Kirjoittaja Aihe: perverssi ajatus California muokkaamisesta  (Luettu 81030 kertaa)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #90 : Elokuu 21, 2011, 15:47:44 ip »
Läpimurto vian etsinnässä! Ruiskupajan mielestä suuttimet oli ok? Älä vie sinne niitä enää vaan vaikka bosch-centeriin. Kysy ekana piikkiöstä mitä maksaa ja voiko korjata. Sama suutin voi olla jossain fiiatissa käytössä eli purkaamoista löytyy silloin. Tyyppinumero pitää selvittää.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #91 : Elokuu 21, 2011, 16:02:19 ip »
Läpimurto vian etsinnässä! Ruiskupajan mielestä suuttimet oli ok? Älä vie sinne niitä enää vaan vaikka bosch-centeriin. Kysy ekana piikkiöstä mitä maksaa ja voiko korjata. Sama suutin voi olla jossain fiiatissa käytössä eli purkaamoista löytyy silloin. Tyyppinumero pitää selvittää.

Kyllä tätä läpimurroksi voisi sanoa.

Soitan Piikkiöön ja kysyn hinnat.

"Alppilan Autohuolto on erikoistunut bensiinisuihkutusjärjestelmiin ja niiden huoltoon. Tarkoilla diagnoosilaitteilla huollamme uusintakin mallia olevan autosi nopeasti ja turvallisesti ... Meiltä löydät laajan valikoiman Boschin laadukkaita suuttimia. Niiden tekniset tiedot löytyvät suutintaulukosta. Mikäli et tunne suutinteknologiaa hyvin, suuttimien asennus kannattaa kuitenkin jättää ammattilaisille...." lukee ruiskupajan veppisivuilla. En nyt tässä yhteydessä kehtaa mainita liikkeen nimeä kuitenkaan.

Olisi kai pitänyt jättää suuttimien asennus ammattilaiselle.

Hmm. Noissa suuttimissa on paksu W:n näköinen kirjain. Miksiköhän?


ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #92 : Elokuu 21, 2011, 16:25:16 ip »
W, niinkuin Weber . Mallit löydät täältä.
Sieltä löytyy myös tarkat tekniset tiedot kaikkiin malleihin pdf muodossa. (Mm. Stelvio ja Griso = IWP189 HighFlow)
Alkup. suutin maksaa Saksassa n.330,-.

Mutta kuten jo sanottu, niin sama osa voi olla käytössä myös jossakin autossa (huom. ei tämä esimerkki) ja silloin hinta on aivan toinen.
Suosittelen vaihtamaan molemmat suutimet samalla kertaa (vaikka sitten käytetyt esim.kolaripyörästä), kun nykyiset ovat "eläneet yhteisen taipaleen".
p.s. "Kyläseppä vinkki": Suuttimen päässä on hienosuodatin, joka voi tukkeentua tankista suodattimen läpi kulkeutuneesta ruostejauheesta.Olen kerran putsannut (BMW K100:n) suuttimen työntämällä bensaa läpi paineella väärään suuntaan samalla 9v:n paristolla "naputellen" virtaa kontaktinavoille. Alkuun tuli ruosteista nestettä, kunnes puhdistui. Ajelin sillä suuttimella vielä 10tkm, kunnes vaihdoin pyörää.
Rikkinäisen "kuolleen" suuttimen elvytyksessä ei mitään hävittävää ollut. (EDIT: p.s.kappale editoitu)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 21, 2011, 19:24:22 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #93 : Elokuu 21, 2011, 17:06:44 ip »
W, niinkuin Weber . Mallit löydät täältä.
Sieltä löytyy myös tarkat tekniset tiedot kaikkiin malleihin pdf muodossa. (Mm. Stelvio ja Griso = IWP189 HighFlow)
Alkup. suutin maksaa Saksassa n.330,-.

Mutta kuten sanottu, niin sama osa voi olla käytössä myös jossakin autossa (huom. ei tämä esimerkki) ja silloin hinta on aivan toinen.

