Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8 9 10
61
Tekniikkapalsta / Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Marraskuu 15, 2025, 12:13:31 ip »
Säikähdin jo että peräöjyäkö takavanteella. Kun luin KINDEn tekstin niin rasva onkin vain vääräntyyppistä vaseliinia. Suosittelen sitkostettua vaseliinia ja vain kohtuudella. Toissapäivänä pesin takanavan ja perävaihteen vetourakot. Ei näkyvää kulumista reilun 60000 km:n matkalla. Jos vaihdattaa takakumin liikkeessä niin tuskin viitsivät pestä vetourakoita. Olen, aikanaan Honda-huollossa työskennellesssäni, nähnyt pitkälle kuluneita GW:n vetourakkoja, Syynä vain se että urakkojen pesu- ja voiteluasiaan ei annettu aikaa sillä ko. merkin huoltolinjasto oli urakkatyyppinen. Rengas vain vaihtoon ja samoilla paskoilla nippuun. Lasku asiakkaalle ja hyvää matkaa!

Koska renkaanvaihto osui kätevästi talviaikaan niin on mahdollisuus tehdä hommat rauhassa. Myös takavanteen kiveniskemät sain korjattua. Nyt vain vaha vanteeseen joka kohtaan ja takapyörä paikoilleen. Vahinko että ei ollut vielä peräöljyn vaihtoaika. Peräöljyn vaihto edellyttää takapyörän irtiottoa. Hieman työlästä. Siihen on helpotus kunhan tekee homman oikeassa järjestyksessä. Kirjoitanpa senkin idean blogiini.

Mukava oli myöskin nähdä pakoventtiilit jotka ovat väriltään juuri niikuin pitääkin. Ei karstaa lain. Imuventtiilikatsaus on hieman monimutkaisempi homma. Toisaalta niiden lämpörasitus on vähäisempää. Kunhan huohotusjärjestelmä on kunnossa eikä sitä kautta pääse moottoriöljyä palotilaan. Huohotusjärjestelmän letkujen ja ilmansuodattimen toimintakunto kannattaa vilkaista silloin tällööin. Edellyttää tankin irrotusta. Satulan irrottaminen riittää ilmansuodattimen tsekkaamiseen.

Ilmansuodatinkotelojen sivussa olevat kumiset imuilmaäänenvaimentimet poistin niin ilmansuodattimeen ei sen jälkeen imeytynyt kovasti maantiepölyä. Olen myös irrottanut ilmansuodattimen kesken huoltojakson. Syystä että ajan paljon myös sorateillä ja sieltä sitä pölyä nousee ilmansuodattimen ulottuviin. Myös ajokauden alku on pölyistä aikaa asfaltillakin.

Lähden tästä vahaamaan takavanteen Kerholle. Samalla reissulla on Kerhoni vuosikokous. Kun sieltä pääsen niin suuntaan naapuritaajaman pubiin kuuntelemaan sähköpianon soittoa ja laulua. Mr. Breathless esiintyy ilmaiskonsertissa. Sunnuntai lienee lepopäivä...
62
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Moto Guzzin museo Mandellossa
« Uusin viesti kirjoittanut RStone Marraskuu 15, 2025, 08:30:44 ap »
Toivottavasti uudesta museosta tulee entistä ehompi. Mamman kanssa tuli myös vierailtua Mandellossa kolme kertaa, unohtumattomia kokemuksia vaikka oltiin vain turisteina  ;)

Kaksi muuta italialaisten moottoripyörien ystävien "Places to Visit Before You Die" ovat Ducatin museo Bolognassa ja Benellin Pesarossa. Linkeissä pääse virtuaaliselle visiitille.

https://youtu.be/uHS0P3SonWA?si=vg7TiX9gDw3sqyQn''

