Kirjoittaja Aihe: Akkukaupoille  (Luettu 118514 kertaa)

Ekku

  • Viestejä: 891
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #15 : Huhtikuu 17, 2011, 21:32:25 ip »
YUASA on hyvä ja käytännössä todettu kestävä ja muuten hyvin toimiva.
ODYSSEY- mitkä ominaisuudet tekevät sen ylivoimaisena? Käyttäjien kokemuksia:

Se hyvä puoli Odysseyssa on, että sen itsepurkautuminen pitkien seisontajaksojen aikana on minimaalista.

Ei tarvitse talvella latailla. Käyttöikä on muilta kyselyiden perusteella ollut luokkaa 6 vuotta.


Vaiski

  • Viestejä: 6
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #16 : Huhtikuu 18, 2011, 19:04:57 ip »
Breva 850:ssä YASAn akku loppui viime keväänä kahden vuoden
iässä bensa-asemalla. Pyörä ei sen jälkeen käynnistynyt millään konstilla
vaikka paloasemalta sain virtaa ja työntöapua. En tiedä miten entinen omistaa oli sitä huoltanut, mutta se
oli täydellisessä oikosulussa. Katsotaan miten viime vuonna ostettu akku kestää. Nevadassa
alkuperäinen akku  (italialainen?) kesti 7 vuotta ja jätti sitten minut hotellin
pihalle Tanskassa. Vaimon Puimurissa näyttää akut (12 Ah) kestävän vain
2 vuotta, vaikka kuinka niitä talvellakin pienellä laturilla lataillaan noin kerran
kuukaudessa.

motomatti

  • Viestejä: 13 168
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #17 : Huhtikuu 18, 2011, 19:36:16 ip »
Muistelen vanhoja pyöriäni niin GT850:ssa oli koko 11 vuoden ajan sama 36 Ah:n akku. Ostaessa sen mukana tullut akku ei enää ollut kunnossa. Ostamani akku oli merkkiä Salama.

Benelleissäni (750 Sei) on on akkutyyppi melko pieni ja ajomäärä vielä pienempi. Niihin olen ostanut joka kevät, silloin kun on ollut tarve ajaa, uuden Bilteman halvimman mallin. Ei ole jäänyt tielle. Kerran tosin yksi akku oli jo uutena rikki. Takuuseen uusi. Toisen Sein olen myynyt. Toinen on seisonut kolme kesää ajamatta ja tarvitsee siten muutakin laittoa.

-96 Centaurossa alkuperäinen akku, amerikkalainen, merkkiä en muista, kesti kolmannen ajokauden alkuun asti jolloin hätäpäissäni ostin ensimmäisen vastaantulevan akun väliaikaiseksi ja laitoin sen hihnoilla kiinni vaihteiston taakse ja otin pois kun Moto Italia sai toimitettua alkuperäisen, merkiltään Moto Guzzi -akun, valmistajaa en tiedä. Se käynnisti Centauron tänä keväänäkin. En kuitenkaan aio käyttää sitä vaan käyn ostamassa uuden edullisen akun siihenkin. Todennäköisesti noin vanhan akun toiminta on jo epävarmaa. Muistaakseni oli hiton kallis.

Pekan vihjeen peltinavoista otan huomioon. Tarkastin jo tilanteen ja tutkin akkutelineen rakenteen ja akusta lähtevät johdot että eivät pääse heilumaan eri tahtiin. Akku on kireä koteloonsa ja ruuvikiinnitteinen akkukotelon kansi pitää akun ja johdot tukevasti paikoillaan. Uskon että kuvatulta vialta säästyn.

Katselin myös noita parempien akkujen hintoja. Vaikka joutuisin ostamaan akun kerran vuoteen niin halpisakkuja saa laatuakun hinnalla 4 - 7 kpl. Otan mielelläni sen lähes häviävän pienen riskin että juuri akun takia matka katkeaisi.

Taidankin aloittaa, joutessani, uuden ketjun siitä miksi matka on katkennut silloin harvoin kun se on tapahtunut. Ehkä olen liian luottavainen kun ei vielä akun takia ole tielle jäämistä tapahtunut.

mm







Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 151
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #18 : Huhtikuu 18, 2011, 20:32:11 ip »

Nyt Urpokin innostui tutkimaan huoltoarkistojaan:

Mille GT:n alkuperäinen akku kesti kymmenen vuotta. Se teki harakirin kesken matkan, ilmeisesti jotain katkesi sisältä.
Pyörä sammui risteykseen ja saatiin käymään apukaapeleilla. Sillä pystyi ajamaan kotiin kun kierroksia ei laskenut alle 2000rpm.

