Kirjoittaja Aihe: Sammui lennosta  (Luettu 2988 kertaa)

jukkak

  • Viestejä: 58
Sammui lennosta
« : Toukokuu 15, 2023, 10:08:13 ap »
Norge otti ja sammui vauhdista ilman mitään ennakkovaivaa.
Lähti käyymään pysähdyttyäni ,mutta vain vaivoin tyhjäkäyntiä kaasua lisätessä sammui ?? useista yrityksistä huolimatta
Gd ilmoitti vikalogissa PO 351 ja PO 352( liian korkea vastusarvo) mittasin puolat ja ensiö- ja toisioarvot korjaamokäsikirjan mukaan ok.
Asentoanturi mittauksen mukaan ok,mutta anturille tulevasta liittimesta + pinnistä vain 0,9v?? (pitäiskö olla5v)
Aattelin josko joku joutunut painimaan samanlaisen vaivan kanssa Joten vinkkejä kaivataan   

Norge, Cali 3,

motomatti

  • Viestejä: 13 402
Vs: Sammui lennosta
« Vastaus #1 : Toukokuu 18, 2023, 19:29:34 ip »
Liian korkea vastusarvo kertoo jo jotakin. Vikalogi on, tavallaan tyhmä, tulkitsee pienen jännitteen aivan oikein mutta ei kerro syytä vaa seurauksen. Syy lienee potentiometrissä. On saanut vettä sisäänsä tai tapahtunut tarpeeksi paljon kulumista/palamista. Veikkaisin jälkimmäisiä.
Kotikoeseppä ottaisi tiukan otteen kaasukahvasta ja nytkyttäisi kaasua edestakas jonkin aikaa ja mittaisi arvot uudelleen. Jos arvo ei muutu niin kiertovastus on joko kärähtänyt(?) tai oikosulussa. Kiertovastus on niitä muutamia ei-digitaalisten komponenenttien osastoa joita vielä käytetään digitaalitekniikan yhteydessä.

Kiertovastuksen tekniset arvot, mikäli oikein muistan, ovat laidasta laitaan, nollan ja viiden Voltin väliltä. Käytännössä niin ei ole vaan arvot alkavat yleensä alle 1 Voltin ja päätyen alle 5 Voltin. Noin karkeasti.

Johtimia potentiometrissä on kolme. Arvot voi mitata yleismittarilla kuten tässä taitaa olla jo toimittu.

Yhteen pinniin tulee pyörän eculta virta päällä maadoitusta vasten mitattaessa noin 5V. Jos se jännite puuttuu on ecun maadoitus tai virransaanti puutteellinen. Jos kaasukahvaa kierrettäessä ei tapahdu yhdessä johtimessa jännitteen tai vastuksen muutosta on potentiometri vioittunut. Silloin potentiometrin on oltava kiinni läppärungossa ja mittaus johtimista vaikka nuppineulojen avulla. Mutta irtopotikkaakin voi mittailla. Mittaaminen on turvallista kunhan ei kytke johtimia toisiinsa.

Olen löytänyt kaasunasentopotentiometreistä sekä bensiiniä, nokea että vettä. En ole niitä purkanut kovin hienostuneesti mutta kokemus lapsuuden Scalectrix-autoradan "kaasu"-potentiometrin kärähtämisestä on vielä tuoreessa muistissa.

jukkak

  • Viestejä: 58
Vs: Sammui lennosta
« Vastaus #2 : Toukokuu 22, 2023, 11:52:38 ap »
TPS vaivaa itsekin veikkasin,mutta kun ei enää "hörähtänytkään" niin mittailin mihin virta tulee ja mihin ei.
Puolille, suuttimille ja pa.pumpulle menevä virta oli hukassa. Relekantoja pengottuani löytyi apureleen herätinpuolen + liitin joka oli musta kun kekäle ja johto poikki. Syytä tähän en löytäny. Liitimen uusimisen jälkeen pyörä toimii (ainakin viikonlopun ajelut)
Norge, Cali 3,

