Kirjoittaja Aihe: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee  (Luettu 50277 kertaa)

gotler

  • Viestejä: 256
Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« : Elokuu 29, 2010, 16:59:30 ip »
Grisossa tyhjäkäynti vaeltelee reilusta tuhannesta yli kahteentuhanteen r/min. Varsinkin lämpimänä tahtoo kierrosnopeus kasvaa. Ei ainakaan säätöruuvia näy kuten kaasarikoneessa. Onko tuohon mitään helppoa säätöhommaa, vai vaatiiko ihan johonkin tietokoneeseen yhdistämistä? Vikaa happitunnistimessa ym??

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #1 : Elokuu 31, 2010, 10:48:28 ap »
Mitä, missä, milloin...
Huollettu, säädetty?
Pyörän omasta mittarista löytyy mahdolliset ECU:n vikakoodit...
Askelmoottorin toiminta ok?

T,
Jukka

Ps. Yhdysputken lyhentämisen jälkeen 1200 Sportti kävi aamupäiväin reipasta parin tonnin tyhjäkäyntiä - palasi ilman mitään toimenpiteitä normaaliksi? Virtausmuutos happitunnistimen ympäristössä?




MattiV

  • Viestejä: 77
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #2 : Elokuu 31, 2010, 18:09:31 ip »
Sama vika  Norgessa vm-07. Maahantuojakaan ei ole pystynyt auttamaan asiassa.
Muutamissa yksilöissä on kuulemma tätä vikaa. Itselläni on jopa tukittu se askelmoottorille menevä putki ja silti se huilaa reilun tuhannen ja 1700 välillä. Jos tuke otetaan pois, se ärjyy kahtapuoltatuhatta.Ilmavuotoja en ole löytänyt.

Tuntuu kuin vika olisi tullut 20 tkm huollossa kun siihen ajettii joku vtn päivitys jonka tehdas oli määrännyt. Bonuksena rupesi moottorijarrussa paukkaamaan putkessa. Uudelleen päivityskään ei tuonut asiaan muutosta.

Vikakooteja ei ole ilmestynyt. Askelmoottori vaikuttais toimivan

Ihan kuin Guzzissani olisi joku krooninen tauti joka ei tapa mutta harmittaa.
Lääkkeen keksijää kyllä pikkuhiljaa alkaa kaivata.
Vannapii gutsisti
Huono tie, parempi mieli

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #3 : Elokuu 31, 2010, 19:56:47 ip »
Vikakoodeissa ei mitään herjaa. Ostin pyörän viime syksynä, ja tyhjäkäyntikierrosten nousua huomasin  ensimmäistä kertaa vasta tänä kesänä kesälomareissussa, kun sekä keli että pyörä oli oikein kuumana. Pakoputkistoa on avarrettu ensimmäisen omistajan toimesta, liekö siinä osasyytä? Kuitenkin putkea on avarrettu hyvin, koska pyörän maksimivääntö on alle 3700 r/min, ja muutenkin vääntökäyrä on hyvä ja tasainen ja hevosiakin oli muutama enemmän kuin vakiossa. En sitten tiedä sitä, että onko muita muutoksia pyörään tehty, mutta kuulostaa ja tuntuu hyvältä. Mutta tuo satunnainen kierrosten nousu esim. liikennevaloissa ottaa koteloon.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #4 : Syyskuu 01, 2010, 13:21:58 ip »
Edellyttäen, että pyörä on säädöissään myös kaasuläpät/TPS ja osat ehjiä esim. tulpat johtoineen,  niin tyhjäkäyntiin vaikuttaa ECU ja askelmoottori + mahdollinen ylimääräinen ohjausyksikkö.

Askelmoottori tihentänyt rytmiään?

ECU:n ja/tai ohjausyksikön kartta puutteellinen/virheellinen - virtausta on muutettu tai virtaus on muuttunut?

Taholtani itsestään selvää pohdintaa, mutta jostain on lähdettävä liikkeelle.

Motomatti ja/tai JuhaV?

T,
Jukka

Ps. Grison "itsekseen" noussut tyhjäkäynti saattaa johtua kaasuläppien asennon muutoksesta, jota ajanoloon tapahtuu. Uutukaisten läppärungot ovat valmistajan (Weber Marelli) toimesta virtauspenkissä säädetty kohdilleen (myös balanssi) ja säätö tulee tehtaan ohjeen mukaan suorittaa vain sähköisesti? Ovat siirtyneet käyttämään kulumattomia materiaaleja ;)


motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #5 : Syyskuu 01, 2010, 18:40:46 ip »
Tää voi olla perätöntä pähkäilyä mutta on syytä tutkia ettei kaasuläppä/läpät, varsinkin TPS:n puoleinen ole löysä tai vapise erityisesti tyhjäkäynnillä imuilmanpaineen voimakkaasti vaihdellessa. Tällöin TPS vatkaa kaasuläpän mukana taajaan kiinniasennon ja raollaan välillä jolloin signaali ECUlle ei ole puhdas ja tulkitsee sen siten että "ryypytetääs vähän" (kiihdytysrikastustoiminto).