V11:n alkuperäinen akku (Odyssey, jossa oli Moto Guzzin tarrat) ei jaksanut enää pyörittää lähellä nollakeliä 4 vuoden käytön
jälkeen. Tilalle uusi Odyssey kun hirveästi valinnanvaraa ei ole, kuten aiemmin tuli mainittua.



Ikkala

  • Viestejä: 1 815
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #19 : Huhtikuu 18, 2011, 20:51:21 ip »
Ei nuo akut nykypäivänä enää kestä. Ei kannata tehdä hyvää. Kauppa kärsii. Sama tuntuu olevan autonkin akuissa.

H-taavettiin hain muuten pari viikoa sitten uuden harrikan alkuperäisakun, huoltovapaa ja kallis kun perkele. Vanha exide tuntui siinä vaiheessa vielä heikkotehoiselta. Patteri ladattiin pariinkin kertaan täyteen mutta kertaakaan sillä ei konetta saanut pyörähtämään ympäri.  Eli rahat takasin ja vanha sielä nyt taas virtaa antaa. Tämä uusi akku oli muuten tehty 06/05..... Mehut mahtaa olleet sisällä siitä asti.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ekku

  • Viestejä: 891
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #20 : Huhtikuu 18, 2011, 22:00:50 ip »
Tänään kävin vähän kartoittamassa Bemariin sopivien akkujen hintoja.

Alkuperäinen : 130 euroa
Yuasa 110 euroa
vaihtelevan merkkiset tarvikeakut 35-70 euroa.

Taitaa kallistua valinta noihin halvempiin.

Niitä Hawker odyssey-akkuja, mitkä on Centaurossa ja 1100-sportissakin vakiona saa muualtakin kuin Guzzi-kaupasta. Ainoa ero on siinä, että alkuperäisessä navat on akun toisessa päässä päällekäin ja tässä "ei Guzzi-mallissa" ne on perinteisellä tavalla akun eri päissä. Ainakin Centaurossa oli maakaapelissa sen verran ylimääräistä mittaa, että asennus onnistuu. Hintaa akulla oli jo lähemmäs 10 vuotta sitten n. 100 euroa, ei liene nykyään yhtään halvempi.

PS. Kävin tänään paikallisessa liikkeesä jarrupaloja ostamassa ja iski samalla aivan armoton enduro-kuume. Täytyy olla huomenna varovainen, kun käy ne tilatut palat hakemassa. Pahaksi onneksi tuli alv-palautuksia tilille muutama tonni, että vaara on ihan todellinen, vaikka kesä-ajan lainanlyhennyksiin ne pitäisi käyttää... :)

TimoEv

  • Viestejä: 2 080
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #21 : Huhtikuu 19, 2011, 08:50:50 ap »
H-taavettiin hain muuten pari viikoa sitten uuden harrikan alkuperäisakun, huoltovapaa ja kallis kun perkele. Vanha exide tuntui siinä vaiheessa vielä heikkotehoiselta. Patteri ladattiin pariinkin kertaan täyteen mutta kertaakaan sillä ei konetta saanut pyörähtämään ympäri.  Eli rahat takasin ja vanha sielä nyt taas virtaa antaa. Tämä uusi akku oli muuten tehty 06/05..... Mehut mahtaa olleet sisällä siitä asti.

Tehtaalta tulevat akut ovat yleensä ns. kuivavarattuja. Niissä ei myöskään ole happoa sisällä. Akku on pistettävä lataukseen mahdollisimman pian hapotuksen jälkeen. Jos akku on hapotuksen jälkeen pitkään varaamatta, niin se sitten on ns. sökö.
Olen toimittanut useamman uuden akun tilalle uuden akun, kun dieselin ostaja ei ollut tuota latausta tehnyt, vaan on jättänyt akun odottamaan, että saa koko generaattorisysteemin punksuneeraamaan.
Ei tietenkään koske hyytelö-, geeli- yms.akkuja, joihin ei tehtaan jäljiltä enää lisätä mitään. On tietenkin hyvä ladata ennenkäyttöä...

Gruppon sivulla on ohje akun kanssa pelehtimiseen.

