Kirjoittaja Aihe: perverssi ajatus California muokkaamisesta  (Luettu 80976 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #15 : Toukokuu 30, 2011, 22:15:06 ip »
Voin lohduttaa: kolmannes luettelemistasi vioista ei pidä paikkaansa. Venttiilinvarsissa tai -ohjureissa ei ole kumeja ensinkään. Ei tarvitse. Jos epäilet että palotilaan pääsee öljyä niin siitä palamisen tuloksena syntyy sinistä savua. Bensan huonosta palamisesta syntyy mustaa.

Oh, ok! Mietin pääni puhki tuossa aikaisemmin että muistanko nähneeni suojakumeja, enkä saanut kirkasta muistikuvaa.

Mutta tämä selittää muistikuvan puuttumisen :)

Lainaus
Jos tulee sinistä savua niin vuoto palotilaan on mahdollinen vain haljenneen, tai muuten vioittuneen, kannen tai männän kautta. Kanttahan on modifioitu suht raskaasti. Mm. avarretut kanavat ja tuplatulpat. Mäntiäkin on rassattu.
Palataan vielä venttiilinohjaimiin sen verran että ei ole aivan tavatonta että pakoventtiili leikkaa kiinni ohjuriinsa ja ohjuri irtoaa kannesta ja liikkuu venttiilin mukana.

Tänään istuin vaienneen guzzin vieressä ja mietin päätäni puhki, mikä häntä mahtaa vaivata.

Ja tuumasin että pakkohan siitä taitaa olla kannet irrottaa (samoin kuin bemarista...)

Lainaus
Kummanko väristä savutus on, sinistä vai mustaa?   

Sinistä, eli öljyistä.

Vaan jos joku paikka on korkannut, ei se selitä oikein sitä että molemmat sylinterit toimivat miten sattuu ja sottaavat tulpat.

Silti, jos päätän nyt käydä paikkoja purkamaan, on selvää että aloitan oikealta puolelta. Oikeasta pakoputkesta valuu bensaa ja oikealla puolella on enemmän käyntihäiriötä.

Häiritsee, todella, kun on kaksi pyörää huonossa hapessa samaan aikaan. Mielessä on jopa poistaa guzzi vakuutuksesta ja ostaa ajopyöräksi "jotain aivan muuta" siiheksi kunnes taas guzzi tekee sen mitä guzzin on tarkoitus tehdä.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #16 : Toukokuu 30, 2011, 22:59:16 ip »
Lienee myös pois suljettu yksi yleinen savutuksen syy. Huohotusjärjestelmästä ei taida enää olla yhteyttä ilmanpuhdistimeen/imupuolelle yleensä?

Entä miten olet järjestänyt huohotusjärjestelmän toiminnan nyt kun sinulla on tarvikefiltterit. Toimiiko huohotus vai jääkö paine kampikammioon?

mm

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #17 : Toukokuu 31, 2011, 08:07:21 ap »
Lienee myös pois suljettu yksi yleinen savutuksen syy. Huohotusjärjestelmästä ei taida enää olla yhteyttä ilmanpuhdistimeen/imupuolelle yleensä?

Entä miten olet järjestänyt huohotusjärjestelmän toiminnan nyt kun sinulla on tarvikefiltterit. Toimiiko huohotus vai jääkö paine kampikammioon?

mm

Erinomaisen hyvä kysymys. Toisaalta, ei noissa aiemmissakaan ratkaisuissa ole ollut ilmanputsariin huohotusletkua, jos oikein muistan (orggis tietenkin erikseen).

Tämä pitää tarkistaa. Selittäisi nimittäin sen miksi molemmat puolet ovat hätää kärsimässä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #18 : Toukokuu 31, 2011, 23:24:20 ip »
Kun olet tuon huohotinosaston tutkinut ja selvittänyt mistä öljy ylipäänsä pääsee palotiloihin savuamaan niin seuraava tehtävä on joka tapauksessa avata kannet ja nostaa sylinterit ylös. Pitää tutkia männänrenkaat ja niiden toiminta männän kanssa ja välys sylinteriin. Siis siinä tapauksessa ettei löydy muuta elimellistä vikaa.

Koska muutoin olet viimeksi öljyt vaihtanut? Kumpaa siellä kampikammioissa on nyt enemmän bensaa vai öljyä?   

