Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10
81
Työkalupalsta / Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Kesäkuu 17, 2024, 21:04:42 ip »
Kirjoitin pitkästi ja myöhästyin...

Ilmeisimmin nyt on kysymys kapeakaistaisesta lambdasta jota ecu seuraa. Itselläni ei ole, enää, mielikuvaa millainen lambda on kyseessä tässä mallissa. Ilmeisesti lämmitettävä lambda? Kylmä lambda otetaan käyttöön vain silloin kun se näyttää oletettavia arvoja ja signaalia ei ecu hyväksy jos se on merkittävässä ristiriidassa ohjelmoidun oletusarvon suhteen. Kuten kylmäkäynnistyksessä ja muissa poikkeavissa tilanteissa.
Lämmitettävä lambda lämpiää sähköllä ja siinä on vähintään kolme johdinta. Kylmässä lambdassa on yksi tai kaksi johdinta. Kylmä lambda lämpiää pakokaasulla.

Vioista en juuri muista tiedä kun sen että lambda ei tykkää nopeista lämmönvaihdoksista, vedestä, kolhimisesta ja karstaisuudesta. Toki lämmitysvastus "kuumassa" lambdassa voi olla vioittunut tai se ei saa virtaa pyörän ao. virtapiiristä. Lämmitettävän lambdan liitin on useimmiten aika lähellä lambdaa. Jossain rakenteiden takana. Johtoa voi seurata. Liittimestä voi mitata lämmitysvastuksen toimintaa. Lähinnä sitä että onko vastus ehyt.

Ikääntyneissä tai paljon ajetuissa pyörissä voi olla karstaisuutta tai luonnollistakin vikaantumista. Mutta niissä pyörissä joihin on asennettu ruiskutukseen jokin "tehostin" eli tehoboksi tai ruiskutusta on säädetty liian rikkaaksi saattaa se vaikuttaa lambdan toimintaan hiljalleen. Laitteenhan on tarkoitus mitata jäännöshapen määrää pakokaasuista todenmukaisesti. Ecussa on ohjelmoituina ne laaditut rajat milloin lambdan signaalia ei kelpuuteta. Jos lambda-anturi on vikaantunut niin ecu voi olla vain perusasetuksen varassa eikä reagoi oikein.

En sitten tiedä onko oikea menetelmä puhdistaa karstainen lambda nestekaasutoholla nostamalla irrotetun anturin kärjen lämpötilaa niin että se alkaa hehkua ja siten puhdistaa se. Pitää huomioida ettei anturin runko kuumene liikaa puhdistuspoltossa etteivät johtimet sula. Itse olen siinä onnistunut kun varovasti toimii. Tosin viilapenkin maalipinta saattaa kärsiä. Annetaan lambdan jäähtyä omaan tahtiin. Ja, kuten kerrottua, vesi pidettävä kaukana.
82
Tekniikkapalsta / Vs: RVS
« Uusin viesti kirjoittanut Jojje Kesäkuu 17, 2024, 21:03:48 ip »
Laitanpa sitten omaa todistustani...
Vuonna 2006 plöräytin RVS:sät hieman toista vuotta (6-7000?) ajetun Royal Enfield Electran (2005) koneeseen. Jonkin ajan kuluttua ihmettelin, että kylläpäs se venttiilikoneisto pitää ääntä - väärä päätelmä: kaikki muut äänet olivat hävinneet, mikä korosti venttiilien ääniä. Seuraavana murheena oli korkea tyhjäkäynti, jota ei saanut Dell'Ortosta säädettyä riittävän alas, ennen kuin oli vaihtanut pienemmän tyhjäkäyntisuuttimen. Ajelin tuolloin Royalilla kaikki tarveajot ja bensiininkulutus oli hyvin tiedossani. RVS-käsittelyn jälkeen kulutus pieneni noin puoli litraa sadalla. Kaupunkiajossa Electra vei 3,2 litraa sadalla, maantiellä yli 5 litraa vain jos oli kova vastatuuli. Puristus oli lämpimässä koneessa niin kova, että piti vähän hytkyttää käynnistinpoljinta koko elopainolla (nahkapuvussa 0,1t), että sai yläkuolokohdan yli. Toki käsittelin vaihteistonkin, joka oli siis 2000-luvulla suunniteltu 5-vaihteinen. Vaihteiden toiminta oli koko ajan täydellistä. Jossain kohtaa - 50 000 km? - uusin moottorin käsittelyn.
Bokseri-bemarini on saanut saman käsittelyn, muttä siitä minulla ei ole niin tarkka dataa. Royali ei ole mikään tehohirmu, joten sen tapauksessa muutokset ovat helpommin empiirisesti havainnoitavissa.
83
Työkalupalsta / Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Uusin viesti kirjoittanut Camn Kesäkuu 17, 2024, 21:00:49 ip »
Käytössä on siis GuzziDiag V050 ?  Punainen "Guzzi" -versio, ei "sininen" IAW Diag ?  Kun haen kaikista V050 -suomenkielisistä häiriöilmoituksista sanalla "asento", sinne ovat asian tuolloin vaivojaan säästämättä ( ::)) vastuulleen ottaneet tahot  päättäneet laittaa tällaiset tekstit:

P0120 = Kaasuläpän asentoanturi
P0121 = Anturi kaasuläpän etummainen asento
P0122/3 = Anturi kaasuläpän asento 2
P0124 = Etummainen kaasuläpän asento
P0156 = Kaasukahvan asento ei vakaa
P0162 = Itsemukautus mekaaninen minimiasento kaasuläppä
P0167 = Kaasuläpän asentoarvovirhe
P0335 = Nokka-akselin asentoanturi

"na asentoanturi" => voisiko olla tuo P0335 ?

