Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10
81
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Merkkien kiinnitys ajovarusteisiin?
« Uusin viesti kirjoittanut JuKoS Joulukuu 15, 2024, 21:25:32 ip »
Nämä kun on lähinnä koristeita niin ajattelin laittaa ne ajotakin hihaan, olisiko siinä mitään paikkaa mihin ei saisi laittaa ja mikä kohta olisi hyvä?
82
Tekniikkapalsta / Vs: Nakutusongelma
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Joulukuu 15, 2024, 18:49:53 ip »
Kiitos kiitoksista.

Pelkkä ohjurien vaihto, joita olen tehnyt aikoinaan, on riskipitoinen prosessi. Vaikka kansi lämmitetään varsin kuumaksi, silti, ohjureita irrotettaessa, voi tapahtua kiinnileikkaantuminen ja ohjurin "pesä" on vaurioitunut. Voi mennä koko kansi vaihtoon. Siksi ohjurien holkitus voitelukanavineen on, toki omasta mielestäni ja kokemuksesta, hintansa arvoinen toimi. Halvempi, nopeampi ja helpompi ja kuin ohjurien vaihto. Varsinkin kun sen teettä konepajalla.

Tammerdieselillä on verstaita muuallakin kuin Tampereella mutta en tiedä onko kaikilla "konttoreilla" samat valmiudet. Sitä voi kysyä. Joka tapauksessa, laitettiin uuden ohjurit tai ei, on venttiiliremontti tehtävä. Venttiiliremontti, oli uudet tai vanhat, on tehtävä asianmukainen sovittaminen koneistamolla hiomalla ja sen jälkeen vuototesti kun venttiilijouset ja venttiilit on asennettu. Vaikuttaa isolta hommalta mutta äkkiä se käy.

Tässä on kuva kun ohjuri on vaihdettu:
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgsGh6x94QrprzTGhBx6UJFZFH4G8LbF97rmuMwwSvDo3Ncg4dOFCmUjjBvHP8gXSQB1NKXpcFgEFVAbGZ9NnEbISVFK9naDESIj0kvQT_OaCmlFOow4kU4QjKApJqW8ikCHiPMQCBCrSHg/s640/C_Adamant_venttiilinohjuri_liner_asennettu.JPG
Mielestäni käy nätisti ja voimaa on riittävästi.

Siinä näkyy että on kierre johon öljy kiertyy hallitusti ja on hieman ylempänä kuin alkuperäinen ohjurin yläreuna joka on säätänyt alkuperäisen ohjurin voitelua. Öljyä pääsee ohjuriin kohtuullisesti mutta ei niin paljon että karstaa muodostuisi venttiilin lautasen juureen. Tosin itsellä ei ole kuin parin kymppitonnin kokemus mutta auttoi se tähän:
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi7xspd9pO5OIyZtLMrt6_xveR6d2tBos7hOCaF4HY3hyphenhyphen2JdEpCbCiLSYYfJk4XFrGtcPURAtr2IVqMRJY6_xYAP7O2a9fXbsYhoEEoJF5p_899OssHBixbGmyCDwkhV7AW-0ujuA9b0ZxJ/s640/C_Adamant_%25C3%25B6ljysavu.JPG

Valitettavasti en tiedä kyseisen pyörän ajokilometreistä ennen omistukseeni siirtymistä. Kaksi vaihtoehtoa kulumisen syystä on: moottoriöljyä ei ole vaihdettu tai se on ollut huonoa. Toki voi olla että kaasuttimien säädöt ovat olleet metsässä. Kaikki mikä on liikaa tai liian vähän tai huonoa, kuluttaa moottoria.

Yhdessäkään ostamassani Guzzissa ei ole ollut ns. alakertavaivoja vaan ne mitä on ollut ovat polttoaine-ilmaseoksesta tai kansiongelmista johtuneita. Toisaalta, kun on oikeat öljyt asianomaisissa paikoissa, noudatetaan liikkeellelähtötoimia ja ajossa pidetään moottoriöljyn lämpötila riittävän korkealla ei ihmeempiä vaivoja ilmene. Köröttely ja kaasukahvan reippaan käännön laiminlyöminen kiusaa konetta enemmän kuin reipas ajo helteellä. Ilmastomme on kolea ja siinä on yksi ongelma.
83
Tekniikkapalsta / Vs: Nakutusongelma
« Uusin viesti kirjoittanut Vanha Joulukuu 15, 2024, 15:23:27 ip »
Vaikuttaa todella siltä että ohjurit on tarpeen vaihtaa koneistamon mielipiteestä huolimatta jos välys on tosiaan yli rajojen. Voisin toisen puolen kannen purkaa itse kunhan löydän tuo jousen puristimen ja tarkistaa välyksen itse. Nyt en tiedä miten se mitataan, mutta jos teillä on vinkkiä niin kuulisin mielelläni.

