Kirjoittaja Aihe: Vaihdoin mineraalista synteettiseen  (Luettu 1133 kertaa)

Monti

  • Viestejä: 137
Vaihdoin mineraalista synteettiseen
« : Toukokuu 28, 2023, 23:27:28 ip »
Aiemmin olen käyttänyt 2001 Nevadassa ohjekirjan mukaista "Eni i-Ride moto 15W-50" mineraaliöljyä. Vuotoa on ollu aavistus enkä edes tiedä mistä tarkalleen. Viikko sitten vaihdoin uuden suosituksen mukaiseen "Eni i-Ride racing 10W-60" synteetiseen ja tänään oli betonilla ehkä ruokalusikallinen.

Mitä kannattais tehdä. Vaihdanko takas mineraaliin vai vaihdan öljypohjat tiivisteen ja rupeen kiristelemään pultteja. Onkohan tämä kuinka yleistä?

motomatti

  • Viestejä: 13 095
Vs: Vaihdoin mineraalista synteettiseen
« Vastaus #1 : Toukokuu 29, 2023, 11:53:17 ap »
Guzzissa on, yleiseen tasoon nähden, on varsin vähän öljyvuotoja joista kiusallisin on kampiakselin takapään tiivisteen vuoto.

Onko vuodon kohta paikallistettu varman päälle? Jos on niin se asettaa toimenpiteelle rajat. Puhdistus arvioidulle vuotoalueella niin kohde löytynee helpommin. Kyllä öljyn kuin öljyn vuoto pitää paikallistaa eikä se ole öljyn syy. Tosin mineraaliöljy pysynee paremmin sisäpuolella kuin synteettinen. Kun vuotopaikka on löytynyt niin sen mukaan toimitaan tiivistämisessä. Melkein sata prosenttia vuodoista on tiivistevuotoja. Ne muut ovat vauriovuotoja. Varsin huonosti huomattava vuoto on palotilaan joko venttiilinohjaimien tai männänrenkaiden ohi. Pahaksi päästyään, varsinkin kaasutinpyörissä, alkaakin öljy näennäisesti lisääntymään sillä männänrenkaiden ohipuhalluksesta johtuen polttoainetta menee öljyn joukkoon. Siitä kertoo ensimmäiseksi se että uusi öljy muuttuu mustaksi varsin nopeasti. Siihen on helppo korjaus olemassa.

Käytännössä olen valinnut mineraalin ja synteettisten öljyjen käytön pyörän aikakauden mukaan. Eli vain yhdessä pyörässäni on synteettistä öljyjä koneessa ja voimansiirrossa koska se on suunniteltu sitä varten. Montaa öljyä olen kokeillut mutta päätynyt hinta/laatu-suhteen kohdalta kahteen öljyyn: mineraaleista Valvoline 20W50 ja synteettisistä Motul 10W60. Jälkimmäistä kuluu kuitenkin enemmän koska ajan sillä enemmän. Muilla pyörillä ajomäärät jäävät satoihin tai muutamaan tuhanteen kilometriin per suvi. Lisäaineistuksena harvakseltaan RVS:sää.

Sitten perustietomaininta: Guzzien koneet käyvät olosuhteissamme aivan liian kylminä. Erityisesti matka-ajossa. Tässä viimeisiä kokemuksia: http://www.motomatti.fi/2023/05/california-1400-gts-jaahdytin-ei.html
Moottoriöljyn lämpötila saisi olla päälle sadan asteen sillä silloin tulee mukaan nykyöljyjen hyvät voiteluominaisuudet ja kertynyt vesi haihtuu nopeasti pois. Tänään pitäisi olla ilman lämpötila noin 10 - 13 astetta ja kun tästä lähden asioimaan niin 1400 GTS:n jäähdytinkenno on peitettynä täysin. Sylinterien ja kansien ilmajäähdytykselle ei voi oikein mitään.
Mainittakoon vielä kun moottori käy kylmänä bensiiniä kuluu rutosti enemmän kun optimaalisesti lämmenneen koneen suhteen.

Asun edullisesti lentokentän jatkeella. Tänään onkin meluisa päivä kun on sotaharjoitukset käynnissä. Minua ei hävittäjät häiritse mutta naapurien koirat sekoilevat.