https://youtu.be/s2cDZHwohPY?si=aIInKPXBN7MwIghX

Reima
63
Asiaa ja asian vierestä / Valmistusmäärät kullekin mallille?
« Uusin viesti kirjoittanut KINDE Marraskuu 15, 2025, 07:23:42 ap »
Moi. Löytyykö Guzzilla jostain mallikohtaisia valmistusmääriä ?   Etsiskelin 1400 mallin määriä ja tossa taannoin ja muistaakseni brittiläisellä palstalla oli joku joka päätteli että sillä oli numero 5000 jotain, ja oli iän puolesta ihan mallisarjan lopusta,  tästä päästiin arvioon että kaikkia 1400 mallisia on valmistettu noin 6000 kpl ja niistä karkeasti puolet Eurooppaan ja loput USA han ja muutama kpl aasiaan.  Onko kellään näistä jotain arviota että mahtaako pitää paikkaansa.  Jos kokonaisvalmistusmäärä on 6000 kpl niin melko harvinainen on malli. 
64
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Moto Guzzin museo Mandellossa
« Uusin viesti kirjoittanut Jouko S Marraskuu 14, 2025, 19:35:44 ip »
Ei myöskään ole mikään salaisuus, että suuri osa kokoelmasta tullaan siirtämään uusiin tiloihin, jotka on toteutettu Pontederan toimeksi antamien ammattilaisten ohjeiden mukaisesti. He ovat myös määrittäneet, mitkä mallit ovat esillepanon arvoisia museaalisen logiikan ja heidän laatimansa etenemisen mukaisesti.

Vaimon kanssa mietittiin, että on käyty tuolla museossa ainakin neljä kertaa. Ensimmäinen kerta jäi eritoten mieleen, mutta ainahan siellä on ollut mukava tallustella ja pällistellä sitä, mitä museo on tarjonnut. Mutta aikansa kutakin. Ei ole enää mitään tarvetta käydä vanhassa museossa, mutta uusi museo on ihan erikseen. Jos tuo edellä mainittu "museaalinen logiikka"  toimii vaikka niin, että tehdään selvä rajaus nykyisin suhteellisen yleisesti ajossa olevien mallien ja niitä vanhempien mallien välille, niin ok. Loistokas "kilpa-osasto" voisi olla ihan omana osastonaan. Lisäksi tulevassa museossa voisi olla vaihtuvia teema näyttelyitä, mitä ei ole ollut vanhassa museossa. Uusi museo on tervetullut tuulahdus ja toivottavasti se myös uuden tehtaan tuotteiden osana innostaa kaikkia tulevia guzzisteja!

Jouko
65
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Moto Guzzin museo Mandellossa
« Uusin viesti kirjoittanut RStone Marraskuu 14, 2025, 16:06:14 ip »
Tässä suomenkielinen käännös Moto Club Carlo Guzzin julkaisusta:

Saamme lukuisia tiedusteluja Italiasta ja ulkomailta liittyen näinä päivinä «La Provincia» -lehdessä julkaistuun ja sosiaalisessa mediassa levinneeseen artikkeliin Moto Guzzin museon sulkemisesta.
Tämän johdosta täsmennämme, että yhdistyksemme, Mandellossa toimiva «Motoclub Carlo Guzzi», joka koordinoi ja tarjoaa Piaggio SpA:lle henkilökunnan, joka on jo vuosia hoitanut opastettuja kierroksia museossa, ei ole saanut mitään tietoa väitetystä toiminnan lopullisesta sulkemisesta tästä hetkestä alkaen, kuten mainitussa artikkelissa väitetään. Emme tunne lähdettä, josta lehti olisi uutisen saanut. Meidän puoleltamme olimme toimittaneet Piaggion yhteyshenkilöiden tiedot — heidän, joiden ainoana tehtävänä on tiedottaa asiasta — mutta toimitus ei vaikuta ottaneen heihin yhteyttä.

Päinvastoin: Piaggion kanssa käydyissä keskusteluissa tähän saakka vapaaehtoistemme tarjoama palvelu on varmistettu myös seuraavalle vuodelle.

Museon remonttityöt oli suunniteltu ja ilmoitettu jo hyvissä ajoin, joten päätös tilapäisestä sulkemisesta sisäisten töiden ja turvallisuustoimien toteuttamista varten ei ole yllättävä.

Ei myöskään ole mikään salaisuus, että suuri osa kokoelmasta tullaan siirtämään uusiin tiloihin, jotka on toteutettu Pontederan toimeksi antamien ammattilaisten ohjeiden mukaisesti. He ovat myös määrittäneet, mitkä mallit ovat esillepanon arvoisia museaalisen logiikan ja heidän laatimansa etenemisen mukaisesti.

Korostamme, ettei «Motoclub Carlo Guzzi» tai oppaamme ole toimivaltainen arvioimaan museon tai tehtaan omistajan tekemiä päätöksiä.
Samoin kenenkään ei pidä eikä saa liittää yhdistykseemme aloitteita, jotka eivät liity Piaggio-konsernin, sen johdon ja pitkään jatkuneen yhteistyön puitteissa hoidettuihin institutionaalisiin suhteisiin — yhteistyöhön, jonka jatkumista tuemme Moto Guzzin historian ja arvostuksen hyväksi.

