Kirjoittaja Aihe: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee  (Luettu 50300 kertaa)

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #30 : Toukokuu 30, 2013, 19:59:07 ip »
Ongelmaa ilmentynyt uudestaan.. Tällä viikolla on Piikkiössä laitettu ruiskut balanssiin. Samalla ilmeni, että lambda-anturilta ei tule elon merkkejä, eli on siis sökö. Ei ollut varaosaa, olisi tietty vaihdatettu. Tästä johtuen on turhaan rikastusta päällä. Oli säädön tarvetta, mutta nyt on ruiskut kohdallaan. Ja oli puhe vaihtaa lambda-a itse. Piikkiössä kerrottiin, ettei pyörä heti ala välttämättä kunnolla pelaamaan, mutta muutaman sadan kilometrin jälkeen systeemit taas oppii itse oikeat syötöt, rikastukset ym. Nyt on uusi lambda ollut paikoillaan n. 60 km matkan. Pyörä paukkaa, varsinkin moottorijarrutuksessa ja meno on varsinkin taajamanopeuksissa hirmu nykivää, kaasu on mallia on/off. Jos ei ala meno tasoittua, mikä on seuraava vaihe ja missä tämä tulisi helpoiten ennen kesän reissua laitatetuksi? Tuo Piikkiön reissu päiväseltään tekee Savosta n. 1100km edestakaisin, ei kehtaisi kovin useasti tuota matkaa huollon takia ajaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #31 : Toukokuu 30, 2013, 20:48:13 ip »
Koitahan nyt vielä koulia uuden lambdan opastuksella konetta ajamalla tasakaasuajoa esimerkiksi 80 - 100 - 120 kmh kutakin vauhtia noin 50 km putkeen. Pitäisi ryhtyä asettumaan jos muu tekniikka vain on ajan tasalla eli kunnossa. Ja vakio.

Itsekin siellä Savon maassa vierailen. Äsken tulin juuri Enonkoskelta. Juhannuksen jälkeen taas 2 - 3 viikkoa Enonkoskella ja Savonlinnassa. Voin ottaa tietokoneen ja kytkentäpiuhat mukaan niin voidaan tarkastella sisälmysten sähköisiä ominaisuuksia.
Saman voit tehdä tietysti itsekin jos sulla on kannettava Windows tai Ubuntu-käyttöjärjestelmäinen tietokone. Eli hommaa siihen GuzziDiag-sovellus. Ja sovitinjohdot OBD-kytkentää varten. Toisaalla tällä keskustelupalstalla on asiasta ohjeet.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #32 : Toukokuu 30, 2013, 22:03:30 ip »
Asiaton arvaukseni Guzzidiag -dokumentaation perusteella: tällaiset toimet löytyvät Griso 1100:lle Guzzidiagin valikosta ”Näyttö-toimintotestaus”;

Kaasuläpän alkuarvon asetus = ”tps reset” => Kun myös se kaasuläppä jota saa säätää, on säädetty tyhjäkäynnillä imumittareilla tarkasti samaan balanssiin sen läpän kanssa, jota ei saa säätää  (kuten alkupään viestissä on mainittu, on säädetty virtaaman mukaan valmistajalla), tehdään tämä ”reset” (oman vähäisen kokemukseni mukaan aivan naurettavan pieni liike läppää säätävässä topruuvissa aiheuttaa jo selvän muutoksen imutasapainossa).  Nyt Ecu tietää, että molemmat läpät ovat tällä tps:n antamalla arvolla tyhjäkäyntiasennossa. Tätä varmaankin tarkoitettiin aikaisemman viestin maininnalla, että ”kulumat voidaan ottaa huomioon”.

Lambda itsemukautuksen reset => Kun lambda vaihdetaan, ruiskurunkoihin puututaan jne. Olisi nyt varmaan eduksi => järjestelmä koettaa päästä "kartalle, käskystä" ja heti.

Service Reset => tästä on viimeinen epäilys, että itse Ecu ei tiedä mitään huolloista vaan kaikki on pelkästään mittariston ”älyssä”.  Voidaan siis resetoida vain mittaristosta ohjekirjan kertomalla tavalla.

Ja tietysti vikakoodien luku on aina mielenkiintoista. Ja lambdan antamia arvoja voi seurata moottorin käydessä. Silloin avautuu näihin lambdalla varustettuihin Guzzeihin uusi maailma: näyttöön saadaan useita arvoja ja tilaikkuna näyttää samalla missä tilassa ollaan (open/closed loop, jollen vallan nyt erehdy). Tyhjäkäyntiä säätävästä askelmoottorista näkyy kolme eri asiaa.  Paras että en kirjoita enempää kun en näistä liikoja ymmärrä… Mutta viitteeksi, miten "isosta" asiasta ja aihepiiristä on kysymys.