Toinen juttu on että läppärunkojen balanssi ei ole ok tai siinä tapahtuu muutosta. Kiinnikkeiden tarkastus ja välitangon ja vivuston välyksien tarkastus (välystä ei saa olla). Ja balanssisäätö kuntoon.

Kolmas mahdollinen oireen aiheuttaja onkin sitten jo vika. Kaasuläppä löysällä akselissaan tai potentiomertrin (TPS:n) ja akselin välillä löysää. Viallinen TPS?

Tulee myös varmistua ettei kaasuläpän ja sylinterikannen välillä ole ilmavuotoa.

Vähän kauempaa haettu vaiva. Likaantunut (rautajauhohäntä) moottorin asento- (nokka-akselin) anturissa.

Muitakin vikoja voi olla mutta ei nyt juuri tule mieleen.

mm


JuhaV

  • Vieras
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #6 : Syyskuu 02, 2010, 12:05:55 ip »
Moro,

Osaako joku selostaa tarkemmin mikä on tuon askelmoottorin funktio Grisossa ? Jotenkin asiasta sen kummemmin tietämättä voisi ajatella että ongelma liittyy tuohon juttuun.
En ole itse koskaan edes nähnyt tuota kyseistä mokkulaa.

Eli mihin askelmoottorin akseli on kytketty, mitä se liikuttaa ? Mikä toi MattiV:n mainitsema (tukittu) putki on, eli mistä ja mihin ?

Grisossa kai ruiskurunkojen läpät liikkuvat ihan kaasukahvan avulla vaijerivälitteisesti, eli kyse ei ole mistään fly-by-wire systeemistä ?Jos näin ja tuo askelmoottori on tarkoitettu jotenkin vaan stabiloimaan tai avustamaan kaasuläppien liikettä jossain tilanteessa (tyhjäkäynnin stabilointi), niin silloinhan hommassa on periaatteessa kolme osa-aluetta :

- anturointi, jolla askelmoottorin käyttö määräytyy
- ECU, joka lukee tuota anturointia ja ohjaa askelmoottoria
- askelmoottori ja sen mekaaninen kytkentä ruiskurungoille

Vaihtoehtona on tietenkin se, että tuo stabilointisysteemi on jotenkin aivan ECU:sta erillinen itsenäinen "stand-alone" systeemi, joka anturoi itse ja säätelee itse itseään. Jos se olisi tälläinen niin ottaisen sen itse aluksi kokonaan veks pyörästä. Jos taas se on ECU:ssa kiinni niin silloin asiasta syttyy tietenkin joku vikakoodi.

Spekuloidaan lisää jos joku osaa vähän valaista tuota askelmoottorijuttua ettei mene ihan arvailuksi.

- JuhaV

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #7 : Syyskuu 02, 2010, 12:48:02 ip »
Joo, kyllä se on ihan perinteinen vaijerikaasusysteemi. Itselleni tuo "askelmoottori" on kyllä ihan uusi asia. Mitä se siis tekee, ja missä se on? Dynotestin yhteydessä kaveri tarkasti (ja sääti balanssin). Oli hummailua jo ennen sitäkin. Ja tarkennettuna, tyhjäkäynti siis vaan lähtee nousemaan pikkuhiljaa ja sitten se voi huutaa melkein 3000 r/min, se voi kyllä ihan alkaa laskemaankin. Se ei siis sillain röhki, kuten vanhat Scaniat. Ja välillä tyhjäkäynti on ihan normaali...

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #8 : Syyskuu 02, 2010, 13:55:54 ip »
Weber-Marelli electronic injection with stepper motor on seuraavissa pyörissä:

MG 1200 Sport 06-07 , BJ 2006 - 2007
MG 1200 Sport 8V 2008
MG Breva 850 IE 06-07 , BJ 2006 - 2007
MG Breva 1100 IE 05-07 , BJ 2005 - 2007
MG Breva 1200 2007
MG Griso V 850 IE 06-07 , BJ 2006 - 2007
MG Griso V 1100 IE 05-07 , BJ 2005 - 2007
MG Griso V 1200 8V 2007-2008
MG Norge 850 07 , BJ 2007 -
MG Norge 1200 IE , BJ 2006 -
MG Stelvio 1200 08 , BJ 2008 -

Askelmoottori on tarkoitettu stabiloimaan tyhjäkäyntiä, kylmäkäynnistystä.

ECU ohjaa sen toimintaa? - kaavion mukaan, tarvittaessa myös vika koodit löytyvät.