Jos pysyn tuossa normiohjuriholkin vaihdossa enkä mene tuohon Motomatin ehdotukseen, niin osaatteko sanoa onko varaosaohjuri valmiiksi oikeissa mitoissa vai pitääkö se työstää? Sitten menisi kuitenkin koneistamohommiksi. Stein-Dinseltä löytyy niin monenlaista ja hintasta että en ota selvää https://www.stein-dinse.com/en/search.html?grp=&searchStr=valve+guide

Uudet keinuvivun akselit tulivat. Tosin tilasin ne mitä todennäköisemmin kuitenkin turhaa. Mittasin vanhan mitan olevan 15.01 mutta uusi oli jopa hiukan kapeampi 14.99. Lisäksi siinä voitelureikä keskellä on hiukan isompi ja eritavalla muotoiltu (parantamaan voitelua).  Workshop manuaalin mukaan mitta tulisi olla 14,994÷14,93. Vähän kummastuttaa että vanhat ovat jopa yli rajojen? Mittasin nuo monta kertaa joten en laittaisi mittavirheen piikkiin. Vanhan holkin sisämitta 15.05-06. Manuaalin mittatoleranssi 15.032-15.059.


Kiitos Motomatti juttilinkistä. Erittäin hyvää materiaalia.
Kiitos myös Pekka ääninäytteiden kuuntelusta. Hyvä saada vähän varmistusta tuohon kampiakselilaakerien kuntoon.

84
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Merkkien kiinnitys ajovarusteisiin?
« Uusin viesti kirjoittanut TimoEv Joulukuu 14, 2024, 21:59:46 ip »
Hommasin hyvän huomioliivin, kun nahkasellaiset on hintavia, eikä kangasliiviä juurikaan ollut missään saatavilla. Piironginlootasta kaivelin erilaisia kangasmerkkejä, joista valitsin muutaman. Valinta oli vaikea.
Yritin sillä lämpöliimalla, joka merkeissä oli. Eivät pysy kunnolla. Bostikilla näköjään pysyy - toki kai muullakin kontaktiliimalla. Merkkien järjestys on mielivaltainen, mutta oudonpikin kyllä havaitsee ajavani Moto Guzzilla...
Merkit kyllä pysyisivät varsinaisessa ajotakissakin, mutta kun se on uusimislistalla, niin en tohtinut siihen liimailla. Uusi tulee, jahka tästä rikastun...

Muuten se huomioliivi on tavallaan turhake. Calissa kun on iso tuulilasi ja iso takalaukku, niin eipä sitä liiviä juurikaan näy tarkoitustaan vastaavasti.
Mutta tekeleeni on mun mielestä aikas upea! 



85
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Merkkien kiinnitys ajovarusteisiin?
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Joulukuu 14, 2024, 18:32:52 ip »
Normaali käytäntö on moottoripyöräkerhoilla, niillä jotka ovat rekisteröityjä yhdistysrekisteriin että vasemmalla, ns. sydämen seudulla on kerhomerkki ja maatunnus.
Selässä voi sitten olla lisää informaatiota esimerkiksi kokonainen kerhotunnus kaikkine koukeroineen.
Täällä on listattu nimenomaan selkämerkkejä: https://www.bikerunion.fi/kerhot-ja-selkamerkit

Meillähän riittää kovin hyvin että jos selkäpuolelle jotain haluaa laittaa niin Guzzin kotka lienee asiallisen näköinen ja jos haluaa vahvistaa vaikutelmaa niin yhtä isolla Moto Guzzi-tikkaus alle. Gruppo on rekisteröity yhdistys.

Itse kun olen, ensisijassa perustamani ylöjärveläisen kerhon jäsen on takissa/liivissä vasemmalla pieni Suomen lippu ja sen alla kerhoni tunnus ja Guzzin kotka. Näillä olen pärjäillyt. Oma kerhoni LCRmc on rekisteröity yhdistys ja käytän kerholiiviä. Asiaa tuntemattomat asiaa vierastavat mutta pääasiassa olen kokenut liivit positiiviseksi. Ihmiset tulevat jutulle mielellään.

