Kirjoittaja Aihe: Akkukaupoille  (Luettu 152321 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #75 : Maaliskuu 06, 2014, 21:16:52 ip »
Onko tavallinen akku? Vähänhän tuo tuntuu siltä, että kenno tai pari on kuollut.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #76 : Maaliskuu 06, 2014, 21:44:10 ip »
Kai sulla oli akku irti ja kylmässä paikassa täyteen ladattuna? Toinen velipoika säilöi akun niin että akku oli pyörässä, pyörä lämpimässä ja johdot olivat kiinni koko ajan. (Breva 750) Akku oli täysin hengetön eikä laturikaan voinut sille mitään. Meidän suku tarttee paljon akkuja....

Velipoika

  • Viestejä: 69
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #77 : Maaliskuu 07, 2014, 08:21:37 ap »
"Meidän suku tarttee paljon akkuja...." No joo Calissa kesti akku sen ajan kun se mulla oli eli yli 6 vuotta. Kokonaisikä varmaan yli 7v. Meni meinaan sillä seuraavalle omaistajalle. Juu tää nykynen Norgen akku on varmaan alkuperäinen eli yli 7v. Että eikös toi ole normi ikä akuille tai vähän parempikin? Juu ja kyllä se on ollut pyörässä kiinni kokoajan. Niiku aina. Ja kaupoistahan noita akkuja saa.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #78 : Maaliskuu 07, 2014, 09:55:50 ap »
Jos ei pidä/halua pitää ylläpitolaturissa talven yli niin on akun terveydelle välttämätöntä ottaa maajohto irti seisonta-ajaksi. Järjestelmä kun syö hiljalleen virtaa vaikka avaimet olisivatkin ajotakin taskussa kevättä oottamassa. Ainoa haitta johdon irrottamisesta on että joutuu ajoon otettaessa askartelemaan hetken ajotietokoneen asetusten parissa.
Seitsemän vuotta on hyvä akun kesto. Centauron akku meikäläisellä rupeaa olemaan ennätyslaite: toiminut vuodesta1998 kesästä ainakin toissa viikkoon asti. Eli yli 15 vuotta. Kyseessä on akku jossa teksti "Moto Guzzi" kannessa. Muita tietoja akussa ei ole. Centauro on niin vanhanaikainen peli että siinä voi olla kaapelit kiinni akun tyhjentymättä. Samoin Cali Kolmosessa ja Cali T3:ssa. Niissä kun ei ole ajotietokoneita eikä kelloja jotka hiljaa tyhjentävät akut.

Muistelen aikaa 80-luvulla jolloin pyörään akun ostaminen lohkaisi tilistä melkoisen summan. Ei ollut säilötty sähkö silloin halpaa niin kuin nykyään. Halpisakkujen hinnat alkavat nykyisin n. 30€ tasosta, geeliakkujen hinta on 40€ tietämillä, kalsiumakku maksaa n. 60€. Litiumakut ja muut vastaavat ovat sitten varsin hinnakkaita: http://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/breva-1100/2005/

Itse en raaski ostaa kallista akkua pyörään jolla ajan ehkä yhden tai kaksi viikkoa vuodessa. Silloin kelpaa halpa akku joka saa vaikka unohtua paikoilleen. Seuraavana vuonna sitten uusi jos vanha ei tuota iloista yllätystä.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #79 : Maaliskuu 07, 2014, 18:28:26 ip »
GuzziDiag reverse engineering raporteista napattua, pelkkä ecun syömä virta:

15M: Virta pois päältä Pin 17: 0,74mA.
5AM: Pelkkä ecu normaalissa käytössä (ilman tuntoelimiä) ottaa n. 120 mA virtaa. Kun irrottaa sytytyspinnin, kestää 10 sek ja virtaa laskee 10 mA tasolle.
V11 - it defines you.

isobreva

  • Viestejä: 68
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #80 : Maaliskuu 08, 2014, 15:31:04 ip »
Mulla viime keväänä just tuo Euroglobe oli täysi susi kun Guzziini tilasin. Ei jaksanut muka täydessä latingissa hapoilla täytettynäkään pyörittää edes starttia. Onneksi oli vanha alkuperäinen ollut latingissa, niin jopas pyörähti  :D

Seilori

  • Viestejä: 6
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #81 : Toukokuu 12, 2014, 17:14:49 ip »
Viime vuonna Caliin ostamani Euroglobe ei nyt keväällä jaksanut enää pyörittää, vaikka olin käyttänyt CTEKin lateurissa talven aikana muutamaan kertaan. Ikää akulla oli vuosi ja kaksi kuukautta. Latauksen jälkeen näytti lepojännitettä 12,4 V.
Saattoihan se olla joku maanantaikappalekin mutta oli kyllä toiseksi lyhytikäisin akku koskaan.

