Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi Le Mans -78  (Luettu 42960 kertaa)

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #150 : Elokuu 27, 2022, 15:45:00 ip »
Ensinnä kiitoksia vastauksesta.
Eli hioa täytyy, otetaan sekin sieltä sitten käsityelyyn.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #151 : Elokuu 28, 2022, 13:31:08 ip »
Haluaisin vielä kysyä, että kuinka paljon kilometrejä arvelisit olevan tuon kuntoisella nokalla. Jotenkin tuntuu, että saamani arvio kilometreistä ei aivan pidä paikkaansa, kun vain kovin hentoa kulumaa esiintyy.. vai onko tämä normaalia että kone on näinkin hyvässä kunnossa vielä 100tkm jälkeen?

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #152 : Elokuu 28, 2022, 13:54:07 ip »
Sylinterit ja männät

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #153 : Elokuu 28, 2022, 15:37:36 ip »
Vaihdelaatikosta kysymys myös.
Silloin tällöin, kakkoselta kolmoselle vaihdettaessa menee välivapaalle. Mistä tämä johtuu ja onko asialle jotain tehtvissä?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #154 : Elokuu 28, 2022, 18:49:13 ip »
Vaihteiston takana on säätöruuvi jonka säätövara on alle puoli kierrosta. Se voi auttaa asiassa mutta ennen sitä katsotaan ulkoisen vaihdevipumekanismin kulumat. Jos on kovasti tyhjää liikettä vivussa niin vaihteen vaihto voi jäädä hieman vajaaksi. Lähinnä pallonivelen saattavat olla hyvinkin kuluneet. Ne voi vaihtaa alkuperäisen kaltaisiksi tai Uniball-niveliksi jolloin vivuston välykset vähenevät oleellisesti.
Erääseen pyörääni tein näin: https://1.bp.blogspot.com/-33YWMrnKolU/W-xouxTOGVI/AAAAAAAAT8Q/I9_nEAsKV9MXpNL8BY15R7-rw6OKtbEhwCLcBGAs/s640/V10Centauro_vaihdevivusto.JPG

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #155 : Elokuu 29, 2022, 10:42:08 ap »
Lainaus
Sylinterit ja männät

No nyt on niin kirkasta ja komeeta, että tuohan täytyy kartoittaa etanolikäytölle, että pysyykin sitten puhtaana.  ;D

Sentire la forza!
Terv: Timo

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #156 : Elokuu 29, 2022, 14:53:58 ip »
Ok, pyörässä on agostinin poljinsarja, noissa ei kauheasti kulumaa näy mutta voihan sitä aina säätää.. männän päältä hieman hioin karstoja pois  :)
Saprisa laturi tekee kiusaa, ei irtoa sitten millään. Korjaamokirjan ohjeiden mukaan koitettu, myös rasvaprässillä painoin rasvaa niinpaljon kuin rantehista lähti mutta ei mihinkään. Seuraavaksi ajattelin tehdä isosta putkesta holkin roottorin ympärille joka ottaa tukea laturin takaa, alumiinisesta jakopään kopasta, laittaa pitemmän pultin roottoriin, latta ison holkin päälle josta pultti tulee läpi ja painaa hydrauli prässillä ja pienellä tunkilla ulos.. jos on parempia konsteja, olisi kiva tietää.? Paukuttaa tuota en ihan kauheasti viitsi. Hieman koputtelin mutta ei näyttänyt auttavan..

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #157 : Elokuu 29, 2022, 16:59:31 ip »
Pari kertaa vastaan on tullut että laturin kiinnitys on varmistettu kierrelukitteella. Siis akseliin laitettu sitä. Täysin tarpeeton toimenpide. Toinen on että on ruostunut. Bosch-laturit ovat kartikokiinnitteisiä mutta lieneekö tässäkin? En ole varma missä vaiheessa kampiakselin malli muuttui. Myös kartiokiinnitys voi olla lujassa. Se kertoo kyllä jotakin että jos kampiakselin päässä mutteri pultin sijasta niin lienee lieriöversiosta olevan kysymys mutta muut, joilla on samaa mallia pyöränsä, voinevat valistaa enemmän.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #158 : Elokuu 29, 2022, 17:19:02 ip »
Kampiakselin päässä oli siis m8 kuusiokolopultti jolla roottori on kiinni. Uskoisin olevan kartiosovitteella mutta tahtoo olla piukassa. Nyt on liottelu meneillään, katsotaan josko lähtisi heräilemään. Niin paljon kuivana väänsin kuin uskalsin tuollaista messinkistä m8 kierrettä rasittaa..

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #159 : Elokuu 29, 2022, 17:38:15 ip »
Kartiolla on. Kun sadasosamillinkin liikahtaa niin on irti. Laita veto päälle valmiiksi ja liottelet lisää. Kevyt lämmityskin saattaa nopeuttaa ja edistää ainakin irrotusöljyn etenemistä kartion suuntaan. Molempia kautta eli eestä ja takaa. Käämiin joutuneen öljyn saa pois bräkleenillä tai vastaavalla ja paineilmalla.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #160 : Elokuu 29, 2022, 17:42:50 ip »
Joo tuo lämmityskin kävi mielessä ja pitikin kysyä että voiko, mutta onneksi sain jo vastauksen  :) ilmeisesti on kuitenkin joku teräksinen sovite kampiakseliin tuon alumiiniroottorin keskellä?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #161 : Elokuu 29, 2022, 18:02:52 ip »
Ulkokartio on terästä kuten kampiakselin pääkin.
Laturi ei siedä korkeaa lämpökuormaa paikallisesti mutta hitaasti ja tasaisesti useasta suunnasta lämmittämällä asia edistyy maltillisesti.(Johtimien lakkaus voi kärsiä paikallisesta kuumasta.)

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #162 : Elokuu 29, 2022, 19:04:54 ip »
..tähän kakkoselta kolmoselle välivapaalle yhtenä isoimpana syynä on välitysten suuri ero ja törkeän painava vauhtipyörä,kierrokset eivät vaan laske tarpeeksi nopeasti vaihtaessa. Korostetulla kaasun käytöllä pitää paikata asiaa eli tuppi käännettävä vaihtaessa oikeasti "nollaan". Keveämmällä vauhtipyörällä alkaa vaihteet pelaamaan ihan kuin muissakin moottoripyörissä.

-KG-

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #163 : Elokuu 29, 2022, 19:20:59 ip »
Laturin irroitus: Laturin kiinnityspultti irti, reikään laitetaan tappi halkaisijalta 6mm pituus 50mm -tappi pitää tehdä esim ruuvimeisselin varresta tai poran terästä- sitten kiristetään laturin pultilla kunnes irtoaa. Aina hiukan paukahtaa irrotessa.
 
Ulosveto tappia ei saa tehdä 6mm pultista, menee haitarille.. eikä mittaa lyhentää, on hankala sen jälkeen saada sitä magneettisen kampuran päästä pois... kokemusta :-[

-KG- 

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #164 : Elokuu 29, 2022, 20:01:25 ip »
Kiitoksia ohjeista. mulla on se tapin tynkä siellä enkä sitä enää pois saa.. eli paskat on jo niin sanotusti housuissa.. ;D äsken koitin niinkuin aiemmin kuvailin ja perus 8.8 kierretanko venyi poikki.. että kyllä se vähän kiinnikkin on.