Kirjoittaja Aihe: 1200 8V ”powercommander” vaihtoehtoinen ECU  (Luettu 1852 kertaa)

JJ Hammar

  • Viestejä: 4
1200 8V ”powercommander” vaihtoehtoinen ECU
« : Toukokuu 25, 2023, 22:54:02 ip »
Mulla ongelmia Grison kanssa!
Nykii pätkii ja paukkuu tasaisella kaasulla kierros alueella 3000 - 4000rpm ja pahimmillaan 3500rpm, kyseessä 2008 1200 8V Griso johon on tehty rullanokka muutokset ja Mistral ilman dB killeriä sekä ilman ilmanputsarin kantta.
Olen selaillut aikaisempia viestiketjuja aiheesta ja ymmärtänyt, että samoja ongelmia on ollut/on muillakin. Olen ymmärtänyt että ongelmana on liian laiha seos ja tämän korjaamiseksi olisi yksi keino muuttaa ECU karttaa. Mulla vaan itsellä ei ole tuohon ainakaan vielä osaamista eikä laitteita.
Toinen keino olisi käsittääkseni ostaa vaihtoehtoinen ECU?

Selailin nettiä ja löysin esim. Oheisen linkin laitteita https://www.accessoriracing.com/en/94-motorcycle-fuel-management-systems/s-2/categories_2-motorcycle_fuel_management_systems/motorcyle-moto_guzzi/model-griso_1200_8v_2007_2016_2

Onko kellään kokemuksia ko. tai vastaavista laitteista tai osaisiko joku antaa vinkkiä, miten ja millä kannattaisi kulkua lähteä parantamaan?

motomatti

  • Viestejä: 13 259
Vs: 1200 8V ”powercommander” vaihtoehtoinen ECU
« Vastaus #1 : Toukokuu 25, 2023, 23:35:58 ip »
Ei ole kokemusta noista. Minulle uusia laitteita. GuzziDiagin käyttöön verrattuna melko kalliita mutta verrattuna muihin, kuten PowerCommanderiin ja vastaaviin niin huolestuttavan halpoja.
GuzziDiag ketjussa on ohjeet tarpeista ja sen käytöstä. Melko moni sillä on saanut pyörän laulamaan muutaman kympin kustannuksin. Kuten itsekin ja en kuulu sukupolveen joka on syntynyt kännykkä kourassa tai edes nähnyt nuoruudessani yhtään tietokonetta. Jos on jokin vanha läppäri nurkissa niin sen voi pyhittää ohjelmointivehkeeksi. Vanha miniläppäri riittää. Käyttiksenä Windows tai vaihtoehtoisesti Linux.

Itse viimeksi ohjelmoin uudelleen 1100 Brevaa ja se oli varsin yksinkertaista. Lisäksi oma ohjelmointikyky takaa sen että voi tehdä haluamiaan pakoputki- ja imupuolen muutoksia rajattomasti. Logiikka pitää olla mukana eli talletetaan kaikki siitä mikä oli lähtökohta ja vasta sen jälkeen tehdään muutoksia ja talletetaan ne vastaisen varalle. Tiedoston nimeäminen vaikka numeroiden jokainen tehty muutos jos tarvitsee vaikka perua jokin muutos. Huonot muutokset vain deletoidaan tai siirretään muulla nimellä talteen toisaalle niin ei kerry kovinkaan pitkä lista "hyvistä töistä". Tehdyistä muutoksista ei jää jälkeä jonka joku muu voisi jossain havaita. Paitsi mainittu listaus säätöläppärillä

Tuollaisesta kaupallisesta rasiasta kysyisin että lukeeko se vikalogit, niiden nollaukset ja ilmoittaa siitä käyttäjällensä? Entä onko se joustava ja säätyy, tai on manuaalisesti tai ohjelmoiden säädettävissä, jos tekee merkittäviä muutoksia imu- ja pakopuolelle tai venttiilinajoitukseen? Miten se suhtautuu kun merkkihuollossa pyörä kytketään valmistajan verkkoon ja moottorinohjaukseen tulee uusi päivitys?

JJ Hammar

  • Viestejä: 4
Vs: 1200 8V ”powercommander” vaihtoehtoinen ECU
« Vastaus #2 : Toukokuu 26, 2023, 08:17:53 ap »
Kiitos kommenteista ja vinkeistä, tosiaan piuhat on jo tilattu ja Guzzidiag asennettu läppärille. Tarkoitus on perehtyä tuohon Guzzin omaan ”sielunmaailmaan” ja oppia itse tekemään säätöjä, mutta malttamattomana uutena Guzzistina haluaisin vaan saada pyörän kulkemaan paremmin mahdollisimman nopeasti, jotta pääsisi ajelemaan, on nimittäin tällä hetkellä todella epämiellyttävä ajettava tuolla 3000 - 4000 rpm alueella.

Kyllähän nuo mainostavat, että ainakin joissain kalliimmissa vaihtoehtoisissa ECU:ssa on tuo vikakoodien tunnistus sekä ohjelmoitavuus ja jos tuon ECU:n vaihtaa, niin ei kai sitä ole tarkoituskaan sen jälkeen viedä merkkihuoltoon, ei ainakaan niin, että siinä tuo vaihtoehtoinen ECU on kiinni.

motomatti

  • Viestejä: 13 259
Vs: 1200 8V ”powercommander” vaihtoehtoinen ECU
« Vastaus #3 : Toukokuu 26, 2023, 11:34:46 ap »
Yllätyt kyllä kuinka yksinkertaista on GD:llä säätäminen.
Sattuuko lähistöllä asustelemaan ketää GD-taitajaa? Sellainen joka katsoo alkuunsa olan yli miten homma lähtee sujumaan. Itse vastaavaan hommaan tarvitsin pitkän aurinkoisen iltapäivän. Toki myöhemmin pieniä muutoksia ja hienosäätöä. Miniläppäri kulki takalaukussa mukana jos ilmeni tarvetta.

