Kirjoittaja Aihe: Tehomittaus  (Luettu 1140 kertaa)

Artsi58

Tehomittaus
« : Toukokuu 02, 2021, 19:10:50 ip »
Onko kokemuksia pääkaupunkiseudulla  tai sanotaan vaikka tunnin ajon päässä toimivista tehomittaus firmoista. Olisi mielenkiintoista käydä mittauttamassa pyörä nyt kun on tehty pieniä muutoksia imu ja pako kanaviin ja pieni lisäys puristus suhteeseen (sylinterin kansi on nyt 0.6mm lähempänä mäntää).

Breeze

Vs: Tehomittaus
« Vastaus #1 : Toukokuu 02, 2021, 19:19:11 ip »
Jos ei ole ennen muutoksia olevaa tehomittausta, niin tehonlisäys voi olla aika hankala tietää.
Moottorista, mittausolosuhteista, voimansiirron häviöstä ja mittapenkistä riippuen eroa "tehtaan lukemaan" voi olla helposti +- 10%

Joten ei pidä harmistua, jos tehomittaus ei yletä edes tehtaan lupaamiin arvoihin.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

« Vastaus #2 : Toukokuu 02, 2021, 22:36:53 ip »
On kokolailla tarpeetonta käydä mittauttelemassa ja mahdollisesti pettymässä mittaustuloksiin. Pyörän kulusta on enemmän kiinni se miten pyörä kokonaisuutena toimii. Vaikka olisi tehoa kuinka kovasti jos alusta ei kykene tehoa maapalloon siirtämääm hyvällä hyötysuhteella ei siitä ole tehoa irrotettavissa. Tehopenkki mittaa sen hetkista tehoa ilman muita parametrejä. Näitä muita muuttujia sitten onkin perunasäkillinen joiden kanssa voi puuhastella. Käypä koettamassa ratapäivillä. Veratailu ja persdyno kertoo jo paljon.

Jos on niin pitkällä että runko ja jousitus on jo säädetty hyväksi niin silloin pärjää vaikka paukkuja ei ihmeemmin olisikaan. Tosin, silloin riippuu siitä miten kuljettaja kykenee hyödyntämään pyörän ominaisuuksia ja välttämään niitä huonoja.

Pääasiassa Guzzien rungot ovat, vähintäänkin, hyvää keskitasoa vaikka ovat turvautuneet varsin perinteisiin rakenteisiin kuten CARC tai keveisiin spine-runkoihin. Kuitenkin Tonti-rungolla on tehty eniten merkittäviä suorituksia 60-luvulta alkaen. Toki tehdas on tehnyt pieniä sarjoja erikoisrunkoja mutta ovat kovasti hinnoissaan.

Nyt jos ostaisin Guzzin harrastepyöräksi ja rata-ajeluun niin hankkisin perinteisen Tontin. Hinta ja laatu kohtaisivat. Seuraava olisi spine-runko ja ahdettu neliventtiilikone. Ai niin, sellainenhan minulla onkin.

TunturiTT

« Vastaus #3 : Toukokuu 03, 2021, 06:36:12 ap »
Koska kumpikaan aiemmista vastauksista ei edes yrittänyt vastata kysyttyyn kysymykseen, tässä listausta dynoista.
http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/224448-Dynopenkit

Tehonnittaus minun mielestä on järkevää, jos haluaa tietää tehon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Artsi58

« Vastaus #4 : Toukokuu 03, 2021, 09:45:44 ap »
TunturiTT.
Juuri tämän mittauksen on tarkoitus luoda aloitus piste tälle pyörälle.!! Pyörähän on matkapyörä joten vääntö ja kulutus (polttoaineen kulutus) on arvokkaimmat tiedot muut sitten onkin vain kiva tietää.
Mitä tulee minun ajotaitoihin niin ajan Mika Kallion ja Valentino Rossin pyörryksiin ainakin soffalta katsoen ja sieltä  voin antaa hyviä neuvoja..!!

Pulmu

« Vastaus #5 : Toukokuu 03, 2021, 11:01:53 ap »
On kokolailla tarpeetonta käydä mittauttelemassa ja mahdollisesti pettymässä mittaustuloksiin.
On tuosta dynosta hyötyäkin, ainakin mulle. Kun Grisoon tehtiin rullanokkakonversio ja samalla ecuun uusi softa niin vääntökuopan poistuttua pyörä tuntui jotenkin laiskemmalta kuin ennen. Vasta dynolappu kourassa tajusin että tehoa ja vääntöä oli itse asiassa tullut reilusti lisää, mutta sitä ei oikein persdyno huomaa kun se 5000 kierroksen potku puuttui.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.

Griso 8V 2012

Henko

« Vastaus #6 : Toukokuu 04, 2021, 08:17:11 ap »
Autopuolellahan noita mittauksia tehdään muutoskatsastuksen yhteydessä. Kun ovat niin nihilistisiä katsastuskonttorilla jos yhtäkkiä löytävät vaikka turbon pellin alta.

Camn

« Vastaus #7 : Toukokuu 04, 2021, 19:20:11 ip »
Viaberista hyvät kokemukset (aika pitää varata hyvissä ajoin ennakkoon). Jos katsot kotisivuja käy nopeasti ilmi, että kaveri on arvostettu ammattilainen. Olen käynyt siellä sekä Cali Stonella muinoin, että nykyisellä V11 mallilla, taisi olla toissakesänä edellinen käynti. Stonessa säädettiin Power Commanderia, V11 kanssa oli omat johdot ja läppäri GuzziDiag -ohjelmineen mukana ja muokattiin suoraan ruiskutuskarttaa. Olin pelkästään "PC:n käyttäjänä", toimin säätäjän ohjeen mukaan asiasta sen ihmeemmin ymmärtämättä. Hyvin kesti osaajalla hermo. Kun omassa tapauksessa oli 15M ecu, tietojen kirjoittaminen ecuun ei kauaa kestä, olisiko reilu 10 sek.  Norgen 5AM tapauksessa kestänee merkittävästi pidempään (ei omaa kokemusta), jos ecuun suoraan kirjoitetaan.  Meinaan, että siinä samalla kun mitataan teho ja vääntö, käy AFR myös selville ja varmaankin halu/tarve optimoida on heti käsillä...  Esiin voi tulla myös kysymys "lambda off" -ohjelmoinnista, jos sitä ei ole tehty - jos karttoja optimoidaan.  Mielenkiintoinen tie lähteä kulkemaan, jos aikaa, innostusta, rahaa ja muuta tarvittavaa on sopivasti.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 06, 2021, 18:54:26 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.