Kirjoittaja Aihe: California 1400 kytkinremontti  (Luettu 13104 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 510
Vs: California 1400 kytkinremontti
« Vastaus #15 : Syyskuu 10, 2024, 15:38:18 ip »
Itse olen innokas saamaan tietoa ristikoiden vaihdosta. Menneenä talvena irrotin perävaihteen ja löysin ruostetta kardaanitunnelin takapäästä. Takimmainen nivel oli kunnossa mutta aktiivisella toiminta-alueellaan hyvin kevytliikkeinen mutta ei vielä välyksiä. Etummaista niveltä en tutkinut. En edes tiedä tuleeko kardaani pois kokonaisena vaikka ei takahaarukkaa irrota. Miten on? En viitsisi turhaan purkaa. Ehkä olisi hyvä ostaa uudet nivelet valmiiksi. Olivatko tyyriitkin?

KINDE

  • Viestejä: 125
Vs: California 1400 kytkinremontti
« Vastaus #16 : Syyskuu 10, 2024, 15:54:53 ip »
Itse olen innokas saamaan tietoa ristikoiden vaihdosta. Menneenä talvena irrotin perävaihteen ja löysin ruostetta kardaanitunnelin takapäästä. Takimmainen nivel oli kunnossa mutta aktiivisella toiminta-alueellaan hyvin kevytliikkeinen mutta ei vielä välyksiä. Etummaista niveltä en tutkinut. En edes tiedä tuleeko kardaani pois kokonaisena vaikka ei takahaarukkaa irrota. Miten on? En viitsisi turhaan purkaa. Ehkä olisi hyvä ostaa uudet nivelet valmiiksi. Olivatko tyyriitkin?

CR 194 IKH sta.   Olisko ollu 40€ kpl.  tossa huollettavuus aiheessa jotain juttua hommasta.

https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=8808.15

motomatti

  • Viestejä: 13 510
Vs: California 1400 kytkinremontti
« Vastaus #17 : Syyskuu 10, 2024, 16:16:21 ip »
Tällainen on mun pää nykyään. Tullut, varmaan, tietoa täyteen niin että ei enää uutta mahdu ja muisti on hyvinkin valikoiva. Kiitos hyvästä selvityksestä nivelten osalta. Pitänee myös vaeltaa IKH:n suuntaan ristinivel- ja tunkkikaupoille. Kun on varaosat hankittuna alkavat vanhat kestämään.

Takaristikko pyörinee varsin pienellä murrosalueella eli se kuormittuu enemmän. Etunivel on eläväisempi kun jousitus joustaa ja nivel muuttaa kulmaansa.

KINDE

  • Viestejä: 125
Vs: California 1400 kytkinremontti
« Vastaus #18 : Lokakuu 03, 2024, 17:26:38 ip »
Tlin just noin 4 tunnin ajolenkiltä.  Tarkoitus oli nyt kunnolla kartoittaa että missä kohtaa ja miten se kytkin luistaa.  Riivasin konetta eri vaihteilla niin paljon kun tuppi kääntyy, mutta enpä saanut kytkintä luistamaan. En ole koskenut mihinkään joten ainoa ero viime kertaan on ilman lämpötila. En tee kytkimelle toistaiseksi mitään. Jatkan kesken jäänyttä 80K huoltoa ja vaihdan laturin hihnan ja jotain muuta tarkistelua ja säätöä.  Mahdollisuudet tulevan kesän Euroopan matkaan ovat hyvin pienet, joten jos kytkin alkaa ensi kesänä vaivata, niin se tapahtunee kotimaassa ja ihmetellään sitten ratkaisua. Laitan pyörän talliin luultavasti ensi viikolla joten nämä tais olla vikat ajelut tälle vuodelle.   

motomatti

  • Viestejä: 13 510
Vs: California 1400 kytkinremontti
« Vastaus #19 : Lokakuu 03, 2024, 21:41:26 ip »
Täällä 1400 lepää Kerhotilan perillä.
Isompaa huoltoa ei ole luvassa kun venttiilien säätö ja vanteiden maalipintojen kunnostus. Toki koneöljynvaihto.

