Lisäsin ed. postaukseen myös mahdollisuudesta tehdä vuotomittauksen. Se täsmentää vika-arviota.
Käytettävyydestä ennen remonttia sanoisin että vika vain pahenee ja siten korjauskulut voivat nousta korkeammiksi. Tässä vaiheessa pyörä yleensä myydään jollekin hyväuskoiselle.
1. Männänrengasvika: katkennut männännengas hieroo sylinterin pinnoituksen rikki ja tarvitaan jatkossa kaksi uutta pyttyä sen sijaan että laitettaisiin vai uudet männärenkaat.
2. Mäntävika: männänrengasura laajennut ja siitä kärsii männän voitelu.
3. Venttiilivika pakoventtiilissä: pahenee ajettaessa.
4. Venttiilivika imuventiilissä: tuskin voi ajaa kunnolla ja veto on huonoa.
5. Voitelu: palamistapahtuma jää vajaaksi ja polttoainetta jää yli ja se ei ole voiteluaine ja voi johtaa nopeaan sylinterin ja männän kulumiseen.
Mutta mikään noista ei estä lähtemään ajamaan mutta joskus voi kotiintulo viivästyä.
Vuonna -78 ei ollut tämäaikaisia hyviä öljyjä. Jos pyörässäsi on öljynsuodatin öljypohjassa sisäpuolella niin kyllä se suodattaan kymppitonninkin ajan. Tehdas on laittanut ko. seikan siksi että näillä pyörillä, niihin aikoihin, ajettiin rataa ja kovaa. Varmaankin tiedät missä on LeMans ja mitä siellä tehdään. Jos ajaisin samanlaisella pyörällä täyden rataviikonlopun niin vaihtaisin öljyn jo sen jälkeen. Mutta jos et aja radalla vaan ajelet hurua kylillä ja matkailet kohtuullisesti niin kyllä koko kesän ajot tulee kuitattua yhdellä öljynvaihdolla.
Radalla kun kuormitus on 80 - 100% koneen tehosta niin kyläajoissa ja matkailussa se on 20 - 40%. Eli vaihtomatkan voi kaksinkertaistaa varman päälle jos öljypohjassa on suodatin. Muutoihan oltaisiin pelkästään imusiivilän ja keskipakosuodattimen varassa. Jos ei ole suodatinta niin se keskipakosuodatin olisi tyhjennettävä jos pyörällä on ajettu 40.000 60.000 km. Sijaitsee kampiakselin kiertokangenkaulan sisällä ja täyttyessään tukkii voiteluöljyn etenemisen osaan voitelukohteista.
Varaosakirja esittää että suodatin on: koska on viimeksi vaihdettu?
https://www.stein-dinse.biz/bilder/auto/breite_800/320e05e1.jpg