Sami: Onkos Taavetti muuten "tullut kuntohon" vai pitikö sitä oikein laittaa? Vaikka sen piti "tulla" kuntohon...  :D

I.H.

  • Viestejä: 1 262
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #22 : Huhtikuu 19, 2011, 09:21:36 ap »
Onko nuo eri akut joista tällä palstalla on ollut puhetta, hyytelö-, geeli- tai happoakuista ja minkälaista akkua yleensä suositellaan ?
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 168
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #23 : Huhtikuu 19, 2011, 10:27:01 ap »
Tuo akkujen maailma on minullekin hiukan epäselvä. Osaisikohan Timo hieman valaista akkumaailman kotkotuksia.

Näissä minun akkuasioissani on ollut kyse melko perinteisistä hapotettavista lyijyakuista. Akku on ns kuivavarattu. Kun sinne happokasetista (-teista) hapot laskee sisään ja sulkee "Do Not Open" -sinetin on akku hetken seisomisen jälkeen käyttökuntoinen. Akun kyljessä luki kirjaimet "AGM", joiden oletan tarkoittavan akun tyyppiä. Ainakaan tämä yksilö ei ottanut sisäänsä virtaa kun laturilla yritin vaan näyttö näytti täyteen ladattua akkua.
Akun myyntipakkaus sisälsi kaikki tarpeellisen paitsi suojalasit ja kumihanskat.

Tässä akkutyypissä ei ole minkäänlaista aukkoa ulkoilmaan. Siitä siis puuttuu perinteinen ylivuotoletku. Ei enää ruosteen muodostusta akkukotelossa tai hapon pilaamia kromipintoja.

Ymmärtääkseni tällaisen akun voi sijoittaa myös epäkonventionaalisiin asentoihin joka usein nykypyörissä tulee kyseeseen tilanahtauden vuoksi.

mm

TimoEv

  • Viestejä: 2 080
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #24 : Huhtikuu 19, 2011, 12:03:02 ip »
Vaikka en yleensä luota Wikipediaan, niin tässä hyvää tietoa

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku

Puhuttaessa lyijyakuista, on huomattava muutama seikka:
Huoltovapaa tarkoittaa erään DIN-normitestin läpäissyttä akkua. Jos ko. akkua käytetään normista poikkeavalla tavalla, niin saattaa käydä niin, että sitä pitäisi huoltaa, lähinnä nestepintojen osalta.
Geeli-, hyytelö- tai imeytetty akku on ihan samalla tavalla lyijyakku, mutta elektrolyytti on sellaisessa muodossa, että ei ole pelkoa sen valumisesta ulos. Lyijyhyytelöakku räjähtää muuten komeasti, jos sitä lataa väärin...
Joskus myin Gatesin imeytettyjä lyijyakkuja ( = AGM ) ja niitä pystyi käyttämään jopa ylösalaisin ja ilman kuorta sen imeytetyn elektrolyytin ansiosta.

Kuivavarattu akku saattaa todellakin olla ns. täynnä heti hapon lisäämisen jälkeen. Kokeilujen mukaan kuormituskestävyys - siis varsinainen kapasiteetti - ei kuitenkaan ole välttämättä ok. Nuo pienet älylaturit monesti tarkkailevat pelkästään akun jännitettä. Mikä yleensä on ihan riittävä tieto ja jolla estetään ylilataus, kiehuminen, kuumeneminen, kuivuminen jne. Täytyisi kaiketi tutustua noihin latureihin. Kun itsellä on 30v vanha omatekoinen latausvehje...

Lisää tietoa:

http://www.reps.fi/fi/main-prod-batteries-fi.htm
http://www.reps.fi/fi/main-prod-concorde-fi.htm
http://www.reps.fi/fi/main-prod-leader-fi.htm

Huomatkaa sitten yksi asia: Minkä tahansa akun - myös kännykän - sisäinen vastus on niin pieni, että napojen oikosulku aiheuttaa hyvuin helposti, kuumenemisen, sulamisen, tulipalon tai jopa akun räjähdyksen. Ja ihan aikuisten oikeasti!!!


Isa-Masa

  • Viestejä: 72
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #25 : Huhtikuu 19, 2011, 12:58:06 ip »
Banzai!

