Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi Le Mans -78  (Luettu 42241 kertaa)

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #15 : Heinäkuu 28, 2022, 17:46:05 ip »
Kylmänä käynnistyessä ampuu hieman vasemmastaputkesta, osaisiko tuosta joku tehdä jotain johtopäätoksiä? On siis sama puoli jossa putkenpää hieman tuollainen kostean nihkeä.. kunhan saan huolto-osia Saksasta, teen sitten perushuollon..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #16 : Heinäkuu 28, 2022, 18:32:32 ip »
Näin äkkiä pääteltynä polttoaineilmaseos palaa pakoputkessa. Kuuluu kova ääni. Jos en tietäisi että on kärjet korvattu sytytysyksiköllä niin sanoisin että sytkä on pielessä. Toinen syy on että polttoainetta on seoksessa niin paljon että sitä riittää palamaan vielä pakoputkessakin. Se selittää myös nokisen putkenpään. Silti tarkistaisin ensin molempien puolien sytytysajoituksen ajoituslampulla. Ihan varoiksi.
Tässä lienee helpoiten saatavissa oleva: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/sahkoiset-testilaitteet/ajoituslamppu-2000020145

Merkit ovat vauhtipyörässä kumitulpan takana. Merkkejä on neljä joista kaksi ovat eri sylinterien mäntäin ykk:n merkkiviivat ja pyörimissuunnassa niitä ennen ovat sytytysajoitusmerkit tyhjäkäynnillä. D = oikea, S = vasen. Kärkisytkää tarkastessa riittää kun on 12V polttimo ja pari johdonpätkää mutta elektronisytkässä tarvitaan tuo lamppu. Ajoitusamppuja on paljon hienompiakin, kuin tuo B-malli, joissa on kosketuskulmamittari ym. hienoa kärkisytkän säätöä varten.
Vauhtipyörän merkkiviivat voi ennen toimenpiteitä merkitä maalikynän valkoisella pisteellä. Toiseen yksi ja toiseen vaikka kaksi niin tietää heti missä mennään.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #17 : Heinäkuu 28, 2022, 21:00:15 ip »
Kiitos taas kattavasta vastauksesta, pistetään hankintalistalle tuollainen ajoituslamppu. Pitäisi muutenkin tutustua paremmin tuohon silent hektikin prosyyriin mikä tuli pyörän mukana. Kertaalleen sen selasin läpi ja eihän siellä boksissa ollut kuin kaksi potikkaa mitä säätää, toinen oli kierrosten rajoitin ja toinen oli muistaakseni ajoituskäyrän valinta.. eli jos oikein ymmärsin, niin siellä oli valittavana ~12 eri asetusta.. noihin en sitten vielä enempää perehtynyt, kun ajattelin että eihän sitä voi oikeastaan edes väärin asentaa..

Kerros nyt vielä maallikolle ;D mitä tuolla lampulla katson ja mitä säädän  ;D
Eli katsotaanko tuolla lampulla sieltä vauhtipyörän kyljestä ajoitusmerkkejä.. ja sitten kun näkyy nii mitä tehdään…  pääset taas varmaan kertomaan vuoden -75 amiksen ykkösluokan perusasioita mulle ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #18 : Heinäkuu 28, 2022, 22:16:55 ip »
Mennään Amisosatolla.
Kyllä, vauhtipyörän kylkeä tarkastellaan lampulla. Kokolailla aukon keskilinjalla on oikea kohta kun ajoitusmerkki siitä ohi livahtaa ja kierroksia nostettaessa se jää hiljalleen näkymättömiin jos ei hanki sellaista lamppua jossa on ennakonsäätö. Tuossa B-mallissa on vain perusasetus jolla voi säätää vain perusennakon.
Lamppu kytketään akkuun. Ihan sama mihin akkuun kunhan on virtaa. Yleensä pyörän jos se ei ole hankalassa paikassa.

