Kirjoittaja Aihe: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee  (Luettu 50299 kertaa)

KariL

  • Viestejä: 103
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #15 : Syyskuu 05, 2010, 23:36:12 ip »
Morjesta!
Voipi olla, että tällä ole mitään tekemistä tässä pohditun asian kanssa, mutta:
Kesäkuussa hankittu Cali AN -10 teki melkein heti uutena sitä, että lämpöisenä nousi tyhjäkäynti n. 2k tienoille - eikä ihan aina, mutta useimmiten.
Ihmettelin asiaa tuhannen km:n huoltoon viedessä, siinä vaiheessa vastaanottokin ihmetteli.
Huollon jälkeen kerrottiin, että syy löytyi: oikean puolen pytyssä olevan lämpötila-anturin liitin oli irti! Sen jälkeen se on sitten pysynytkin kohillaan... n. 8kkm...

t. KL

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #16 : Syyskuu 06, 2010, 09:29:12 ap »
Kiitoksia vinkeistä, tuo KariL:n juttu vaikuttaa aika tutulta, ja se kyllä pitää tarkastaa. Noista aiemmin mainitsemistani säätöruuveista, ruuvi jota sääsin, ei vaikuta kyllä mihinkään muuhun kuin tyhjäkäyntiin. Ja mekaanisesti. Ei vaikuta synkronointiin. Nyt tyhjäkäynnin pienentämisen jälkeen pyörä pelaa ihan normaalisti, mutta tuo lämpötila-anturin johto pitää kyllä ehdottomasti tarkastaa. Mutta oliko tuo sitten ihan Grandemoka säätää omin päin sitä ruuvia??

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #17 : Syyskuu 06, 2010, 11:36:46 ap »
Onhan noita muutoksia, säätöjä ja kokeiluja tullut tehtyä/tulee tehtyä. Lähtötilanteen kun muistaa dokumentoida - niin tarvittaessa lähtöruutuun palaaminen on helpompaa.

Läppärungossa vasemmalla on kaksi plommattua ruuvia:
"Pitkittäinen" on stoppari, johon ei saisi koskea.
"Poikittaisellä" säädetään läppien keskinäistä balanssia, mikäli on paljon heittoa.
Alapuolella on molemmin puolin ECU:sta riippumattomat ilmaruuvit, joilla alipainemittarin avulla säädetään läppien balanssia.

Seosta ja tyhjäkäyntiä ohjaa ECU ja askelmoottori - ei voi säätää manuaalisesti.

Toki kyseisillä ruuveilla voi vaikuttaa myös "tyhjäkäyntiin" - kyllähän se sähköinenkin puoli pitäisi hoitaa... "mahdollisesti muutunut läppien asento tiedoksi ECU:lle"

Random:
Kaasuvaijerit ok. Paluupuolella pieni välys - ettei kanna?

T,
Jukka

Ps. http://www.guzzitech.com/MGGriso/Manuals.html

MattiV

  • Viestejä: 77
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #18 : Syyskuu 07, 2010, 20:31:32 ip »
Voimakkaasti kohonnut tyhjäkäynti ei varmaankaan johdu niistä plommatuista läppien säätöruuveista - suosittelen töpselin nokkaa.

T,
Jukka


Muuten löytyykö tuota töpselin nokkaa muualta kuin Piikkiöstä. ???
Huoltokaksikolla ei ainakaan vuosi sitten ollut. (ainakaan Norkeen käypästä)
Vannapii gutsisti
Huono tie, parempi mieli

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #19 : Syyskuu 08, 2010, 08:18:38 ap »
Siispä kysymys kuuluukin, että mistä löytyisi lähin"töpselin nokka" katsottuna täältä savon sydämestä???