Erotan tuosta tekstin "1W-031" mutta on niin pienellä että voi olla jotain muutakin. Toisella puolella suutinta lukee todennäköisesti "0460 11", mutta nollan ja ykkösen välissä voi olla jokin merkintä.

Lainaus
Suuttimen päässä on hienosuodatin, joka voi tukkeentua tankista suodattimen läpi kulkeutuneesta ruostejauheesta.
Olen kerran putsannut (BMW K100:n) suuttimen työntämällä bensaa läpi paineella väärään suuntaan samalla 9v:n paristolla "naputellen" virtaa kontaktinavoille. Alkuun tuli ruosteista nestettä, kunnes puhdistui. Ajelin sillä suuttimella vielä 10tkm, kunnes vaihdoin pyörää.
Suosittelen vaihtamaan molemmat suutimet samalla kertaa (vaikka sitten käytetyt esim.kolaripyörästä), kun nykyiset ovat "eläneet yhteisen taipaleen".

Hyvä vinkki, mutta ei huvita kokeilla.

Keittää, muuten, jonkin verran.

Ongelma ei ole se, että suuttimet ovat (todennäköisesti) rikki. Tekniset vehkeet kuluvat ja saattavat joskus hajota, ja se on OK.

Ongelma on siinä, että melkeinpä ensi töikseni vein suuttimet tarkastettavaksi, maksoin ison rahan ja sain kuulla että suuttimet ovat OK. Firma tosin toimitti ne ensin väärään osoitteeseen ja viipyivät matkoilla monta päivää enemmän kuin oli tarkoitus.  Tästä sitten seurasi se, että guzzini oli koko kesän telakalla aiheuttamassa vakuutuslaskua ja hampaiden kiristelyä. Lisäksi jouduin ostamaan Hondan, että pääsen ylipäätään liikkumaan.

EDIT: Virtaaman puolesta http://www.racetronix.biz/itemdesc.asp?ic=01D034x&eq=&Tp= näyttäisi olevan vastaava. Hinnassa on pieni ero (330e vs noin 30e). Uskaltaisikohan kokeilla, josko tuollaiset saisi jeesusteipiteltyä mopoon kiinni?

Toisaalta kysyin Teo Lamersilta käytettyjä. Kun vastaavat, teen ostokset jostain.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 21, 2011, 18:16:47 ip kirjoittanut MotoJussi »

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #94 : Elokuu 21, 2011, 18:43:42 ip »
Ongelma on siinä, että melkeinpä ensi töikseni vein suuttimet tarkastettavaksi, maksoin ison rahan ja sain kuulla että suuttimet ovat OK. Firma tosin toimitti ne ...
Myötätuntoni on puolellasi ja pettymyksen tunne tuttu, kun ajokauden pilaa "kirottu mysteeri".
Oma karvas kokemukseni (v.1991) oli sellainen, että pyörä (BMW K100RS -85) kulki nykien ja etsin vikaa säädöistä ja "joka puolelta", kunnes lopulta vein Espooseen merkkihuoltoon laitettavaksi. Menin sitten hakemaan laitetta ja tyhjäkäynti ok, mutta käyttökierroksilla oli sama "röpötys"  ongelma. Kysyin, että näinkö tämän pitäisi nyt olla kunnossa ? Vastattiin, että kaikki mitat ja säädöt ovat tehtaan antamissa arvoissa. Kun sanoin, että ei se näin silti toimi, niin ratkaisuksi tarjottiin vian etsintää tuntiveloituksella (saa**nan kallista). Siispä ei kiitos. Koko pitkä kesä meni ajaen, kiroten ja vikaa etsien. Kevät huollossa sitten sattumalta huomasin pa-suodatinta vaihtaessa, että edellis-keväänä vaihtamani suodatin irvisti saumasta (systeemi sama kuin Guzzissa, eli suodatin tankissa sisällä). Suodattimen vaihdon jälkeen pyörä toimi 100% Ok.  Kysyin asiaa Mototripistä ja vastaus oli "niissä on ollut virheellinen erä ja niitä on meilläkin useita vaihdettu".
Silloin nousi kyllä savu korvista, enkä ole sittemmin oikein liikkeiden tieto-taitoon osannut luottaa.
No, silloin ruiskut olivat vielä uutta ja tuijotettiin sokeasti papereita, mittareita ja tehtaan säätöohjeita.
Paineistetusta pa-järjestelmästä olisi luullut merkkihuollon myös paineet tarkistaneen. No, eipä ollut.
Ehkä ajan myötä on sittemmin opittu, että suht uusissakin laitteissa voi olla jopa mekaanista vikaa.