Lampun yhdessä johdossa on anturi ja siinä on nuoli joka asetetaan tulpan suuntaan sytytysjohtimeen. Jos oikean puolen sytytysjohtimeen niin saadaan sen sylinterin "D" sytytysennakko. Hypätään hieman tekniikkapuolelle: jossain on sytytysanturi tai -anturit. Usein virranjakajassa mutta on laitteita joissa ne ovat laturin yhteydessä. Sitä tai niitä siirtämällä pyörimissuuntaa vastaan saadaan lisää ennakkoa ja toisin päin vähemmän ennakkoa. Herääkin kysymys että onko antureita kaksi vai onko sylinterien keskinäinen säätö sähköinen toimenpide eli jollain lailla ohjelmoitavissa. (Tuskin tässä laitteessa.) Tee myös itsellesi selväksi Guzzin 90-asteisen 4-tahtikoneen käyntikierto. Joka kierroksella kun sytytystä ei tapahdu. Vain sillä kierroksella ajoituslamppu syttyy kun on sytytyshetki.

Lainaus
pääset taas varmaan kertomaan vuoden -75 amiksen ykkösluokan perusasioita mulle

Tuota noin, se kysymys sytytyksestä taisi olla jo pääsykokeissa. Jotain piti tietää, silloin, kun jatkokoulutukseen meni yksityisen oppikoulun jälkeen keskikoululinjalle. Tuo sana "sytytys" on aika kiva. Maisteri Frangen sitä taisi hyödyntää hassutuksissaan joskus muinoin.



alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #19 : Heinäkuu 29, 2022, 10:07:57 ap »
Ok kiitos. Joo käyntikierto käytiin jo viimepyörän aikaan läpi, kun venttiilien säätöä opetit.. ;)

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #20 : Heinäkuu 29, 2022, 18:37:55 ip »
Motomatti, jos kiinnostaa niin tässä linkki tuon mun pyörän sytytysjärjestelmän asennusohjeisiin https://www.silent-hektik.de/E_Micro_I_GB_46b.pdf
Näyttäisi olevan yhdellä anturilla niinkuin epäilit, ja se lukee juuri tuota oikeaa sylinteriä, joka ei nokea putkea..

Mihin kohtaan suosittelisit tuon kierrostenrajoittimen säädön?

Tuolla ohjeessa sanotaan näin "The basic mechanical adjustment refers to the static ignition timing : all LM´s 8° BTDC"

"ADJUSTMENTS :
The default setting for ALL Singlespark ignitions are the 30° to 34° curves: LM1 - LM2 - LM3 Nr. B

7° vOT statisch
—————————–
Nr. B 32° steil

ohjeessa näkyy vielä kuva kurvista, eli kurvikuvista kuva kakkonen.  :)



TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #21 : Heinäkuu 29, 2022, 21:34:13 ip »
Ei olisi ensimmäinen jälkimarkkinapurkki, joka kilometrien lisääntyessä alkaisi paukuttaa putkeen. Siihen taitaa olla syynä purkin sisäiset katkokset ja komponenttien väsyminen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #22 : Heinäkuu 30, 2022, 07:25:54 ap »
Varmasti tuollainenkin on mahdollista, mutta tässäkohtaa epäilen jotain muuta, tämä sähköinen sytytys on suht tuore lisäys pyörään, mutta moottori taasen on jo 34vuotias, ja hyvin käytetty.. Eli siis myyjän tarinan mukaan, moottori on remontoitu vuonna -88.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #23 : Elokuu 01, 2022, 10:19:54 ap »
Miksikohän pyörässä on kaasuttimet suoraan imukaulassa kiinni, ilman kumikauluksia?
Saadaanko tästä jotain hyötyä vai onko huono asia? Imukaulat on uusittu mutta en keksi miksi on tehty näin.
Itse näkisin että tuo kaasuttimen massa kävisi noiden imukaulojen päälle, eikä tuo liitoskaan varmaan niin tiivis ole mitä kumikauluksella saavutettaisiin..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #24 : Elokuu 01, 2022, 12:27:04 ip »
Guzzi on käyttänyt vuosien mittaan sekä kumikurkkuja että myös imukanavaan suoraan istutettuja kaasuttimia. Mitä vanhempi malli niin sitä yleisempi on metalli metallia vasten rakenne. Jälkimmäisissä on ollut, joskus, kuumana käynnistysongelmia.

Pakoputkessa paukkumiseen on myös sellainen syy että pakoputkisto vuotaa tai kaasuttimen ja imuventtiilin välillä on ilmavuoto. Muuan syy on että äänenvaimentimet ovat eri paria eli toisesta on aika vienyt osan sisukaluista korroosiona tien penkalle. Joka tapauksessa on kyse epäsymmetriasta tavalla tai toisella joko moottorin toiminassa, rakenteessa tai virheellisessä säädössä.