Puheenjohtaja
SERGIO GREPPI
MOTOCLUB CARLO GUZZI
66
Tekniikkapalsta / Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Uusin viesti kirjoittanut KINDE Marraskuu 14, 2025, 13:59:21 ip »
No nyt on putket irti ja kaikki pultit löysätty joten purkaminen edityy toistaiseksi ongelmitta.  Ripustelin taas mopon kattoon roikkumaan niin on helppo irrotella alustan pultteja.

Vanteesta näkyy että vaseliiinin valinta ei osunut ihan nappiin viime renkaan vaihdossa.

Ikä alkaa jo pikkuhiljaa näkymään ja pientä haalistumaa naarmuja ja syöpymistä on siellä täällä. 

Pakopuoli on siistin näköinen.









67
Tekniikkapalsta / Vs: Eu:n kanta mp-katsatuksiin
« Uusin viesti kirjoittanut lounliraider Marraskuu 14, 2025, 11:54:51 ap »
Joitakin vähän ehkä vaativampia mopo/mp- rekisteröinti- ja muutoskatsastuksia tähän mennessä touhunneena täytyy todeta, että esimerkiksi pääkaupunkiseudulla tiedän varmuudella tasan yhden konttorin ja siellä yhden katsastajan, jonka osaaminen ja asenne on hyvä ja oikea kaksi- ja kolmepyöräasioissa. Muualta on tyypillisesti turha kysyäkään, yleensä kyllä sanovatkin heti puhelimessa että älä helvetissä sitä vehjettäsi ainakaan tänne tuo.
68
Tekniikkapalsta / Vs: Eu:n kanta mp-katsatuksiin
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Marraskuu 14, 2025, 00:33:31 ap »
(Lainaus alkaa.) Itse ei saisi istua odotustilassa hörppien kahvia ja nuoleskellen jäätelötötteröä, omistaja joutuisi ajaamaan pyöräänsä halliin kun ei ole tarkastajalla ajokorttia. (Lainaus päätyi.)

Tämä on jo arkipäivää nykyäänkin. Olen muutaman moottoripyöräni katsastuttanut.  Viimeksi 1400 Calin kun laitoin siihen auton kuin takarenkaaksi. Kunnollisen kokoisen eli niin leveän kuin mahtuu. Alakuperäiskumin koko on 200 leveä kuusitoistatuumainen. Koska auton rengastuksissa ei sellaista leveyttä ole niin otin käyttöön 205 levän kumin ja hieman matalampiprofiilisen kuin alkuperäirengas. Samalla sain kuutosvaihteen käyttöön jo satasen vauhdissa  moottoritiellä tai muuallakin jossa saattoi ajaa 120 ja yli. Polttoaineen kulutus väheni.

Katsastuksen kulku: ajoin pyörällä konttorille. Kerroin että muutoskatsastus moottoripyörälle. Kaksi katsuria neuvottelivat ja tulivat siihen tulokseen että minä teen näytösajon he katsovat kuinka se sujuu ja miten auton rengas käyttätyy. Syynä heidän ajamattomuuteensa oli että kummallakaan katsastajalla ei ollut ajokortissa riittävästi kirjaimia ajaakseen moottoripyörää. Tein jarrutusnäytöksen, kiersin keiloja pujotellen ja kiihdytin, sen vähän mitä konttorin pihassa oli tilaa ja jarrutin pelkästään takajarrulla ja pelkästää etujarrulla erikseen. Ihmettelivat että etujarrulla pysähtyy niin paljon nopeammin. Se olikin ainoa kinakohta mutta kerroin vakuuttavasti että onhan autoissakin etujarru se joka auton pysäyttää. Perustelin parempaa etujarrutustulosta myös näyttämällä että edessä on kuusi jarrumäntää enemmän kun takana on vain kaksi. Asia meni perille. Tapauksesta on jokin valokuvakin blogissani.

Taannoin tein myös triken. Katsastus ei firmassa kuin ed. En ihan tavallista vaan sellaisen joka kallistelee mutkissa sisäkaarteeseen. Koska kysymys oli ajoneuvoluokan muutoksesta niin testautin tekeleeni Testmill Pentanovalla. Rahaahan se vei hieman. Testmill laittoi testitulokseen leiman. Sitten piti mennä hankkimaan ajo-oikeuden trikelle. Se olikin katsastajan, itse ko. konttorin pomon, mielestä turhaa koska hähän sen päättää voiko sillä ajaa. Sama tulos jälleen koska kellään katsastjista ei ollut ajokorttia kyseiseen ajoneuvoluokkaan. Minä annoin ajonäytteet. Kaartelin, jarruttelin ja kiihdyttelin.

