Kirjoittaja Aihe: Akkukaupoille  (Luettu 152397 kertaa)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #45 : Maaliskuu 05, 2013, 17:20:29 ip »
Yasa on varmaan joku piraatti.  ;)
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #46 : Maaliskuu 05, 2013, 22:21:10 ip »
Otin kuvan Bilteman akun käyttöohjeista.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #47 : Maaliskuu 05, 2013, 22:59:26 ip »
Eipä ole sattunut tulemaan vastaan merkintä "Cn" aikaisemmin ?

"
Charging Lithium-Ion batteries:

The rate of charge is often expressed in relation to the capacity of the battery. This rate is known as the C –rate. The C –rate equates to a charge current and is defined as

I = M x Cn, where:

I = charge current, A
M = multiple of fraction of C
C = rated capacity Ah
n = time in hours at which C is declared
"
 ???

V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #48 : Maaliskuu 06, 2013, 21:00:51 ip »
Moi.
On näissä käynnistysakkujen nykyisissä latausohjeissa hieman ihmettelemistä.
Akun valmistajan mielestä pitäisi "irto"akun lataus tehdä jollain erityisellä laturilla
ja latusmenetelmällä.
Kuitenkin akkuja myydään asennettavaksi ajoneuvoihin joiden latausjärjestelmä ei
pysty likikään samaan.
Veikkaisin että valmistaja vapauttaa tällä itsensä vastuusta jos jotain haveria sattuu?
Jotain hienosäätöä ainakin vanhempien ajoneuvojen latussäätimet ilmeisesti kaipaisivat
että, nämä modernit akut saisi pidettyä täydessä varauksessa?

Lisäksi joissakin tapauksissa syväpurkautuneen ns. calsium-akun herättäminen ei
näytä onnistuvan muuten kuin kurittamalla sitä manuaalisesti säädettävällä (wintage)laturilla
reilulla ylijännitteellä.

Käynnistysakkujen kohdalla en ole huomannut että, latausvirta ilmoitettaisiin kapasiteetin
monikertoina kuten tuosa edellä:

I = M x Cn, where:

I = charge current, A
M = multiple of fraction of C
C = rated capacity Ah
n = time in hours at which C is declared

Mikä lienee tuon ännän tarkoitus, en tiedä.
Mutta LiIo, LiFe ja LiPo akuissa suurin sallittu latusvirta tyypillisesti ilmoitetaan kapasiteetin
monikertoina. Jos kyseessä on vaikkapa 5000mAh akku, ja sille ilmoitetaan max latausvirraksi 5C,
tarkoittaa että sitä saa ladata 5Ahx5C=>25A virralla.
Vähän sekavasti kerrottu mutta noin se akun kyljessä kerrotaan :(.

Lyijyakuille samainen C on yleisesti tuossa Matin Bitema-akun ohjeessakin näkyvä 0,1C
Eli 14Ah akkua pitää ladata 14Ahx0,1C =>1,4A virralla. Pienemmällä virralla latautuu huonosti
ja paljon suurempi (0,5C) alkaa olla jo pikalatauksen puolella.

LiPo ja LiFe akut sietävät ainakin valmistajien mukaan paljon rankempaa latusta kuin lyijyakut.

Lisäksi litium-akuista on tullut rahtipuolella jonkinlainen mörkö.

http://www.itella.fi/liitteet/palvelutjatuotteet/litiumakut_fi.pdf

Pekka
Sohc van Helmi.

Jouko S

  • Viestejä: 858
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #49 : Maaliskuu 07, 2013, 09:00:43 ap »
Tilasin Falconeen suljetun 6V-13AH AMG lyijyakun, mitä myydään nimenomaan vanhoihin moottoripyöriin, kun se vielä sopii ulkomitoiltaan täydellisesti akkukoteloon. Nyt kuitenkin alko pelottaa, että mitenhän tuo 50-luvun laturi ja regulaattori oikein sopii yhteen tuon nykyaikaisen akun kanssa? C-tekin laturiohjeissa kyllä sanotaan, että laturi soveltuu AMG-akun lataukseen, mutta tuo pyörän laturiin kytkeminen alkoi arvuuttelemaan. Laturi ei ole kyllä mikään atomivoimala, mutta voisko se työntää akulle jotain piikkiä tai jotain, mikä pilaa akun heti alkuunsa? Tai vaikka räjäyttää akun? Pitäskö suosiolla irrottaa laturin piuhat kokonaan ja latailla akku pelkästään C-tekillä ajon jälkeen. Falcone tarvitsee virtaa vain valoille kun siinä on magneettosytytys, joten pikkuajoilla akun kanssa pärjäilisi varmaan noinkin.