p.s. Suutin episodini oli sitten myöhemmin ja perua vedestä tankissa (bensakorkin huono suunnittelu + kylmä talvisäilytys ?) sekä suutinrunkojen ruostumisesta. BMW:llä on teknisissä kekseliäisyyksissä ollut lukuisia vääriä materiaalivalintoja monissa eri malleissaan.
Ja imagoon tuntuu kuuluvan, että tehdas myös aina kieltää kaikki virheet käyttäjistä johtuvina.

p.p.s. Suuttimien vaihtokelpoisuudesta en tiedä, mutta jos tuolla hinnalla sopisivat, niin se tieto olisi varmasti muillekin mieleinen.
        Tietäisikö TunturiTT tai motomatti ?

EDIT:  Ja Hei !  Valoa näkyy nyt tunnelin päässä.  Vielä se Cali syö tietä ja jytisee tasaisilla iskuilla !
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #95 : Elokuu 21, 2011, 19:15:24 ip »
Täältä löytyy tietoa missä muissa vehkeissä ruiskusuutinta käytetään.

http://www.guzzitek.org/documents/injection/Injection_PiecesOEM_MAJ02.pdf .

Pikahaulla tuli tämmönen: http://www.risse-motorsport.de/product_info.php/language/en/info/p2377_Einspritzduese-IW-031.html

Esim Fiat Tipo 20i 16v >91:ssä käytetään. Ei kannata alkaa jeesusteipillä virittelemään. Pitää olla just sopiva paikalleen eli alkuperäisen mallinen. Pitäisi tietää, että tuo on täsmälleen korvaava. Koita purkaa, putsata ja puhallella tai viedä ultraäänipesuun. Kait paikkakunnalla on joku asiallinen ruiskuhuolto, joka pystyisi saamaa struutan kuntoon kahvirahalla.
Forza Moto Guzzi!

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #96 : Elokuu 21, 2011, 20:27:52 ip »
Tuolta "kaide"n linkittämästä pdf:stä löytyy näköjään kaikki tekninen tieto.
Täältä löytyi myös uudet Guzzi mallit ruiskusuutin tietoineen.
Tuo Calin Weber Tipo IW031 "green" on kallis osa. Käytettyäkin kannattaa kysellä.
Huippulaatua kuten Maseratissa, Lamborghinissa ja Moto Guzzissa noin yleensäkin...
Weber ruiskutietoakin löytyi siitä kiinnostuneille.
Tsemppiä projektiin !

p.s. Kiinalaisen kopion voisi Puolasta kulkumies ostaa 40,-:llä eurolla.
Näyttää tuo Saksan Risse-Motorsportkin olevan tuota China productia, jonka tukkuhinta on alibaba.com:ssa 10-30,-$ .
Olisiko sama suutin Fordin turbo Escortissa ja Fiestassa ?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 22, 2011, 03:02:05 ap kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #97 : Elokuu 21, 2011, 20:55:13 ip »
Odotetaan kuinka suutintamishommassa käy. Autopurkamo voisi olla oikea kohde edullisen osan metsästykselle.

