Kirjoittaja Aihe: California 1400 kytkinremontti  (Luettu 12415 kertaa)

motomatti

Vs: California 1400 kytkinremontti
« Vastaus #15 : Syyskuu 10, 2024, 15:38:18 ip »
Itse olen innokas saamaan tietoa ristikoiden vaihdosta. Menneenä talvena irrotin perävaihteen ja löysin ruostetta kardaanitunnelin takapäästä. Takimmainen nivel oli kunnossa mutta aktiivisella toiminta-alueellaan hyvin kevytliikkeinen mutta ei vielä välyksiä. Etummaista niveltä en tutkinut. En edes tiedä tuleeko kardaani pois kokonaisena vaikka ei takahaarukkaa irrota. Miten on? En viitsisi turhaan purkaa. Ehkä olisi hyvä ostaa uudet nivelet valmiiksi. Olivatko tyyriitkin?

KINDE

« Vastaus #16 : Syyskuu 10, 2024, 15:54:53 ip »
Itse olen innokas saamaan tietoa ristikoiden vaihdosta. Menneenä talvena irrotin perävaihteen ja löysin ruostetta kardaanitunnelin takapäästä. Takimmainen nivel oli kunnossa mutta aktiivisella toiminta-alueellaan hyvin kevytliikkeinen mutta ei vielä välyksiä. Etummaista niveltä en tutkinut. En edes tiedä tuleeko kardaani pois kokonaisena vaikka ei takahaarukkaa irrota. Miten on? En viitsisi turhaan purkaa. Ehkä olisi hyvä ostaa uudet nivelet valmiiksi. Olivatko tyyriitkin?

CR 194 IKH sta.   Olisko ollu 40€ kpl.  tossa huollettavuus aiheessa jotain juttua hommasta.

https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=8808.15

motomatti

« Vastaus #17 : Syyskuu 10, 2024, 16:16:21 ip »
Tällainen on mun pää nykyään. Tullut, varmaan, tietoa täyteen niin että ei enää uutta mahdu ja muisti on hyvinkin valikoiva. Kiitos hyvästä selvityksestä nivelten osalta. Pitänee myös vaeltaa IKH:n suuntaan ristinivel- ja tunkkikaupoille. Kun on varaosat hankittuna alkavat vanhat kestämään.

Takaristikko pyörinee varsin pienellä murrosalueella eli se kuormittuu enemmän. Etunivel on eläväisempi kun jousitus joustaa ja nivel muuttaa kulmaansa.

KINDE

« Vastaus #18 : Lokakuu 03, 2024, 17:26:38 ip »
Tlin just noin 4 tunnin ajolenkiltä.  Tarkoitus oli nyt kunnolla kartoittaa että missä kohtaa ja miten se kytkin luistaa.  Riivasin konetta eri vaihteilla niin paljon kun tuppi kääntyy, mutta enpä saanut kytkintä luistamaan. En ole koskenut mihinkään joten ainoa ero viime kertaan on ilman lämpötila. En tee kytkimelle toistaiseksi mitään. Jatkan kesken jäänyttä 80K huoltoa ja vaihdan laturin hihnan ja jotain muuta tarkistelua ja säätöä.  Mahdollisuudet tulevan kesän Euroopan matkaan ovat hyvin pienet, joten jos kytkin alkaa ensi kesänä vaivata, niin se tapahtunee kotimaassa ja ihmetellään sitten ratkaisua. Laitan pyörän talliin luultavasti ensi viikolla joten nämä tais olla vikat ajelut tälle vuodelle.   

motomatti

« Vastaus #19 : Lokakuu 03, 2024, 21:41:26 ip »
Täällä 1400 lepää Kerhotilan perillä.
Isompaa huoltoa ei ole luvassa kun venttiilien säätö ja vanteiden maalipintojen kunnostus. Toki koneöljynvaihto.

Jos keksit miten laturin hihna vaihdetaan helposti niin kuulisin ja näkisin sen mielelläni.
Itse tein seuraavasti: pyörän etupää roikkumaan tupla-aapukissa ja alle tavallinen pyöränostin. Sitten pysty eturunko irti. Se taas vaatii tankin irrotuksen ynnä asiaan liittyvät "päreet" sekä sähköliitinkasan kotelon käännön oikealle takaviistoon. Sen takaa löytyy hihnankiristin. Huomioi alkuperäisen remmin kireys. Uuden hihnan kireys lienee samaa luokkaa. Tämän tyyppiset hihnat ovat, yllättäen, itsekiristyviä eli kun kuumenevat niin samalla lyhenevät. En tiedä niin toimitapaa mutta lienee kuiturakenne joka on kumin sisällä se joka reagoi lämpöön. Joku autotekniikkaa tietävämpi voi asiaa valaista. Silloin kun itse opiskelin alaa oli v-kiilahihna käytössä.

Omalla kohdalla moottorin eturipustin vahttp://www.motomatti.fi/2023/10/california-1400-talvihuoltoa.htmlati toimenpiteitä: sen pallolaakeri oli ottanut pientä ruostetta. Nyt siihen mahtui hieman enemmän vaseliinia. Laitoin kuraläpän sen eteen sillä sadevesi osuu siihen ihan suoraan kun pyörällä ajetaan.

Tässä alkupää 50000 km:n huollosta: http://www.motomatti.fi/2023/10/california-1400-talvihuoltoa.html

motomatti

« Vastaus #20 : Lokakuu 03, 2024, 22:20:55 ip »
Kytkimen luistamisasiasta tuli ajatus mieleeni joka miettii etteipä vain olisi kytkimen käyttöhydrauliikassa vaivaa: liikkuuko kytkinkahva ja kahvasylinterin männänvarsi niin että siinä on riittävä välys? Jos mekaniikka/hydrauliikka tekee omiaan niin se aiheuttaa, pahimmillaan, kytkimen luistamista. Kahvan säädöt llian tiukat tai jumittava työsylinteri vaihteiston takana, tms. Tai pelkkä epäpuhtaus. Onko nesteet vaihdettu säännöllisesti?