Kiitos kiitoksista.
Pelkkä ohjurien vaihto, joita olen tehnyt aikoinaan, on riskipitoinen prosessi. Vaikka kansi lämmitetään varsin kuumaksi, silti, ohjureita irrotettaessa, voi tapahtua kiinnileikkaantuminen ja ohjurin "pesä" on vaurioitunut. Voi mennä koko kansi vaihtoon. Siksi ohjurien holkitus voitelukanavineen on, toki omasta mielestäni ja kokemuksesta, hintansa arvoinen toimi. Halvempi, nopeampi ja helpompi ja kuin ohjurien vaihto. Varsinkin kun sen teettä konepajalla.
Tammerdieselillä on verstaita muuallakin kuin Tampereella mutta en tiedä onko kaikilla "konttoreilla" samat valmiudet. Sitä voi kysyä. Joka tapauksessa, laitettiin uuden ohjurit tai ei, on venttiiliremontti tehtävä. Venttiiliremontti, oli uudet tai vanhat, on tehtävä asianmukainen sovittaminen koneistamolla hiomalla ja sen jälkeen vuototesti kun venttiilijouset ja venttiilit on asennettu. Vaikuttaa isolta hommalta mutta äkkiä se käy.
Tässä on kuva kun ohjuri on vaihdettu:
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgsGh6x94QrprzTGhBx6UJFZFH4G8LbF97rmuMwwSvDo3Ncg4dOFCmUjjBvHP8gXSQB1NKXpcFgEFVAbGZ9NnEbISVFK9naDESIj0kvQT_OaCmlFOow4kU4QjKApJqW8ikCHiPMQCBCrSHg/s640/C_Adamant_venttiilinohjuri_liner_asennettu.JPGMielestäni käy nätisti ja voimaa on riittävästi.
Siinä näkyy että on kierre johon öljy kiertyy hallitusti ja on hieman ylempänä kuin alkuperäinen ohjurin yläreuna joka on säätänyt alkuperäisen ohjurin voitelua. Öljyä pääsee ohjuriin kohtuullisesti mutta ei niin paljon että karstaa muodostuisi venttiilin lautasen juureen. Tosin itsellä ei ole kuin parin kymppitonnin kokemus mutta auttoi se tähän:
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi7xspd9pO5OIyZtLMrt6_xveR6d2tBos7hOCaF4HY3hyphenhyphen2JdEpCbCiLSYYfJk4XFrGtcPURAtr2IVqMRJY6_xYAP7O2a9fXbsYhoEEoJF5p_899OssHBixbGmyCDwkhV7AW-0ujuA9b0ZxJ/s640/C_Adamant_%25C3%25B6ljysavu.JPGValitettavasti en tiedä kyseisen pyörän ajokilometreistä ennen omistukseeni siirtymistä. Kaksi vaihtoehtoa kulumisen syystä on: moottoriöljyä ei ole vaihdettu tai se on ollut huonoa. Toki voi olla että kaasuttimien säädöt ovat olleet metsässä. Kaikki mikä on liikaa tai liian vähän tai huonoa, kuluttaa moottoria.
Yhdessäkään ostamassani Guzzissa ei ole ollut ns. alakertavaivoja vaan ne mitä on ollut ovat polttoaine-ilmaseoksesta tai kansiongelmista johtuneita. Toisaalta, kun on oikeat öljyt asianomaisissa paikoissa, noudatetaan liikkeellelähtötoimia ja ajossa pidetään moottoriöljyn lämpötila riittävän korkealla ei ihmeempiä vaivoja ilmene. Köröttely ja kaasukahvan reippaan käännön laiminlyöminen kiusaa konetta enemmän kuin reipas ajo helteellä. Ilmastomme on kolea ja siinä on yksi ongelma.