MM

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #19 : Kesäkuu 02, 2011, 12:03:03 ip »
Kun olet tuon huohotinosaston tutkinut ja selvittänyt mistä öljy ylipäänsä pääsee palotiloihin savuamaan niin seuraava tehtävä on joka tapauksessa avata kannet ja nostaa sylinterit ylös. Pitää tutkia männänrenkaat ja niiden toiminta männän kanssa ja välys sylinteriin. Siis siinä tapauksessa ettei löydy muuta elimellistä vikaa.

Koska muutoin olet viimeksi öljyt vaihtanut? Kumpaa siellä kampikammioissa on nyt enemmän bensaa vai öljyä?   

MM


Ei öljynvaihdosta kilometreissä mitaten ole kauaa. Kello on sen sijaan pyörinyt jo hetken. Jospa pistäis vaihtaen. Ei se mitään maksakaan (mulla on iso pääläri ilmaista öljyä).

Olis mulla kannen tiivistesarjakin ...

Mutta kurkkaanpa tänään jos ymmärtäisin jotain huohotuksista.

Ainiin:

Oiskohan tää hyvä? http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/Moottoripy%C3%B6r%C3%A4t/Honda+CBR+600+F+-95/MPW-115950?rowId=68

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #20 : Kesäkuu 02, 2011, 14:11:16 ip »
Kaipa toikin menee sen aikaa kun räpläät noita entisiäsi.
Voi vaan tossakin olla eessä jakoketjuremontti. Noilla metreillä ne yleensä myydään muiden riesaksi. Onhan siinä se vetoketjukin...

Saisko tosta hyvän batterikannattimen?

mm

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #21 : Kesäkuu 02, 2011, 19:04:38 ip »
Kaipa toikin menee sen aikaa kun räpläät noita entisiäsi.
Voi vaan tossakin olla eessä jakoketjuremontti. Noilla metreillä ne yleensä myydään muiden riesaksi. Onhan siinä se vetoketjukin...

Saisko tosta hyvän batterikannattimen?

mm

Just toi "sen aikaa kun" on mielessä. Ois kiva et ois joku härpäke jolla pääsis ajamaan kauemmas kuin 50km latauksella. Niin ja voihan se olla et vaimon on helpompi aloittaa tollaisella kuin hiukka rakennetulla Guzzilla ajaminen.

Ei kyl sinällään tekis mieli tollaista mut kai se on pakko joku hankkia.

Anyway.

Kävin sit tänään tallilla. Laskin vanhat öljyt pois ja pistin uutta öljyä tilalle (semisynt 20w50, tais olla merkiltään teboil).

Vanhat öljyt näyttivät ihan vanhoilta öljyiltä, eli mustilta ja liukkailta.

Pistin korkkaamattomat sytytystulpat entisten tilalle.

Ruuvasin runkoputkesta huohottimen letkun irti ja pistin koneen käyntiin. Huohotin ei huohottanut, poislukien että välillä sieltä tuli pari pientä ilmantupsahdusta.

Poistin palloventtiilin (jonka sisällä pallo liikkui sinällään ihan ok) ja pistin letkun alapään takaisin. Sit kone käyntiin ja sieltähän (letkun toinen pää) kävi oikein kunnon puhallus. En ymmärrä, miten palloventtiilin poisto muutti tilanteen, mutta näin siinä kuitenkin kävi.

Savutus tyhjäkäynnillä väheni liki nollaan, mutta käynti ei oikeastaan parantunut. Lisäksi kaasua räpsäyttäen tuli vieläkin tupa täyteen öljysavua. Tiedän että kun on karstaa kertynyt, se toki savuttaa, mutta tämä tuntui siltä että uutta öljyä palaa ja melko paljon.

Poistin kannet ja sylinterit.

Vieläkään en tiedä, mikä guzzissa varsinaisesti on vikana, joten vien kannet koneistamolle. Annan ohjeeksi tsekata, onko kannet kunnossa. Omat silmät eivät kertoneet mitään ilmiselvää, poislukien sellainen pikku detalji, että molemmissa (!) imuventtiileissä oli juuri pakoventtiilin kohdalla pieni lommo, joka näytti olleen siinä jo hetken.

