Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 6 7 [8] 9 10
71
Tekniikkapalsta / Vs: Käytetyn Bellagion ja Nevadan fiksaaminen hyvin toimiviksi
« Uusin viesti kirjoittanut ALi Lokakuu 07, 2025, 14:29:54 ip »
Jatkan vielä tähän kuinka varmasti monen mielestä pilasin kivan Naked Biken eli muutama kuva pyöräni varustelusta.
Tuulisuoja, moottorin suojarauta ja laukkusarja on Moto Guzzin (Nevada) omaa kampetta.
Tuulisuojan lippa, lisävalot ja kierrosmittari halpaa mutta toimivaa krääsää AliExpress verkkokaupasta.
Taka jousivaimennin hintava Öhlins STX46 pumppu ja sivujalan päässä sen takia kuminen lätkäkiekko.
Näillä kulkee oma ahteri ja tavanomaista omaa roinaa mukana mukavasti lähtöpaikasta perille saakka.
72
Varsinais-Suomi / Vs: V-S Gruppolaisten kahvittelut
« Uusin viesti kirjoittanut Kaijus Lokakuu 07, 2025, 13:08:50 ip »
Se on syksy nyt ja aika aloittaa turinatuokiot Orikedon Shellillä. Kuuden kieppeissä Torstaina 09.10.
73
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Verestä Hyviä Muistoja 2025
« Uusin viesti kirjoittanut Jukka Laine Lokakuu 07, 2025, 07:19:25 ap »
Veriryhmämme Gruppo MOTO GUZZI on syyskuun loppuun mennessä saanu aikaseksi 39 luovutusta.
Vielä kerkijää uuvet ja vanahat luovuttajat hilipasemaan luovutuspisteille. Vielä on vuotta jäljellä.
Andiamo guzzisti!
74
Myyn / 1100 Calin ruiskurunko
« Uusin viesti kirjoittanut Jani Janhunen Lokakuu 06, 2025, 21:29:31 ip »
Hyväkuntoinen 1100 Calin ruiskurunko, ajettu noin 60tkm Tps-anturi löytyy mukaan.
Hp. 40 eur, löytyy Siilinjärveltä.

Jani, o4o-7347556
75
Tekniikkapalsta / Vs: Käytetyn Bellagion ja Nevadan fiksaaminen hyvin toimiviksi
« Uusin viesti kirjoittanut ALi Lokakuu 06, 2025, 17:59:25 ip »
Lisätään vielä tuohon alkuhuoltoon kun pyörät ovat minulle tulleet, että molemmissa oli polttoainetankissa sellaista vesi-bensa-ruoste litkua tyhjäksi imetyn tankin pohjalla.
Eli tankin pesu ja huuhtelu oli tarpeen kun niihin uusin polttoaineen suodattimet. E85 etanolipolttoaineella ei tällaista myöhemmin koskaan ilmennyt.
Ennemminkin päin vastoin. Tankin suuaukosta katsoen loputkin pintaruosteet hävisivät ja kiillottuivat aika pian. Talvella olen pitänyt tankit täynnä E85 poltoainetta.
Liitekuvaksi vuodelta 2010 silloin minulle uuden Nevadan tankin sisustaa. Kellertävää bensaa ja pari desiä tuota ruskeaa ruoste-vesi velliä oli siellä.
76
Tekniikkapalsta / Käytetyn Bellagion ja Nevadan fiksaaminen hyvin toimiviksi
« Uusin viesti kirjoittanut ALi Lokakuu 06, 2025, 15:42:16 ip »
Hankin Saksasta toissa talvena 01/2024 käytetyn vm.-13 Guzzi Bellagion ja ajattelin jakaa kokemukseni sen käyttööni ottamisesta. Siinä kun sattui olemaan paljon yhtäläisyyttä aiemmin vuonna 2010 hankkimaani vm.-04 Guzzi Nevadan käyttöönotto kunnostukseen. Bellagiossa kilometrejä oli 8,5 tuhatta ja Nevadassa aikoinaan n. 14 tkm. Molemmat päivitin myös E85 polttoaineella toimiviksi omaa makua ja ajonautintoa varten.