Edit 31.5: Motomatti työkalupalstalla: "Tuolla mainittiin lambda-anturin vaihto. Se pitää muistaa kalibroida ennen asennusta pakariin. Samoin jos anturia on uä-pesty tai se on joutunut bensiinitulvan uhriksi. Kalibrointi tehdään siten että anturi kytketään järjestelmään mutta jätetään roikkumaan ilmaan. kytketään virrat päälle mutta ei käynnistetä. Annetaan siinä leppeän tuulen hyväillä lambdaa pari minuuttia. Virrat pois, lambda putkeen ja baanalle."
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2013, 00:23:28 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #33 : Kesäkuu 08, 2013, 13:09:06 ip »
Tuohon edelliseen viestiin, lambda-anturia ei ole kalibroitu. Nyt on ajettu anturin vaihdon jälkeen n. 900 km. On menty MotoMatin suosittelemalla tyylillä ja kaikilla tyyleillä, radallakin eilen. Vetää hyvin kyllä ja kulutus suunnilleen entisellään. Toiminta on hieman parantunutkin tämän totutusajon aikana, mutta jotakin uutta on ilmentynyt. Oikein lämpinänä jää herkästi huutamaan neljän tonnin kieppeille, läpät palautuu kyllä pohjaan asti. Ja kylmänä sammuu hyvin herkästi, tarvitsee kaasua käynnistäessä uudelleen. Johtuuko tuo askelmoottorista? Ja on/off ilmiö kaasussa loppu kierrosten noustessa yli 2700-2800 r/min. Tämä asia ei ole nyt muuttunut miksikään, aiemmin ei ole tätä ilmennyt. Mitähän tässä seuraavaksi? Lienee tässä muutakin mutta tyhmä kysymys; voisiko homma ratketa jollakin Rapid Bikellä tai vastaavalla? Kyllä tällä ajamaan pystyy, mutta täysin kuntoonhan pyörä on saatava. Kiitoksia neuvoista.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #34 : Kesäkuu 08, 2013, 19:43:47 ip »
Lainaus
jää herkästi huutamaan neljän tonnin kieppeille - johtuuko tuo askelmoottorista
Kun ei kerran ole enää "käsikaasua" eikös sen ole tuosta johduttava?  Siksi juuri valitsin tuohon Guzzidiag -kuvan näyttöön askelmoottorista kertovat neljä asiaa. Luulisi niiden ilmaisevan jotain ?
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #35 : Kesäkuu 08, 2013, 21:11:38 ip »
Perusasiatkin pitää tsekata: pitää varmistua että ei ole ilmavuotoja. Toki noin uudessa pyörässä ei sitä odottaisi mutta varmistua kuitenkin pitää. Kaasuläpän ja imuventtiilin välillä on useita ilmavuotokohteita.

Askelmoottorin johdon irrottaminen eliminoi sen toiminnan. Siten voi tarkistaa aiheuttaako se jotain oiretta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #36 : Kesäkuu 08, 2013, 22:08:58 ip »
Voihan tuossa olla vaikka imusarjan kannen välistä tiiviste rullalla. Vaikka tehtaalta lähtien. Tai tosiaan imukurkkujen kumit jostain piilosta halki ja aukeaa lämmetessään yms.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #37 : Kesäkuu 09, 2013, 11:50:31 ap »
Kun on ns moottorijarrutustilanne eli moottori pyörii omalla tai liikkeen tuomalla inertialla voi imukanavassa olla paine yli puoli baaria alle vallitsevan ilmanpaineen.
Tyhjäkäynnilläkin alipaine voi olla 0,3 baarin luokkaa. Se kyllä repii pienestäkin raosta tai halkeamasta lisähappea tehokkaasti. Onpa kerran ollut kaasuläpän akseliinsa kiinnittävistä ruuveista toinen poissa ja jäljelle jäänyt löysässä. Läpän toiminta oli epämääräistä ja ruuvin reiästäkin kulki ilmaa moottoriin. Kierrosluku heitteli erilailla joka kaasunkiertokerran jälkeen. Kyse oli kylläkin Ducatista mutta samoja läppärunkoja siinäkin käytetään.

Alipainemittarit ovat helppo ja edullinen keino etsiä ns balansivirheitä eli eroja imukanavien välillä. Toimii yhtälaillä ruiskuissa kuin kaasutinmoottoreissa.

Kaksi tämmöistä kiinni levynpalaan rinnan: http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/product_details.php?p=1087&PHPSESSID=908d4bfb53e5bc29953dfba064a0e9b9
Riittää Guzzin kaasareiden tai läppärunkojen synkronoimiseen keskenään.

