Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 6 7 [8] 9 10
71
Myyn / Vs: California 1400 osia
« Uusin viesti kirjoittanut Retuperä Marraskuu 13, 2025, 21:05:22 ip »
Eikä siinä vielä kaikki!
Tallia penkoessa löytyi Guzzidiag yhteensopiva kaapeli.
Pannaan sekin samaan pakettiin  ;)
72
Myyn / Cali 1100 varaosia
« Uusin viesti kirjoittanut Kaijus Marraskuu 13, 2025, 14:26:45 ip »
Myytävänä california 1100 varaosia  tiedustelut  Ilkka Heino  puh 040 7188910
73
Asiaa ja asian vierestä / Vs: EICMA 2025 > MP26
« Uusin viesti kirjoittanut RStone Marraskuu 12, 2025, 19:52:22 ip »
Menin sitten vielä kysymään ChatGPT älyltä, jos osaisi vastata...

Moto Guzzi — Nykytila ja tulevaisuudennäkymät
Italialainen moottoripyörämerkki Moto Guzzi on yksi vanhimmista jatkuvassa tuotannossa olevista merkkibrändeistä — se on perustettu jo vuonna 1921. Tässä muutamia keskeisiä seikkoja sen tänhetkisestä tilanteesta ja siitä, miten tulevaisuus näyttää — sekä mitä haasteita että mahdollisuuksia merkillä on.
 
🔍 Nykyiset kehityssuunnat
Tulevaisuuden arvio on perusteltua, kun tarkastellaan sitä, mitä Moto Guzzi tekee juuri nyt:
 
Tehdas ja tuotantolaitos: Merkin ydintehdas Mandello del Lariossa (Italia) on parhaillaan laajassa muutos- ja investointivaiheessa. Tehdasta kehitetään moderniksi, automatisoiduksi ja vierailijoille avoimeksi hubiksi – museo, kahvila, tapahtuma-alue jne.
Mallisto-kehitys: Moto Guzzi päivittää mallejaan teknologisesti ja tyyliin — esimerkiksi 2025-mallistoissa uusia ominaisuuksia, kuten elektroninen kaasukahva, eri ajotilat, päivitetyt versiot V7- ja V100-sarjoissa.
Laajentuminen ala-segmentteihin: On raportoitu, että Moto Guzzi kehittää myös pienempää moottorityyppiä (esim. ~457 cc) moderni-retro-moottoripyörään vuonna ~2026.
Teknologinen panostus: esimerkiksi V100 Mandello mallissa on adaptiivinen aerodynamiikka, inertiaalialusta, Quick-Shift ja paljon muuta.

✅ Mahdollisuudet
Tulevaisuudessa Moto Guzzilla on useita vahvuuksia ja mahdollisuuksia:
 
Brändiperintö & erottuva identiteetti
Moto Guzzin tunnettuus perustuu muun muassa poikkeavaan 90°-V-kaksoissylinteriin, shaft-vetoon sekä italialaiseen moottoripyörädesigniin. Tämä antaa merkin erottuvuuden, jota voi hyödyntää premium- tai erikoismallien kohdalla.
 
Teknologinen uudistuminen
Mallistopäivitykset osoittavat, että brändi ei jää paikalleen — uusilla malleilla (kuten V100 Mandello) tuodaan huipputeknologiaa myös Guzzi-asiakkaalle. Tämä auttaa säilyttämään kilpailukyvyn.
 
Laajeneminen uusille segmenteille
Kun pienempi moottorikoko ja uudet mallityypit otetaan mukaan (esim. ~450 cc pieni “moderni-retro”), merkin markkina-alue voi laajentua uusien asiakkaiden suuntaan. Tämä voi tuoda volyymiä ja nuorempaa asiakaskuntaa.
 
Kokemuspohjainen merkkisivusto & vierailukeskus
Tehtaan uudistus Mandellossa luo “brändikokemuksen” – museon, tapahtumat, tuotannon vierailukeskus. Tämä voi vahvistaa asiakasuskollisuutta ja merkin imagoa.
 