Lähinnä oli pienia näkökohtaeroja kuten se että takalokasuojat eivät olleet runkorakenteessa kiinni vaan triken taka-akselissa. Esitin että eipä ole etulokasuojakaan kiinni rungossa. Konttorin päällikkö ehti jo kerran hermostua ja heitti ajoneuvon testitulokset ja muuta katsastuksessa vaadittavat paperit lattialle. Kokosin ne nöyrästi ja ääntäni korottamatta kerroin perusteet rakenteiden syistä.

Käsitykseni on että juuri nuo Testmillin proopuskat olivat ne jotka sai päällikön ärtymään. Kostoksi hän kirjoitutti minulla, omalla käsiallallani, muutaman arkin täyteen saneluaan ja laittoi triken ajoneuvorekisteriin. Mutta siellä se oli viimeksi vielä "kaksipyöräinen". Vaan eipä kukaan ole siitä sanonut.
69
Tekniikkapalsta / Vs: Havaintoja 1400 Guzzin perusrakenteesta ja huollettavuudsta
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Marraskuu 13, 2025, 23:48:46 ip »
Samoissa lukemissa täälläkin eli 60000 on takana 1400:lla mutta ei, vielä, seitsemääkymppiä. Ehkä ensi suvena. Toivoakseni.
Tänään puuhastelin takapyörän kanssa. Pesin molemman puoleiset vetohammastukset sekä niiden ympäristön vanhoisa vaseliineista ja voitelin erikoisvaseliinilla joka ei sekoa veteen ja on varsin tahmaista kamaa eikä siten leviä ympärilleen. Myös takajarruun tulee uudet palat mutta vasta ensiviikolla. Muuta huoltoa ei ennen suvea tarvitse tehdä. Köykäinen, pari vuotta vanha litiumakku näytti testatessa olevansa kunnossa. Jännite siinä 14V kohdilla.

Joo, laturin remminvaihdon tein jo aiemmin. Moniurakiilhihnaa ei tarvitse kiskoa hirmukireään. Ehkä työläin toiminpide huoltokohteista. Hihnan kiristinrullaa pitänee seurata. Se on suht pieniläpimittainen joten se pyörii melko korkeilla ja koko ajan kun pyörällä ajetaan. Toistaiseksi on pitänyt voiteensa sisällään ja pyörii herkästi. Jos on pinitäkään rahinaa tai karkeustta niin sen laakerit pitää vaihtaa. Voi matka katketa tai remmi vaurioitua.
Samalla kun irrotin eturungon ja totesin että moottorin etukannattimen pallolaakeri oli menettänyt voiteensa ja siksi  hieman ruostunut. Siihen kun sateella osuu vesi oikein hyvin. Tein sen eteen, muoviritilän taa, kumisen kuraläpän. Katsotaan kuinka paljon se parantaa ko. kannattimen toimintaa. Ulkona sateessa pyörää säilyttäessä pääsee vesi joitan kieroa reittiä myöden niveleen. Siksi talouden pakettiauto seisoo suvella kadun varressa ja pyörä autotallissa jonka olen vuokrannut taloyhtiöltä. Siinä on ollut syytä joillain asukkailla valitukseen siitä että heidän pitäisi saada ko. talli autonsa säilytykseen koska siinä säilytetään vain moottoripyörää. Toistaiseksi olen tallin pitänyt.

Tankin ja muuallakin olevien kumiletkujen kuntoa tutkin. Toistaiseksi ei ole tarvinnut letkuja vaihdella. Pyörä talvehtii Kerhoni tiloissa. Omatoimihuoltaminen vaatii jonkin verran työvälineitä. Että hosua ei kannata. Omassa pyörässäni en ole tavannut ruostuvia osia juurikaan. Poislukien mainittu nivel, Joitakin ruuveja olen vaihtanut ruostumattomaan laatuun.

Jotkin ruuvit ovat jo tehtaalla varustettu lukitteella. Niiden kohdalla pitää käyttää tekniikkaa. Kaikilla hylsy- tai lenkkiavaimille ei pidä yrittää ruuveja avata sillä tiheähammasteiset saattavta rikkoa tai peräti nuljata ruuvin kannan. Pitää käyttää avaamisessa edeltäviä toimenpiteitä kuten terävää napatusta ruuvin kantaa. Kuusiokoloon voi käyttää jämptiä tuurnaa tai katkaistua kuusiokoloavainta. Isku irrottaa sekä ruostetta että lukitusliiman. KINDEn väsytystaktiikka, ajan kanssa, löysää erityisesti ruosteisia jenkoja. Ruosteenliotin kun tarvitsee melkoisesti peliaikaa. Vaikka viikon. Siinä odotellessa voi suihkaista lisää.