Grisossa kohonnut tyhjäkäynti johtuu säätämisestä, jossa ei ole huomioitu askelmoottoria - todennäköisesti?

Ongelmana on MattiV:n mainitsemat tapaukset, joissa kaikki komponentit ja ohjelmointi pitäisi olla kunnossa.
Tässä tapauksessa varmistaisin, että paikat ovat puhtaat, letkut/itse moottori, koska vakiossa ilmanputsarikoteloon johdetaan myös moottorin huohotus - vaikkakin askelmoottorin ilma tulee suodattimen jälkeen?

Itselläni askelmoottorin ilmanotto tulee itsenäisesti oman suodattimen läpi.
1200 Sportin tyhjäkäynti on toiminut moitteettomasti, edellä mainittua aamupäivää lukuunottamatta.

T,
Jukka

Ps. Tuumailua - opiskelua. Edelleen tulossa "kurssille" - toivottavasti järjestyy TRE:een suunnassa...


MattiV

  • Viestejä: 77
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #9 : Syyskuu 02, 2010, 23:56:38 ip »
Olen älynnyt ja jopa nähnyt kyseisen kapistuksen joka on mielestäni vain sähkömoottoriohjattu venttiili mikä päästää ilmaa ohi kaasuläppien.(tyhjäkäyntimoottori?) jota varmaan Ecu ohjaa. (yksi letku sisään ja kaksi ulos. Ulostulevat menee läppärungoille ja imuilman otta ilmanputsarin alta) Kai se sillä tavalla pitäis säätää tyhjäkäyntiä.

Letkut on puhtaat ja moottori avaa ja sulkee venttiilinääripäästä toiseen ihan ok.(testattu irrallaan)

No Norgessani on tukittu se imuletku kokonaan että se tyhjäkäynti olisi edes siedettävällä tasolla kuten se nyt on.

Tänään vähän tutkiskelin Moto Matin ohjeita soveltaen niin sormella kun näpelöi TPS:n puoleista vipua niin tyhjäkäynti asettui kohdalleen joksikin aikaa innostuen sitten uudestaan nopeammaksi.

Elikkäs on varmaa avattava katteita ym. enemmän ja ruvettava katselemaan und kokeilemaan mit ihmeitä sieltä löytyy. ::)

Vannapii gutsisti
Huono tie, parempi mieli

JuhaV

  • Vieras
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #10 : Syyskuu 03, 2010, 14:13:38 ip »
Ok, MattiV:n selityksen perusteella askelmoottori on periaatteessa ECU:n ohjaama ilmaventtiili, jolla saadaan lisäilmaa moottoriin läppärunkojen ohi.

Periaate voisi olla siis se että ECU anturoinnin perusteella haluaa säätää tyhjäkäyntiä ja tarpeen mukaan SÄÄTÄÄ ILMAMÄÄRÄÄ juuri tuon askelmoottorin avulla ja todennäköisesti samalla MYÖS RUISKUTUSTA, koska lisäilma vaatii myös lisäbensaa. Eli jos tuon ilmaletkun vain simpplelisti tukkii, niin silloin ECU edelleen saattaa lisätä/vähentää bensansyöttöä koska luulee että askelmoottori edelleen vaikuttaa ilmamäärään. Tästä seuraa se että letku tukossa edelleen kierrokset nousevat jonkin verran koska bensasyöttöä silti lisätään vaikka lisäilmaa ei nyt tulekkaan.

Se primääri syy miksi tuo moottori ei ohjaa suoraan läppärunkojen läppiä eli säätele tyhjäkäyntiä ikäänkuin kaasukahvaa käyttävänä "robottina" lienee siinä että tuon mekaanisen kytkennän tekeminen on hankalaa. Periaatteessahan askelmoottori voisi säätää vaikka läppärungon "stoppariruuvia", eli avata ja pienentää läpän aukenemaa tarpeen mukaan. Tällöin se bensasyöttö säätyisi "automaattisesti" koska samalla säätyisi myös TPS. Tuossa Guzzin valitsemassa tavassa lisäilma ja polttoaine voidaan nyt säätää toisistaan erillisenä ECU:n logiikkaa käyttäen.

Mutta mikä on sitten se varsinaisen toimintahäiriön syy ?

Jos kyseessä ei ole anturivika (ei oikein todennäköinen), tai sitten joku mekaaninen ongelma läppärunkojen tai TPS:n vivustossa (kannattaa tarkistaa), tai TPS:n ongelma jossa se antaa väärää signaalia pienillä läppien avautumilla (vastusmateriaali vioittunut tyhjäkäynnin alueella), tai Motomatin mainitsema "epäpuhdas" TPS signaali johtuen jonkun välyksen värähtelystä imupulssien tahdissa, NIIN SITTEN voisi vähän spekuloida sillä että jotta tuo askelmoottorikompensointi voi oikeasti toimia niin läppärunkojen perussäätöjen pitää olla todella tarkasti kohdallaan.

