Kirjoittaja Aihe: Nakutusongelma  (Luettu 40070 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #15 : Heinäkuu 11, 2024, 12:21:45 ip »
Käsi ylos virheen merkiksi. En tullut ajatelleeksi, että kaikissa ei ole itseopittujen arvojen nollausta, onkohan edes itseoppimisprosessiakaan? Hyvä yritys silti... Nevadan Anniversariossa on tosiaan kahta ECU mallia: MIUG3 ja 15RC PF1C, joka on tässä Annissa, jonka ainoastaan tunnen. Pitäisi osata pysyä hiljaa, jos ei osaa. :-[

Tuosta manuaalin kuvasta ja tekstistä: Install the tester probes inside the throttle positioning sensor connector across terminals "Q" and "R" ... saa sellaisen käsityksen, että mittarin voisi kytkeä nastoihin kun liitin on auki. Ei siitä silloin mitään jännitettä näy. Vastusarvo näkyisi, mutta siitä ei ole rferenssiä. Myöskään siihen ei voi mittapiikkejä työntää rikkomatta liitintä, tai puhkomatta johtimia. Jos tosiaan osoittautuu tarpeelliseksi tehdä tuo TPS asettelu mittarin kanssa, että GuzziDiagin näyttämä arvo ei ole saatavissa tai ei muuten kelpaa, on tehtävä mittajohto. Ei se iso vaiva ole. Kaksi superseal plukia vain ja niihin väliin lyhyet johtimet ja väliulosotto mittaria varten. Sittenpä on sekin työkalu vastaisen varalle. Jos on huolellinen ei tarvitse edes niitä plukin muovikuoria vaan pelkät pinnit.

TPS on myös tarkastettavissa tuosta liittimestä vastusmittauksella. Silloin siinä ei tietenkään tarvita pyörän sähköjä vaan liitin tosiaan avattuna. Läppää käännetään laidasta laitaan hyvin hitaasti koska nykyiset digitaalimittarit päivittävät näyttöänsä jaksottain. Jos on saatavissa vanha osoittava vastusmittari se on tähän hommaan parempi. Tarkkaillaan siis vastuksen arvoa ja sen muuttumista akselin kääntyessä ja nimenomaan sitä, että ei ole äkillisiä hyppäysiä, siis vasturenkaan katkoksia, joka on se TPS:n kulumisesta syntyvä vika.

Sentire la forza!
Terv: Timo

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #16 : Heinäkuu 11, 2024, 17:22:59 ip »
Lainaus
Pitäisi osata pysyä hiljaa
Nyt tulee vähän varastettua tätä tarinaa mutta: kiitos Hajakenttä että niin usein selität asioita perinpohjaisesti meille, jotka eivät ole tehneet tehtyä sopimusta sähkön kanssa. Tekstisi tuottavat ainakin minulle suurta iloa, vaikka en suinkaan kaikkea ymmärrä, saati muista silloin kun sattuisi tarvitsemaan ::).
Lainaus
GuzziDiagin näyttämä arvo ei ole saatavissa tai ei muuten kelpaa
Tästä, asioista perillä olevat tahot valistavat ulkomaanpalstoilla (perustellen esim. vanhojen ecujen 8 bittisyydellä), että GuzziDiag:in näyttämä on liian epätarkka siellä 150 mV huituvilla, mitä haetaan.  Vaan eikö lie monet vaihtele tps:iä ihan vaan "vanhoihin jälkiin", jolloin arvo saattaa hyvinkin heittää vaikka 100 mV, arvelen.
Lainaus
on tehtävä mittajohto
Tässä oli joku koira haudattuna :-\.  Oliko niin, että toinen liitin on sellainen (uros tai naaras), joka on hyvin vaikeasti saatavissa.  Tps:ssä on koiraspinnit (kuten "Caspers_2), pyörän johtosarjassa naarasliitin (kuva "Delphi_3").  Omalla kohdalla sattui aikaan n.10v sitten sellainen onni, että Motomatti teki muutamia johtimia (valoiko itse liittimen vai saatiinko jotain osina tilattua...). Ainut jonka tiedän, jonka on joskus saanut valmiina liittimineen on USA:ssa oleva "Caspers".  Ennen sieltäkään eivät lähetelleet mielellään tänne asti, mahtaako nykyisin saada jo Euroopasta?  Vaikea sanoa, paljonko halukkaita säätäjiä olisi... Saksassa muistan että tekivät yhteistilauksen USA:han.


« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2024, 19:35:04 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #17 : Heinäkuu 11, 2024, 18:31:07 ip »
Kävin aikoinaan Treen paikallisessa elektroniikkatukussa. (TSP, Tampereen Sähköpalvelu.) Siitä on kyllä aikaa ja esitin tuon tps:n kiinteän liittimen mallin. Myyjäherra sanoi että mennäänpä katsomaan sillä heillä on kyllä kaikkea. Hyllyjen sivuja kuljettiin, tikkaita kiivettiin ja sanoi että tässä: laatikko oli tyhjä. Vieressä oli kyllä naarasliittimiä ihan myytäväksi asti. Myyjä oli kummissaan. Takaisin tietsikan ääreen ja tutkimaan. Kyseinen liitin on ollut siitä asti, jos oikein ymmärsin, vientikiellossa Suomeen johtuen Lokomon Valimon ja FinYardsin (Masa Yards) syvänmeren sukelluslaitteille (Mir) amerikkalaisten asettama komponenttikielto. Selvisi että muitakin komponentteja oli oli kiellossa.

Kyllä, valoin liittimiä itse. Ei ole ryssä noutanut.
Olen luopumassa Verstaastani. Jo aiemmin mainitsin myyväni TPS-testerini. Liitinmuottien sijaintia, en tällä hetkellä tiedä. Voi jonkin rompelaatikon pohjalla pesiä.

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #18 : Heinäkuu 11, 2024, 19:16:46 ip »
Lainaus
Nyt tulee vähän varastettua tätä tarinaa mutta: kiitos Hajakenttä että niin usein selität asioita perinpohjaisesti
Kiitos kiitoksista. Kun olin opettajana koulussa, kerran tulivat oppilaat (kaikki kuitenkin aikamiehiä) tunnille eväiden kanssa. Sanoivat arvanneensa, että taas tulee asioihin selityksiä. Huumormiehii  :)

Minä kävin Lahdessa tarvikeliikkeessä etsimässä tuota liitintä. Ne olivat kaikki superseal merkkisiä ja niitä oli monta kokoa. En ostanut kun ei ollut sitä mittaa tullut mukaan. En muista liikkeen nimeä, saattoi olla Bebec. En kuitenkaan niitä muovikuoria tarvinut, koska kyseessä on tilapäistarvike mittausta varten. Tein sen Bilteman liittimen pinneistä (kolme naarasta ja kolme urosta), pätkästä johtoa ja kutistemuovista. Saattoi olla myös mittariin sopivat banaaniliittimet. Liitinpinnit noihin plukeihin sopivat kyllä. Niihin täytyy kutistaa kutistesukkaa päälle tilanahtauden takia. Muuten tulee oikosulku pinnien välille. Koko hommaan meni ehkä ½ tuntia.

Tein siis kolme identtistä johdinta n. 10 cm kpl. Saa ne olla eri värisiä, mutta ei sillä väliä. Jokaiseen toiseen päähän naaraspinni ja toiseen päähän urospinni. Kahteen urospinniin kaksi johdinta joiden päissä ne banaanit mittaria varten. Urospinniin siksi, että siinä on paremmin tilaa pinnien välissä.

Kaikki pinnit suojataan kutistesukalla. Naaraspinnit suojataan lähes kokonaan. Kutistesukka saa olla mahdollisimman ohutseinäistä, että mahtuu. Pinnit, johtimet ja kutstesukat ostin Biltemasta. Pinnien puristuspihtien puuttuessa puristin alustavasti lattapihdeillä ja juotin tinalla. Jos olisi koko liitinsarja muovikuorineen niin tarvittaisiin hyvät liitinpuristuspihdit, jotka puristavat loppuun asti ennen kuin aukeavat. Muuten ne pinnit eivät mene oikein paikoilleen kuoriinsa. Huonoilla ja halvoilla pihdeillä taas eivät johtimet pysy.Tässä riitti siisti juotos ja kutistesukka.

Mittausta varten kytketään nämä apujohtimet yksitellen liittimien väliin pinnistä pinniin. Haluttuihin mitattaviin ne johtimet, joissa on mittari. Jos mittajohtimet eivät satu oikein muutetaan niitä. Silloin on käännettävä virta pois, ettei tule räpsyteltyä. (En löytänyt niistä merkintää Q ja R. Piti kokeilla.)

Voi tulla kiusaus työntää mittarin probet plukin takaa johtimien viereen kunnes ne saavat kosketuksen pinneihin. Silloin on aika varmaa, että vesi ja lika menevät samoista aukista jossain vaiheessa. Ehkä asiaa voi hyvällä onnella auttaa tunkemalla jotain liimaa syntyneisiin reikiin. En voi suositella tätä pielavetistä konstia.

