Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi Le Mans -78  (Luettu 42224 kertaa)

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #30 : Elokuu 05, 2022, 00:19:38 ap »
Okei, noista kohoista se oikean kaasarin vuodon syykin löytyi.. jumitti runkoon akselin puolelta. Otin mattopuukolla puolimilliä pois niin nyt ei enään jumita. Samalla säädin kohojen perusasetuksen, joka oli 4mm pielessä. Vaijerit tuli myös vähän huonossa kulmassa kaasuttimelle niin niitä rautoja hieman vääntelin. Huomenna laitan k&n suodattimet paikalleen ja teen huollon/ säädön. Ajattelin käyttää perässä ja vaihteistossa redlinen öljyjä, punanen perään ja sininen laatikkoon,moottoriin menee Enin 10w-60. Samalla vaihdan suodattimet ja uuden ylipaineventtiilin varmuuden vuoksi.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #31 : Elokuu 05, 2022, 10:19:16 ap »
Eilen kuulin kokemusperäisenä tietona, että Le Mansin kohot eivät kestä 95 bensaa, vaan turpoavat ja siten jumittavat.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #32 : Elokuu 05, 2022, 16:35:51 ip »
Okei, olen kyllä käyttänyt 98:a. Kohot varmasti vaihdettu joskus kun olivat valkoiset ja suht tuoreen näköiset. Pieni toleranssivirhe valmistuksessa on minun päätelmäni.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #33 : Elokuu 05, 2022, 16:49:38 ip »
OK.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #34 : Elokuu 06, 2022, 09:47:44 ap »
Eilinen huolto meni ihan nätisti, ainoastaan K&N suodattimia en saanut asennettua (liian isot) ::) tähän setuppiin ja runkoon,ostin ne vain noiden kaasuttimen perusteella… että jos joku tarvii niin pm. 4kpl uusia kierteitä piti tehdä että sai venttiilikopat kunnolla kiinni. Voisko tunturitt osoittaa paikkaa mistä nuita hyviä sukkia saisi ostettua?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #35 : Elokuu 06, 2022, 10:59:54 ap »
Mulla on nyt nämä isolohkossa.

https://www.ebay.com/itm/352081381100

Pikkulohkossa oli Piper Crossit.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #36 : Elokuu 06, 2022, 12:11:43 ip »
Ok kiitoksia. Äsken säädin vielä sytytyksen kohdalleen ja starttailin pyörän, kaikki oli vähän pielessä. Kyllä nyt käy nätisti, tosin kaasarit tarvisi nyt säätää vielä. Tyhjäkäynnillä käy korkeita kierroksia ~1500 ja kun vääntää kaasua niin tukehtuu.. voisiko tietävämmät kertoa kuinka edetään  :D

Edit. Koitetaan ensin ohjekirjan mukaan säädöt. Mites tuo balanssi? Säädetäänkö se vaijereista?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #37 : Elokuu 06, 2022, 13:44:29 ip »
Tyhjäkäynti säädetään ruuveista tasan molemmin puolin. Myös seosta säädetään niistä viereisistä ruuveista.
Muu kierroslukualue, arviosi mukaan, vaijereista.
Siihen on olemassa kuuloon perustuva ohje: kun kaasukahvan vapauttaa niin luistien pitää laskeutua yhdellä kilauksella ala-asentoonsa. Jos kuuluu kaksi peräkkäistä kilausta tai kilaus on epäselvä niin balanssi ei ole tasan.

Imukanavissa, yleensä, on M6-ruuvit joiden tilalle laitetaan alipainemittarit. Niistä on ohjeita muualla Foorumissa. Voi myös ostaa kaupasta omakseen tai tehdä itse läpinäkyvästä letkusta. Imupaine pitää olla tasan molemmin puolin koko kierroslukualueella.