Hintapolitiikka, ja kiire saada hätäseen uusi patteri aiheutti kuitenkin sen että hain samantien uuden Eurogloben motonetistä, latasin vielä hapottamisen jälkeen, ja toistaiseksi toiminut ok. Suhtaudun kuitenkin varauksella että tämäkin voi tehdä samat.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #82 : Toukokuu 12, 2014, 17:28:54 ip »
Mulla oli joku vuosi sitten pikkulohkossa Bonn-merkkinen akku. Oli akkuliikkeessä kolmanneksen Vartaa halvempi, eli yhä arvokas. Lupasivat kuuden kuukauden takuun. No, patteri hyytyi syyskylmällä seitsemän kuukauden päästä  >:( Siltä istumalta suuntasin Biltemaan ja sama akku on yhä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #83 : Toukokuu 12, 2014, 20:36:10 ip »
Omakohtainen kokemus on että Bilteman kalsiumakuissa on riski että ei enää keväällä pelaa. Samoin hapotettavissa. Siniset geeliakut sen sijaan ovat pelanneet kokolailla mukavasti. Euroglobe on halpa mutta sen varaan ei kannata laskea yhtä ajokautta enemmän. Paras Euroglobe mulla on kestänyt hieman yli kaksi kautta. Vaikuttaa olevan herkkä talvisäilytykselle.

Kalsiumakussa parasta on purkausvirran määrä: lähtee pyörittämään kunnolla hieman aamujäykkääkin konetta. Latautuu myös nopeasti.

Akun kesto on vain yksi asia jolla voi akkuja arvottaa. Jos akun hinta on alle viiskymppiä niin mielestäni sellaisen voi laittaa uuden joka ajokaudelle. Se ei kyllä taida olla ympäristöystävällistä....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #84 : Toukokuu 12, 2014, 22:18:09 ip »
Minä olen ostellut vain niitä Bilteman mustia. Toimii ja ei maksa paitaa päältä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #85 : Toukokuu 14, 2014, 13:32:32 ip »
Itsellä Californiassa rinnan kaksi AGM-akkua, nimelliskapasiteetiltään 20Ah / kpl.

Yksi on vähän liian vähän, kas kun noita ei ole käynnistysakuiksi tarkoitettu vaan johonkin palohälytinsysteemeihin tai vastaaviin.

Sellaisen vinkin antaisin, että kannattaa joko hankkia tai muuten järjestää kuormitustesteri käyttöön, jos enemmänkin joutuu akkujen kanssa askartamaan. Näyttäis olevan about 35 euroa moisen hintaluokka, ja kertoo enemmän kuin yleismittari.

McStadey

  • Viestejä: 77
  • Breva V750 IE -05
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #86 : Kesäkuu 11, 2014, 13:41:24 ip »
Onkos kukaan asennellut litiumakkuja Guzzeihin? Akku tuntuu olevan ehtoopuolella ja tuollaiset motonetin litiumit ei enää ole edes kovan hintaisia. Ah ei ole niin merkitystä kun sähkölaitteita on vähänlaisesti, mutta kuinkas paljon tuollainen pikkulohko tarvitsee käynnistysvirtaa?

Voipi kyllä olla että käyn biltemasta hakemassa vaan tavallisen akun, kun nuo Eurogloben lyijyakut näyttää kokemusten perusteella olevan yhden kauden akkuja niin mahtaako litiumit olla sen parempia...
"I am easily satisfied with the very best"
                                         -W. Churchill

kaasari

  • Viestejä: 11
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #87 : Kesäkuu 11, 2014, 14:38:25 ip »
Sieltä moponetista löytyy kyllä myös muita merkkejä kuin Startaxin Euroclobe. Bosch esmes melkein saman hintanen mut laatu toiselta planeetalta. Kuivapainokin puoltoistakertanen verrattuna cloben vastaavaan ja jos ei halua tuol asioida niin Varta sama asia eri tarroilla. Guzeihinhan näil myös bannerin itävaltalainen 30ah, joka pelittää hyvin ainakin omassa calissa ja sit yuasat jos haluaa panostaa.

