Guzziasioiden mieliinpalauttamiseksi olen alkanut silmaillä taas foorumeita, esim. "Saksan punaista". Siellä nimimerkki "Meinolf" apureineen on nyt 5AM ecun kimpussa (15M/15RC ovat työstetty niin pitkälle kun on kohtuullisen järkevää harrastusmielessä). Jos saksa taittuu, olisi hyvä ehkä tutkailla tuota tarinaa. Jos ei, sitten vaikka googlekääntäjän avulla? Kirjautuminen palstalle pitää kyllä tehdä ensin saksaksi. Tarvittaessa voinen auttaa kirjautumisessa?
Tässä pikaisesti esimerkki tuon mainitun tarinan loppupäästä, millä periaatteella ruiskutusajat määritellään 5AM -tapauksessa. Ehkä siinä esiintyy joitain kohteita (ecun tulotietoja), jotka saattavat olla syynä?
"
Aivan alussa tarkistetaan, käytetäänkö Main Fuel vai Idle Fuel -taulukkoa. Sen jälkeen käytetään, riippuen Lambda on/off -tilasta, joko lambdan opittuja arvoja (short term/long term trim) ja lasketaan Fuel -arvoa edelleen, tai mennään suoraan Trim -arvojen käyttöön (ilman lämpötila ja -paine sekä moottorin lämpötila). Sitten tehdään vertailu vielä tietämättömään toimintoarvoon nähden (0,1 tai 2). Jos arvo on 0 tai 1, työstetään sen hetkinen Fuel -arvo skaalauskertoimella paikasta ”0x4E1F2”. Sen jälkeen Fuel arvo skaalataan warm up -taulukossa, kun ehto toimintoarvo <> 8 on täytetty.
Sitten (jos lambdasäätö on käytössä) käytetään offset -arvoja Main tai Idle Fuel taulukoille. Jos lambdasäätö on off tilassa, käytetään CO Trim -toimintoa (ylöspäin, tiettyyn maksimiarvoon asti). Seuraa vielä vertailu max Fuel arvoon 62500. Viimeisenä askeleena vielä laskenta, jota ei vielä tiedetä, ja sitten käytettävät Fuel -arvot vasen/oikea ovat valmiita.
Koska esimerkiksi sytytyspuolien latauskäyrää säädellään akkujännitteestä riippuen, vaikuttaa ruiskutusaikojen korjaus myös järkevältä toimenpiteeltä. On 2 säätötaulukkoa, jotka määrittävät ruiskusuuttimien ohjausajan jännitteestä riippuen; pulssinpituuden riippuen jännitteestä.
"
PS.
Eikös Guzzidiag vaadi aina että moottori on seis, kun se liitetään? Omalla kohdalla (15M) dataliikenne hyytyy helposti jos moottorin käynnistää, ellei huolellisesti asettele kaapelia mahdollisimman kauaksi häiriölähteistä (sytytyspiiri). Esim: ilman lämpötila, ilman paine, moottorin lämpötila, akun jännite. Voisiko verrata ”kylmänä” (AFR = OK) näiden antureiden arvoja tilaan ”kuumana” (ARF = pielessä) => onko jonkun anturin arvo ”ei uskottava” kuumana? Jos vaikka ilman- tai moottorin lämpötilatieto hyppää liian suureen "XXX C" arvoon, mutta on vielä kuitenkin sellainen, että häiriöilmoitusta ei tule? 3/2019 tuli uudet laajemmat xdf tiedostot 5AM:lle TunerProlle.