 P.s Akun ostin Englannista Taynabatteryltä kotiin kannettuna 68 eurolla Westco-merkkisenä, mutta näkyy kyljessä lukevan isolla vain: MK powered. Pienellä lukee distributed by MK Battery, Anaheim, ja vähän pienemmällä made in Vietnam..Westco luki vain siinä kaupan kuitissa..Oisko vaan lyhennetty viittaus lännen suunnalle Anahaimiin..Westco= West Company.. ;D

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #50 : Maaliskuu 07, 2013, 10:20:54 ap »
Import-Export...

Taitaa vanhan liiton latausjärjestelmät nousta kunniaan kun latausjännitettä vaaditaan yli 14,5 Voltin. Sitä pidetään tavan akulle jo ylilatausjännitteenä joka irrottaa akkuhaposta vetyä. Noissa vanhoissa latausjärjestelmissä kun on vanhan ajan säädin jossa voidaan joko ruuvilla, kieltä taivuttamalla tai jousta säätämällä vaikuttaa latausjännitteeseen. Nyt vain nostamaan latausjännitettä liki voltilla pienellä säädöllä niin akku pysyy vireessä.

Falconen tapauksessa uskoisin että laturi toimittaa kyllä tehtävänsä. (Sitä voi myös säätää!)

Sellaista kuulin että ylläpitolaturilla nykyakkua pitää ladata käyttämällä kylmälatausta eli sitä lumihiutaleen kuvaa laturin kannessa. C-Tekin ohjeessa taasen lukee että laturin valmistaja ei vastaa jos kylmälatausasennossa ladattu akku vioittuu.

Prkl! Näistä ota selvää.

Tai kyllä ottaa: minullahan nyt sellainen on ja ryhdyn sitä käyttämään viimeistään Vapun tietämillä. Kokemuksia alkaa kertymään hiljalleen että hengitystä ei kannata pidättää. Jatkan tähän samaan keskusteluun seurauksista noiden muidenkin halpisakkujen toiminnasta. Nyt ei ole vielä kerrottavaa muuten kuin että toistaiseksi kaikki ok.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #51 : Maaliskuu 07, 2013, 11:09:39 ap »
Akkuhommissa pitää erottaa käytön ja varastoinnin aikainen lataaminen. Ajokauden aikan prätkän akku saa oletettavasti säännöllisesti purkua ja latausta. Talviseisonnan aikainen itsepurkautuminen ja muu esim ajonestolaitteista johtuva purkautuminen pitää kompensoida latauslaitteella, jotta akku säilyy toimintakunnossa seuraavana sesonkina. Perinteisesti lyijyakun varaustila todettiin ominaispainomittarilla ja akkua ladattiin kerran kuussa talvikauden aikana. Nykyisten suljettujen akkujen kunto mitataan jännitemittauksella ja rasitustestillä. Rasitustestissä akkua puretaan tietyllä virralla ja jännitteen putoamista seurataan. Latausta pitää valvoa jotenkin ylilatauksen välttämiseksi. Joko manuaalisesti mittailemalla jännitteen nousua tai antaa automaattilaturin hoitaa homma. Helposti alkaa tämä juttu rönsyämään, koska akkuja ja latureita on niin monenlaisia. Mutta sehän tässä hauskaa onkin. Täällä on lisätietoa esim odyssey-akkujen lataamiseen: http://www.hrpworld.com/client_images/ecommerce/client_39/cat_header/812_1.pdf
Forza Moto Guzzi!

Jouko S

  • Viestejä: 858
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #52 : Maaliskuu 07, 2013, 13:35:50 ip »


Taitaa vanhan liiton latausjärjestelmät nousta kunniaan kun latausjännitettä vaaditaan yli 14,5 Voltin.

 ;D ;D ;D

Noissa vanhoissa latausjärjestelmissä kun on vanhan ajan säädin jossa voidaan joko ruuvilla, kieltä taivuttamalla tai jousta säätämällä vaikuttaa latausjännitteeseen. Nyt vain nostamaan latausjännitettä liki voltilla pienellä säädöllä niin akku pysyy vireessä.

No perskeles! Säätöhän sieltä löytyy! Kiitos Matti!  ;D ;D ;D
 
Falconen tapauksessa uskoisin että laturi toimittaa kyllä tehtävänsä. (Sitä voi myös säätää!)

 ;D ;D ;D

Sellaista kuulin että ylläpitolaturilla nykyakkua pitää ladata käyttämällä kylmälatausta eli sitä lumihiutaleen kuvaa laturin kannessa.

6 voltin C-Tekissä ei ole hiutalekuvia, eli siinä on vaan yksi mahdollinen tapa ladata ja ohjeen mukaan sillä voi ladata kaikentyyppisiä lyijyhappoakkuja, joiden kapasiteetti on 1,2-32Ah: avoimet akut, MF ja AGM ja "useimmat" geeliakut. 12 volttisessa on tuo kylmälatausmahdollisuus ja jos sitä pitää käyttää, niin mikähän sen tekee sitten niin erikoiseksi verrattuna 6 volttisiin? Luulis äkkipäätä tällanen sähköstäkin ymmärtämätön, että ei mitään..

