Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi Le Mans -78  (Luettu 42941 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #195 : Syyskuu 04, 2022, 23:04:10 ip »
Liukulaakereista: kun laakeri ja tappi ovat pestyt niin sovituksessa ei saa esiintyä välystä olleenkaan lainkaan kun osat ovat saman lämpöiset.
Vaihtaessa vaihteita tapellaan massan hitauden kanssa mutta, kuten 850 GT:n suomenkielisessä ohjeistuksessa (Autonovo/Hankkija)
mainitaan että vaihtamimen tapahtuu voimakkaasti mutta päättäväisesti.
Vahinko että kyseinen alkuperäisteos on minulta nyysitty. Pitänee Rainerilta kysyä että olisiko varakappaletta. Rainer oli hyvässä vedossa vielä viime viikolla. Euroopan suurin Fiat-autojen yksityinen kokoelma. Joitain pyöriäkin on. Myös muuta kuten Moon ja muita rariteettejä. http://www.autowiki.fi/index.php/Moon

California 1000 Adamantissani vaihtaminen tapahtuu  60-70-vaihteen aikoihin tehdyllä vaihteistolla jolla on ajettu todella paljon jo taannoin. Läpikarkaistut ratakset ovat kestäviä. Toki RVS on auttanut asiassa. Pohjapropussa ei ole näkynyt sakkaa.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #196 : Syyskuu 05, 2022, 09:42:20 ap »
Perän ja muunkin krapistelusta vähän, vaikka en olekaan ns. moottorimies.
Aina kannattaa ensin vähän miettiä avaako jonkin kohdan. Vanha ohjehan on, että toimivaa ei kannata korjata. Toinen on se, että osaako itse ja onko tarpeelliset työkalut.
Minä tein perärempan viime keväänä. Ensimmäinen ja - ehdottomasti viimeinen - itse tehtynä. Mietin monta iltaa ja päivää miten mikäkin olisi tehtävä.
Lopulta konstit loppu ja Karvisen Kaitsulta sain ratkaisevaa apua. Hänen verstaalla tehtiin vähän ja neuvosta vein muhkuran "oikeaan" moottorikoneistamoon. Siellä hoitivat tarvittavan rips-raps. Eikä ollut pahan hintainen. Ammattilaiselta ei edes kulmakarvat liikahtaneet...

Tuossa Calissa on moottorissa kaikenkaltaista kilkatusta ja kalinaa, johon olen tottunut. En sitten tiedä, onko jokin kohta hajalla, mutta kun kone toimii kuten aina ennenkin, niin minä vain pöristelen kylillä.


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #197 : Syyskuu 05, 2022, 11:10:16 ap »
Isolohko aina kalisee ja kolkottaa tavallaan. Osa kalinoista on ihan tarpeellisia kuten huohotusventtiili. Vaikka ilman sitäkin moottori toimii. Keinuvivustot ne rallattelee siellä venakopan alla iloisesti. Silloin on välyksiä riittävästä ja aina isontumaan päin. Myös männänrengaskin voi elämöidä mutta se alkaa kertomaan kulumisen asteen ja saattaapa tulla savunpöllähdyksiä pakoputkesta.
Pääasiassa kytkin pitää melua kuten vaihteistokin kun öljy on kuumaa silloin kun ollaan vaikka liikennevaloissa vaihde vapaalla. Perävaihteesta, vastaavasti, ei pitäisi kuulua yhtään mitään korvinkuultavaa.
Jos jakopää rallattaa on jakoketjun vaihdon aika. Kannattaa tehdä ennakoivana huoltona sillä alkuperäiset ketjupyörät voi käyttää uuden ketjun kanssa uudelleen.