Jos imupuolen osat ovat Guzzin alkuperäisosia ja tiivisteet kunnossa niin kyllä metalli metallia vasten on riittävän hyvä tiivistys. Voi toki, ohuelti, laittaa tiivisteliimaa jos epäilee vuotoa. Myös imukurkun ja sylinterikannen välissä on paksuhko massatiiviste. Joskus ne ovat vuotaneet.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #25 : Elokuu 01, 2022, 12:47:10 ip »
Aivan, tässä vaikuttaisi olevan muoviset, nämä.
https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=1019

Pauketta tulee vain kylmänä käynnistäessä, noin 15 sekunnin ajan jos kaasua antaa hieman, sitten loppuu, eikä paukuta missään vaiheessa enään ajaessa ja vetää oikein nätisti koko kierrosalueen läpi.  Enemmän paukutti edellinen ruisku v7 lafranconeilla.. vaikka oli ecun arvot nollattu ennen asennusta.

Pyörä käyttäytyy mielestäni oikein hyvin, ja nyt kun sillä on muutaman sata km ajanut, on päässyt jo kiinni käyttäytymiseen, ja tullaan toimeen oikein hyvin. Ainoastaan tuo vasemman puolen putken pieni hikoilu täytyy kitkeä pois. Oikean puolen kaasari myös alkaa tiputtamaan torvesta bensaa, jos unohtaa hanan auki pitemmäksi aikaa, ilmeisesti vaatii putsausta. Uutta osaa, huolto ja muuta kivaa on tilattu jo runsaasti pyörään, niitä odotellessa.  :)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #26 : Elokuu 01, 2022, 13:07:35 ip »
Talvisäilytys, toisinaan, tukkii kaasuttimia.
On muutama tapa: polttoaineeseen lisätään säilöntäainetta varsinkin jos säilytyspaikka ei ole tasalämpöinen. Silloin kun pyörää säilytetään lämpimässä, kuten itsellä on Kerhoni puitteissa, niin käyn aukomassa kaasarikoineden bansahanoja muutaman kerran talvessa niin kaasuttimet eivät kuivahda eikä muodostu polttoaineen sisältämästä kuiva-aineesta sakkaa kohokammioihin. Joskus saatan käynnistelläkin.
Tietenkin akku irrotetaan virtapiiristä, ladataan täyteen ja säilytetään viileässä. Kerholla on lattialämmitys niin tuon akut asuntoni autotalliin liki ulko-ovea. Täyteen ladattu akku ei jäädy vaikka olisi parikymmentä astetta alle nollan.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #27 : Elokuu 01, 2022, 17:16:01 ip »
Hyvä saada kokemuspohjaista talvisäilytys tietoa, kiitos.
Ensi talvena varmasti puran kaasarit ja putsailen läpikotaisin. Paljon muitakin suunnitelmia olisi mutta toteutus vaatii aikaa, niin ei välttämättä kaikki onnistu. Toisaalta, pyörässä on hieno patina, niin en ole vielä päättäny, että viitsikö siitä tehdä kiiltävää ja uutta vastaavaa..

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #28 : Elokuu 04, 2022, 18:42:14 ip »
Irroitin nuo kaasuttimet, ajattelin katsoa onko kohojen asetus oikea, vai mikä vuodon aiheuttaa. Näyttäisi olevan o renkaalla tiivistetty tuo imukaulan ja kaasuttimen liitos. Ne menee vaihtoon. Tuli sellainen kysymys mieleeni, kun noita laittaa takasinpäin niin onko kaasuttimella joku tietty asento moottoriin tai maahan nähden. Nyt olivat hieman käännettynä sylinterin suuntaisesti, mutta mahtuisivat olemaan kyllä ihan pystysuorassakin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi Le Mans -78
« Vastaus #29 : Elokuu 04, 2022, 19:48:42 ip »
Kohoja kun on kaksi samalla akselilla yhteydessä toisiinsa niin ne tasaavat bensiin aiheuttaman nosteen toistensa suhteen. Eli pieni kaasuttimen kulmavirhe ei vaikuta polttoaineen tasoon.