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #20 : Syyskuu 08, 2010, 12:14:40 ip »
Savon rajaltakin kulku suuntautui Piikkiöön - muualta ei löydy.
Makelta varmuudeksi varmistettua:
Tehtaan lukulaitteella pystyy esim. kulumisesta johtuvat muutokset palauttamaan valmistajan ohjearvoihin.

Vastaavan laitteen voi hankkia itselleen: www.guzzitech.com/store/TR-VDSTS.html


T,
Jukka





MattiV

  • Viestejä: 77
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #21 : Syyskuu 10, 2010, 21:16:08 ip »
En ole vielä ihan varma ennen perusteellisia koeajoja, mutta Norge kay nyt tyhjäkäyntiä noin tuhannen kierroksen pinnassa eli hiukan liian vähän, Ja kierrosten aaltoilu loppui.

Pakoputken yhdysosan klemmarit oli löysällä ja putki liikuii liitoksessaan. Lampaata-anturi on näihen lemmareitten jälkeen. Voisko olla mahollista että se sai ejektoriperiaatteella raikasta ilmaa lampaatan nuuhkittavaksi ???

Yhdyskappale on erinäköinen kuin esim. Brevassa .

Jokseenkin tuon näköinen

http://www.guzzitalia.com/component/option,com_virtuemart/Itemid,35/flypage,shop.flypage/page,shop.product_details/product_id,35552/
Vannapii gutsisti
Huono tie, parempi mieli

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #22 : Syyskuu 12, 2010, 11:44:59 ap »
Taas opin lisää siitä että pitää miettiä ja havainnoida todennäköiset ja ns "helpot" vikakohteet ensin pois ennen kuin siirtyy esittämään monimutkaisia teknisiä ratkaisuja. Ilmavuoto (hapen) pakoputkessa on myrkkyä closed-loop-kytketylle lambdaohjaukselle.

Ilmavuoto ennen anturia selittää ongelman oikein hyvin. Ilmavuoto olisi voinut olla hyvinkin myös kaasuläpän ja imuventtiilin välillä.
Anturi havaitsee ylimääräistä happea pakokaasun joukossa ja järjestelmä tällöin luulee seoksen olevan laihalla. Siitä seuraa että järjestelmää rikastaa seosta jolloin pakokaasu normalisoituu mutta kierrokset kerkesivät nousemaan. Kierre on valmis ja käynti sen mukaista. Pitääpä kokeilla ihan käytännössä kun otan Brevasta alapöntön pois puhdistus- ja huoltotarkoituksessa. Jätänpä klemmarin löysälle...

Tää on hienoa täällä keskustelupalstalla että tulee usein palaute siitä mikä oli todellisuudessa vikana. Se lisää kollektiivista tietoisuutta omituisuuksien suhteen ja parantaa jäsenistön edelleytyksia selvittää itse pikku ongelmat. Miksei isommatkin.

mm

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #23 : Syyskuu 12, 2010, 13:07:33 ip »
Joo, eilen tarkastelin MattiV:n neuvosta pakoputkistoa, ja yhdysputkessa, ennen lambda-anturia on murtuma. Sormin en vuotoa havainnut, mutta sivelin kylmään putkeen saippuavettä, ja hyvin tuntui kuplivan. Tarkastelin l-anturia, ja tiukassa tuntuu olevan, mutta kiertämällähän se tietysti lähtee. Lähteekö johdot vetämällä vai kiertämällä? Ehkä varmuuden vuoksi hitsaan putken kuntoon kuitenkin, etten riskeeraa mopon sähköjärjestelmää..

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #24 : Syyskuu 13, 2010, 10:57:12 ap »
Kiitokset myös yllätyksenä ohessa havaitusta mekaanisesta viasta:

Asiaa tutkiessani huomasin sisemmästä kaasuvaijerista muutaman säikeen katkenneen.
Syy: Levy, johon vaijeri kiinnityy oli yläosasaan taipunut ja oli kiinni enään vain puolittain, jonka seurauksena vaijeri kulki väärässä linjassa, mikä on aiheuttanut vaijerin hankautumisen hahlon etureunan yläosaan.

