Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi Le Mans -78  (Luettu 42228 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #45 : Elokuu 07, 2022, 19:08:08 ip »
Jos sytytys tulee vasta ykk-merkkien kohdalla on sytytys melkoisesti myöhässä. Sytytysmerkit ovat ennen yläkuolokohdan merkkejä pyörimissuunnassa.

Toki, jos sytkään on asetettu sisäinen ennakko voi olla ihan järkevääkin laittaa sytytys ykk-merkkeihin. Ihmettelen vain mihin sisäistä ennakkoa tarvitaan... Vai onko ajateltu että sytytysasetus olisi kotiasentajan kannalta helpompaa nojata vain ykk-merkkeihin?

Jos kipinä tulee tulppaan silloin kun mäntä on ykk:ssa niin ei ole voimaa koneessa ja bensa palaa pakoputkessa.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #46 : Elokuu 07, 2022, 19:08:32 ip »
Joo’o. . . Jonkun aikaa tuossa ajoitusta katselin ja säätelin, mutta ei löytynyt. Erikoista sinänsä, koska laitoin kaikki asetukset ohjeiden mukaan todella tarkasti.. No tämän jälkeen siirsin anturin rajaroottoria, tavoitteena saada ajoitusmerkki kohdalleen eli ns mekaaninen ennakon säätö mutta ei. Välillä säädin boksista asetusta, eikä taaskaan merkkiä näkyvissä. Toki, jossain vaiheessa oli oikeassa sylinterissä ajoitus melkein kohdalla, eli lampulla näkyi merkattu valkoinen viiva, mutta viiva ei ollut keskellä aukkoa.. olisiko tämä tärkeää, vai riittääkö että näkyy aukossa?
Pääsääntöisesti sain ajoituslampulla näkyviin vain ykk merkit  >:(

Boksissa on säätojä 15 erilaista.  Nr.1 = 7astetta-25 astetta    nr.2 =7 astetta-26 astetta ja näin jatkuu asteittain kunnes  viimeinen asetus on 7astetta-42astetta
Ohjeessa suositellaan LM4:lle asetusta nr.8 joka on 7 astetta-33astetta (tämä oli asetuksena kun boksin avasin)
Kysymys; onko tuo jälkimmäinen asteluku, joka muuttuu eri asetusten välissä nimenomaan tuon vasemman, anturittoman sylinterin ajoitus?

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #47 : Elokuu 08, 2022, 11:03:16 ap »
Jooo, nyt on oikea sylinteri ajassa mutta vasen, joka on probleemana ollut, ei ole.. voiskohan joku valottaa että mitä nuo boksin asetusten asteluvut tarkoittavat?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #48 : Elokuu 08, 2022, 11:23:20 ap »
Lainaus
jossain vaiheessa oli oikeassa sylinterissä ajoitus melkein kohdalla, eli lampulla näkyi merkattu valkoinen viiva, mutta viiva ei ollut keskellä aukkoa.. olisiko tämä tärkeää, vai riittääkö että näkyy aukossa?
Kierroksessa on 360 astetta joten asteita mahtuu ajoitusreikään useita. Kyllä, keskellä aukkoa pitäisi ennakko viivan näkyä ajoituslampulla.

Lainaus
voiskohan joku valottaa että mitä nuo boksin asetusten asteluvut tarkoittavat?
En ole tutustunut ko. sytytyslaitteeseen. Ensimmäisen numeron arvaan että se on sytytyksen perusennakko hieman korotetulle tyhjäkäynnille. Toinen asteluku ei minulle avautunut, ainakaan vielä.

Onko saatavissa linkkiä missä selitetään ko. sytytysyksikön sielunelämä? Olen saanut käsityksen että laite on yleismallinen ja sen voi säätää erilaisille kaksisynterisille nelitahtimoottoreille kullekin tyypille erikseen.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #49 : Elokuu 08, 2022, 11:30:12 ap »
Eiköhän nuo luvut tarkoita ennakon muutosaluetta, siis esimerkiksi 7-28: perusennakko 7 astetta täysennakko 28 astetta. Siellä täytyy myös olla asetukset sytytysten väliselle erolle, ja se lienee nyt pielessä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #50 : Elokuu 08, 2022, 11:40:03 ap »
Käy järkeen. Ennakon muutosalueen suurin luku valitaan moottorin viritysasteen mukaan. Jos se on liian suuri niin moottori rupeaa laittamaan vastaan.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #51 : Elokuu 08, 2022, 12:37:19 ip »
sen verran että autopuolella myydään vanhuksiin noita sytytysyksiköitä ja niissä on juuri noin että eri ennakko käyrillä erikseen tyhjäkäynti ennakko (alipaineletku irti) ja täysi ennakko ja vielä sitä vastaava kierrosluku