Käytettyinä hankittuihin ajopeleihin oli tehtävä seuraavat:    (+ = omaa extraa)

1. huollot:

- moottorin, vaihteiston sekä perävaihteen öljyjen vaihto (+RVS käsittely/lisäaineistus)
  (huom.! älä laita moottoriin öljyä mittatikun yläreunaan asti vaan 3/4 osaan max, jos et halua rasvaista yllätystä ajossa syliisi/polviisi/kengillesi  8)  )
- öljyn-, polttoaineen- ja  ja imuilman suodattimien vaihto
- etuvaimentimien eli keulaputkien öljyjen vaihto
- venttiilien säätö (+ ja uudet (vihreät) ventt.kopan tiivisteet)
- sytytystulppien vaihto (+ E85 tä varten iridium tulpat = laajempi lämpöalue)
- imuilman tasapainon eli kaasuläppien säätö (hyvän toiminnan tärkein ja tarkin toimenpide)

2. korjaukset:

- sytytystulpan johdot olivat molemmissa vialliset eli ne ja myös tulpanhatut laitoin uusiksi
(Nevadassa toinen ja Bellagiossa 2 (ulommat) neljästä = johto kuin kovettunut lakritsi ja kontakti poikki). Tulpan johtojen vikaantuessa kipinä ”hyppää” suoraan johdosta venttilikoppaan-/kanteen. Voi olla vaikea havaita, koska ongelmasta huolimatta toimii täysin tai osittain/puolittain. (+ Autoon tarkoitetut edulliset silikoni tulpanjohdot ja laadukas tulpanhattu toimivat hyvin)

- polttoaine suutin oli seisontajalan puolella molemmissa vioittunut eli meni uusiksi. Ahkerat puhdistus yritykseni ultraääni pesurilla ei kummassakaan tuottanut toivottua korjausta.
   ps. Halvat kiinalaiset IWP048 suuttimet Nevadassa toimivat yhden kesän ja talvisäilytyksen jälkeen toinen alkoi välillä oirehtia. Hankin käytetyn (oikean eli ei seisontajalan puolen) Weber/Marelli suuttimen, joka kesti toisen alkup. Marelli suuttimen kanssa myös E85 ainetta yli 12 vuotta ja varmasti edelleenkin pyörän nykyisellä omistajalla.
Bellagiolla olen ajellut IW031 KiinaKopioSuuttimilla pari tuhatta km (E85:llä) ja katsotaan täytyykö siihenkin etsiä alkuperäistä Weber/Marellia ensi kesänä. Aika näyttää. Englannissa ja Saksassa noita kopioita ovat mp-huoltoliikkeissäkin laittaneet ja bensalla ilmeisesti olleet ihan ok.

Nevadassa 14 vuoden aikana:
Öljynvaihdot + jarrupalat + uudet renkaat. Kampiakselin pyörimisanturin vaihdoin 2011 (lopulta sytytys johtojen) vikaa etsiessä. TPS anturin myös uusin samalla kun vaihdoin läppärunkojen väliakseliin metalliset nivelkupit 2018 . Akku oli sen myydessäni kolmas GEL battery (Biltema). Kaikkiaan erittäin vähävikainen ja hyvin minua palvellut kulkine.

Bellagiossa kahden ajokauden aikana:
Öljynvaihdot ja suodattimet. Li-ion akun vaihdoin AGM akkuun (starttimoottori temppuili) ja tein (7/2025) solenoidille releohjauksen. Kuuman koneen satunnainen startin huonon pyörimisen vaiva jatkui, joten vaihdoin starttimoottorin (8/2025) alkup. Kiinalaisesta edulliseen Puolalaiseen tarvikkeeseen, jossa ei tuota ongelmaa ole.

