Niistä keinuvipuakseleista.
Niiden keinuvipujen käyntivälys akseliinsa on iso jo uutena ja ihan valmistajan toimesta. Kannattaa katsoa korjausohjeesta ja pysähtyä miettimään siinä olevia mittoja. Niitä tulkitsemalla kun hyvällä tuurilla valmistustoleranssit sattuvat sopivasti keskelle, tuppaa käyntivälykseksi jäämään lähes 0.1mm. Jos toleranssit sattuvat akselissa sekä keinuvivun helassa "ulkoreunalle" välystä voi olla yli 0.1mm. Tuollaisia lukemia olen myös mitannut uusista osista.
Voisit mitata ne omasta pyörästäsi, ihan mielenkiinnon vuoksi ja tietäisit lähtötilanteen.
Jos nyt tilasit uudet keinuvivut ja akselit, saat ehkä samanlaiset? Jos tilasit akselit ja helat tai pelkät helat, joudut viemään ne koneistamolle. Jos et esitä siellä toivomuksia, saat todennäköisesti akselit ja keinuvivut joiden käyntivälys on 0.02mm. Se on koneenrakennuksen kannalta tuollaiseen kohtaan hyvä käyntivälys.
Miksi moottorinvalmistaja haluaa kuitenkin isomman välyksen? En tiedä mutta arvata voin. Kaikki voiteluöljy tulee venttiilikoneistoon niiden keinuvipujen laakerointien läpi. Venttiilikoneiston lisäksi se voitelee myös venttiilinnostimia ja nokka-akselia sekä osallistuu sylinterikannen jäähdytykseen.
Tuollainen 0.02mm välys, jos nyt ei aiheuta täydellistä kuivuuta, niin voiteluöljyn määrä venttiilikoneistossa ainakin vähenee.
Jos ne käyntivälykset ovat nyt vielä uutuuttaan toleranssin yli tai ylärajalla, voi se kilinä vähentyä jos ne saa tehtyä sinne alarajan tuntumaan. Oli muistaakseni 0,04mm mutta voit sen tarkistaa korjausohjeesta.
Eniten olen saanut venttiilikoneiston hiljenemään korvaamalla keinuvipuakseleiden jouset holkeilla. Silloin keinuvivut eivät pääse liikkumaan akselin suunnassa juurikaan. Sopiva päittäisvälys tässä tapauksessa on 0.10mm. Jos on enemmän alkaa kohta kilistä ja pienempi haittaa voiteluöljyn kulkua.
Niissä kuvissa on mielestäni paljon öljyä männän päällä ja palotilassa. Tuskin ovat männänrenkaat vielä kuluneet mutta kanattaa tarkastaa että ovat ainakin oikein päin. Ja että öljyrenkaan urassa on reikiä mistä öljy pääsee valumaan pois. Vai onko venttiilikoneistoon tullut niin paljon öljyä että, sitä on venttiiliohjureiden tai huohotuksen kautta joutunut palotilaan? Tarkastaisin myös ohjureiden välykset ja samalla näkisi kuinka venttiilit asettuvat istukoihinsa kun imuventtiilissä on kumma jälki. Se voi toki olla vain siihen kuivuneen bensan jättämä.