Älä korjaa jos ei ole rikki ei aina päde. Ei kannata päästää mitään särkymään vaan tehdä kohteeseen ennakoiva huolto/osanvaihto. Jarrupalat ja sellaiset osat jotka ovat helposti tutkittavissa ovat helppoja vaihtaa ihan itsekin, samoin vaijerit ennen kuin katkeilevat. On harmi jonkin kympin osan vuoksi tilata satasen tai kaksi maksava lava-auto viemään pyörä huoltoon jostain perämettän takaa. Vaijerin vaihto onnistunee liki keneltä vain jos on muutama työkalu matkassa mutta mieluimmin siellä kotitallissa ennakkoon. Vanhan mutta ehyen vaijerin voi heittää takalaukun pohjalle odottamaan sitä päivää kun uusi vaijeri vainaantuu.
Jarrunesteistä kinataan usein ja kuulee että jarruissa ei ole mitään vikaa. Ei niin vielä, mutta tulossa on kalliimpia ongelmia...

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #198 : Syyskuu 05, 2022, 12:09:40 ip »
Mulla on aina ollut sellainen järki, että mielummin ennakoin ja huollan/ kunnostan vehkeitä, saatikka odotan että joku hajoaa. Silloin säästyy yleensä isommilta remonteilta. Näin se Mattikin tuossa edellä kertoi ja siihen yhdyn.

Koitin männän tappia liukulaakeriin ja molemmissa kangissa oli sama välys, niin että käteen tuntui.. arvioisin puolta milliä.. varmaan kannattanee vaihtaa? Entä sitten kampiakselilla olevat kiertokangen laakerit, onko niissä yleensä kulumaa, tai itse kampiakselin laakereissa?

Lisäyksenä vielä että noissa jälkimmäisissä ei tunnu välyksiä vetämällä/nostelemalla.

Moottorin, vaihdelaatikon ja perän pintojen putsausta mietin. Lasikuula raakoille kuorille olisi varmasti paras ratkaisu, mutta tuskin mahdollinen, jos en noita tuon pidemmälle pura. Onko jotain hyviä aineita ehdottaa millä saisi noita pestyä? Perus liuottimilla olen koittanut eikä niillä ole päässyt ihan mieleiseen lopputulokseen. Soodalla tulee ilmeisesti melko karkea pinta?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #199 : Syyskuu 05, 2022, 14:01:24 ip »
Soodaa ehdottaisin mikäli ei haluta purkaa atomeiksi. Se ei pintaa juuri muuta mutta poistaa oksidi- ja maantiekurapinnan.

Itse on purkanut tai suojannut hyvin kun on tarvinnut kunnostaa alumiinivalupintoja. On sen verran sokkeloinen tuo Guzzin moottorilohko että en ole ruhtynyt kiillottamaan vaikka sellaisiakin on nähty muiden tekevän.
Olen käyttänyt hiekkapuhallusta ja sen perään heti lasikuulapuhallus ennen kuin pinta hapettuu. Lasikuulan jälkeen koko pinta-ala kastetaan etanoliin ja laitetaan ylähyllylle muutamaksi viikoksi hapettumaan oikealla tavalla. Etanoli saattaa alkuun oikeanlaisen oksidoitumisen joka kestää varsin hyvin normipesuaineita mutta ei tietenkään emäksisiä tai hapettavia aineita. Että sitruunahapolla ei.

Lohko ja vaihdelaatikon kuori ovat helppoja puhallettavia kuten perävaihdekin. Niistä tulee, toisiinsa nähden hieman erisävyisiä johtuen eri alumiinilaaduista. Vaihteisto on hyvin kovaa, moottorilohko ei niinkään. Molemmat ovat hitsattavaa alumiinia jos sattuu korvia irtoilemaan tai muuta murtumavaivaa. Toki haljennutta lohkoa ei kannata hitsauttaa sillä niitä kyllä maailmassa piisaa.