Sentire la forza!
Terv: Timo

Vanha

  • Viestejä: 56
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #19 : Heinäkuu 12, 2024, 22:12:47 ip »
Kiitos hyvistä ohjeista!

Palaan vielä ketjun alkuperäiseen asiaan eli nakutukseen/kilkatukseen. Venttiilit on säädetty, halkeilleet tuloilmakumit vaihdettu, öljyt vaihdettu + x1r käsittely, tulpat vaihdettu. Jotenkin tuntuu että kilkatus olisi pienempää mutta voi johtua siitäkin että olen tottunut jo siihen. Laitan ohessa linkit äänitiedostoihin jossa vasen ja oikean puolen sylinterin kannen kohdalta äänitetty. Ääni on tosin puhelinäänitys joten voi olla hankala päätellä tästä kovin hyvin varsinkin kun koira haukkuu taustalla ja putken äänekkäät. Jos joku Calin omistaja viitsii kuitenkin kuunnella ja kommentoida olisiko nuo kilkatukset jo normaalia.

https://drive.google.com/file/d/1IO_sLVjeZjPer00-tjOg5-kVcM6D4Dem/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/1IJR9L0TapQeZ4levHKbrxpZAzLS1I8kt/view?usp=drivesdk


TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #20 : Heinäkuu 13, 2024, 07:30:32 ap »
Jälkimmäinen kilkattaa selvästi ja vaikuttaa hieman tavallisuudesta poikkeavalta. Erityisesti verrattuna toiseen.
Mielestäni kuuluu selvästi venakoneistosta. Voiskos olla keinuvivun päittäisvälys?  Työntötangon pään kuluma kompensoidaan venavälyksellä? Venttiilin ohjurin hiuksenhieno kuluma ja venttiilin varren taipuma?
Jos ei itsellä ole riittävää mitaausvarustusta, niin jos irrottais kannen ja purkamatta enempää ja veis tarkistukseen johonkin moottorikoneistamoon? Sen väki ei juurikaan arvaile, vaan mittaavat / tekevät asialle jotain.

Itse en enempää tusta osaa tietää. Motomatti joskus totesi:" Ei oo sähkövika, kun mulle soitat!"  ;)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #21 : Heinäkuu 13, 2024, 12:04:17 ip »
Venttiilikopasta kuuluvia kilkatuksia on useita. Tyypillisin, kuten jo aiemmin mainitsin, on TimoEV:nkin veikkaama keinuvipujen päittäisvälys. Se ei ole vika. Mutta voi harmittaa. Kauppias myy siihen vaivaan tarkoitettuja "välysprikkoja" tai "säätölevysarjoja". Päittäisvälyksen voi mitata liuskamitalla silloin kun keinuvipu on siinä asennossa jossa venttiilivälyksetkin säädetään. Välysprikkojen asentamisessa pitää huomioida lämpölaajeneminen. Tiedän entisiä Guzzinomistajia jotka ovat vaihtaneet pyöränsä toisen merkkiseen juurikin tämän kilkatuksen vuoksi. Se voi siis olla rasite joillekin.

(Osalla on monta nimeä: shimmilevy, säätölevy, sovitelevy, sovitelaatta, jne.)

Jos haluaa tarkemmin kuunnella niin siihen on väline: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/stetoskoopit/stetoskooppi-2000018564
Toisaalta voi ottaa venttiilikopat pois ja laittaa koneen käyntiin ja seurata silmällä katsomalla miten keinuvipuakselit liikkuvat päittäisesti ja paljonko on välystä.

Edelläolevat sillä perusteella että tiedetään ehdottomasti että venttiilit ovat säädetty asianmukaisiin välyksiin moottorin käyntikierron oikeilla kohdilla. Asia ei ole ollut aina kaikille ihan selvä. Oikea kohta löytyy vauhtipyörän kehältä.

Jos olisi kyseessä paljon ajettu kone niin myös keinuvipujen liukulaakeroinnit ovat voineet kulua. Mutta myöskään se ei ole fataalia.

Vanha

  • Viestejä: 56
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #22 : Heinäkuu 13, 2024, 15:42:34 ip »
Testasin ilman venttikoppaa ja en ainakaan silmämääräisesti huomannut pysty liikettä. Jostain syystä myös kilkatus vaimeampaa kun koppa irti tai sitten muu kahina vain peittää sen. Shimmilevyt paikoillaan.