TimoEv

  • Viestejä: 2 132
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Sammui lennosta
« Vastaus #3 : Toukokuu 22, 2023, 12:46:13 ip »
>>...liitin joka oli musta kun kekäle ja johto poikki. <<

Liitin on palanut. Syy tähän on huoltamattomuus; Relekanta on hapettunut / syöpynyt, jolloin siihen on muodostunut ylimenovastusta. Se lopulta on toiminut kuin kiukaan vastus - kuumentunut riittävästi. Vikaa ei juuri muualta kannata etsiä.
Tällaiset on helppo estää: Keväällä ja miksei kerran loppukesälläkin - pruuttaa kontakstispraytä liitinrimaan ja irroittaa releen pari-kolme kertaa. Tämä jokaiselle releelle ja sulakkeilla. Näin hapettumat ja lika saa kyytiä.
ÄLÄ KÄYTÄ WD40 tai vastaavaa CRC-spraytä. Niissä on liuotinta, joka kosteudesta muodostaa hitaasti syövyttävää pisaraa. Eletroniikkakontaktispray on parasta. Sopii myös muihin paikkoihin, mm. lampunkannat jne.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 405
Vs: Sammui lennosta
« Vastaus #4 : Toukokuu 24, 2023, 10:22:32 ap »
En väittele sähköasiantuntijan kanssa, mutta WD40 on nimenomaan suunniteltu liittimien kosteudensyrjäyttämiseen. Nimikin tulee sanoista water displacement (resepti 40.).
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 402
Vs: Sammui lennosta
« Vastaus #5 : Toukokuu 24, 2023, 11:35:12 ap »
Sellaisen asian olen huomannut liittimien suhteen että joissakin releiden kannoissa on pinnoitus joka reagoi kosteuden/lian kiihdyttämänä liittimien materiaalin kanssa. Ja toisinpäin jos liittimiä on vaihdettu. Vahinko on että kunnollisia liittimiä joutuu metsästämään kun marketit myyvät b-luokkaa. Niin releissä kuin liitoksissa. Messinkiharjan kanssa on tullut liittimiä sudittua aika-ajoin. Niin kuin ennakoivasti.

Jo pelkkä liitoksien aukominen ja sulkeminen harvakseltaan pitää kontakteja kunnossa kun kytkentäpinnat siinä hieman rassaantuvat. Lisäksi sähköviat ilmestyvät mielellään sateisen yön seisomisen jälkeen tai kun on ajettu pitkä pätkä vesisateessa. Sitä herkemmin näin käy mitä vanhempi kulkupeli. Liittimet auotaan, puhdistetaan ja suojataan. Nostelkaa vain ne releet relepalkista ylös, rapsikaa pikkukivet, savet ym. rojut pois ja liitoksiin puhdistuainetta ja sen kuivettua suoja- aine ja vasta sitten liitos kiinni. Releiden sijainnilla on väliä. Väärassä paikassa rele niin tulee omituisia ilmiöitä.

Mitä uudempiin pyöriin mennään sitä kehittyneempää on liitostekniikka. Nykyään liki kaikki liittimet ovat vesitiiviitä ja releiden pohjissa ei ole enää pinnejä vaan niistä lähtee johtonippu suoraan sinne missä tarvitaan. Liitoksien määrä minimoituu täten.

Jouko S

  • Viestejä: 845
Vs: Sammui lennosta
« Vastaus #6 : Toukokuu 24, 2023, 14:58:45 ip »
En väittele sähköasiantuntijan kanssa, mutta WD40 on nimenomaan suunniteltu liittimien kosteudensyrjäyttämiseen. Nimikin tulee sanoista water displacement (resepti 40.).

WD40 spraytähän on nykyään moneen eri tarkoitukseen ja noihin sähköhommiin on oikea aine WD40 Contact Cleaner. Ennenhän tunnettiin vain WD40 öljy, mikä ei ole nykytietämyksen mukaan sopivaa sähköliitoksiin yms.
Jouko