Yllättävän pehmeästä materiaalista valmistettu levy oikaistu ja uusi vaijeri kotona - Piikkiö :D

Kannattaa tarkistaa ko. kohde.

T,
Jukka

Ps. Joko tyhjäkäynnit ovat asettuneet?






gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #25 : Syyskuu 13, 2010, 21:12:20 ip »
No nyt on putki hitsattu, ja asennettu paikoilleen. Käänsin myös aiemmin kääntämäni plommatun ruuvin alkuasentoonsa. Ainakin tämän iltaisen testilenkin perusteella pyörä toimii nyt asiallisesti, tyhjäkäynti oli 1100-1200 r/min. Eikä hummaillut. Jospa se olisi sitten siinä. Kiitosta vaan kaikille neuvoista.

mini

  • Viestejä: 32
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #26 : Syyskuu 14, 2010, 15:20:41 ip »
No nyt on putki hitsattu, ja asennettu paikoilleen. Käänsin myös aiemmin kääntämäni plommatun ruuvin alkuasentoonsa. Ainakin tämän iltaisen testilenkin perusteella pyörä toimii nyt asiallisesti, tyhjäkäynti oli 1100-1200 r/min. Eikä hummaillut. Jospa se olisi sitten siinä. Kiitosta vaan kaikille neuvoista.

Hei!
Käyn edelleen silloin tällöin katsomassa, mistä MG-väki keskustelee. Harmi, että olet joutunut entisen ratsuni kanssa ratkomaan visaista pähkinää.
Lohdutukseksi sen verran, että hankin aikoinani uuden Sierra 2,0iS:n, jossa oli heti uudesta lähtien juuri samanlainen oire kuin nyt sinun Grisossa. Huollossa vaihdettiin osaa muutaman viikon välein, mutta vikaa ei löytynyt. Vuoden päästä olin kypsynyt tilanteeseen, koska olin hankkinut auton ajamista varten, en huollossa seisomiseen. Vaihdoin Sierran BMW 318i-ajokkiin, jossa oli aivan sama ruisku kuin Sierrassakin, mutta toimi aina oikein.
Hauskoja kilometrejä edelleen!

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #27 : Syyskuu 14, 2010, 18:18:59 ip »
Lambda-anturista ei johdot lähde irti kuin sivuleikkureilla. Lopullisesti.
Jossain päin johtoa on varmasti liitin alle puolen metrin päässä.

Anturin irrottaminen vaatii, periaatteessa, omanlaisensa hylsyn jos kiintoavaimella ei pääsee' kääntämään. Hylsyssä on väistö johdoille. Saatavissa mm B**temasta muutamalla eurolla.
Anturi voi olla tosi tiukassa. Helpottaa jos on aikaa sulatella kierrettä esim CRC:n irrotusöljyllä. Tuurnalla napauttaminen kiinnitysholkin kylkeen laukaisee karstan ja ruosteen muodostaman lukituksen.
Lambda-anturit ovat nykyään edullisia. Hinnat alkaen 30€.
Niissä on kuitenkin pieniä eroja. Toinen anturi voi antaa hieman erilaisen jännitteen ja se vaikuttaa seossuhteeseen.

mm

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #28 : Heinäkuu 01, 2012, 13:52:31 ip »
Tässä on MotoEsalle aiheeseen liittyvää spekulointia..

MattiV

  • Viestejä: 77
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #29 : Heinäkuu 02, 2012, 00:57:08 ap »
Siispä kysymys kuuluukin, että mistä löytyisi lähin"töpselin nokka" katsottuna täältä savon sydämestä???

Ainakin vuosi sitten töpselin nokka löytyi huoltokaksikolta Jämsästä. Olivat vasta hommanneet ja Norge oli koekaniinina.
Vannapii gutsisti
Huono tie, parempi mieli