Tänään pesin takavanteen rakenteet tiskiharjan ja ja pesuaineen kera. Havaitsin useita kiveniskemiä maalipinnassa. Mustassa näkyy hyvin kun paljas alumiinivalu hopeaisena hohtelee. Alumiin on herkkää hapettumaan ja pesuteellisesti pestyn takapyörän maalipinnan tänään paikkasin. Kaikki vaivat eivät ole kiveniskemiä on kahta muutakin vaivaa joiita paikkailin: renkaanvaihdon yhteydessä tulevat naarmut vanteen ulkoreunaan juurikin renkaan liki ja toinen, hankalampi, juttu on että vanteen kehän teräväien kulmien kohdilla on maalipinta kulunuty niin että alumiini paistaa. Ihan tavallisella paukkupullomaalilla paikkasin käyttäen teräväkärkistä puutikkua "siveltimenä". Ensin ei näytä kauniilta mutta kun vanteen puolineen ja napoineen on käsitellyt laadukkaalla vahalla niin pienet sävyerot tasoittuvat ja, tässä tapauksessa, musta maalipinta hohtaa jälleen. Eihän se täydellinen ole mutta itse vanteen alumiini pysyy hapettumatta. Varsinkin keväällä on talven jäljiltä suoloja tiessä jotka paljasta alumiiiniä kurittavat.

Etsin maalivaurioita mattapintaisista kohdista kuten moottori, vaihteisto ja takahaarukka mutta en yhtäkään kohtaa, jossa alumiini näkyisi, havainnut. Sen sijaan tankin sivut ja sivukoteloiden yläosat ovat hieman hiertyneet vaikka maalipinta muuten ehyt. Keulan maalit ookoo.

Kaasuvaijerit saatan vaihtaa talven mittaan ja tietokoneavusteisesti asettaa, Muita tietokonehommia ei lie tiedossakoska mittaristo ei ole vikailmoituksia esittänyt ja meno on ollut varsin huoletonta. Harmittaa hieman, vaikka olikin varsin hyvä ajelukausi säiltään, on ensimmäisen kerran käynyt, sitten kahdekasnkymmenluvun, että kyseisen pyörän suoritusmatka jä alle kymppitonnin. Tosin Mökillä remontoidessa ei tullut liki kuukauteen ajettua metriäkään.

Enköhän saa tulevalle kesälle taas luotettavan ajopelin alle. Ja, kerrankin, aloitin huoltamisen jo hyvissä ajoin.
70
Tekniikkapalsta / Vs: Eu:n kanta mp-katsatuksiin
« Uusin viesti kirjoittanut Kaljee Marraskuu 13, 2025, 23:10:15 ip »
Olen tässä suhteessa pakollista mp-katsastusta vastaan ihan jo siitäkin syystä, että tällä hetkellä puolet talouden pyöristä eivät taitaisi täyttää sellaisia vaatimuksia mitä tarkastaja syynäisi. Toki jos lievääkin isommat öljyvuodot katsotaan ainoastaan kehoituksina eikä hylkäyksinä, ajot jatkuisivat... Vaan ovathan nämä tarkastukset ja säädökset suunniteltu ajatellen tämän vuosituhannen ajoneuvoja. Sellaisia missä on kampiakselin tiivisteenä jotain muuta kuin tupollinen huopaa...
 
Suurimpana tekosyynä katsastuksiin taitaa olla pääsy tarkastamaan että tarpeelliset elektroniset turvallisuusjärjestelmät sekä moottorin päästöt ovat kohdallaan.
Eli eli... Kun asiakaskunta on tottunut pakollisen abs-jarrun lisäksi vapaaehtoisiin ajoavustimiin eikä enää osaa ajaa ilman niitä, täytyykin ulkopuolisen tahon alkaa valvoa että nämä "elintärkeät" avustimet myös toimivat. Tässä kohtaa moni lukija tuhahtaa nenästään ilmaa pihalle, ja kiroaa mokomat himmelit sanoen etteivät tarvitse niitä. Tämä lienee tottakin tällä hetkellä hyvin suurella osalla. Mutta miten on tilanne vuosikymmen tai kaksi eteenpäin? 

