Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 6 7 [8] 9 10
71
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Guzziralli 2025
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Elokuu 07, 2025, 22:52:19 ip »
Guzzeissa on ollut monenmerkkistä ja -maista käynnistintä aikojen myötä. Kiinalaista pukkaa nykyään.
Kirjoittelin 1400:sen startista mutta siitä tulikin yleiskatsaus menneidenkin aikojen starteista.
http://www.motomatti.fi/2024/12/moto-guzzi-1400-california-gts.html
Linkki on saattanut olla aiemminkin mutta kävijöitä ko. sivulla vain jokunen. Käynnistinmoottori ei liene erityisen seksikäs esitellä. Lisäksi juttu on pitkä. Eihän semmoisia kukaan jaksa loppuun lukea kun aiheeseenkin pääsyyn menee useampia sekunteja.
72
Asiaa ja asian vierestä / Grand Opening September 2026
« Uusin viesti kirjoittanut Camn Elokuu 07, 2025, 22:24:21 ip »
Huh.

Jos 15 vuoden aikana olen 3 kertaa tehdaskierroksen tehnyt; siihen nähden nyt on kovat piipussa Piaggiolla.

https://youtu.be/Fp4WVraRifM?feature=shared


Lisätty myöhemmin:
Kun noin paljon panostetaan, tulee olemaan (mielestäni) mielenkiintoista nähdä mitä "tarunhohtoisesssa" Mandello del Lariossa aletaan valmistaa.  Ainutlaatuista 100 vuoden historiaa ja lähiympäristön sukupolvien pituista osaamista luulisi hyödynnettävän?

Tällä hetkellä Guzzi -mallivalikoima on niukka; 4 mallia / 2 eri moottoria: https://www.motoguzzi.com/it_IT/modelli/
Aprilan puolella sitten enemmän, piikit ja skodet jne; useampia malleja ja moottoreita: https://www.aprilia.com/it_IT/

https://www.motoplexpiaggio.com/en_EN/

Kun myydyimmät moottoripyörätyypit uusissa moottoripyörissä ovat: 1/Naked, 2/Touring, 3/Adventure, 4/Custom - ja Guzzila on ikään kuin 1+ 3 tarjolla, mikä lie seuraava tulokas syksyllä 2026 ?  Sportit jäänevät edelleen Aprilia -tuotemerkin alle, uusi "Le Mans" -pappasportti sitten ehkä Customin jälkeen (Aprilian RS ja Tuono  660 lähinnä nyt tuossa luokassa) ja ...  Siellä lienee itse edustamani käyttäjäryhmä jossain, jotka haluavat ajaa "pappasportilla", jossa ei tarvita yli 200 hv tehoja (reilu 100 riittää) ja joissa "clip on" -tyyppiset tangot ovat korkeammalla (vrt. Ducati Supersport S, jonka korvasi nyt Panigale V2).  Luokka, jota edustavat legendaariset Guzzin V7 Sport, LeMans, Daytona, 1100 Sport ja V11.
73
Tekniikkapalsta / Vs: Akunnapaongelma
« Uusin viesti kirjoittanut TimoEv Elokuu 07, 2025, 19:00:29 ip »
Akun pyöreisiin napoihin pistettiin aikoinaan alimmaiseksi pyöreä huopaprikka ( tai vast. ). Siihen tiputettiin muutama pisara öljyä. Sitten kenkä paikalleen siten, että se kevyesti puristi prikkaa akkua vasten. Kuulemma kapillaari nosti öljyä pintoihin, eikä oksidia syntynyt.

Akun navat olisi kyllä rasvattava ennen kengän tai liittimen asentamista. Siinä on vain käytettävä ao. liitosrasvaa. Sitä käytetään kun tehdään alumiinikaapelien jatkoksia ja liitoksia. Pysyy, eikä valu tai kovetu. Muistan kun mestari muistutti asiasta: "...liitosrasva ja painelaatat kans ja momenttiin!" Tehtiin 300mm2 kaapelijatkosta varavoimakoneelle.
Rasva tuli aina liitospakkauksessa, en ole koskaa sitä ostanut erikseen.

>>Alumiinikaapelin liitosrasva, kuten esimerkiksi Enston SR1, estää hapettumista ja korroosiota sekä pienentää liitoksen resistanssia, mikä parantaa liitoksen sähkönjohtavuutta. Rasva levitetään puhdistetulle alumiinipinnalle, esimerkiksi teräsharjalla harjatulle pinnalle, ennen liitoksen tekemistä. Tämä auttaa poistamaan oksidikerroksen ja parantamaan liitoksen toimintaa. Liitosrasva soveltuu sekä ulko- että sisäkäyttöön ja sitä voidaan käyttää myös kupariliitoksissa. <<

74
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Uhka vai mahdollisuus?
« Uusin viesti kirjoittanut RStone Elokuu 07, 2025, 18:19:28 ip »
Kiitos Matti, näin olen myös ymmärtänyt ja tämä on kaasutinpeli.
Ilmeisesti i.e. ruiskukone käy tasaisemmin kuin kaasarivehje, vaihteisto on parempi(?), kytkin kevyempi (?) ainakin joidenkin arvioiden perusteella.
Moto1-lehden 5/2004 mukaan ruiskunevada pohjautuu rakenteellisesti Brevaan. "383 vanhan mallin 441:stä komponentista on vaihtunut uusiin tai suunniteltu uudestaan." Eli on tavallaan eri pyörä.
Kaasutinmallisarjassa tämä päivitetty versio yhdellä etulevyjarrulla ja Californian mittaristolla on omalla tavallaan rouheampi kuin uudemmat.
Omaa kokemusta on parinkymmenen vuoden takaa 1997-mallisesta, jonka penkki ja ajoasento oli 180-senttiselle vähän liian ahdas. Onko uudemmissa yhtään parempi? Toki penkin muokkaus voisi auttaa asiaa.

