Kirjoittaja Aihe: Keskustelua sähköajoneuvoista:  (Luettu 28454 kertaa)

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #60 : Syyskuu 11, 2021, 10:04:41 ap »
Vety vs. sähköauto vs. polttis kaikilla polttoaineilla kirvoittaa kaikenlaista keskustelua.

Harmi vaan, kun ihminen uskoo sitä kirjoittelua, joka tukee jo olemassa olevaa ajatusta aiheesta.

Tarkoitan sitä, että lihansyöjä lukee mielummin lihansyöntiä tukevia kuin vastustavia uutisia ja pitää niitä enemmän totena kuin vastaavia juttuja kasvisruuasta.

Mutta, hyvä, että kirjoitetaan puolesta ja vastaan, mutta se on fakta, että vety ei vielä ole ihan koko kansan polttoaine, kuten ei sähkökään ole koko kansan polttoaine.
Sähkäreiden hankintahinnat on vielä aika korkeat ja taas edulliset sähköautot, esim. 10 vuotta vanha datsun Leaf 24kWh akulla ja 100km rangella hintaan 9000€ ei ehkä ole joka talouden ykkösvaihtoehto.

Minä vuonna voi ostaa käytetyn vetyauton hintaan 5000€ ja ajella sillä samoilla huoltokustannuksilla kuin tänään samalla rahalla ostetulla polttiksella... ;D
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 11, 2021, 11:52:09 ap kirjoittanut Breeze »
Tämäkin vielä! ! !

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #61 : Syyskuu 11, 2021, 12:55:44 ip »
Vety vs. sähköauto vs. polttis kaikilla polttoaineilla kirvoittaa kaikenlaista keskustelua.
Harmi vaan, kun ihmisen uskoo sitä kirjoittelua, joka tukee jo olemassa olevaa ajatusta aiheesta.
Tarkoitan sitä, että lihansyöjä lukee mielummin lihansyöntiä tukevia kuin vastustavia uutisia ja pitää niitä enemmän totena kuin vastaavia juttuja kasvisruuasta.
Tuttua juttua on helpompi pitää omanaan. Myös polttomoottoriautojen monimutkaistuminen/tietokoneistuminen on lisännyt käytettyjen tuontia ulkomailta. Monet haluavat ymmärtää kulkupeliään ja jopa sitä itse huoltaa. Säästäen samalla ns pitkän pennin.   Porkkanaa on kyllä uuden ostavalle, mutta autokanta vanhenee ylläpitokulujen noustessa.

Tässä on yksi julistus eli julkinen veikkaus yli 10 vuotta sitten... ->  https://yle.fi/uutiset/3-5376263
Edelleen pidetään propellihattuna, kun olen tuolla kotimaisella, uusiutuvalla jäteaineella ajanut autolla 8 vuotta ja Guzzilla 7 kesää.
Entä sitten jos ne "päästöttömät" sähköautot eivät yleistykään toivotusti vuoteen 2030 mennessä sadoilla tuhansilla ?
Taas on menetetty yksi vuosikymmen "hyvillä aikomuksilla" ja ollaan edelleen siinä samassa lähtöruudussa...
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #62 : Syyskuu 11, 2021, 15:45:58 ip »
Niin, mitä "tankkiin" 2031... ;D
Tämäkin vielä! ! !

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #63 : Syyskuu 11, 2021, 16:14:13 ip »
Joku on eri mieltä kuin yle

Takuulla on.

Laturille.com on sähköautoihin ja erityisesti niiden lataamiseen keskittynyt sivusto. Sivuston tarkoitus on edistää sähköautoilua, jakamalla tietoa sähköautojen lataamisesta.

Antti on varmasti oikein innostunut sähköautomies ja teslailija. Hän lienee aika syvällä fanikatsomossa, mutta on hienoa, että hän antaa vinkkejä podcasteissaan muille teslailijoille ja sähköautoilijoille.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #64 : Syyskuu 11, 2021, 16:19:36 ip »
En ainakaan minä ole ostamassa täyssähköautoa enkä polttokennoautoa vielä kymmeneen vuoteen. Hinnan pitää tulla todella paljon alas, ja auton pitäisi silti kulkea pitkä toimintamatka kovassa pakkasessa, lämmittää, kulkea lumisella ja huonolla tiellä, olla riittävän vahva nelivetoinen ym. Sen pitäisi jaksaa laskea ja nostaa vene ja perämoottori plus muut härpäkkeet.

On hyvää aikaa tutkia tilanteen tosiasiallista kehitystä. On muistettava, että energian uusjaossa ja kulutusratkaisuissa pelataan valtavan suurilla rahoilla. Kyse ei ole meidän kymppitonnistamme tai kahdesta.