Siihen samaan kiinnittimeen sopinee useammankin läpivirtaaman omaava suutin. Kovin suureen cc/min -lukemaan ei kannattane satsata. On nimittäin mahdollista säätää minuuttivirtaamaa säätämällä ruiskutuspainetta muutaman kymmenyksen rajoissa. Pitää vain olla regulaatori sellaista mallia että siinä on säätöala 2,5 - 3,5 baaria. Vähempikin ala riittää jos suutin on lähellä alkuperäistä kokoa. Samallahan sitten voi lisätä syöttöä radalle ja vähentää kun körötellään. Ruuvia kääntämällä. Periaatteessa nykyinenkin pa-säädin kykenisi moiseen mutta se kun on vain paineilmasäätöinen.

Säädettäviä polttoaineenpaineensäätimiä myyvät autotarvikeliikkeet.

Myös impedanssi on tärkeä asia suutinta valittaessa. Matalaimpedanssiset vaativat etuvastukset. Kannattanee katsella vielä kyseisten suuttimien spekseistä nämä asiat.

Mulla mahtaa jonkin tietokoneen jossain muistissa olla eurooppalaisten ja japanialaisten kaupallisien suuttimien speksit. Kunhan löydän...

mm

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #98 : Elokuu 21, 2011, 22:20:10 ip »
Löytyi joitakin speksejä.
Katsotaan saanko ne liitteeksi tähän.
Ei mahdu kaikki. Seuraavat tiedostot pitää jakaa.

mm

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #99 : Elokuu 21, 2011, 22:25:54 ip »
Lisää suuttimista.

mm

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #100 : Elokuu 21, 2011, 22:57:24 ip »
Vielä vähän suuttimista.
Enemmänkin olisi mutta tiedostot ovat sen tyyppisiä että eivät sovi lähetettäväksi sähköisesti.
Esim. Lucas ja Nippon Denso -suuttimien tiedostot. Ja niitä on paljon.

mm

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #101 : Elokuu 22, 2011, 12:45:15 ip »
Kait paikkakunnalla on joku asiallinen ruiskuhuolto, joka pystyisi saamaa struutan kuntoon kahvirahalla.

ei paljoa nappaa ruveta tekohengittämään noita yksilöitä jotka on pitäneet pyörän telakalla kolme vuotta.
varsinkin kun olen jo kaksi kertaa käyttänyt ne "huollossa" "tarkastettavina ja puhdistettavina".

J

PS: Hinta Piikkiössä on melkein 450e / kappale. Kovin suuri myyntiartikkeli ne eivät siellä ole.
PPS: Fiat Tipon osan hinta on 268e / kappale. Paljon mukavampi.
PPPS: Teo Lamers: 349e / kappale. ( https://www.tlm.nl/magazijn/webshop/losse_onderdelen/details/9942IW-031 )
« Viimeksi muokattu: Elokuu 23, 2011, 10:55:24 ap kirjoittanut MotoJussi »

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #102 : Elokuu 22, 2011, 15:01:31 ip »
Toinen niistä vaan on rikki tai tukossa. Voisit kyllä hyvin paljastaa missä kaikkialla oot niitä käyttänyt valohoitoa saamassa.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #103 : Elokuu 22, 2011, 15:48:18 ip »
Toinen niistä vaan on rikki tai tukossa. Voisit kyllä hyvin paljastaa missä kaikkialla oot niitä käyttänyt valohoitoa saamassa.

pistän molemmat vaihtoon ettei tarvi miettiä eikä eikä murehtia.

« Vastaus #91 : Elokuu 21, 2011, 16:02:19 » sisältää lainauksen mainitun firman veppisivulta. Kyllä ne varmasti pistivät penkkiin ne ja mittasivat niistä jotain, en sitä epäile. Diagnoosi vaan ei ollut yhteensopiva omien kokemusteni kanssa.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #104 : Elokuu 22, 2011, 17:22:53 ip »
Oho! Toimii samoissa tiloissa kuin bosch-center aikoinaan. Onnea etsintään vai otatko varman päälle ja tilaat piikkiöstä melkein tonnilla suuttimia?
Forza Moto Guzzi!