Meitzin Sportissa alkuperäinen akku toimi 11.v moitteettomasti. 12.kevään startin suoritin uudella akulla,kun viisaammat varoitti rikkomasta muita sähkölaitteita mahdollisesti vajaatehoisella akulla.. Uusi on Odyssey,joka on täysin sama kuin orkkis jossa oli moto guzzi logo. Hinta H:gissä V.Häkkisellä 145.€. Pyysin kaupanteon yhteydessä 12.v takuuta..?,johon ei suostuttu,mutta todettiin et 6-7.v pitäis pelittää..
Eli meitzi laskee säästämiks yks kalliimpi pidemmäksi aikaa,kuin kaksi halvempaa samalla ajalle.Toki laatu tänä päivänä joustava käsite. Odyssey muita tärinäkestävämpi+ 5-kert. suurempi alkupläjäys amppeereissa nappia painettaessa. Eli käyttökohteena varsinkin ralli-,motocross-ym.viritetyt laitteet. Harrikkaukoille ja siis myös Guzzi-tyypeille erittäin suositeltava juttu     
                          T.Isä-Masa

Isa-Masa

  • Viestejä: 72
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #26 : Huhtikuu 19, 2011, 13:17:04 ip »
  Ps.Äskeinen avautuminen ei mikään absoluuttinen totuus,mut yks versio aiheesta kuitenkin.
Ja laatu tarina 2000-luvun alusta lisäks..
-eli Cali EV:n uusi Varta-akku suoraan maahantuojan hyllystä.(kallein/laadukkain silloin?)
-20.km ajoa ja hyytyi.. ja sama seuraavana päivänä.. Takas myyntipaikkaan akku kainalossa ja vehje testeriin.. Oho!! Uusi akku oikosulussa..! Varastohyllyn lavalta toinen samanlainen tilalle ja testeriin.. Oho!! Tääkin oikosulussa,vaik uus..! Lavan päälle iso lappu EI SAA KÄYTTÄÄ/MYYDÄ!! ja meikäläinen seuraavaan paikkaan etsimään uutta,ja lisäksi toimivaa akkua..
Eli pikku esimerkki näistä nykyajan upeista "laatustandardeista"..!!!

   T.Isä-Masa

tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #27 : Huhtikuu 19, 2011, 14:53:38 ip »
Samanlainen kokemus Isa-Masan kanssa viime keväältä. Vartan uusi akku ei ottanut ladattaessa virtaa sisäänsä. Uusi kehiin ja se toimi. Oli kuulemma ollut lähes koko tuontierä viallisia. Joten se siitä "laatumerkistä" ( Missä lienee valmistettu????)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #28 : Huhtikuu 19, 2011, 19:15:26 ip »
Varta piti meikäläisenkin ostaa viime keväänä 8-vuotiaan Yuasan tilalle, kun se ei enää ottanut latausta vastaan eikä pienestä kylästä ei muuta sopivaa löytynyt - myyjä väitti, että Varta ja Yuasa on sama akku ???.
No, viime kesä meni hyvin ja nytkin lähti mopo iloisesti tulille, kun akkua oli vuorokauden verran Optimatella viritelty. Saa sitten nähdä...  ;D
Emeritus-guzzisti

millegt

  • Viestejä: 576
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #29 : Huhtikuu 19, 2011, 22:37:09 ip »
Siis kuivaladattu on vaan termi mikä on keksitty että asia tuntuisi yksinkeraiselta. Akku perustuu siihen että siinä hapossa olevat jotkut molekyylit tai ionit vai mitä ne oli hakeutuu niihin lyijylevyihin kun sähköä tarvitaan. Sen takia uuden akun levyt on puhtaat ja sinne kaadetaan happoa. Koska akun ominaispaino on täysi on akkukin täysi ja ne ionit lähetee vimmatusti levyihin kun sähköä tarvitaan, itsepurkaus tarkottaa sitä että niitä menee levyihin vaikka sähköä ei oteta. Sitten kun kaikki ionit on levyssä kiinni on akku tyhjä. Ennen aikaan voitiin tyhä akku puhdistaa, piki kansi irti ja sakat pois kotelon pohjalta ja kansi kiinni. Ja sitten puhdasta vettä täyteen. ja sitten ladataan niin että ne ionit vai mitä ne oli puskee levyistä veteen. Kun akku on täysi on siellä taas rikkihappoa. Tämän takia ei akkuun koskaan saa lisätä happoa enään jälkeen, kaikki ne ionit on siellä, jos ei nesteessä niin levyissä, vettä voi laittaa ja jos akku on täysin tyhjä latauksesta voi tosiaan vedet vaihtaa. Helppoa.