Jos keksit miten laturin hihna vaihdetaan helposti niin kuulisin ja näkisin sen mielelläni.
Itse tein seuraavasti: pyörän etupää roikkumaan tupla-aapukissa ja alle tavallinen pyöränostin. Sitten pysty eturunko irti. Se taas vaatii tankin irrotuksen ynnä asiaan liittyvät "päreet" sekä sähköliitinkasan kotelon käännön oikealle takaviistoon. Sen takaa löytyy hihnankiristin. Huomioi alkuperäisen remmin kireys. Uuden hihnan kireys lienee samaa luokkaa. Tämän tyyppiset hihnat ovat, yllättäen, itsekiristyviä eli kun kuumenevat niin samalla lyhenevät. En tiedä niin toimitapaa mutta lienee kuiturakenne joka on kumin sisällä se joka reagoi lämpöön. Joku autotekniikkaa tietävämpi voi asiaa valaista. Silloin kun itse opiskelin alaa oli v-kiilahihna käytössä.

Omalla kohdalla moottorin eturipustin vahttp://www.motomatti.fi/2023/10/california-1400-talvihuoltoa.htmlati toimenpiteitä: sen pallolaakeri oli ottanut pientä ruostetta. Nyt siihen mahtui hieman enemmän vaseliinia. Laitoin kuraläpän sen eteen sillä sadevesi osuu siihen ihan suoraan kun pyörällä ajetaan.

Tässä alkupää 50000 km:n huollosta: http://www.motomatti.fi/2023/10/california-1400-talvihuoltoa.html

motomatti

  • Viestejä: 13 510
Vs: California 1400 kytkinremontti
« Vastaus #20 : Lokakuu 03, 2024, 22:20:55 ip »
Kytkimen luistamisasiasta tuli ajatus mieleeni joka miettii etteipä vain olisi kytkimen käyttöhydrauliikassa vaivaa: liikkuuko kytkinkahva ja kahvasylinterin männänvarsi niin että siinä on riittävä välys? Jos mekaniikka/hydrauliikka tekee omiaan niin se aiheuttaa, pahimmillaan, kytkimen luistamista. Kahvan säädöt llian tiukat tai jumittava työsylinteri vaihteiston takana, tms. Tai pelkkä epäpuhtaus. Onko nesteet vaihdettu säännöllisesti?

KINDE

  • Viestejä: 125
Vs: California 1400 kytkinremontti
« Vastaus #21 : Joulukuu 17, 2025, 11:55:59 ap »
Eli tossa taannoin havaitsin että mulla kytkin luistaa kun ajaa moottorin todella kuumaksi ja sitten isoimmalla vaihteellla kiihdyttää niin siinä kohtaa missä vääntökäyrä on maksimissaan alkaa kytkin luistaa.  Viime kesän ajoin tekemättä asialle mitään, mutta nyt kun tuli muutakin vaivaa ja huoltotarvetta niin päätin koittaa selvittää myös tota kytkin asiaa.

Kun oli aika vaihtaa laturin remmi sekä uusia vetoakseli, niin siinä tuli purettua niin paljon , että päätin purkaa hieman lisää ja ottaa koko patin irti.  Kyllä siinä oli johtoa ja kilkettä edessä aika valtava määrä, mutta ei siltikään ihan mahdoton työ.  Otin myös irti kytkimen työsylinterin ja vähän ihmetyttää kun kotelossa oli aika paljon vaihteistoöljyä?  jos öljyä on myös työntötapin toisessa päässä, niin sitä saattaa olla kytkinlevyssä joka selittäisi luiston.  Vedän nyt muutaman päivän huilia ja sitten irrotan lootan niin näkee jotain, mutta selvää vikaahan noinkin uudessa kytkimessä ei välttämättä nay.  Noh eipä arvailla enempää.




« Viimeksi muokattu: Joulukuu 17, 2025, 12:56:36 ip kirjoittanut KINDE »