Balanssiongelmia aiheuttaa huonot vaijerit tai jumiintuneet jakokappaleet. Myös vaijerien erilaiset reitit saattavat aiheuttaa paine-eroa. Kaasuvaijerit kannattaa pitää päällisensä suhteen ehyinä. Vanhojen vaijereiden kanssa tulee helposti ongelmia. Näissä vanhoissa olen reissun päällä pitänyt uudet kaasu- ja kytkinvaijerit matkassa. Tosin en ole itse vielä tarvinnut mutta kavereille olen saanut olla avuksi tien laidassa. Myös Bilteman vaijerinippelisatsi on pelastanut matkan. Pari paria kumi- tms hanskoja on hyvä pitää mukana. Mikään ei juuri olen niin mähmäistä kuin kytkinvaijerin vaihto tien laidassa.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moottoripyoraily/moottoripyoran-varaosat/mp-vaijerit/vaijerien-korjaussarja-2000022953
Lisäksi tarvitaan hyvälaatuiset sivuleikkurit, pihdit ja ruuvimeisseli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #38 : Elokuu 06, 2022, 14:19:20 ip »
Vaijerit on uusittu ja säädetty niin että toimivat symmetrisesti, en vaan saa millään ns. Nolla asetusta, eli että olisi molemmissa milli löysää, loppuu säätövara. Mutta, en usko että se on nyt ongelma koska pyörä on käynyt ihan hyvin. Lähtöasetus tyhjäkäynnille löytyi mutta ei noille jousikuormitteisille ruuveille. Varmaan vain koittamalla? Äsken hetken säädin, käsin tunnustelin putkenpäistä painetta, kävi kyllä tyhjää jo ihan nätisti, mutta kierroksia nostamalla jää ”roikkumaan” ja kierrokset tippuu hitaasti alas. Samaten toinen sylinteri oli jo huomattavasti lämpöisempi kuin toinen niin sammutin moottorin että saa jäähtyä..

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #39 : Elokuu 06, 2022, 15:51:40 ip »
Oikea sylinteri vetää nestepatsasta jo startatessa runsaasti puoleensa. Jokin tuossa vasemmassa nyt mättää.. kaikki pitäisi olla symmetriassa mutta kun ei vaan ole. Miten saan vasemman sylinterin imemään enemmän…


Edit. Imukaula löysässä, kiristetty.

Edit 2. Tekee vieläkin samaa…

Edit 3. Imukaulat ja pakokäyrät molemmat tarkistettu ja piukattu. Voiko tämä imun epätasapaino johtua ajoitusvirheestä? Jos ei niin sitten en keksi enään muuta kuin että vasemmassa sylinterissä on jotain mekaanista vikaa..
« Viimeksi muokattu: Elokuu 06, 2022, 17:21:15 ip kirjoittanut alekk »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #40 : Elokuu 07, 2022, 02:36:00 ap »
Ennen kuin tuomitaan venttiilivuoto syyksi tai kaasutinvika kohtaloksi niin pitää varmistaa että imupuolella ilman virtaus on tasan sama molemmin puolin.
Ajoitusvirheen huomioon ottaminen on havainnoitsijalta jo hyvä mutta pitkälle menevä arvio. Toki, ei ole eka kerta kun virhe sytytysajoituksessa, venttiilivika tai kantava venttiili on aiheuttanut moisen ilmiön. Mutta sytytysajoitusvirhe aiheuttaa ehjäänkin koneeseen saman ilmiön.

Kantavan venttiilin ongelma on helppo tarkistaa: tekee ohjeen mukaan venttiilien säädön ja mittaa puristuspaineen. Myös muut viat, välillisesti, tulevat selville kuten mäntävika tai sylinterin rikkoutuminen. Puristuspaineeseen vaikuttaa myös venttiilien kunto ja ajoitus. Vaan mikäs sen ajoituksen olisi muuttanut?