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #52 : Elokuu 08, 2022, 14:55:14 ip »
Joo, tais ongelmana olla kokoajan liian pienet kierrokset ajoitusta tarkkaillessa ja kaasuttimien epäsymmetria.. eilen luin dellorton opusta 2h niin jo rupesi aukeamaan.. eli nyt kun on kaasuttimet säädöissään ja kun kierroksia nostaa niin ennakotkin on kohdallaan, tyhjäkäynnillä hieman pielessä, mutta käy hyvin tyhjääkin. Nestepatsaalla säädin loppu silauksen ja pyörä on täysin säädöissään, koko kierrosalueen patsaat tasan. :D :D 50km testilenkki tehty ja guzzi laulaa todella nätisti. Pakoputkeen ei enään ammu juuri ollenkaan..

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #53 : Elokuu 08, 2022, 19:25:09 ip »
Nonnii, oppia ikävä kaikki, mutta lopussa (kiitos) seisoo!  ;)

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #54 : Elokuu 08, 2022, 21:55:01 ip »
Pistin purkista linkin jo aiemmin, mutta tarkempaa, mistä näkisi jotain muutakin sielunelämää siitä en ole löytänyt. Eipä siinä ole kuin kaksi pyöritettävää potikkaa, toisesta kierrosten rajoitin ja toisesta sytytys.. kallis purkki näyttäisi olevan, joten luulisi jollain tasolla olevan laadukaskin..

N.150km tuli tänään ajettua ja hyvin pyörä toimii. Ei paukuta putkeen. Tuosta vasemman sylinterin pakoputken tummasta nihkeydestä en päässyt eroon, mutta nyt sentään tulee molemmista putkista hieman nokea ja savua.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #55 : Elokuu 08, 2022, 23:02:44 ip »
Jos nyt hakemalla hakee vikaa niin ensin tulee pölynimuriin eli Mieleen että vanha karsta ja noki ei ihan heti "sula" eli pala pois äänenvaimentimen loppupäästä.
Toisaalta, pitkittyneenä vaivana, se voi ilmentää myös vikaa venttiiliien lautasissa/seeteissä. (Seeti on ammattisanastoa ja tarkoittaa sitä rengasta joka on joka lämpösovitteella kannessa tai valun yhteydessä sinne saatu ja on siis venttiilin vastakappale. Anteeksi niiltä jotka asian tietävät mutta kun ei täältä näppäimmistön takaa aina tiedä mitä tiedetään jo ennalta. Joskus käy myös niin että ylikierrokset saavat venttiilin taipumaan sen törmätessä mäntään. (Massan hitaus on ilkeä vaiva.) Myös karstaisuus saattaa aiheuttaa ko. vian eli männän väistölovet venttiilien suhteen ovat karstoittuneet liian täyteen.

Luettuani tämän viimeisen päivityksen suosittelen ajamaan hiljalleen lisäten kierroslukua ajosessio kerrallaan niin että moottoriöljyn lämpötila pyörii 100 asteen yläpuolella. Loppua kohden, usean lämpimän sään ajokerran jälkeen vedetään täysillä ja jos mylly sen kestää ja muuta vikaa ei ilmene niin kone lienee kunnossa. Ja puhdas sisältä sekä äänenvaimetimien päät puhtaat. Sitten uusi suodatin, uudet öljyt ja auringonlaskua kohden.