Omat käyttökokemukseni näistä Guzzeista:
Kipinän saanti ja polttoaineen saanti ovat ne joilla tällainen kone joko kulkee tai sitten kulkee huonosti.
Kunnon kipinällä ja oikealla tasaisella polttoaineen syötöllä nämä Guzzin V2 koneet käyvät ja kulkevat hienosti.
Bellagio vetäisi kuutos vaihteella nätisti täysin nykimättä vaikka jo heti tyhjäkäynnin yläpuolelta (1400-1500 alkaen), mutta se ei tietenkään ole ihan viisasta. Tavallisessa arkiajossa voi kuitenkin hyvin huristella käyttäen 2000-3000 kierrosaluetta jos/kun ei ihan jyrkkään ylämäkeen tai kovaan kiihdytykseen tuota aluetta käytä. Alkuperäisellä bensakartalla oli kuitenkin ”haasteellista” käyttää alle 3000 kierroksia koska siinä olisi mennyt täysin hermot nykimisen ja tehottomuuden takia.
Tarkoissa säädöissä ja hyvässä kunnossa ollut Nevada toimi hyvin sekä bensalla, että E85 kartalla.
Jospa näistä kokemuksista olisi muillekin jotakin hyötyä.  Bellagion lisävarustelu ja etanolipäivitys ovatkin sitten jo eri turinaa ja harrastetta.
77
Ostan / Convert- vaihdelaatikko
« Uusin viesti kirjoittanut lounliraider Lokakuu 06, 2025, 10:44:32 ap »
Hakusessa otsikon mukainen vaihdelaatikko, kaverille tarkoitus rakennella sivuvaunuguzzi käsihallintalaittein.
78
Tekniikkapalsta / Vs: Cali 1400 kaasunasentopotentiometrien vikailmoitus
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Lokakuu 03, 2025, 22:07:50 ip »
Kaasukahvasta: kokemukseni mukaan kaasukahva on kalibroitava. Ainakin ohjeistus sitä edellyttää. Toki tuurillakin voi olla osuus. Tutkin asiaa väitteesi osalta tulevana keväänä. Nyt pyörä on talvisäilössä ja akku pakastimessa.

Johtonipusta: siksi sain liki tuliterän pyörän ostettua halvalla kun alan asentaja ei ollut ymmärtänyt sen toimintaa. Ei montaa tonnia maksanut ja kauppasopimus tehtiin niins että takuuta ei ole. Oletettu vika oli, kuulin asiaan liittyvältä asentajalta, että kaasukahva ei totellut. Kävi tyhjäkäyntiä huonosti eikä ottanut kierroksia. Nollaaminen korjasi vaivan vain hetkeksi. Kahden kaksoipotentiometrin kaksi johdinnippua oli vedetty tiukasti kiinni potentiometrisetin takana olevaan rungon poikkiputkeen. Eli normaali kaasunasentopotentiometrien kumijousitettu liike oli ehkäisty. GuzziDiagin suomennosta, jota käytin jo aiempien Guzzimallien ylläpitoon, säätöön ja huoltoon, antoi uskoa osaamiseen.

Mainitsemasi liitinsetti ja johtimien jyrkät mutkat oli omassanikin ja selvisi että huollossa oli näin tehty oikein nippusiteiden kanssa. Kun hahmotin kokonaisuuden niin vapautin johdinsarjat nippusiteistä että niiden liikematka ei johtunut liittimiin asti että ne "nitkuisivat" niin että kytkentä olisi jossain kohtaa huono. (RM Heinolla asia, myöhemmin, tunnustettiin.) Niissä johdinnipuissa kun ei kulje kuin erijänniteisiä tasavirtoja jotka keskusyksikkö muuttaa biteiksi joita voi säätää varsin helposti kotioloissa GuzziDiagilla. Potentiometrit, neljä kpl, kun ovat analogisia ja jos siinä virrassa on häiriöitä niin ei keskusyksikkö oikein ymmärrä sitä biteiksi muuttaa. Jossain raskaammassa ajoneuvossa, kuten auto, ei tällaisella asialla ole vaikutusta mutta kevyemmässä on. Tai näin oletan. Miksi se potentiometrisetti olisi laitettu joustamaan jos ei nimenomaisesta syystä?

Hyvä huomio tankin siirtomahdollisuudesta. Laitanpa pidemmän bensaletkun. Alkuperäinen oli maahantuojan puuhastelussa vaurioitunut ja vaihdoin sen.

Kaasukahvan kalibroinnin ohjeistuksen olen lukenut GuzziDiagin palstalta ja sitä noudattanut. Toimintaväli on melkoisen kapea johon asetuksen on osuttava. Muuta en ole tarvinnut. Tämä on osoittautunut tärkeäksi toimenpiteeksi mikäli kaasuvaijerit on vaihdettava tai niitä joutuu säätämään, Toimiva alue on varsin kapea. Kuten aiemmin mainitsin niin kaasun kalibrointi kestää vain sekunteja. Jos kalibrointi ei ole kohdallaan niin seossuhde saattaa olla hieman pielessä. Joko bensaa kuluu kovasti tai kone käy laihalla. Molemmat ilmiöt joko vähentävät tehoa tai lisäävät kulutusta.