Perustelen tätä nyt sillä että askelmoottorin säätämällä ilmamäärällä on joku tietty säätöalue. Jos läppärunkojen säätö on alunperin pielessä, niin voi olla että askelmoottorin säätämä ohivirtaus on tuohon läppärunkojen virtaukseen nähden joko liian suuri tai liian pieni. Jos lisäksi TPS:n perussäätö on pielessä, niin sitten benansyöttökin menee pieleen.
Tässä tulee mieleen myös se että joissakin tapauksissa kai tuo häiriö on ilmestynyt huollon jälkeen ?

Eli voipi olla että tuo askelmoottorikompensointi on aivan sairaan tarkka siitä että läppärunkojen 0-asennon pitää olla tarkasti oikein, samoin kuin TPS:n 0-asennon pitää olla oikein. Ja tietenkin runkojen pitää olla balanssissa.

Näin Dr. House tyyliin itse koskaan tapaamatta ja näkemättä potilasta varmistaisin kyllä siis vielä ihan aluksi että nuo mainitut perussäädöt ovat varmasti kondiksessa. Näissä Guzzin ohjeet perinteisesti ovat olleet niin sekavat, että välillä on pitänyt äänestää siitä että mikä se TPS:n oikea millivoltti arvo on ja miten se oikein mitataan ;)

Terv. JuhaV






FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #11 : Syyskuu 03, 2010, 15:59:23 ip »
Opiskelua.. tuumailua lisää...  ???

ECU ohjaa askelmoottorin avulla tyhjäkäyntiä. Parametrit kierrosluku ja lämpötila. Lämpötilan noustessa askelmoottorin pitäisi jää pois pelistä.

Normaalilämpöisenä +60 (myös synkronointi ko. lämpötilassa) askelmoottorin tulppaamisella ei pitäisi olla vaikutusta tyhjäkäyntiin?

20 tkm aikana 1200 Sportissa tapahtui hyvin vähän muutosta ko. asiassa:
Alipaine mittareilla ok.
100 kierrosta kohonnut tyhjäkäynti johtui hyvin pienestä muutoksesta läpissä -
korjaantui vaivattomasti töpselin päässä.

Askelmoottori sytkyttelee myös lämpöisenä? Lämpöanturi: Kunto? Puhdas? Paikka?
Koteloitu Norge, kone kuuma - mutta saa niin kylmää ilmaa, että askelmoottori kytkeytyy päälle?

T,
Jukka

Ps. Varsinkin kesällähän sitä kylmää ilmaa oli tarjoilla ;)







FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #12 : Syyskuu 03, 2010, 17:24:24 ip »
Saattaa tämän askelmoottorin kanssa tulla vääntöä vastaisuudessakin.

Yhteen Grisoon löytyi ratkaisu: http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=39142.0

On/off paketti (toki helppo myös tehdä itse): http://www.guzzitech.com/store/GT-SMK.html

Tarvittaessa uutta ECU:a: http://www.guzzitech.com/store/GTRxECU.html

1200 Sportin askelmoottorin ilmanotto:

Säädettäessä huomioitu ko. murikka vasemmalla.
Kuva on viime talvelta - nyt on tuosta kumiletkusta käytössä kuvan mutka,jonka jälkeen suodatin ja jatkona toinen mutkapätkä, joka menee kiihdytyskartion yli. Lämpötila anturi on ilmanottojen vieressä.

T,
Jukka

Ps. Viikon päästä lämpötilat jälleen parissa kympissä - toivottavasti :)

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #13 : Syyskuu 04, 2010, 15:12:59 ip »
Tutkin pyörän kaasumekanismia tarkemmin, ja kyllä siitä vaihdepolkimen puolelta taisi kuitenkin tyhjäkäynnin säätöruuvi löytyä. Ihmetystä vaan herätti se, että siinä oli kaksi eri ruuvia, jotka kummatkin näyttivät vaikuttavan kaasun lepoasentoon. Sekä se, että molemmissa oli keltaista maalia, ikäänkuin sinetöinnin merkkinä. Sääsin kuitenkin, ja sieltä vaan tyhjäkäynti löytyi. Sitä en sitten tiedä, että onko nyt kaikki kunnossa, se selvinnee kunnon koeajolla. Mutta mikä ihme saa tyhjäkäynnin noinkin paljon muuttumaan? Voiko mahdollinen karstojen palaminen tehdä tuon. Jos Minun Griso on ollut joskus karstainen, niin sitä se ei varmasti ole enää.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #14 : Syyskuu 05, 2010, 11:31:09 ap »
Voimakkaasti kohonnut tyhjäkäynti ei varmaankaan johdu niistä plommatuista läppien säätöruuveista - suosittelen töpselin nokkaa.

T,
Jukka