Tällaista tulee aluminisilikaatin ja lasikuulan yhteistyönä:
https://3.bp.blogspot.com/-jY5n2lcfMxI/WLRxr4zB2nI/AAAAAAAAQbk/9_fDssSWMFEsDQei0nctTyJ8FMVj1Td6wCLcB/s640/Irtomoottori_laturi_moottori_edest%25C3%25A4.jpg

Kampiakselin takalaakerin laippa oli eräässä koneessa murtunut. Se ei murru kuin puolitahallaan jos irrotukseen ei käytä oikeaa työkalua vaan väärää. Siis hitsattavaa materiaalia mutta perusteellinen pesu ja rasvanpoisto on tehtävä ennen hitsausta.
https://2.bp.blogspot.com/-bB1fDkeZLOw/VkIO99Sr3II/AAAAAAAANwc/7EmTtNBbfHM/s640/Purkupy%25C3%25B6r%25C3%25A4_takalaakeripukki_hitsaustuki.jpg

Valmistamani hitsaustuki on kiertänyt välillä aika pitkän lenkin alan harrastajien luona. Korjaamokirja kyllä neuvoo miten takalaakeri irrotetaan sekä kuva työkalustakin löytyy. Yllä olevassa kuvassa on korjattu murtuma ja hitsaustuki on vielä paikoillaan. Monia on harhaanjohtanut se että laipan kahdessa kiinnitysreiässä, vastapuolilla, on kierteet. Niihin kiinnitetään ulosvedin eikä pelkästään pultteja niihin reikiin kuten usein kuulee tehtävän. Harvemmin on kukaan onnistunut rikkomatta irrottamaan laakerilaippaa ehyenä ilman ulosvedintä pelkillä pulteilla sillä laipan korvake murtuu helposti.

Kysymykseen siitä kannattaako alakerta purkaa niin petilaakereiden osalta voi sanoa että harvoin tarvitaan uusia. Kiertokagen laakerit, sen sijaan, kannattaa tarkistaa ja ne saa kampiakselia irrottamatta purettua. Kunhan sitten muistaa että laakeripesä on aina pari ja myös kiertokangen asennon vaikka onkin varsin symmetrinen kalu. Tiivisteet, luonnollisesti, vaihdetaan uusiin ja kampiakselin takatiivisteen asennus vaatii työkalun jolla sen saa suoraan. Eikä saa painaa syvälle sillä silloin voitelukanava menee tukkoon. Tiivisteen voi ottaa pois ja laittaa uusi ilman takalaipan irrotusta.

Nokka akseli on laakeroitu suoraan lohkoon kuten myös nostimet. Vain kampiakselilla on vaihdettavat laakerit.
Öljypumppu on tärkeä kohde että voitelupaine ja -määrä on oikea. On myös korvaavia tehokkaampia pumppuja tarjolla. Pumpussa on toisella akselilla neulalaakeri joka kannatta vaihtaa uuteen. Standardikamaa sekin. Vain vaihteistossa on harvinaisia laakereita.

Öljyistä kaikilla on mielipide. Silloin kun LM850 oli uusi ei juuri synteettisistä tiedetty. En silti laittaisi synteettistä öljyä ko. koneeseen tai mihinkään muuhunkaan vanhaan kohteeseen. Pitkäaikaisessa käytössä, öljynvaihtoväli 10.000 km, toimii hyvin, kokemuspohjaisesti, Valvoline VR1 20W50 mineraali vaan vaatii hetkellisen lämmityskäytön tai sen sijaan ajamalla hiljoksiin alakierroksilla alkuunsa. Tietenkin sisäänajo lämpimällä koneella isommin kuormittamatta.
https://www.puuilo.fi/valvoline-vr1-racing-20w-50-moottorioljy-5l?gclid=CjwKCAjwvNaYBhA3EiwACgndgiIPTQ2aUjQwMn-3tzLHJckhlShrHHO4qfp-Iq0E77Vot89KF3Hl4BoCfygQAvD_BwE