Kantava venttiili: välys liian pieni tai sitä ei ole. Puristuspaine alhainen ja imukanavan virtaus sekaisin. Aiheuttaa kuumenemista mikäli sytytystä ylipäätään tapahtuu.
Vuotava venttiili: vikautunut venttiili koska venttiilivälys on ollut liian pieni tai sitä ei ole lainkaan. Lähinnä pakoventtiilin ongelma. Tehoa ei ole ja tyhjäkäyntiä ei.

Saamieni tietojen mukaan em. asiat ovat mahdollisia mutta eivät kovin todennäköisiä. Virheellisen balanssin syy pitää selvittää.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #41 : Elokuu 07, 2022, 09:47:15 ap »
Tänään saan tuon ajoituslampun käsiini niin pääsee ainakin sen asian tarkistamaan. Harmi kun en tarkistanut imubalanssia ennenkuin ryhdyin huoltamaan. Kaasareiden irroituksen ja kohojen säädön jälkeen kävin pyörällä lenkin ja toimi kuin aiemminkin. Sen jälkeen tein öljyhuollon, venttiilien säädön (tarkistin säädöt 3 kertaan pyöräyttämällä moottoria aina kierroksen ja puristustahdilla molemmat venttiilit kiinni säädin, tarkistin vielä vauhtipyörästä ykk:n)
Ajoitusta säädin ilman lamppua, valmistajan ohjeiden mukaan.. toki illalla vielä luin ohjetta ja löysin että olen tehnyt pienen virheen. Kun laturissa oleva sytytyksen roottorin lapa ohittaa anturin keskipisteen, pitää lavan takareuna asettaa anturin keskimerkin kanssa samaan tasoon, vauhtipyörän ajoitusmerkin kanssa, minä säädin lavan keskelle merkkiä…

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #42 : Elokuu 07, 2022, 12:42:26 ip »
Sytytysanturin pyörijän takareuna pyörimissuunassa on se kohta jolloin liipaisu tapahtuu ja anturista lähtee signaali sytytysboksiin. Toisen sylinterin sytytysennakon, tässä kokoonpanossa, tekee boksi itsessään. Syttybokseista on paha mennä tietämään niiden sisäistä sielunelämää. Vaikuttaa kuitenkin siltä että on "päällä" lukuisia eri yhtäaikaisia ja/tai peräkkäisiä toimenpiteitä joten terve epäily on, niin, tervettä.

Sytytyksen kohdalleen saaminen kun on varmistettu niin ne muut jutut on sitten siellä polttoaine-ilmaseoksen puolella.
Mutta jos oikein varma haluaa olla niin puristuspainemittaus selvittäisi sylinterien, mäntien ja venttiilien kunnon.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 07, 2022, 19:05:39 ip kirjoittanut motomatti »

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #43 : Elokuu 07, 2022, 13:06:59 ip »
Olipas pirun hankala saada se kohdilleen ja pultti momenttiin.. joo kyllähän tuo vasemman sylinterin ajoitus on sitten vaan ns. tietokoneen varassa, kipinä tulee kun tietokone on laskunsa laskenut.. ja se on sitten vielä boksin valmistajan näkemys.. ;D

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #44 : Elokuu 07, 2022, 15:38:23 ip »
Nyt on lampulla katsottu vauhtipyörää, molempien sylinterien kohdalla näkyy sylinterien ykk merkit, eli D ja viiva / S ja viiva. Näitä ennen olevaa sytytyksen ajoitus merkkiä ei näy nyt tällä säädöllä. Kierrokset oli toki vajaa tuhat ja ohjeessa pitäisi katsoa 1200 kierroksilla.. Ja vielä samaan ihmetykseen, on vielä yhdet viivat ennen ajoitus merkkejä molemmilla sylintereillä, mitä merkkejä nämä ovat?

Vasen sylinteri nakutti ja kuumenee vieläkin hieman enemmän kuin oikea. Rikastin hieman tyhjäkäyntiä niin helpotti hiukan, silti lämpeempi kuin oikea.