap »
Kommentoin vain tuohon kohtaan 4. Ei 12V vaan 9V korkeintaan ja mielellään etuvastuksen kanssa, koska ruiskusuuttimen solenoidi ei ole suunniteltu jatkuvalle virralle. Kannattaa jotenkin koittaa huuhtoa tai puhaltaa moskat pois ja sitten vaan kokeilla. Ei se enempää rikki mene.

Hyvä pointti kaide ! Jos käytössä on poweri  jonka virtarajaa ja jännitettä voisi säätää niin sillä välttää sen että käräyttää solenoidin käämin vahingossa rikki. Käytännössä ongelmaa ei varmaan tule kunhan et jätä solenoidia pitkäksi aikaa vetämään vaan pulssitat lyhyesti.

Koska näissä mopedeissa se polttoaine suihkutetaan sinne imusarjaan, niin sillä ajanhetkellä ei ole niin kovin dramaattista vaikutusta kuin ei myöskään sillä suihkun "ultimate" laadulla. Eli tässä primäärisesti ratkaisee polttoaineen määrä. Mutta jos suutin ei pelaa kunnolla (neula ruosteessa, jumissa, solenoidi ei vedä kunnolla) niin sehän tietysti vaikuttaa sekä suihkun laatuun että määrään.

Sport 1100i:n My16M ECU:ssa saattoi ruiskutushetken alkuhetkeä muutella siinä missä ruiskutuspulssin pituuttakin. Tuo ajanhetken muutos vaikuttaa alakierroksilla jonkin verran moottorin käynnin pehmeyteen, mutta kone varmaan käy vaikka ruiskutushetki olisi mikä tahansa. Eli vaikka jos ruiskujen piuhat vaihtaa keskenään. Tämä siksi että suihku osuu kuitenkin imukanavan seinämiin (usein ihan tarkoituksellisesti) ja polttoaine höyrystyy lämpimästä seinämästä sitten imutahdin mukaan. Saattaapa jossain vanhemmissa ruikskulaitteissa olla niin että kaikki ruiskut pelaavat yhtä aikaa vaikka sytytys tapahtuukin eri pytyissä eri aikaan. Eli bensaa jemmataan imusarjaan hetkeksi.

Eli tärkeintä olisi se että polttoainetta tulee oikea määrä, suihkun avautumiskulmalla tai edes pisarakoolla ei ole näillä kierrosluvuilla eikä näillä moottorikonstruktioilla niin suurta väliä.Käyhän koneet myös väljillä kaasareillakin joissa bensa tyhjäkäynnillä lentää suht räkänä sinne imusarjaan !

Jos sulla on Jussi se skoooppi käytössä, niin katso samalla että sytytyspuolat saavat ECU:lta molemmat signaalia oikein ja samalla tavoin. Ettei käy niin että jostain syystä sytytys toimii vain tietyllä kierrosluvulla kunnolla. Jos pytyssä ei syty, niin silloin imutahdin aikana ei myöskään seos imeydy kunnolla sylinteriin ja saattaapa jäädä kosteutta imukanavaan...

Sama efekti muuten syntyy jos ventiilinajoitukset ovat epäsymmerisesti pielessä eli toisen pytyn hengitys pelaa huonommin kuin toisen ...

T: JuhaV


MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #112 : Elokuu 23, 2011, 11:21:45 ap »
Sama efekti muuten syntyy jos ventiilinajoitukset ovat epäsymmerisesti pielessä eli toisen pytyn hengitys pelaa huonommin kuin toisen ...

... vaikka pakoputkista ei ole edes muistoa kiinni? Olen noita tarkasteluita tehnyt pakosarjat täysin irrotettuna kuunnellen sulosointuja ja katsellen liekkien lepatusta.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #113 : Elokuu 23, 2011, 15:24:59 ip »
Ei ole pelkoa että ostaisin tonnilla kaksi suutinta. Hullu saa olla muttei tyhmä.
Oikea asenne  ;D . Vaihtoehtoja on. Myös samoja, mutta eri kustannuksin.