Nostajan holkin välys vaikuttaisi olevan ok. Ainakin näin tulkitsisin kun pientä välystä tuntuu kun kuivana mutta kun öljytipan laittaa niin ei enään tunnu.

Olen myös kuunnellut stetoskoopilla. Selkein ääni nostajan kiinnitysmutterin päässä kun koppa auki. Kun kiinni niin selkein sylinterikannen pakoventtiilin kohdalla mutta niin myös toisella puolella joten hankala tehdä johtopäätöksiä.

Venttiilitvälykset on säädetty nimenomaan vauhtipyörän merkkien mukaan.

Tutkimatta on vielä tuo venttiiliohjuri. Paras varmaan viedä se koneistamolle tutkittavaksi. Ehkä kuitenkin ajelen vielä riskillä jonkin aikaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #23 : Heinäkuu 13, 2024, 17:00:47 ip »
Vaikea uskoa että olisi isokaan riski.
Joissakin tapauksissa on ollut tilanne että keinuvivun välys on hieman isompi säätökohdan vieressä. Oletko sen tarkistanut? On kuitenkin epätodennäköistä mutta kaikenlaista on tullut vastaan eikä se johdu jakopään toiminnasta. Mutta äänettömyyttä ei pidä tavoitella. Kilkatusta pitää kuulua.

Vanha

  • Viestejä: 56
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #24 : Heinäkuu 13, 2024, 17:50:03 ip »
Tarkoitatko että venttiilitapin ja keinuvivun väli on kulunut kuopalle ja mitattaessa liuskalla näyttää väärin? En huomannut merkittävää kulumaa mutta olen aika kokematon moottoriharrastelija joten voi silti olla.

Olen samaa mieltä että ääntä guzzeissa pitää kuulua. Kuuntelin muutaman YouTube videon ja kilkattaa kyllä. Ihmetyttää vaan kun historia pyörällä on sellainen jossa myös ammattilaiset ovat olleet sitä mieltä että ei normaalia ääntä.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #25 : Heinäkuu 13, 2024, 18:51:31 ip »
Mainitsemasi asia on toki mahdollinen mutta, jos olen oikein ymmärtänyt, pyörälläsi ei ole juuri ajettu kuin sisäänajo.
Tarkoitan mahdollista jakopään pientä virhettä joka jakautuu useaan osaan: ketjupyöriin, niiden kiinnitykseen, jakoketjuun ja nokka-akselin hiontamuotoon. Kun on noinkin vähän ajettu niin kuluminen laakeroinneissa tuskin tulee kysymykseen.
Aikanaan, Centaurossani, jossa on neljä venttiiliä per kansi, ilmeni kyseinen pikku virhe. Ajoitusta ja säätöjä piti muuttaa. (Myöhemmin laitoin siihen mekaanisen ahtimen ja taannoin myin sen ajokuntoisena Uudellemaalle.)
Toki, on aika pieni mahdollisuus että pyörässäsi olisi samaa vaivaa.
Asian voi todentaa: jos tekemäsi perussäädön välys kasvaa kun kampiakselia kierretään pari - kolme astetta jompaankumpaan suuntaan niin välyksen voi säätää tässä väljimmässä kohdassa säädettyyn välykseen. Se ei juurikaan muuuta venttiilien ajoitusta.
Hommahan ei ole mitenkään iso. En olisi hämmästynyt jos näin kävisi.

Vanha

  • Viestejä: 56
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #26 : Heinäkuu 14, 2024, 16:34:17 ip »
Täytyy kokeilla tuota jossain välissä. En heti hoksaa miten tuossa voisi olla välyksessä eroa jos D/S merkistä kääntää hiukan ohi. Eikös nokka-akselin pitäisi olla silloin juuri tuolla täysin pyöreällä osalla ja muutaman asteen kääntö merkistä ohi ei välystä pitäisi muuttaa mihinkään ?

