Moi.
On näissä käynnistysakkujen nykyisissä latausohjeissa hieman ihmettelemistä.
Akun valmistajan mielestä pitäisi "irto"akun lataus tehdä jollain erityisellä laturilla
ja latusmenetelmällä.
Kuitenkin akkuja myydään asennettavaksi ajoneuvoihin joiden latausjärjestelmä ei
pysty likikään samaan.
Veikkaisin että valmistaja vapauttaa tällä itsensä vastuusta jos jotain haveria sattuu?
Jotain hienosäätöä ainakin vanhempien ajoneuvojen latussäätimet ilmeisesti kaipaisivat
että, nämä modernit akut saisi pidettyä täydessä varauksessa?
Lisäksi joissakin tapauksissa syväpurkautuneen ns. calsium-akun herättäminen ei
näytä onnistuvan muuten kuin kurittamalla sitä manuaalisesti säädettävällä (wintage)laturilla
reilulla ylijännitteellä.
Käynnistysakkujen kohdalla en ole huomannut että, latausvirta ilmoitettaisiin kapasiteetin
monikertoina kuten tuosa edellä:
I = M x Cn, where:
I = charge current, A
M = multiple of fraction of C
C = rated capacity Ah
n = time in hours at which C is declared
Mikä lienee tuon ännän tarkoitus, en tiedä.
Mutta LiIo, LiFe ja LiPo akuissa suurin sallittu latusvirta tyypillisesti ilmoitetaan kapasiteetin
monikertoina. Jos kyseessä on vaikkapa 5000mAh akku, ja sille ilmoitetaan max latausvirraksi 5C,
tarkoittaa että sitä saa ladata 5Ahx5C=>25A virralla.
Vähän sekavasti kerrottu mutta noin se akun kyljessä kerrotaan

.
Lyijyakuille samainen C on yleisesti tuossa Matin Bitema-akun ohjeessakin näkyvä 0,1C
Eli 14Ah akkua pitää ladata 14Ahx0,1C =>1,4A virralla. Pienemmällä virralla latautuu huonosti
ja paljon suurempi (0,5C) alkaa olla jo pikalatauksen puolella.
LiPo ja LiFe akut sietävät ainakin valmistajien mukaan paljon rankempaa latusta kuin lyijyakut.
Lisäksi litium-akuista on tullut rahtipuolella jonkinlainen mörkö.
http://www.itella.fi/liitteet/palvelutjatuotteet/litiumakut_fi.pdfPekka