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #38 : Kesäkuu 09, 2013, 20:16:23 ip »
Nyt on testattu pyörää siten, että askelmoottorin johto on irti. Ei merkittävää vaikutusta. Myöskään letkun (askelmoottorin ja ilmansuodattimen välissä) tukkoonpuristaminen ei vaikuta. Erikoista on se, että pyörän jäädessä huutelemaan 4000 tietämillä, käyttää tappokatkaisinta hetken päällä, kierrokset tippuu välittömästi normaalille tyhjäkäynnille. Sama myös silloin, kun isommalla vaihteella voi moottorijarrutuksen tehdä. Jos se ilmoja repisi niin paljon, niin ei kai se heti tiputtaisi käyntiä tyhjäkäynnille?? Muuttuuko sytytysennakko? Huomenna pitää ottaa yhteyttä ammattiauttajaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #39 : Kesäkuu 09, 2013, 21:17:45 ip »
Siis pelkästään vilauttaa tappokatkaisijaa vai sammuttaa kokonaan?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #40 : Kesäkuu 10, 2013, 00:21:29 ap »
Lainaus
käyttää tappokatkaisinta hetken päällä, kierrokset tippuu välittömästi

Tällaisen hyvin mielenkiintoisen pätkän keskustelua olen pannut muistiin joskus sillä mielellä että pitää joku kerta laittaa keskustelun aiheeksi, että saisin asiasta valistuneita arvauksia. Voi liittyä tähänkin ongelmaan.
"
Guzziology 7-53 "Starting a fuel injected guzzi" --> Killswitch resets initial advance.
"
Jos peli ei käynnisty starttaamatta pitkään, tämän ehdotetaan auttavan (virrat päällä tappokytkimen painaminen) ja vähentää nykimistä ja putkiin paukkumista... Liittyy vanhempiin ecuihin, mutta, Grisossa on 5AM ecu, ja 5AM ecun kohdalla tappokytkimen tiedon kerrotaan menevän juuri eculle (hätä-seis, ei saa käydä).

=>Olettaen, että tappokytkimen painaminen tekee jonkunlaisen resetin 5AM Guzzeissa, voiko lambda aiheuttaa mahdollisella vikatoiminnolla näin suurta ongelmaa? Jos entinen lambda oli rikki, mitä tapahtuu jos nappaa uuden lambdan johdon irti - eikös moottori pelaa silloin jonkinlaisella "hätäohjelmalla". Jos ei näin hummaile, lambdalta tulee siis väärää tietoa (lambda rikki tai sen johdoissa/liittimissä ongelmaa).

Lainaus
pitää ottaa yhteyttä ammattiauttajaan
Uskon että jos ammattiauttaja näkee kaiken sen mitä ecu osaa kertoa, asia alkaa selvitä. Niin paljon dataa sieltä tulee. Mutta sellaista dataa ja niin paljon, että osaaja tarvitaan niitä tietoja lukemaan. Mutta jos ammattiauttaja ei näe kaikkea mitä ecu osaa kertoa, kannattaa etsiä sellainen ammattiauttaja, joka näihin tietoihin pääsee käsiksi ja on sinut niiden kanssa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2013, 22:11:50 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #41 : Kesäkuu 10, 2013, 18:54:48 ip »

Siis pelkästään vilauttaa tappokatkaisijaa vai sammuttaa kokonaan?

Joo-o. Siis pyörän huutaessa neljää tuhatta käyttää tappokatkaisijaa pohjassa, niin kierrokset laskee välittömästi suht. normaalille tyhjäkäynnille ja jää pyörimään. Tästä ei enää kierrokset itsestään (ainakaan niin paljoa) nouse.

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Griso 1100 tyhjäkäyntiongelma, apua
« Vastaus #42 : Kesäkuu 12, 2013, 16:22:33 ip »
Nyt on pyörä ammattiauttajalla ja on selvinnyt seuraavaa; vasen puola ja lambda-anturi antaa vikakoodia, mutta kummassakaan ei ole vikaa!!? Huomenna tutkimus jatkuu laajemmin, onko mitään vinkkiä ratkaisuksi?? Kiitos!

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #43 : Kesäkuu 12, 2013, 17:53:41 ip »
Vika on siis kaapeleissa tai itse boxissa.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #44 : Kesäkuu 12, 2013, 20:55:26 ip »
Kommentoin Kaidea: kaapeleissa ja liittimissä voi olla vikaa mutta ECU:n viat ovat erinomaisen harvinaisia. Tutkintaa voi aloittaa ECU:n ryhmäliittimistä ja edetä kohti järjestelmän ilmoittamaa vikakohdetta.