Ok, MattiV:n selityksen perusteella askelmoottori on periaatteessa ECU:n ohjaama ilmaventtiili, jolla saadaan lisäilmaa moottoriin läppärunkojen ohi.
Periaate voisi olla siis se että ECU anturoinnin perusteella haluaa säätää tyhjäkäyntiä ja tarpeen mukaan SÄÄTÄÄ ILMAMÄÄRÄÄ juuri tuon askelmoottorin avulla ja todennäköisesti samalla MYÖS RUISKUTUSTA, koska lisäilma vaatii myös lisäbensaa. Eli jos tuon ilmaletkun vain simpplelisti tukkii, niin silloin ECU edelleen saattaa lisätä/vähentää bensansyöttöä koska luulee että askelmoottori edelleen vaikuttaa ilmamäärään. Tästä seuraa se että letku tukossa edelleen kierrokset nousevat jonkin verran koska bensasyöttöä silti lisätään vaikka lisäilmaa ei nyt tulekkaan.
Se primääri syy miksi tuo moottori ei ohjaa suoraan läppärunkojen läppiä eli säätele tyhjäkäyntiä ikäänkuin kaasukahvaa käyttävänä "robottina" lienee siinä että tuon mekaanisen kytkennän tekeminen on hankalaa. Periaatteessahan askelmoottori voisi säätää vaikka läppärungon "stoppariruuvia", eli avata ja pienentää läpän aukenemaa tarpeen mukaan. Tällöin se bensasyöttö säätyisi "automaattisesti" koska samalla säätyisi myös TPS. Tuossa Guzzin valitsemassa tavassa lisäilma ja polttoaine voidaan nyt säätää toisistaan erillisenä ECU:n logiikkaa käyttäen.
Mutta mikä on sitten se varsinaisen toimintahäiriön syy ?
Jos kyseessä ei ole anturivika (ei oikein todennäköinen), tai sitten joku mekaaninen ongelma läppärunkojen tai TPS:n vivustossa (kannattaa tarkistaa), tai TPS:n ongelma jossa se antaa väärää signaalia pienillä läppien avautumilla (vastusmateriaali vioittunut tyhjäkäynnin alueella), tai Motomatin mainitsema "epäpuhdas" TPS signaali johtuen jonkun välyksen värähtelystä imupulssien tahdissa, NIIN SITTEN voisi vähän spekuloida sillä että jotta tuo askelmoottorikompensointi voi oikeasti toimia niin läppärunkojen perussäätöjen pitää olla todella tarkasti kohdallaan.
Perustelen tätä nyt sillä että askelmoottorin säätämällä ilmamäärällä on joku tietty säätöalue. Jos läppärunkojen säätö on alunperin pielessä, niin voi olla että askelmoottorin säätämä ohivirtaus on tuohon läppärunkojen virtaukseen nähden joko liian suuri tai liian pieni. Jos lisäksi TPS:n perussäätö on pielessä, niin sitten benansyöttökin menee pieleen.
Tässä tulee mieleen myös se että joissakin tapauksissa kai tuo häiriö on ilmestynyt huollon jälkeen ?
Eli voipi olla että tuo askelmoottorikompensointi on aivan sairaan tarkka siitä että läppärunkojen 0-asennon pitää olla tarkasti oikein, samoin kuin TPS:n 0-asennon pitää olla oikein. Ja tietenkin runkojen pitää olla balanssissa.
Näin Dr. House tyyliin itse koskaan tapaamatta ja näkemättä potilasta varmistaisin kyllä siis vielä ihan aluksi että nuo mainitut perussäädöt ovat varmasti kondiksessa. Näissä Guzzin ohjeet perinteisesti ovat olleet niin sekavat, että välillä on pitänyt äänestää siitä että mikä se TPS:n oikea millivoltti arvo on ja miten se oikein mitataan

Terv. JuhaV