Ensin vain toimiva suutin paikalle ja vasta koekäytön jälkeen muiden (?) säätöjen pariin.
Vinkkejä lukiessa suosittelen kokemuksesta että "Ehjää ei kannata korjata".
Projekteilla on tapana levitä turhan isoiksi tai kokonaan käsiin "samalla kertaa" tekemällä.
Itse yrittäisin rajata ongelman ja minimoida kaikki lisämuutokset.
Murphyn laki toimii kokemuksesta jo muutenkin niin, että monta vikaa ilmaantuu yhtaikaa.
Siihen päälle omat yritykset, unohdukset ja erehdykset, niin siitä tulee helposti tosi sitkeä soppa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #114 : Elokuu 24, 2011, 10:08:48 ap »
Mitä jos veisit ne suuttimet ihan oikeasti korjattavaksi? Katukiihdytyspiireissä on ihan Suomessa heppuja, jotka huoltavat ja muuttavat perussuuttimia kilpakäyttöön. Rangellilla ja Erhomäellä esim oli ainakin 1600cc  suuttimet, tehtynä Boschin vakiopilleistä.

Täältä voisi esimerkiksi alkaa kysellä: http://www.virtalaracing.com/polttoainejaerjestelmaet-ja-tankit

Ko. pajasta on pelkästään positiivisia kokemuksia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #115 : Elokuu 24, 2011, 10:20:29 ap »
Mitä jos veisit ne suuttimet ihan oikeasti korjattavaksi? Katukiihdytyspiireissä on ihan Suomessa heppuja, jotka huoltavat ja muuttavat perussuuttimia kilpakäyttöön. Rangellilla ja Erhomäellä esim oli ainakin 1600cc  suuttimet, tehtynä Boschin vakiopilleistä.

Täältä voisi esimerkiksi alkaa kysellä: http://www.virtalaracing.com/polttoainejaerjestelmaet-ja-tankit

Ko. pajasta on pelkästään positiivisia kokemuksia.

Kiitos vinkistä. Tuo olisi pitänyt tehdä jo kaksi vuotta sitten.

Ehkä teen noille alkuperäisille ruiskusuuttimille vielä jotain enkä heitä roskiin.

Pistin kuitenkin juuri tilauksen sisään http://www.risse-motorsport.de/ firmaan, joka myy "IW 031" nimikkeellä suuttimia hintaan ~150e per kappale. Tuskin ovat weberin tehtaalta kotoisin, hinnasta päätellen.

PS: Nyt kun katsoin tuota saittia (sen jälkeen kun olin pistänyt risselle tilauksen), puraisin huultani ja harmittelen etten tilannut tuolta kahta "315cc suuttimia 16 ohmisia hinta 60 Euroa/kpl." ja kalvanut, sorvannut, vuollut ja viilannut guzziin niille sopivaa koloa. Prkl. Meni parisataa euroa "hukkaan".

PPS: Tsekkasin tämän palstan just ennen kuin tilasin Risseltä, joten tosiaan, kiitos vinkistä, se vaan tuli muutaman minuutin liian myöhään. Mitähän tätä nyt tuli arvottua ja etsittyä ja selvitettyä ja kyseltyä tätä suutinten toimittajaa, vajaa viikko?

PPPS: Ja tosiaan, tilaamisen jälkeen sain sellaisenkin vinkin että http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/ saattaisi kannattaa tsekata. No, ei siellä näköjään ollut, mutta nyt ei enää tee mieli saada vinkkejä, mistä noita saa hyviä ja nopeasti ja halvalla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #116 : Elokuu 24, 2011, 12:09:09 ip »
Risse Motorsporthan tekee Opeliin teho-osia? Sehän voisi antaa vinkkiä sinnepäin, että Opelin joku suuttari siihen pienellä vaivalla kävisi? Sitä kautta kyllä löytyy toimittajia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #117 : Elokuu 24, 2011, 13:24:25 ip »
Ihan hirveän suurta "mehumaijaa" ei kannata asentaa. Menee alakierroksilla aukioloajat kovin lyhyiksi ja käynti huonoksi. Jos ollenkaan. Hiukan pienempi sen sijaan toimii kunhan ruiskutuspainetta nostetaan sopivasti. Kannattanee pysyä siellä 200cc/min tietämillä. Vaparissa.

Jonkin muun mallin suuttimen asentaminenkaan ei ole poissuljettu juttu. Itse asensin jotkin vanhat 90-luvun ruisku-Saabin suuttimet Californiaan. Se edellytti imukanavien uudelleen muotoilua ja valamista. Vanhojen tojotacorollien sylinterikannet sai uuden elämän Guzzin imukanavina. Sorviin kiinni ja kiinnikkeen tekoon. Hyvästi pelaa!

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #118 : Elokuu 24, 2011, 15:01:24 ip »
Mullakin on hyllyssä täysi rivi bemarin suuttimia. Taisivat olla arvoltaan 177cc.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #119 : Elokuu 24, 2011, 15:11:29 ip »
Pidä tallessa suuttimet. Niitä saatetaan tarvita!

mm