⚠️ Haasteet
Samalla on hyvä tunnistaa merkittäviä haasteita, jotka voivat vaikuttaa Moto Guzzin tulevaisuuteen:
 
Kilpailu & markkinatrendit
Moottoripyöräala on kovin kilpailtu — isot merkit (esim. BMW, Ducati, Triumph, KTM) tarjoavat erittäin teknisiä malleja. Lisäksi sähköistymisen paine kasvaa. Moto Guzzilla on perinteisesti vahva polttomoottorimalli (erityisesti V-koneet). Sähköistyminen on merkittävä trendi, ja sitä voi olla vaikea sovittaa perinteiseen Guzzi-DNAan nopeasti.
 
Pienempi volyymi & taloudellinen riski
Brändin erikoisluonne (premium-retro, italialainen hajautettu tuotanto) tarkoittaa että volyymit voivat jäädä pieniksi. Tämä voi tehdä investoinneista (esim. uusi tehdas, teknologia) raskaampia suhteessa tuottoon.
 
Regulaatiot ja ympäristövaatimukset
Euroopan päästö- ja melusäännöt kiristyvät, mikä lisää kustannuksia. Ilmenee myös kysymys: kuinka pitkään vanhat ilmavoimalla jäähdytetyt V-koneet kestävät regulaatiomuutokset. Reddit-foorumilla on epäilyjä:
 
“With Euro7 going into effect … how much longer until this legendary engine is discontinued?”
Tämä korostaa epävarmuutta teknologian ja tuotannon suunnalla.
 
Globalisaatio & tuotantokustannukset
Italian tuotanto on kalliimpaa kuin monien kilpailijoiden Aasiassa. Jos brändi laajenee segmentteihin, joissa hintakilpailu on kovaa, tämä voi olla haaste.
 
🔮 Ennuste: Miten Moto Guzzi kehittyy seuraavina 5-10 vuotena?
Yhdistämällä yllä olevat mahdollisuudet ja haasteet, tässä mitä voisi odottaa:
 
Moto Guzzi pysyy vahvasti premium-retro- / lifestyle-brändinä, ei massamarkkinoiden volumet-merkkinä.
Mallistoon tulee enemmän teknisiä ominaisuuksia (elektroniikka, avustimet, inertiaalialustat, ehkä hybridit/sähkövaihtoehdot) — esimerkiksi V100-sarjan jo vahva teknologia antaa viitteitä.
Segmenttien laajentuminen: pienemmät moottorikoot, uudet mallit voivat tuoda nuoria asiakkaiden. Tämä voi kasvattaa markkina-aluetta, mutta ei perustu massaan vaan tunnusmerkkiin.
Sähköistymisestä: Vaikka vielä ei ole vahvaa tietoa Guzzin omasta täyssähkömallista, brändin pitää jossain vaiheessa vastata trendiin tai jäädä marginaaliin.
Tehdas-investoinnit osoittavat vahvaa panostusta tuotantoon ja brändikokemukseen — tämä voi parantaa tehokkuutta ja laatua, vähentää kustannuksia ajan myötä.
Mahdolliset geologiset tuotanto- ja kustannushaasteet (Italia) saattavat rajoittaa, kuinka nopeasti laajentuminen tai volyymikasvu voi tapahtua.

📝 Yhteenveto
Moto Guzzi on selvästi ryhtynyt toimiin varmistaakseen asemansa myös tulevaisuudessa: moderni tehdas, teknologinen päivitys, laajenevat mallistot ja brändikokemus. Näin ollen tulevaisuus näyttää kohtuullisen valoisalta, kunhan brändi onnistuu yhdistämään perinteensä (retro-V-twin, italialainen muotoilu) nykyaikaisiin vaatimuksiin (teknologia, regulaatiot, markkinatrendit).
 
Kuitenkin, menestys ei ole automaattinen — kilpailu, kustannukset ja teknologian muutos haastavat. Jos Guzzi onnistuu tasapainottamaan nämä, se voi säilyttää ja jopa vahvistaa asemaansa moottoripyörien “heritage & lifestyle”-segmentissä.
 