Sekin selvisi miksi oma 1400 Cali oli niin halpa: kaksi nippusidettä oli laitettu kiinni johtosarjojen ja rungon välille niin että kaasunasentopotentiometrisetti ei päässyt heilumaan vapaasti ja aiheutti sen liittimille ongelmia. Nippusiteet otin pois, puhdistin ja suojasin liittimet ja aloitin mukavan matkanteon. Nyt, yli kuusikymmentäviisituhatta kilometriä takana varsin miellyttävää ajoa. Joitakin Eu-maita on tullut nähdyksi. Monissa pyörissäni olen harmitellut tehonpuutetta. (Poislukien omistamani Ducatit ja pari muuta.) Tuhatnelisatanen on ollut oikein tyydyttävä mimenomaan matkantaittajana. Nyt pestynä ja osin vahattunakin Kerhoni pyörärivissä. Tullee lähivuosina myyntiin. Muutkin pyöräni odottavat ajovuorojaan.
79
Tekniikkapalsta / Vs: Cali 1400 kaasunasentopotentiometrien vikailmoitus
« Uusin viesti kirjoittanut Jani Janhunen Lokakuu 03, 2025, 14:48:03 ip »
Vuosi sitten syksyllä silloin minulle uusi 1400:nen oli jo tullessaan vikatilassa, herjasi yhtä neljästä kaasun potikasta. Resetoin vikakoodit ja putsasin asentoanturin liittimet. Homma toimi jonkun aikaa, mutta männä kesänä vika alkoi ilmaantua lähes joka käynnistyksen yhteydessä, tai jopa kesken ajon, ja alkoi olla aika häiritsevää.

Putsasin jälleen kerran liittimet, mutta todennäköisin juurisyy oli vasemman puoleisten (valkoisten) potikoiden todella tiukalle mutkalle laitetussa johtonipussa. Johtonippu teki heti liittimeltä lähtiessään jyrkän 180 asteen mutkan, ja kun anturiyksikkö heiluu kumivaimennettuna, niin epäilen että jollain pinnillä kosketus ei ollut koko aikaa jatkuva. Avasin johtosukkaa noin parinkymmenen sentin matkalta, ja reititin johtonipun siten ettei sille tule mitään tiukkoja mutkia. Silläpä vika tuntui kuittaantuvan, nyt jo useampi tuhat tullut ajettua ilman mitään ongelmaa. Kuvissa uudelleen järjestetyt johtoniput.

Pari huomiota, tankkia ei tarvitse irroittaa päästäkseen käsiksi anturiin. Etuosan pienet muovikatteet pois, ja tankin kiinnityspultti takaa, niin tankin saa siirrettyä taaksepäin. Työtila on aivan riittävä, kuten kuvistakin näkee, edes polttoaineliitintä ei tarvitse irroittaa.

Sit toinen juttu, mikä mua vähän ihmetyttää on tää että anturin kalibroinnin yhteydessä kaasukahvaa pitäisi kiertää. Missä tämä on näin ohjeistettu? Koska missään dokumentissa mitä olen lukenut, näin ei pyydetä tekemään. Eikä myöskään videoissa mitä aiheeseen liittyen on tehty. Sähköisen kaasukahvan ollessa kyseessä on tärkeää, että ensin kalibroidaan kaasukahva, ja sen jälkeen itse anturi. Itsekin tuon tehnyt useaan otteeseen, eikä kalibroinnin yhteydessä ikinä ole ollut tarvetta kääntää kaasukahvaa.

Jani
80
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Talvilepoon
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Lokakuu 03, 2025, 13:14:55 ip »
Trike oli koko suven Kerholla eli sillä en ihmeemmin ajellut. Vähän tuli kilometrejä 1400 Calilla. Johtui, suurelta osin, kesämökkeilystä ja sen aikaisista huippuhelteistä. Ei huvittanut ajelu vaan laiturin nokassa koipia järvessä heilutellessa ja pullot järvessä jäähtymässä oli milellyttävämpää. Toki kesämökillä aina pikkuhommaa on...
Laiturin korjuuta, terassin valmistusta ja muuta puuhaa niin että aika kului vilkkaasti.
Sivuja: 1 ... 6 7 [8] 9 10