Jouko




TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #53 : Maaliskuu 07, 2013, 17:55:37 ip »
Minulla on tämä:

http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/MXS%203.6

Tuo lumihiutaletoiminto c tekin mukaan optimoi latauksen kylmissä olosuhteissa. Oman kokemuksen mukaan lataa kaikkia akkuja kaikissa olosuhteissa. Ainakin skootterin akkuja lataili kovallakin talvella, samoin 120Ah:n metsäkoneen akun. Otti toki aikansa, mutta lähti kyllä tasan tyhjästä latailemaan.
Ollut mulla varmaan kuutisen vuotta, ehkä kauemminkin. Toimiva peli, paitsi omassa nuo johdot kovettuvan liiankin paljon pakkasessa, en usko että niitä on sittemmin muutettu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #54 : Maaliskuu 07, 2013, 20:22:56 ip »
Lainaus
Laturini ohjeessa sanotaan että "lumihiutale" -lataus soveltuu AGM -akkujen lataukseen, vaikka arvot eivät ole niitä mitä akun oma ohje edellyttää (Ohje: 6A-14,7V-13,6V / On: 3,6A-14,7V-12,9V).

Minulla siis sama peli: vaikuttaa siltä että tuo ehkä yleisin C-Tek, jota paljon ostetaan tarvikeliikkeiden tarjouksista ei tarkkaan ottaen ole ihanteellinen Odysseyn lataamiseen koska se antaa enintään 3,6A eikä 6A. "Lataaja on suunniteltu lataamaan 12V lyijyakkuja. Älä käytä lataajaa mihinkään muuhun tarkoitukseen.Tätä laitetta ei ole suunniteltu sellaisten henkilöiden käyttöön, jotka eivät osaa lukea tai eivät ymmärrä käyttöopasta."

Esite on sitä mieltä että täysin ladattuna voidaan varastoida jopa 2 vuotta 25C lämpötilassa "from a full state of charge".  Voineeko tuon ymmärtää "at a full state of chage" eli täydessä latauksessa 2 vuotta.  Kai se yhden talven sitten menee lataamatta?  Ja kun painaa starttia pitäisi tulla 7.2 V tasolla 545A 5 sek ja 495A 10 sek. Onkohan tuossa joku juju kuten ennen autoradioiden vahvistimien tehoissa että ne suuret watit tulivat vaan kohtuuttomalla säröllä.  Että 7.2V kun Valeo on rakennettu 12V jännitteelle?  Vai onko se niin että kun kyse on tasavirrasta, toimii P=UI eli 7,2Vx545A=3,9kW teho noin periaatteessa lähtee startin akselilta.???
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 08, 2013, 09:32:43 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #55 : Maaliskuu 08, 2013, 12:32:17 ip »
Itse ole laittanut  Kusteihin Motonetin myymää Bannerin 30 Ah akkuja.Hyvin ovat kestäneet,jopa 10 vuotta.Hinta on 74.90 Ekua.

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #56 : Maaliskuu 08, 2013, 22:41:25 ip »
Ja en ole jatkuvasti ollut lataamassa.Ehkä max 2x talvessa  ja pyörät ovat seisseet kylmässä kuivassa paikassa.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #57 : Maaliskuu 10, 2013, 19:59:25 ip »
Nyt on Bilteman akku paikoillaan pyörässä: http://www.motomatti.fi/2013/03/alkoholipyora-sahkolaitteiden_10.html

Hiukan on ahdas paikka tuossa vaihteiston takana. Mutta paras ja ainoa tällä tietoa. Johonkin kaatumaraudan mutkaan tai sivulaukkuun ei huvita laittaa vaikka joissain pyörissä niin onkin tehty. Esim. H-D FLH:ssa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #58 : Maaliskuu 10, 2013, 21:12:28 ip »
Hyvinhän se tuolla voi olla. Omassa pikkulohkossa ollut vuosia tuolla. Navat vaan rasvaa sitkostetulla vaseliinilla. En tuohon isolohkoon voi täysikokoista akkua laittaa kun uusi putkisto tulee tielle. Tuossa KD runkoisessa Calissa on vielä se jäykkäri putki rungon alla myös siinä "akun kohdalla". Onko vanhemmassa Tontissa alla jäykkärikaari? Tai vastaava?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #59 : Maaliskuu 10, 2013, 21:17:58 ip »
Noin vanhassa rungossa ei ole siellä alla oikein mitään eikä akkutelineen kohdallakaan sitä kaarta joka on kiinni vaihteiston yläpinnassa.