Lommo ei näyttänyt siltä, että se olisi vaikuttanut istukan tiiviyteen (ja samaa tukee puristuspainemittauksen tuloskin).

Männänrenkaat näyttivät siltä miltä männänrenkaiden pitääkin näyttää. Eikä se sinällään ihme ole, eivät ne ole töissään olleet kuin 50 000 km, jos en väärin muista.

Mäntien laet olivat mustat ja karstaiset, samoin kuin kansien sisäpinta ja venttiililautaset. Karstakerros ei ollut järkyttävän paksu, mutta selkeästi liiallinen ja todella musta.

Kannet koneistamolle, Piikkiöstä uudet imuventtiilit lommoisten tilalle ja pyörä takas kasaan.

Saap nähdä koska tuo taas liikkuu...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #22 : Kesäkuu 02, 2011, 19:25:00 ip »
Kannet koneistamolle sitten kun sulla on uudet venttiilit. Jos puristuspaineet oli ok niin tuskin tuo klommo venttiilin syrjässä haittaa mutta se kertoo että joskus on sen verran kierrokset karanneet että venttiilit ovat olleet törmäyskurssilla keskenään. Eikös noissa kansissa ollut ylikoon venttiilit? Oliko venttiilien varret kuinka karstaiset?

Ota männät irti. Katselehan ne männänrenkaiden urat. Jos niiden pohjalla on karstaa ei tiiveys ole ollut välttämättä kovin täydellinen. Karsta pitää poistaa joka paikasta. Viimeksi mäntiä laittaessa männän laki ja sylinterikannet olivat kiillotetut. Karstan pitäisi irrota niistä tarkoitukseen sopivalla spraylla tai hiljokseen liottelemalla vaikka CRC:llä. Älä raaputa millään kovalla.

Harkitsisin myös männänrenkaiden vaihtamista kun kone kerran on avoinna.

Kerrohan kuinka etenee...

mm

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #23 : Kesäkuu 02, 2011, 20:32:49 ip »
Kannet koneistamolle sitten kun sulla on uudet venttiilit. Jos puristuspaineet oli ok niin tuskin tuo klommo venttiilin syrjässä haittaa mutta se kertoo että joskus on sen verran kierrokset karanneet että venttiilit ovat olleet törmäyskurssilla keskenään. Eikös noissa kansissa ollut ylikoon venttiilit? Oliko venttiilien varret kuinka karstaiset?

Pistänpä tilaten uudet venttiilit.

Pakoventtiilit on ylikokoiset, toivottavasti ne ovat ehjät... Minulla ei nimittäin ole mitään muistikuvaa, mitkä venttiilit ne ovat ja mitä niille piti tehdä että ne saatiin sopimaan...

Imujen varret olivat puhtaat (joskin jotain naarmuun viittaavaa saattoi olla toisessa), pakosten varret paksun mustan karstan peitossa.

Lainaus
Ota männät irti. Katselehan ne männänrenkaiden urat. Jos niiden pohjalla on karstaa ei tiiveys ole ollut välttämättä kovin täydellinen. Karsta pitää poistaa joka paikasta. Viimeksi mäntiä laittaessa männän laki ja sylinterikannet olivat kiillotetut. Karstan pitäisi irrota niistä tarkoitukseen sopivalla spraylla tai hiljokseen liottelemalla vaikka CRC:llä. Älä raaputa millään kovalla.

Otan männät irti (ja tilaan myös uudet lukkorenkaat ettei tule vahingossa tai muuten käytettyä vanhoja. muistelen että niiden uudelleenkäyttäminen on Huono Juttu).

UÄ-pesuri lienee voittajan valinta mm. mäntien puhdistamiseen? Erään ADHD-harrastajan tiloissa sellainen taitaa olla just sopivasti ...

Lainaus
Harkitsisin myös männänrenkaiden vaihtamista kun kone kerran on avoinna.
Kerrohan kuinka etenee...

Pannaanpa tilaten uudet männänrenkaat. Ei tunnu missään tässä konkurssissa :)

En tiedä onko tästä tarinasta ja sen aina vaan jatkumisesta mitään iloa tai hyötyä kellekään, mutta kerron kyllä, yleisön pyynnöistä huolimatta...