Liivin sijasta voi tikata nahka-asuun merkit mutta nk. tekstiilipukuun pitää liimata tai keksiä jokin muu juttu. Minusta ajorytkyjen päälle laitettu liivi hoitaa asian myös.
86
Asiaa ja asian vierestä / Merkkien kiinnitys ajovarusteisiin?
« Uusin viesti kirjoittanut JuKoS Joulukuu 14, 2024, 17:32:56 ip »
Sain muutaman kangas merkin ja tuli mieleen onko jotain käytäntöä, virallista tai epävirallista mihin kohtaan ajotakkia laitetaan esim maatunnus, entäpä sitten esim Moto Guzzi merkki.
Ajattelin laittaa merkit kankaiseen ajotakkiin kun sitä lähinnä Guzzin kanssa käytän, (kyykkypyörän kanssa tulee käytettyä nahkaista kokopukua). Näissä merkeissä on jonkinlainen kuumennettava liima takana, vaan mitähän takki tuumaa silitysraudalla kuumentamisesta? siellä on kuitenkin vuori ja jotain vanuakin välissä joten ohjeen sisäpuolelta kuumentaminen ei taida tehota?
Laittakaahan kommenttia asiaan, kiinnitykseen ja varsinkin sijoituskohtiin.
87
Ostan / 850GT lokasuojat
« Uusin viesti kirjoittanut Jani Janhunen Joulukuu 14, 2024, 15:22:38 ip »
Onko kellään joutilaana 850GT:n kromisia tai valkoisia lokasuojia? Terv. Jani 0407347556
88
Tekniikkapalsta / Vs: Ikääntyneen Guzzin takanavan toimimattomuus
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Joulukuu 14, 2024, 11:40:01 ap »
Näissä yksiaisaisissa takapäissä tekniikkaa ei ole juurikaan takanavassa vaan se löytyy muualta voimansiirrosta. Rakennehan on kätevä: samantyyppinen kuin auton pyörän irrotus akselistaan.
Kaikki muu voimansiirtoon liittyvä tekniikka löytyy takatuennan varren ja vaihteiston sisältä.
https://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/1100/Breva1100_042013_Atelier(GB).pdf

Kun pyörä on keskituella ja takapyörää pyritään heiluttamaan eri suuntiin niin klappia ei saa olla kuin kiertosuunnassa. Jos takapyörän asento muuttuu käännellessä on niin perävaihteen vaurio on jo olemassa.
Toinenkin paikka on herkkä: perävaihteen ja kardaanitunnelin välinen liitos. Kun pultit aukaisee niin näkee mikä on tilanne. Kardaanitunneliin pyrkii kertymään vettä niin sen sisäiset osat ryhtyvät ruostumaan. Erityisesti perävaihteen ja kardaanitunnelin välisen kumiosan panta. Edellyttää perävaihteen irrottamista kardaanitunnelista. Ei ole kummoinenkaan homma.

Kolmas herkkä kohde on takaiskunvaimentimen mekanismi. Sen neulalaakerit ovat herkkiä ruostumaan. Vaatii, muutaman vuoden välein purkamisen, puhdistuksen ja voitelun. http://www.motomatti.fi/2015/09/arkipyora-talvilepoon.html
Takaiskunvaimentimen korkeudensäätö oli jo uutuuden liian vähällä öljyllä. Sitä lisäämällä sain takapäätä korkeammalle että kantamaan paremmin kyytiläistä ja matkakamoja.

Blogissani on todella vähän juttua Brevasta. Johtunee siitä että se ei "tuottanut" ihmeemmin tarinanaiheita. Hyvä peli pikku puuteineenkin. Sekä hyvä ajaa.
89
Tekniikkapalsta / Vs: Nakutusongelma
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Joulukuu 14, 2024, 10:56:06 ap »
Jos ohjureista hyvät haluaa niin itse olen holkituttanut venttiilinohjurit täällä: https://tammerdiesel.fi/yhteystiedot/autohuolto-tampere/#/booking/service/list

Ei siis hankalaa ohjurien vaihtoa vaan vain koneistus ja voitelukanavilla varustetut holkit sisään.
Tässä yhteydessä kannattaa tutkia myös venttiilien varret. Jos niissä on pitkittäisiä naarmuja, mattapintaista harmaata aluetta tai muuta kulumaa löytyy mitattaessa kannattaa venttiilitkin vaihtaa uusiin ja, mahdollisesti, kevyempiin samalla kertaa.

Venttiilit ynnä muut osat pitää olla mukana jo silloin kun koneistus tapahtuu. Saa valmiiksi koottuna kouraan eikä jää kuin maksettavaa noutaessa. Ei tarvitse hankkia työkaluja itselle jos ei jo ole.

Tässä menossa vastaava juttu: http://www.motomatti.fi/2019/04/california-adamant-kansi-ja.html
Tosin en tiedä vielä onko tuo remontti onnistunut täysin kun on vain vajaa 20000 km ajettu sen jälkeen kuudessa suvessa. Mutta moottori on hiljainen kuin se entinen kylätie laulussa.

Vaikka mieli tekisi niin pinnoitettuja sylintereitä ei pidä hoonata. Jos sylinterin pinnoissa ilmenee vikaa on osavaihdon aika. Nigusil-sylinteri ei kulu juurikaan mutta muu vaiva, kuten vierasesineet, mäntävaurio tai voimakas karstoittuminen voi sen rikkoa.
90
Tekniikkapalsta / Vs: Nakutusongelma
« Uusin viesti kirjoittanut Kurtsi Joulukuu 14, 2024, 10:09:21 ap »
Eikös "ennen" testattu ohjureiden kuntoa niin että pantiin sormi ohjurin päähän ja vedettiin venttiiliä auki/alas. Jos ohjuri oli tiivis, kuului sellainen napsahtava ääni kun venttiili tuli pois ohjurista. Vrt polkupyöräpumppu
..
Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10