Siksi erilaista lobbausta on valtavan paljon. Aion yksinkertaisesti katsoa, mikä hevonen on se, joka oikeasti juoksee kärjessä hinnan, laadun, ympäristön ja tekniikan kannalta. En ole lainkaan valmistunut varmojen mielipiteiden laitokselta, kuten teslailijat ovat, eikä näkemykseni ole poliittinen.

Saatan myös ajaa vuonna 2030 vanhalla vuoden 2001 Guzzillani, jos jostain saa vielä tipan korkeaoktaanista. Vastahan siinä on 126 500 km lasissa. Pidän sitä oikeastaan jo ekotekona.  8)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #65 : Syyskuu 11, 2021, 19:24:11 ip »
En ainakaan minä ole ostamassa täyssähköautoa enkä polttokennoautoa vielä kymmeneen vuoteen. Hinnan pitää tulla todella paljon alas, ja auton pitäisi silti kulkea pitkä toimintamatka kovassa pakkasessa, lämmittää, kulkea lumisella ja huonolla tiellä, olla riittävän vahva nelivetoinen ym. Sen pitäisi jaksaa laskea ja nostaa vene ja perämoottori plus muut härpäkkeet.   

En minäkään aio ostaa. Pomolla työkaverilla on Teslat ja niiden toimintaa ja käyttöä olen seurannut vieressä. Ajanutkin niillä. Ihan ovat pärjänneet vuoden ympäri. Lapinreissujakin kumpikin tehneet. Myös talvella ja saman verran menee aikaa Keski-Suomesta siellä käydä, kuin bensalla tai dieselillä, ruokataukoja tulee pidettyä kumminkin.
Ja en tiedä miten tehokkaalla polttomoottorisella ajelet kärryn kanssa, mutta kyllä noissa sähköpeleissä voimaa on. Näissä Tesloissa (S ja 3) on molemmissa kuotenkin satoja hevosvoimia ja se löytyy heti polkimen takaa.
En epäile, etteikö sähköautot ole tulevaisuus, mutta se miten sähkö niihin siirretään, varastoidaan tai tuotetaan ei tule vielä olemaan lopullisessa muodossaan hyvään aikaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #66 : Syyskuu 11, 2021, 21:10:33 ip »
Ja en tiedä miten tehokkaalla polttomoottorisella ajelet kärryn kanssa, mutta kyllä noissa sähköpeleissä voimaa on.

Tunnen Teslan. Kerroin, että hinnan pitää tulla paljon alas. Eli sillä rahalla, millä saan polttomoottoriauton, jossa on se voima, mitä tarvitaan suorituksiin, pitäisi päästä eteenpäin. Tämä on se muuttuja. Ei pitäytyminen tietyssä energiaratkaisussa.

Minulla on nimissäni kaksi autoa. Toinen on kaksilitrainen turbodiesel nelivedolla (arvo ehkä 13 000) ja toinen on vanha hyvin hoidettu ja poikani tuunaama bensiinitykki, kaksisataakaakkinen turbo sekin.

Nelivetoinen uusi Tesla saavuttaa kaikki tarpeeni, paitsi latausaika on turhan pitkä. Tarvitsemillani varusteilla sen hinta on 157 000 euroa. Nopealla haulla katsoin, että käytetyissä Tesloissa autoni kilometrit ja iän omaava Model S näyttäisi maksavan 58 000.

Auto on ylipäänsä maailman huonoin sijoitus. Se palaa käyttöönotosta reilussa vuosikymmenessä Kuusankosken kyytiin. En osta seitsemän vuotta vanhaa akkua ja kuluneita osia rahalla, jolla saisi todella hyvän tuliterän nelivetoisen katumaasturin ja vielä jäisi rahaa vaikka uuteen Moto Guzziin.  8)

Muuten suhtaudun myönteisesti ja odottelen.

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #67 : Syyskuu 11, 2021, 22:22:27 ip »
Joku on eri mieltä kuin yle

Takuulla on.

Laturille.com on sähköautoihin ja erityisesti niiden lataamiseen keskittynyt sivusto. Sivuston tarkoitus on edistää sähköautoilua, jakamalla tietoa sähköautojen lataamisesta.

Antti on varmasti oikein innostunut sähköautomies ja teslailija. Hän lienee aika syvällä fanikatsomossa, mutta on hienoa, että hän antaa vinkkejä podcasteissaan muille teslailijoille ja sähköautoilijoille.

Noi olikin jonku tuukan juttuja, ei antin ittensä.