Jos haluaa hifistellä niin öljynvaihtovälin voi puolittaa eli laskea voiteluaineen vain pois propusta sekä uusi liemi sisään. Suodattimen vaihtoa ei silloin tarvita muutoin kuin remontin jälkeen ensimmäisen 3 - 5-tonnisen matkan täytyttyä. Normivaihto siis 10.000 km tietämillä. Moottori tuottaa, varsinkin sateella kylmällä säällä ajellessa kylmälimaa. Sitä syntyy myös Valvolinen yhteydessä mutta lähinnä vain venttiilikoppiin ja huohotuskammioon. Jälkimmäisen pesu sisältä on hyvä liittää todo-listaan ennen "uuden" moottorin käyttöönottoa.


alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #200 : Syyskuu 05, 2022, 14:20:45 ip »
 :) Kiitoksia vastauksesta
 
Laatikon kuoret näyttävät siltä kuin olisi ollut joskus jossain pohjavärissä, nyt vähän kiiltää alumiini seasta mutta ainakin laatikon takakansi on selkeästi harmaaksi maalattu. Tuotanaan en huomannut ennenkuin vaihteisto oli pöydällä. Verkkokalvoille on palanut sun lasikuulalla puhaltaman moottorin kuva ja sellainen hohtava pinta, se vasta olis komee! Voishan sille soodalle toki antaa mahdollisuuden, eipä tuollaista patinoitunutta tekniikkapakettia ole kovinkaan mukava asennella uunituoreeseen runkoon. Oliko niin että kiertokankien kiinnitysruuvit on uusittava jos aukoo, kertakäyttökamaa?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #201 : Syyskuu 05, 2022, 14:26:04 ip »
Mielenrauhan vuoksi lähinnä vaihtaisin pultit. Toisaalta voi olla että ovat ihan hyvät vielä vaan ei voi varma olla...

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #202 : Syyskuu 05, 2022, 14:31:10 ip »
Asia selvä. Hmb:n kanssa sähköpostiteltu, eivät pysty starttikehästä tekemään keveämpää kun on pidelty.. mahdanko lähettää sitten sylintereitäkään sinne. Löytyykö ketään, joka rohkenee hoonata nuo sylinterit..  ;D mitä olen netistä lukenut niin pallohoonilla pari työntöä ja sillä selvä..? Mahtaakohan tuo tehdä edes jälkeä.  Runko menee huomenna puhallukseen ja maalaukseen. Onko originaali sävy matta, puolikiiltävä vai kiiltävä musta?

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #203 : Syyskuu 05, 2022, 14:45:50 ip »
Jos nyt pitäisi lähteä lohkoa puhdistamaan purkamatta, niin tekisi mieli kokeilla kuivajäällä puhaltamista. Filmejä aiheesta löytyy Juutuubista, kun laittaa hakuun : "dry ice blasting".
Noita laitteita vuokrataan ihan kotimaassakin.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #204 : Syyskuu 05, 2022, 16:23:24 ip »
Runkoväriksi laittaisin kiiltävän sillä kiiltävä maali on helpompi pitää puhtaana. Aikoinaan Sport- ja taisi olla vielä alkupään LM:issä punaisia runkoja. Punainen väri tehtaalta lähtien kertoi että on kalliimpi ja lujempi kromimolybdeenirakenne. Siksi nykyään on tarjolla "telaio rosso"-malleja enemmän kuin niitä on ikinä linjalta valmistunut. Että ei sekään juttu ole tälle rungolle eduksi. Vaan kestää tämäkin häkkyrä vaikka myös painaa. Parisataa valokuvaa kävin randomilla läpi ja 99% olivat mustarunkoisia mutta pari pidemmälle rakenneltua oli maalattu punaiseksi. Eipä siinä mitään, saahan niin tehdä jos se paremmin silmään käy. Jos "katteet" ovat mustat niin punainen runko näkyy oikein hyvin.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #205 : Syyskuu 05, 2022, 17:11:10 ip »
Joo kiiltävää minäkin ajattelin. Tässä on runko maalattu punaiseksi vuonna 1988. Sain mukana kaikki alkuperäiset paperit ja oli kansiossa mukana joku saksalainen guzzin osia myyvä lehtikin, siellä oli paljon punarunkoisia rakenneltuja guzzeja, liekö siitä tullut idea silloiselle omistajalle. Varmaan ollut silloin joku muoti-ilmiö. Ihan nätti se oli noinkin, paikallisella essolla ensimmäinen kysymys oli että onko tällä joskus ajettu kilpaa ;D, nyt kuitenkin palataan alkuperäisempään tyyliin.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #206 : Syyskuu 05, 2022, 18:07:31 ip »
Lainaus
paikallisella essolla ensimmäinen kysymys oli että onko tällä joskus ajettu kilpaa
Se on jännä juttu että essonbaarin takapöytäkin tietää mitä punainen väri Guzzissa tarkoittaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #207 : Syyskuu 05, 2022, 22:10:15 ip »
Telaio rossoja on tehty pari sataa, mutta onneksi useampi sata on säilynyt..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #208 : Syyskuu 06, 2022, 04:54:19 ap »
Lainaus
...ei kannata keventää liikaa sillä käynti käy "hakkaavaksi" eli pyörällä pitää ajaa aina kierroksilla...