Mielestäni Guzzin insinöörit ovat olleet salaa viisaat laittaessaan niin että öljynvaihtoa varten pitää irrottaa öljypohja, pestä se ja vaihtaa suodatin. Itse suodatin sallii kaksi kymppitonnin käyttökertaa sillä suodattimen tehollinen suodatuskyky paranee ajan kanssa ennen kuin se menee täysin tukkoon. Tästä aiheesta keskustellaan eri ketjussa.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #56 : Elokuu 08, 2022, 23:45:47 ip »
Putkenpäät saa melko siisteiksi ihan vain pyyhkimällä, oikeastaan uuden veroisiksi. Ajon aikana niihin sitten tulee  tätä nihkeää mustaa ja nyt, oikealle myös kuivaa mustaa.. johtuuko shellin vpowerista mitä viimeksi tankkasin, yleensä käytän nesteen 98:a  ::)
Laitoin muuten pyörään melkein ensitöikseni hmb guzzilta tilatun öljytikun missä on lämpömittari muttamutta.. kun tein huoltoa ja öölipohka oli kädessä, niin tulikin mieleeni, mielenkiinnosta katsoa että mihin tikku oikeen menee, kyseessä siis pitkä tikku sumppi laajennettuun malliin, joka tämäkin on. Noh, ihmetyksekseni totesin että tikku ottaa kiinni öljypohjassa olevaan putkeen jo ennenkuin edes tikku on pohjassa, tämän putken  kuvittelisin olevan öljypumpun imuputki.., en siis tiedä. Mutta kuitenkin, mielestäni aika huonosti tehty ja pitäisi olla alan liike.. samalla kun öpohja oli kädessä niin toki pesin sen ja vaihtelin suodattimet ja sitten tuon ylipaineventtiilin, sekin oli mallia hmb guzzi.. luurasin pohjan kautta sylinterin seinää ja näytti kyllä hyväkuntoiselta, hoonausjäljet näkyi.
Pyörä sai kyllä happea tällä reissulla ihan tarpeeksi enkä jännittänyt asiaa sitten sen enempää.. luulisi tuossa 100tkm olevan jo sisään ajoa  ;D matkaa taitoin kierrokset siellä 5000 paikkeilla ja moottori oikein tykkäsi, toki pitää ottaa huomioon vanhan veglian tarkkuus.. toisaalta ihan hyväkin tuollainen epätarkka mittari niin tulee enemmänkin ajeltua tuntuman ja korvakuulon perusteella. Pakosarja täytyisi varmaan seuraavaksi uusia, tai tehdä jotain. Tuntuu olevan elinkaarensa päässä. Iso 40mm ja musta tarvisi kostain löytää.. jos ei löydy, niin sitten täytyy ruveta itse vääntämään putkea ja tinailemaan, onhan tuossa malli..

Miele on muuten mainio peli, nimim. 2 ostanut tänä vuonna. Paremmalle puoliskolle perinteisen ja  itselleni varsimallin  ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #57 : Elokuu 09, 2022, 08:36:07 ap »
Ehken seos on sitten hieman rikkaalla. Kunhan tulpat ovat ajon jälkeen samanväriset ja noettomat. Tulpan väri katsotaan siten että täydestä laukasta kone seis, tulpat kouraan näppejä polttamatta ja vertailemaan sävyjä. Väriin vaikuttaa polttoaineseos ja sytytysennakko ja moottorin kunto. Jos on eriväriä niin säätötarvetta on tai jossain on vikaa.

Itselläni on ollut tapana 100.000 km jälkeen (Joskus paljonkin jälkeen...) vaihtaa männänrenkaat ja hioa venttiilit. Ei ole iso juttu eikä erikoisen kalliskaan. Toisinaan on venttiilinohjuritkin kunnostettu. Käynti nätistyy ja vetoa on. Moottoriöljy myös pysyy puhtaampana.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #58 : Elokuu 09, 2022, 10:46:31 ap »
Kiitos ohjeesta, olikin itselläni seuraavaksi ajatus tarkistaa tulppien väri. No mites, onko tämä tehtävä niin että on tulppa-avain taskussa ja tien poskessa sitten tarkastus  ;D tulppia ostinkin isomman satsin että saa tarkastella ja vaihdella tarpeen mukaan.

Aluksi, oli tarkoitus että purkaisin pyörän, ja moottorin, ja sitten tekisin suurempia huoltotoimia/remontteja.. mutta jos nyt ei löydy mitään isompaa vikaa niin taidan lykätä asiaa tuonnemmaksi, tässä elämäntilanteessa. Tuo ehdottamasi huolto vaikuttaa järkevältä ja niinkuin sanoit, ei varmaankaan isotöinen ja mahdoton näin aloittelijalle. Siinä kun on purkanut niin täytyy sitten vain konsultoida kokeneempia moottori-asiantuntijoita.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #59 : Elokuu 09, 2022, 12:12:44 ip »
Äsken nyppäsin tulpat kylmiltään irti niin molemmat olivat kyllä nokiset ja tämä oikea hieman pikinenkin. Ajoitusta tarkistin taas.. merkki on keskellä tarkastusaukkoa molemmilla sylintereillä kun kierroksia on 3300rpm (vanhan ajoituslampun kierroslukumittarin mukaan) sytytysboksin ohjeessa sanotaan näin : Check the static ignition timing with a stroboscopic lamp at about 1200 rpm. ::) ???
Mitä mieltä, pitäisikö nuo merkit saada näkymään noilla kierroksilla keskellä tarkastusaukkoa? Jotenkin tuntuu, että olisi melko mahdoton temppu.. tai sitten asennusohjeet ovat suurpiirteiset tai sitten on kierrosluku minulla väärin tai jotain muuta.. :o

Edit. Tämä ajoitus tarkastus tehtiin kylmänä, pitäisikö tehdä ajon jälkeen, moottori lämpimänä tarkastus?