Yritin etsiä sellaista kuvaa jossa näkyisi D/S merkin suhde nokka-akselin positioon, mutta en löytänyt.

millegt

  • Viestejä: 597
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #27 : Heinäkuu 14, 2024, 19:45:21 ip »
sivullisen huomautus asiaan sivuten mutta vierestä; kun aikanaan ostin guzzin niin säätelin aluksi venttiilit 70 luvun auto periaatteella ihan vaan merkkejä kattomatta; kun nokka oli ylös niin sit säätö, oli paljon hiljasempi kun kaverilla, katoin sitten vauhtipyörän merkin mukaan niin oli aika paljon eroa --> luulen että guzzin nokan muoto on paljon tiukempi kun keskiverto autossa ja pyöriä osa lyhyt,  onko sitten 0,22 vai itse asiassa 0,10 kun kohillaa merkin kanssa välys niit todella pienestä kiinni

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #28 : Heinäkuu 20, 2024, 12:34:15 ip »
Nollavälys ja ja sitä pienempi on tuhoisaa mutta ilmastossamme, kyseinen kone käy niin kylmänä että ajolämmön aiheuttamaa venttiilivälyksen pienenemistä ei kovasti tapahdu. Venttiilivälykseen kun on valmistaja määritellyt alueen joka sietää hyvinkin kuumana ajamisen. Yksi välyksen pienentäjistä ovat työntötangot. Niitä lämpö pidentää joka vaikuttaa venttiilivälykseen vähentävästi. Toki sylinterikin venyy mutta se venymä ei johdukaan alumiinista kuin vähän koska sylinteriä ja kantta pitävät kiinni teräspultit. (6kpl) Teräksen lämpölaajeneminen on huomattavasti lievenpää kuin alumiinin.

Itse olen työntötakokonepyöriini määritellyt välysrajat ns. alakanttiin. Jos venttiilivälykseksi, esimerkiksi pyydetään viisitoista sadasosaa niin olen laittanut kympin. Hyvin ovat hommansa hoitaneet ja käynti on nättiä.
Imuventtiili on melko immuuni lämmölle sillä se saa jäähdytystä sekä polttoaineesta että imuilmasta. Pakoventtiili on se joka käy kuumenpana ja sen varsi "venähtää" lämmetessään ja sen välys silloin pienenee. Mutta siitäkin sanoisin että ei saavuta juuri koskaan parasta käyntilämpötilaansa.

Suosittelin kokeilemaan pakopuolella viiden sadasosan pienempää välystä ja imupuolelle voi laittaa melko huoletta pienemmänkin välyksen. Kunhan eivät venttiilit "kanna" eli välystä ei ilmene lainkaan. Oikein kuumasta koneesta vai ottaa venttiilikopan irti kintaat kourassa ja katsoa mitkä välykset ovat silloin ja tehdä päätelmiä.

Välysmittojen liuskat, tyypillisesti, ovat jaetut viiden sadasosan välein. Se riittänee ensimmäiseksi kokeiluvälyspienennykseksi molemmille venttiileille.

Vanha

  • Viestejä: 56
Vs: Nakutusongelma
« Vastaus #29 : Heinäkuu 20, 2024, 14:41:05 ip »

Tutkimus jatkuu.

Tarkistin tämän venttiilien ajoituskohdan pyörittämällä hiukan D/S merkkien ohi. D/S merkit vauhtipyörässä näyttävät olevan se kohta jossa sekä imu että pakopuolen keinuvivut eivät kosketa venttiilitappia. Jos pyörittää ohi, niin toisen välys kasvaa vaikkakin toisen vähenee. Ehkä nämä ohjearvot on annettu siinä tilanteessa jossa molemmat ovat irti jotta säätäminen helpompaa? Joka tapauksessa MotoMatin mainitsemaa virhettä ei näyttäisi olevan.

Toinen asia minkä kokeilin vielä on keinuvipujen päittäisvälys. Lisäsin 0.5mm shimmilevyn jolloin välystä jäi vielä noin 0.5mm. Ei vaikutusta kilkatukseen. Olettaisin että päittäisvälys ei ole syy.

Nyt voisi kuitenkin sanoa että kilkatus on melkolailla molemmilla puolilla.

Kilkatus kasvaa kun kone lämpenee. Kylmänä aika pientä. Tämä asia erityisesti kummastuttaa koska kuten MotoMatti äsken hyvin kertoi, venttiilivälykset pitäisi pienentyä kun lämpötila kasvaa. Mikä kohta moottorissa ja venttiilikoneistossa on sellainen jossa välykset kasvaa kun lämpötila kasvaa ? Epäilin aluksi tuota keinuvipujen päittäisliikettä mutta kokeilun perusteella sekään ei ole syy. Voiko öljyn notkistuminen vaikuttaa jotenkin ? Öljy 20W50.

Kilometreistä sen verran että varmaa tietoa kilometreistä ei ole, mutta pari Guzzi ammattilaista totesi että tuskin paljon suurempi kuitenkaan pyörän kunnon perusteella arvioituna.