Ruoste toki, on paha vihulainen. Pääasiassa pakoputkisto ja moni muukin "kilke" näyttää kromatulle teräkselle mutta onkin ruostumatonta terästä. Kaikki ei ruostu. Vaan en tiedä onko kaikissa 1400-versioissa sama. Omassani on. Jo, yli kaksikymmentä vuotta sitten, Guzzi siirtyi ruostumattoman teräksen käyttöön pakoputkistossa mutta ei kaikissa malleissa. Halvemmissa oli rosteria, kalliimmissa tavallista kromattua terästä. Kuulostaa omituiselta mutta totta.
Kytkin on autotyyppinen, yksilevyinen ja toimii hydraulisesti. Tarkkaa on kytkinkahvan säätö: jos se kantaa hiukankin kytkinvipu vapautettuna niin kytkin ei toimi halutusti. Pitää olla tyhjää liikettä aluksi kun kahvaa vedetään. Kahvassa on pikasäätö eli ei tarvitse isosti vaivautua.
Käytännössä kytkimessä pitää olla tyhjä liike aluksi ja sen jälkeen alkaa kytkimen luistotila, jota, toki tarvitaan, kun liikkeelle lähdetään ja vaihdetta vaihdetaan. Kytkinvivun oikea säätö on tärkeää. Valitettavasti 1400:ssa ei ole säätöä vaihteiston takakannessa. Toisaalta, ei sitä tarvittaisikaan.
Kytkinkahvassa tulee olla, aluksi, tyhjää liikettä ja sen jälkeen kytkin alkaa irrottaa. Irroitus ei ole selkeä: ei ole "irti - tarttuu" vaan vasta pohjaan vedettynä irroitus on kokolailla täydellinen. Jos pidempään, kuten liikennevaloissa kun odottaa, on hyvä laittaa vaihde vapaalle.
1400:sen kytkin on niin iso että monessa pikkuautossa on pienempi. Voi olla käytetyistä materiaaleista kiinni mutta ei kytkimen mekaniikasta. Toki koko ja kytkimen jousten voima voi vaihdella sillä auton kytkintä käsitellään jalalla. Siksi moottoripyörän kytkin on kevytkäyttöisempi kuin auton. Vaan on massakin.
Palaan asiaan kun tulee omakohtaista kokemusta. Nyt on 60000km takana ja huoletta olen ajellut. Lähinnä moottorinohjausta olen säädellyt ja vikalogin ilmoituksia. Täälläkin olen julkaissut joitakin kokemuksiani. Blogissani lisää.