75
Tekniikkapalsta / Vs: Akunnapaongelma
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Elokuu 07, 2025, 15:09:54 ip »
Olisko se vältetty sellasella akunnaparasvalla?

Olisi. Mutta, mielestäni, ei liitoksen väliin vaan ympärille. Niin syntyy varmahko kontakti. Akunkenkä on pinnoitettu jollain johtavalla, suht pehmoisella metalliseoksella ja napa on, vastaavasti  pehmeähköä lyijyseosta.
Palatakseni vielä ko. tapaukseeni niin pyörä oli uusi ja akunkengät oli laitettu kiinni kaupanteon aikaan myyjäliikkeessä. Siksi otti aikaa ja hermoon kun pyörä on uusi eikä toimi.

Tyypillisiä napavaurioita ovat liika kiristäminen, liian lyhyt virta- tai maakaapeli nepäpuhtaus. Olen nähnyt kun naparuuvia oli kiristetty niin paljon että vastamutteri oli tullut akkunavan lyijystä läpi. Muutoin akku oli kunnossa. Joukossamme on aina ollut ja varmaan aina tulee olemaan himokiristäjiä. Momenttiavaimen ostolla voi säästää pitkän pennin.

Lähdenpä tästä pakkaamaan pyörää viikonloppurientoa varten sillä Keuruullä on Kotasralli pe - su. Telttailemisiin!
76
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Uhka vai mahdollisuus?
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Elokuu 07, 2025, 14:46:05 ip »
Kaasuttimissa on enemmän puuhaa. Muutoin ookoo. Ruiskutus pelaa oikein ja varmemmin eikä tarvitse juurikaan hoivaa. Molempien suhteen ovat omat talvisäilytysprosessit. Kyseinen siistinoloinen vehje on kaasuttimilla.
77
Asiaa ja asian vierestä / Uhka vai mahdollisuus?
« Uusin viesti kirjoittanut RStone Elokuu 07, 2025, 10:42:06 ap »
Loimaan Laatuauton vaihdokkirivistössä autojen seassa on piiiitkään majaillut tämä
Nevada CB-194
Tunteeko joku entiseksi omakseen? Traficomin mukaan on aloittanut vaelluksensa Riku Motorsilta ja haltija/omistajia on ollut lukuisia.
Kaasutin- ja ruiskumallit tietysti jakavat mielipiteitä, mutta onko tällainen uhka vai mahdollisuus?

Moto Guzzi Nevada 750 Club 750 cm³ 2003 - Loimaa - Moottoripyörä - Nettimoto https://share.google/FkQfMBD22b9qwtjEA
78
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Guzziralli 2025
« Uusin viesti kirjoittanut TimoEv Elokuu 06, 2025, 15:30:32 ip »
Ei dejavuu vaan bon voyage...
Bensaletkuongelman hoidin jo vuosia sitten; Vaihdoin tankkiletkut kunnollisiin ja letkuklemmarit rosteriin ruuvimalleihin.
Kardaanissakaan ei ollut vikaa. Yksi Guzziveli joutui letkujumppaan rallista tullessa...

Startin hiilijousi oli kuoleentunut, eikä painanut kunnolla. En viitsinyt metsätaipaleen kohdalla hiekkatien penkalla avata starttia. Aamusella sitten Kari Vehniäinen Racing -yrityksen verstaan ovipielessä purin ja kokosin startin. Aikaahan ei mennyt kuin rapia tunti sis. tarpeelliset puheet.
Pitääpi vaihtaa ao. palikat, kunhan tästä ehdin kerkiämään. Kun teltankorjaustakin olisi tehtävä ja ens´ viikolla oikein töitäkin tehtävänä - siis niitä, joista SAA maksun.
Ålantiin on kumminkin aikomus...
79
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Guzziralli 2025
« Uusin viesti kirjoittanut Urpo ja Turpo Elokuu 06, 2025, 11:00:46 ap »
Kardaaninivelkö hajosi?

80
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Guzziralli 2025
« Uusin viesti kirjoittanut RStone Elokuu 06, 2025, 10:55:32 ap »
Ei kai vaan Timo...😯
Onko dejavuu,..? taisin joskus napata Espoon RM Heinon pihassa kuvia Californiastasi hinurin kyydissä...
Ralli kuvia voisi mieluusti tallentaa Facebookin puolelle ja galleriaan.
Sivuja: 1 ... 6 7 [8] 9 10