Noihin litiumeihin ei oikeesti kannata seota ellei nyt välttämättä halua harrastaa akkuja. Ei välttämättä toimi kylmässä ja vaatii oman laturinsa joka taas ei käy lyijyakuille.

Nettiaikaan toi akkujen hintojen vertaaminen on aikas yksinkertaista. Syötä googlen hakukenttään akun tyyppi, vaikka 53030 ja vertaa. 

VSaano

  • Viestejä: 32
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #88 : Kesäkuu 12, 2014, 09:02:26 ap »
"Noihin litiumeihin ei oikeesti kannata seota ellei nyt välttämättä halua harrastaa akkuja. Ei välttämättä toimi kylmässä ja vaatii oman laturinsa joka taas ei käy lyijyakuille."

Hupaisaa tuo pelko ja kauhu litium-ioniakkuja kohtaan. Käynnistysakkuina ne kuitenkin ovat mainioita: maksavat saman mutta ovat pienempiä ja painavat vain murto-osan verrattuna vastaavan starttivirran antavaan, korkealaatuiseen lyijyakkuun (AGM-akku). Pystyvät ehkä jopa 10-kertaa useampaan purku-lataussykliin kuin perinteinen lyijyakku, ja luultavasti (so. vertailutestiä en ole nähnyt, kyseessä arvio) ainakin kaksi kertaa useampaan kuin hyvä AGM-akku. Sietävät tärinää paremmin kuin lyijyakut, AGM- ja geeliakut mukaan luettuina. Näin ollen odotettavissa oleva käyttöikä on pitkä.

Kylmyyttä koskeva tieto pitää sen verran paikkansa, että kylmässä (alle -5) litiumakku pitää "herätellä", ottaa siitä virtaa pari minuuttia esimerkiksi valoihin, ennen kuin se antaa kunnolla virtaa käynnistysmoottorin tarpeisiin. Ominaisuus ei ole haitta, jos ei aja moottoripyörällään pakkasilla tai jos ei ole päivän ensimmäisellä starttauksella niin kiire, ettei ehdi paria minuuttia odottaa.

Litiumakkua voi ladata kaikilla niillä latureilla, joilla voi ladata lyijyakkujakin. Varmuuden vuoksi voi välttää niitä älylatureita, jotka desulfatoivat lyijyakkuja korkeajännitepulsseilla. Ylläpitolatausta ei irrallaan oleville litiumakuille toisaalta tarvitakaan, koska niissä ei ole itsepurkautumista juuri nimeksikään.

Omaa kokemusta on kahdesta litiumakusta, joita olen käyttänyt kahdessa moottoripyörässä (toinen niistä on Moto Guzzi) ja yhdessä skootterissa kolmen vuoden aikana. Latausasioita olen mittaillut viidestä laturista. Tarkempaa tietoa aiheesta pitäisi ilmestyä piakkoin Retro Auto Moto -lehden jutussa.

Terv. Veijo Saano

kaasari

  • Viestejä: 11
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #89 : Kesäkuu 18, 2014, 16:47:23 ip »
Toki litiumeilla on hyviä ominaisuuksia kuten keveys, ekologisuus ja matala itsepurkautuminen. Maksavat vain vähintään kaksi kertaa enemmän kuin laadukas agm ja kolme kertaa enemmän kuin ns. halvin vaihtoehto.

Huonoista ominaisuuksista esimerkiksi shorain käyttöohjeet:

https://www.storm-motor.fi/media/uploads/ohjeet/Shorai_ohje_Types_12456_FIN.pdf

Takuu EI KATA seuraavia vikoja
• Vaurio on aiheutunut väärinkäytöstä (iskuvaurio,
veden aiheuttama korroosio, jne.)
• Ylijännitteellä tai liian suurella virralla lataaminen
• Muut laturin aiheuttamat ongelmat
• Virrankulutus on suurempi kuin akussa mainittu
CCA-arvo
Käynnistys pidempään kuin 10 sekuntia
• Napojen tai BMS-liittimen oikosulku
• 5-napaisen BMS-liittimen väärinkytkentä
• Syväpurkamisen aiheuttama vaurio (älä unohda
ajovaloja tai kahvanlämmittimiä päälle!)


Asiaan perehtyneelle varmasti hyvä vaihtoehto jos haluaa panostaa akkuun.