74
Myyn / Cali 1100 varaosia
« Uusin viesti kirjoittanut I.H. Marraskuu 12, 2025, 18:52:37 ip »
Myytävänä california 1100 varaosia  tiedustelut  Ilkka Heino  puh 040 7188910
75
Tekniikkapalsta / Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Uusin viesti kirjoittanut KINDE Marraskuu 12, 2025, 17:17:51 ip »
Aloitin jo talven huollot, ja Tänään irrotin plexin, tankin ja äänenvaimentimet ja ruiskuttelin kaikkiin oletettuihin irrotettaviin pultteihin ja muttereihin CRC tä jotta olis helpompi avata. 

Isoin syy sille että aloitin jo  on se että laturin hihnan vaihto on menny pitkäksi ja nyt mittarissa jo +70K  ja onhan pyöräkin jo 11v vanha  niin en enää seuraavaa kesää uskalla vahalla hihnalla mennä, niin on hyvä aloittaa ajoissa niin ei tule kiire.

Kovin on ruosteessa noi pakosarjan pultit ja ne menee vaihtoon ja niin menee vaarnapulttikin.  2 viikkoa sitten ruiskuttelin CRC tä pultin kantoihin ja olin jo varautunut lämmittämiseen ym jumppaan, mutta kerrankin oli onni myötä ja kaikki 4 mutteria lähti sievästi auki.  Nyt vaan sitten muuten kaikki osat pois tieltä että saa hihnan esille kopan takaa ja uutta tilalle.

Luulin että RST tai titaanipultteja saa pakosarjaan joka kioskista, mutta eipä se niin mennytkään.  Voi olla että jos tuntuu vaikealta niin laitaan vaan A2-70 aineesta, mutta olisin halunnu A4-80 seoksesta kun sen lämpölaajeneminen on vähän pienempää, mutta kait ne käyrät pysyy ihan perus RST pulteillakin. 

Jonkun verran on kumiletkuja ym kumiosia  tankin alla ja kiinityksessä mennyt aika heikkoon kuntoon niin pitää niitä uusia.  Kattelen kaikki uusittavat ja teen listan ja tilaan kerralla koko setin, vaikkka ainahan siinä käy että kasatessa huomaa, että tuokin osa olsi pitänyt tilata ja sitten taas odotellaan
76
Asiaa ja asian vierestä / Vs: EICMA 2025 > MP26
« Uusin viesti kirjoittanut Urpo ja Turpo Marraskuu 12, 2025, 16:35:42 ip »
Opel rakensi Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen moottoritehtaan Unkariin. Vasta jälkeenpäin selvisi, että unkarilaiset eivät osaa rakentaa moottoreita.
Volkswagenilla oli parempi tuuri Tsekeissä. Tsekit ovatkin tunnettuja insinööritaidoistaan.
77
Asiaa ja asian vierestä / Itämaan tuotantoa
« Uusin viesti kirjoittanut TimoEv Marraskuu 12, 2025, 16:18:05 ip »
Tuotantoa on siirretty suuressa määrin Euroopasta itämaille. Syynä tietenkin on hinta. Erityisesti nyt, kun monet valmistajat ovat ns. kovan paikan edessä; Markkinat laskevat ja ostajien halu maksaa asiasta, jolla ei ole suoranaista vaikutusta asiaan, on vähentynyt; Edullisemin saa riittävän hyvän tuotteen, eikä nimestä tai merkistä haluta maksaa ekstraa. Varsinkin kun se ei enää ole välttämättä laadun tae.
Toisaalta kaukoidän laatukin on jo riittävän hyvällä tasolla - jos nyt ei ihan krääsästä puhuta. Osa meistä muistaa ne jaappanialaisten autojen arvostuksen Suomessakin 1960 luvun puolivälin aikoihin vs. nykypäivä.