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #24 : Kesäkuu 02, 2011, 21:26:21 ip »

UÄ-pesuri lienee voittajan valinta mm. mäntien puhdistamiseen? Erään ADHD-harrastajan tiloissa sellainen taitaa olla just sopivasti ...


Mistä tulikin mieleeni että alumiini taitaa olla vähän ronkeli käytetylle pesuaineelle. Olisipa noloa mutta tyypillistä että liuottaisin männän pilalle. Mikähän olisi sopiva pesuaine...


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #25 : Kesäkuu 02, 2011, 21:43:56 ip »
Paha sanoa mikä on oikea pesuaine. Emäs on tehokasta, samoin happo mutta ne syö myös alumiinin. Kokeile jotain peehooltaan neutraalia pesuainetta.
Itse olen käyttänyt Solmasterin veteen laimennettavaa ainetta. Tosin vain lyhytaikaiseksi. Huomenna voin katsoa tyypin kunhan käyn tallilla.

Vinkki: Tosi herkille palikoille voi tehdä siten että pistää erilliseen ohutseinäiseen muoviastiaan lamppuöljyä ja sen upottaaa uä -pesurin veden joukkoon. Katkaistun tenupullon seinämän läpi liike välittyi aivan riittävästi öljyssä lilluvaan osaan. Tämä on ainakin turvallista alumiinille. Varmista ettei kippo kaadu pesun aikana.

mm

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #26 : Kesäkuu 03, 2011, 14:38:57 ip »
no nyt mulla on honda.
No, onhan mulla jo ollut yksi honda ennestään, mut kuitenkin.
Vakuutusyhtiö rakastaa motoristiä.

Niin ja tuli tilattua männänrenkaat kahteen mäntään, kaksi imuventtiiliä ja männäntapin lukkorenkaita. EIköhän se noista lähde ...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 03, 2011, 16:30:06 ip kirjoittanut MotoJussi »

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #27 : Kesäkuu 09, 2011, 21:34:42 ip »
Niin ja tuli tilattua männänrenkaat kahteen mäntään, kaksi imuventtiiliä ja männäntapin lukkorenkaita. EIköhän se noista lähde ...

Renkaat ja tappien lukkorenkaat ja imuventtiilit tuli tänään. Kaipa ne vois vaihtaa vaikkei mitään selkeetä vikaa edellisissä ollut; eiväthän nuo maksaneet edes sen vertaa kun Qinggi-skootterini..

Josko huomenna koneistamolle.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #28 : Kesäkuu 20, 2011, 13:48:47 ip »
Ja tänään soittivat kivat sedät koneistamolta. Kansissa ei ollut mitään mainittavaa. Pistivät kansiin uudet imuventtiilit.

Nyt sitten pitäis pistää paketti nippuun uusilla männänrenkailla ja uusilla imuventtiileillä ja toivoa että toimii. En kyllä jaksa uskoa että toimii.

Samat viat (savuttaa niin prkleesti, käy huonosti eli toinen sylinteri on vain välillä mukana) vaivaavat GS-Bemaria: Mitään vikaa ei ole vielä löytynyt, vaikka suuttimet on tarkistettu, männänrenkaat samoin, vent varsien kumit vaihdettu ja vaikka sun mitä.

Bemari taitaa mennä nyt toistaiseksi kilvettömäksi. Miettiköön tallin nurkassa ja tehköön tallitonttu taikojaan jos huvittaa. Minua ei huvita.

Jos keskittyis vaihteeksi Guzzin niputtamiseen (ja tietty ajohommat hoitais Hondalla).

MotoJussi

Kaijus

  • Viestejä: 805
Vs: perverssi ajatus California muokkaamisesta
« Vastaus #29 : Kesäkuu 21, 2011, 23:17:12 ip »
Kyllä tämän kaiken lukeneena olen oikein tyytyväinen, että mulla on ajopyöränä ihan vakio - en tiedä kuinka paljon ajettu - 850 T3 Cali. Se käy ja kulkee kunhan on lähistöllä jotain poltettavaa ja vähän riittää sähköä kipinään (ties koska on kukaan tulppiakaan vaihdellut) .. Kaikki kehitys ei näytä olevan hyvästä ;D

Tsemppiä t: Kaijus