Guzzin tuotannosta lähinnä kilpapyörää olevan Le Mans 1:n, oikeammin 850 Le Mansin pyörivän massan keventäminen ~2,5kg:lla + tasapainoitus sekä tehon lisääminen ~10hv:lla palauttavat osaltaan tuotantopyörän ominaisuuksia lähelle 1970-l:n Guzzin endurance kisapyöriä, joilla on ajettu ja kuuluukin ajaa "kierroksilla", jolloin saa ja pystyy nauttimaan koko saatavilla olevasta kapasiteetista.
Lainausmerkit, koska kysymyksessä ovat kuitenkin vain kierrokset neljästä (viidestä) kahdeksaan ja puoleen tuhanteen kierrokseen minuutissa.

Sinun pelissä on myös 40:set Dellortot, jotka kuuluivat aikanaan kit per competizioneen, kuten myös suuremmat männät ja sylinterit...
Koko kierrosaluetta käytettäessä kannattaa varmistaa, että tämä https://hmb-guzzi.de/Oil-separator-Agostini-LM-1-T3-1000-SP-etc on vaihdettu alkuperäisen tilalle.
Minulla on toiminut hyvin kuulaventtiilin, osan 28150560, kanssa - alkuperäisessä öljynerottimessa on läppäventtiili.

Oheisissa linkeissä 850 Le Mansin kehytyskaarta sekä kuva ensimmäisestä prototyypistä.
https://it.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi_V7_Sport
https://it.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi_Le_Mans
https://urly.fi/2LJS

Hyvät MOTO GUZZI 850 LE MANS sivut: https://vdcon.nl/home

T,
Jukka

Ps. Nyt alkaa tuntua siltä, että liikaa koeponnistettu ranka saattaa antaa jatkaa unia - toivottavasti.



alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #209 : Syyskuu 06, 2022, 09:20:17 ap »
Kiitos vastauksesta. Melko tyytyväinen olin pyörän käytökseen, toimi hyvin alakierroksilla eikä missään kohtaa ollut mitään huonoa käytöstä, mitä nyt aivan yläkierroksilla huomasi että kaikki ei ollut kohdallaan, mutta eiköhän sekin kuntoon tässä tule. :)

Tuollainen agostinin pönttö siellä näytti olevan ja kuulaventtiili moottorin päällä siinä lyhyessä putkessa.

Noita telaio rossoja on ilmeisesti vain LM1 mk1:siä?

Seuraavaksi rungon pesu ja sitten kiikutan pintakäsittelyyn, veivien irroitus sen jälkeen.