Häiriöitä pitäisi ilmaantua kyllä nollauksen jälkeen taas muistiin.  Jos ei ole aikaisemmin nollattu, osahan voi olla vaikka kuinka vanhoja?  Suurin osa "asento" -häiröilmoituksista on"ride by wire" -juttuja, joita en tuohon listannut.  Haulla TPS puolestaan löytyy: Kaasuläpän asentoanturi (TPS),  TPS korj.arvo, Vikasietotila TPS.

Vaikuttaa että Morini tuottaa erilaisia häiriöilmoituksia kun Guzzit ?
84
Työkalupalsta / Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Uusin viesti kirjoittanut Aapo Kesäkuu 17, 2024, 20:38:40 ip »
Olen aikaisemmin kokeillut myös lambda-liitin auki, oireet eivät poistuneet.
Vikakoodeja:

molemmat puolat
na-asentoanturi
tps
väärä seos

Tuossa tärkeimmät, joiden nollaamisen jälkeen häiriö edeleen esiintyi, mutta uusia koodeja ei ole tullut.
85
Työkalupalsta / Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Uusin viesti kirjoittanut Kaljee Kesäkuu 17, 2024, 20:14:28 ip »
Lambdahan voi olla hajonnut niinkin että jännite nousee yli 1 voltin, tai lämmitysvastuksen jännite "vuotaa" signaalipuolelle. En tosin tiedä onko lambdaviat kovin yleinen vika Guzzeissa? Mitä vikakoodeja ohjainlaitteen muistiin oli tallentunut? Lambdan jännitettähän pitäisi tarkkailla ajaessa, pysyykö täyskaasulla  tasaisesti lähempänä volttia vaiko tippuuko hetken päästä alemmas polttoaineen puutteen vuoksi?  Käytännön toteutus testausta varten voi osoittautua hankalammaksi...
Mitä jos lambdan liittimen jättää auki ja lähtee koeajolle, onko havaittavissa muutosta suuntaan tai toiseen?
86
Työkalupalsta / Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Uusin viesti kirjoittanut Aapo Kesäkuu 17, 2024, 19:31:52 ip »
Huomenna olis tarkoitus katsoa Lambda. Ehkä pitää myös jotenkin saada pa-paine mitattua. On tää mielenkiintoinen.
87
Työkalupalsta / Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Kesäkuu 17, 2024, 18:57:39 ip »
Lambdan sähköisistä ominaisuuksista en niin tiedä että miksi jännite nousee noinkin korkealle. Oletko ottanut lambdan irti? Miltä se näyttää? Pitäisi olla puhdas eli ei yhtään karstaa tai tukosta.
88
Tekniikkapalsta / Vs: California Sport Special 1100 vm 2001 akku
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Kesäkuu 17, 2024, 18:50:39 ip »
Eikös kannata vilkaista sinne laturiin ja tutkia myös jännitteensäätimen toiminta noin aluksi? Vika voi olla monenlainen mutta ainakin olisi hyvä karsia selvimmät mahdollisuudet pois. Joskus voi olla haittana hapettuma liittimessä, johdin vaurioitunut tai jokin muu helposti korjattava vaiva. Selvitä nyt ainakin minkä tyyppiset laturi ja säädin ovat niin on helpompi keskittyä aiheeseen.
Laturin sijainti on arassa paikassa moottorin etuosassa ja likasuihkussa etupyörän takana. Sinne kannattaa vilkaista ainakin kerran vuodessa ja siivoilla. Usein ovat jo laturin kopan ruuvit jumittuneet. Toinen vika ruuveissa on se että ne on kiristetty liikaa joten kopan kiinnityskorvakkeet ovat hajonneet. Ruuveja ei pidä katkaista liialla voimankäytöllä. Tulee hintoihinsa.
89
Ostan / Moto Guzzi California Special Sport 1100, vm 2001 LATURI
« Uusin viesti kirjoittanut FuzziFuzzi Kesäkuu 17, 2024, 18:10:05 ip »
Latausongelman vuoksi pitää Californiaan vaihtaa laturi. Löytyisikö pääkaupunkiseudulta ehjää myytäväksi?

FF
90
Työkalupalsta / Vs: Guzzidiag - suomen kielellä
« Uusin viesti kirjoittanut Aapo Kesäkuu 17, 2024, 18:04:36 ip »
Nyt kun olen Diagiin vähän tottunut, tuntuu toimivan ihan mukavasti. Vikaa en kylläkään ole vielä löytänyt. Vanhat vikakoodit nollattua ei uusia ole ilmaantunut. Arvoja seuraamalla ainoa omituisuus on lambda-arvo, joka moottorin lämmetessä nousee jopa yli kahden voltin. Senhän pitäisi pysyä 0,2 ja 1,0 voltin välillä. lieneekö lambda sökö, voiko aiheuttaa noita oireita?
Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10