Mainitsit jo alueen jossa veto on huono. Sen aiheuttavat, osittain, alhaiset päästönormisäädöt sekä se että maassamme myytävässä bensiinissä on niin paljon "petäjäistä" eli muuta polttoainetta seassa kuin bensiiniä itseään. Lisäksi suurena rasitteena on se että on harvoin niin lämmintä että Guzzin kone kävisi edes tyydyttävässä lämpötilassa. Itselläni on siitä jonkin verran kokemusta.

Nyt pyöränäni on 1400 California ja siitä olen tukkinut öljynjäähdyttimen liki kokonaan ja silti kone pyrkii käymään liian kylmänä. Öljyllekin olisi hyvä jos lämpötila kävisi edes kerran vuorokaudessa yli 100 asteen. "Kylmyysongelma" rasitti myös 1100 Brevaani kuten muitakin Guzzejani.

Voi olla tämän lukijoina vastaavanlaisen pyörän omistajia joilla saattaa olla valmiina "kartta" jonka vain syöttää ECUun. Toisaalta pyörästään oppii parhaiten kun itse tekee.

Jos päädyt, väliaikaisratkaisulla, saamaan koneesi laulamaan nätisti kertaheitolla ja polttoainetalouden kohdalleen niin kerro ihmeessä. Oletan että tuo rasia kytketään alkuperäisen ECUn rinnalle tai sarjaan ja siinä on tiedostona vain rikastus tarvittavilla kierroslukualueilla.

Joskus, vuosia sitten, poliisit olivat kiinnostuneita lisärikastuslaitteista ja kirjoittelivat sakkoja kun "pojat" olivat laittaneet näkyviin PowerCommander ym. -tarroja. Muutoinhan niiden olemassaolo on hankalasti todennettavissa.

Jaaha, kello on sen verran tänään että pitää varustautua lähtemään Nummijärvelle kauhajokelaisten kokoontumiseen.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 26, 2023, 13:29:27 ip kirjoittanut motomatti »

Corone

  • Viestejä: 26
  • V85TT
Vs: 1200 8V ”powercommander” vaihtoehtoinen ECU
« Vastaus #4 : Toukokuu 26, 2023, 13:22:30 ip »
Minulla oli 1200 8v pyörässä RapidBike Easy. Auttoi alaväännön suhteen, eikä ainakaan huonommaksi mennyt. Laite on minulla edelleen hyllyssä johtosarjoineen.

JJ Hammar

  • Viestejä: 4
Vs: 1200 8V ”powercommander” vaihtoehtoinen ECU
« Vastaus #5 : Toukokuu 26, 2023, 16:48:25 ip »
Käytin pyörää läppärunkojen balanssin säädössä, mutta oireet vain paheni! Nyt säädetty ihan korvakuulolta läppiä siten ettei enää pauku, tyhjäkäynti nousi hieman, mutta kulku on yllättävän tasaista kaikilla kierrosalueilla, jätän säätämisen tässä vaiheessa tähän ja palaan asiaan kun olen saanut Guzzidiagin toimimaan. 

Kiitos kaikille kommenteista ja avusta!

Camn

  • Viestejä: 2 571
Vs: 1200 8V ”powercommander” vaihtoehtoinen ECU
« Vastaus #6 : Toukokuu 26, 2023, 21:00:13 ip »
https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=8129.msg82997#msg82997
Tuolla nimimerkki „Pulmu“ viittaa asiaan omalta osaltaan.

https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=5639.0
Tuolla myös tarinaa.
V11 - it defines you.

Pulmu

  • Viestejä: 218
Vs: 1200 8V ”powercommander” vaihtoehtoinen ECU
« Vastaus #7 : Toukokuu 27, 2023, 08:56:46 ap »
Jos ei jaksa itse säätää niin 100usd maksaa Beetle map Grisoon. Mark Australiasta, pitkän linjan Griso-harrastaja tekee kehuttuja karttoja eri kombinaatioihin. Tuo sun Mistral ilman killeriä löytyy myös. Helppo asentaa GD:n avulla itse. Mulla jo vuosia käytössä, on hyvä.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

JJ Hammar

  • Viestejä: 4
Vs: 1200 8V ”powercommander” vaihtoehtoinen ECU
« Vastaus #8 : Toukokuu 28, 2023, 17:44:07 ip »
Jos ei jaksa itse säätää niin 100usd maksaa Beetle map Grisoon. Mark Australiasta, pitkän linjan Griso-harrastaja tekee kehuttuja karttoja eri kombinaatioihin. Tuo sun Mistral ilman killeriä löytyy myös. Helppo asentaa GD:n avulla itse. Mulla jo vuosia käytössä, on hyvä.

Tämä olikin jo tiedossa kiitos kuitenkin. Tämäkin on hyvä vaihtoehto, täytyy vaan hetki odotella että saa tuon GD toimimaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 259
Vs: 1200 8V ”powercommander” vaihtoehtoinen ECU
« Vastaus #9 : Toukokuu 28, 2023, 19:35:35 ip »
Jos sattuisi niin hyvin että GD-osaajia asuu lähistöllä niin apua alkukankeuteen voisi löytyä.

Käytännössä tarvitsee säätää vain muutamia kohtia niin saa käynnin nätimmäksi. Hifistely sen jälkeen onkin loppumaton sarka. Pitää osata puhaltaa pilliin loppuvihellys jossain vaiheessa.