Tuotantokustannuksia joutuu jokainen laskemaan tarkasti; Jos valmistetaan vaikka 50´000 kpl kevareita ja neljästä osasta saadaan hintaa pois 3€ / palikka => 600´000 € säästöä tarvitsematta luopua mistään. Yksinkertaista, mutta johon muutama  on myös sortuut. Omakohtaisesti tutustuin Opel´iin 1995, jossa tehtaan säästöt tuntuivat... Jätti po. syystä 9 kertaa tielle...

Mikä on Moto Guzzin tulevaisuus? Ei tiedä kukaan. Eikä ne tule ainakaan minulta kysymään...






78
Asiaa ja asian vierestä / Vs: EICMA 2025 > MP26
« Uusin viesti kirjoittanut ALi Marraskuu 12, 2025, 15:48:19 ip »
Olisi ihan mukava tietää, onko Italiassa olemassa sellaista kansallista osien prosenttimäärää, milloin tuotteesta voidaan sanoa "Made in Italy". Eipä taida olla...
Jouko
Ei taida olla. Määrittely menee jotensakin niin, että merkittävä viimeinen kokoonpanopaikka on kotimaa. Ajoneuvoissa tämä on tehdas, joka merkitään valmiste(VIN)numeroon.
Euro-moottoripyörissä noin 2000 alkaen on enemmän tai vähemmän juuri tuota kauko-itä ja itä-euroopan edullisemman tuotannon komponenttia. 2010 eteenpäin yhä isommassa määrin.
2020 eteenpäin enemmän tai vähemmän jo kokonaan kauko-idän osista tai siellä koottuja. En tiedä miksi juuri noilla vuosiluvuilla, mutta liittynee uusien mallien julkaisuvuosiin.
79
Asiaa ja asian vierestä / Vs: EICMA 2025 > MP26
« Uusin viesti kirjoittanut Jouko S Marraskuu 12, 2025, 11:10:00 ap »
Tekoälyn mukaan Guzzi valmistaa moottorit ja rungot Mandellon tehtaalla ja jos se on totta, niin onhan Guzzeissa vielä aika paljon italialaista. Brembokin on edelleen italialainen. Muita osia tulee tietysti emoyhtiö Piaggion kautta ja niitä tulee sitten varmasti kaukoidästäkin. Olisi ihan mukava tietää, onko Italiassa olemassa sellaista kansallista osien prosenttimäärää, milloin tuotteesta voidaan sanoa "Made in Italy". Eipä taida olla...

Jouko
80
Asiaa ja asian vierestä / Vs: EICMA 2025 > MP26
« Uusin viesti kirjoittanut RStone Marraskuu 11, 2025, 18:52:22 ip »
Moto Guzzin 🦅ja myös koko Piaggio-konsernin Made in Italy 🇮🇹 -kysymys on vaikea rasti myös tekoäly Geminille:
Moto Guzzi (Osa Piaggio-konsernia)
Kokoonpano: Moto Guzzin moottoripyörien lopullinen kokoonpano on perinteisesti tehty ja tehdään edelleen yrityksen historiallisella tehtaalla Mandello del Lariossa, Pohjois-Italiassa. Tämä on olennainen osa brändin italialaista identiteettiä. 🇮🇹
Osien Alkuperä: Kuten kaikki suuret moottoripyörävalmistajat, Moto Guzzi käyttää laajasti alihankkijoita ja komponenttien valmistajia ympäri maailmaa.
Kriittiset" osat: Tärkeimmät, brändi-identiteetin kannalta keskeiset osat, kuten V-twin moottorit, voidaan valmistaa tai työstää Italiassa.
Standardiosat: Monet peruskomponentit, kuten elektroniikka, jarrut, jousitusosat, renkaat, tiivisteet ja kiinnitystarvikkeet, ovat todennäköisesti peräisin kansainvälisiltä erikoisvalmistajilta. Näitä komponentteja tuotetaan usein Kiinassa, Kaakkois-Aasiassa, Itä-Euroopassa tai muissa maissa alhaisempien tuotantokustannusten vuoksi.



Sivuja: 1 ... 6 7 [8] 9 10