Noita patterikäyttöisiä autoja mainostetaan enenevässä määrin; Ajaminen on lähes ilmaista ja ajomatkaakin kertyy jopa 90km. Täydellä latingilla ja kesällä. Talvista ei yksikään kaupansetä kerro mitään.
Talviaamulla -25 pakkasella latinkia kuluu akkujen lämmitykseen ( joo, on niissä ), takalasin sulattamiseen, penkin ( ja ratin ) lämmitykseen sekä lämmityslaitteeseen. Ja kas, ajomatka ei olekaan enää 90km, vaan paljon vähemmän.
Ja Turun reissulla asiakkaan luo olisi ladattava 3-4 krt / suunta. Tunti / lataus? Jos latureita on, ne ovat vapaana ja toiminnassa. Ei toimi, ei!
Dieselin tankkaan lähdönhetkellä 5min ja ajomatkaa riittää >900km.
Jos tarve päivittäiseen ajoon on työmatka 20-30km suunta, niin saattaa olla patteriauto hyvä valinta. Tuo matka ei ole mitenkään poikkeavan pitkä Suomessa.
En ymmärrä kylläkään, että perhefarmarissa olisi oltava kaksi eri moottoria energiasäiliöineen.
Tällä hetkellä ns. latausinfra ei ole käytännön tasolla ajettaessa vähänkin ns. maaseudulle. Kovin harvalla on kuitenkin mahdollisuutta Teslaan. Asumassani talossa - Espoon Tapiolassa - ei ole edes p-paikkaa, saati latausjuttua. Eikä varmasti tule moniin vuosiin. Oma generaattori?
Sitten kun ajomatka yhdellä latauksella on käytännössä riittävä JA latausmahdollisuus sekä -aika ovat käytännöllisellä tasolla, saattaa patteriauto olla hyvä vaihtoehto.
Mutta minä en enää siinä vaiheessa tarvitse kuin yhtä autoa - sitä mustaa - enkä välitä vaikka toimisi hakkeella.
Ystävällisesti.