Nykyään töissä asiakkaan tuodessa autoaan huoltoon ajonvakautuksen merkkivalon takia se auto jätetään pajan pihalle odottamaan että abs-anturi saapuu ulkomailta vaihdettavaksi asti. Ei uskalleta talvella ajaa kun ei toimi. Kun siihen pakolliseen apujärjestelmään on jo tottunut. Ajokortti kuitenkin on hankittu aikoja sitten ja kymmeniä tuhansia kilometrejä on ajettu ilman kyseistä järjestelmää. Sama asia kesällä ilmastoinnin kanssa. Ei auta neuvot jättää ikkunaa raolleen tai auki, auton jättäminen varjoon pois suorasta auringonpaahteesta ym. Olkoot vaikka viikon odottamassa pajan pihalla että tulee kuntoon. Autossa on sisällä kuuma joten sillä ei voi ajaa.

Olisipa kuulostanut hullulta vielä pari vuosikymmentä sitten?

Vielä tänään kuljettaja ajaa moottoripyöräänsä. Myöhemmin taitaa olla että elektroniikka ajaa pyörää ja kuljettaja toimii matkustajana. Järjestelmän mennessä epäkuntoon takapyörä lipeää kovassa kaasutuksessa tai huomataankin että pyörä kallistuneena ei ehkä saisikaan jarruttaa mutkaan...
Mites on, saadaanko pakollinen hätäjarrutus ja siihen tarvittavat tutkajärjestelmä asennettua niin ettei kuljettaja lennä satulasta? Liikennemerkkien tunnistus? Automaattinen yhteys hätäkeskukseen pyörän kaaduttua? Automaattinen yhteys virkavaltaan ajettaessa ylinopeutta? Rengaspainevalvonta pakolliseksi? Järjestelmä kerrallaan, ensin isompiin ja myöhemmin tehottomimpiin vehkeisiin. Aika näyttää...

Mutta mitä turvallisuuteen liittyvää esimerkiksi tuo kilometrilukeman ylöslaittaminen hyödyttää? Käytettyä pyörää myydessä ostajan on toki helppo tarkastaa ettei mittaria ole rukattu? Tämä tieto löytyy tarkempana sekä tärkeämpänä huoltokirjasta. Jos huoltokirjaa ei löydy, kirjallista tai suullista, sillä mittarilukemalla ei liene kummoistakaan merkitystä.

Muistaa täytyy että näitä ehdotelmia keksivät eivät asu täällä sivistyksen reunamailla, pitkien etäisyyksien takana ajelemassa jollain "ikälopuilla" rakkailla rakennetuilla ja muutetuilla harrastepyörillä. Tarkastukset ovatkin ehkä luotu ajatellen uudehkoa, vähän ajettua kenties takuunalaista merkkihuollettua pyörää. Hieman hassusti siis juuri niitä joiden luulisi olevan kunnossa jo muutenkin?

Mutta jos ja oletettavasti kun katsastus ainakin joskus tulee, ei siitä taida kummoista hyötyä olla kuluttajalle. Niinhän siinä käy että insinööri mittaa korkeintaan käyvästä pyörästä vähän äänimaailmaa pakoputken päästä sekä yrittää jotain päästöarvoa saada analysaattorin näytölle. Valot (ajovalot sekä vikavalot ) tarkastetaan sekä painetaan jarrukahvoja sekä polkimia pyörä paikallaan. Katsotaan onko jarrupaloissa pintaa sekä iskunvaimentimien öljyvuodot, jos omistaja ei ehtinyt pihalla niitä nenäliinallaan pyyhkiä. Itse ei saisi istua odotustilassa hörppien kahvia ja nuoleskellen jäätelötötteröä, omistaja joutuisi ajaamaan pyöräänsä halliin kun ei ole tarkastajalla ajokorttia. Jos edes saisi vanhaa ja uskollista poljettua pihalta käymäänkään. Maksu vähintään 80€ plus päästömittaus. Ja ensivuonna uudestaan, muista että heinäkuussa ei käy kun ollaan koko konttori kesälomilla ::)

Minä olisin kovinkin tyytyväinen jos tarkastukseen kuuluisi ohjauslaakerin, pyöränlaakerien, akseliston helojen ym. tarkastus. Eli nostettaisiin pyörä ylös ja suoritettaisiin oikeita huoltotarkastuksia. Kilpailtuun tarjoushintaan 29€, mieluusti vielä ;D

Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8 9 10