Lissäys: Antilla on volkkari nykysin
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 12, 2021, 09:12:49 ap kirjoittanut jjp »
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #68 : Syyskuu 11, 2021, 22:28:43 ip »
Sen verran täytyy nyt todeta, että vaikka olenkin sitä mieltä, että sähköautolis mun juttu, niin teslaa en ostais suurin surminkaan. Ei ne ole oikeesti tavallisen ihmisen autoja. Ennemmin ostaisin volvon tai vaikka hyundain
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #69 : Syyskuu 12, 2021, 00:12:17 ap »
Ymmärrän täysin. Itselleni kaikki sähköautot tällä hetkellä ovat hankintahinnaltaan utopiaa. Omat 8-10tkm vuodessa hoituu tällä hetkellä noin 2000€:n ilmastoidulla autolla. Ei ole valitettavasti koukkua, meinaan sellaisen näennäiskoukun asentaa lähiaikoina, että saan polkupyörän matkaan. Siinä mielessä vakava puute.
Se, että omani kuluttaa 6-7 litraa sataselle (arvio, suure ei sinällään minua kiinnosta, niin en sitä laske tai seuraa) ja auton reaaliarvo yhteen laskettuna sanoo ainakin minun lompakolleni, ettei sähköpirssiä ole vielä horisontissa. Vaikka se kaikilla avuillaan mukava olisikin. Minun rahapussi määrittää vielä jonkin aikaa jopa käytetyn autoni värin. Sekään ei voi tyhjätaskulle olla valintakriteerinä. Vaimoni autossa on useampia valintakriteerejä ja niihin en puutu. Kuin vasta kassalla, kun yhteisen talouden jaamme.

Ps. Itse asiassa juhlimme parhaillaan viikon päästä täyttyvää kymmentä aviovuotta. Äkkiä se aika juoksee.


Ja en tiedä miten tehokkaalla polttomoottorisella ajelet kärryn kanssa, mutta kyllä noissa sähköpeleissä voimaa on.

Tunnen Teslan. Kerroin, että hinnan pitää tulla paljon alas. Eli sillä rahalla, millä saan polttomoottoriauton, jossa on se voima, mitä tarvitaan suorituksiin, pitäisi päästä eteenpäin. Tämä on se muuttuja. Ei pitäytyminen tietyssä energiaratkaisussa.

Minulla on nimissäni kaksi autoa. Toinen on kaksilitrainen turbodiesel nelivedolla (arvo ehkä 13 000) ja toinen on vanha hyvin hoidettu ja poikani tuunaama bensiinitykki, kaksisataakaakkinen turbo sekin.

Nelivetoinen uusi Tesla saavuttaa kaikki tarpeeni, paitsi latausaika on turhan pitkä. Tarvitsemillani varusteilla sen hinta on 157 000 euroa. Nopealla haulla katsoin, että käytetyissä Tesloissa autoni kilometrit ja iän omaava Model S näyttäisi maksavan 58 000.

Auto on ylipäänsä maailman huonoin sijoitus. Se palaa käyttöönotosta reilussa vuosikymmenessä Kuusankosken kyytiin. En osta seitsemän vuotta vanhaa akkua ja kuluneita osia rahalla, jolla saisi todella hyvän tuliterän nelivetoisen katumaasturin ja vielä jäisi rahaa vaikka uuteen Moto Guzziin.  8)

Muuten suhtaudun myönteisesti ja odottelen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #70 : Syyskuu 12, 2021, 08:10:11 ap »
Noita patterikäyttöisiä autoja mainostetaan enenevässä määrin; Ajaminen on lähes ilmaista ja ajomatkaakin kertyy jopa 90km. Täydellä latingilla ja kesällä. Talvista ei yksikään kaupansetä kerro mitään.
Talviaamulla -25 pakkasella latinkia kuluu akkujen lämmitykseen ( joo, on niissä ), takalasin sulattamiseen, penkin ( ja ratin ) lämmitykseen sekä lämmityslaitteeseen. Ja kas, ajomatka ei olekaan enää 90km, vaan paljon vähemmän.
Ja Turun reissulla asiakkaan luo olisi ladattava 3-4 krt / suunta. Tunti / lataus? Jos latureita on, ne ovat vapaana ja toiminnassa. Ei toimi, ei!
Dieselin tankkaan lähdönhetkellä 5min ja ajomatkaa riittää >900km.
Jos tarve päivittäiseen ajoon on työmatka 20-30km suunta, niin saattaa olla patteriauto hyvä valinta. Tuo matka ei ole mitenkään poikkeavan pitkä Suomessa.
En ymmärrä kylläkään, että perhefarmarissa olisi oltava kaksi eri moottoria energiasäiliöineen. 

Tällä hetkellä ns. latausinfra ei ole käytännön tasolla ajettaessa vähänkin ns. maaseudulle. Kovin harvalla on kuitenkin mahdollisuutta Teslaan. Asumassani talossa - Espoon Tapiolassa - ei ole edes p-paikkaa, saati latausjuttua. Eikä varmasti tule moniin vuosiin. Oma generaattori?
Sitten kun ajomatka yhdellä latauksella on käytännössä riittävä JA latausmahdollisuus sekä -aika ovat käytännöllisellä tasolla, saattaa patteriauto olla hyvä vaihtoehto.

Mutta minä en enää siinä vaiheessa tarvitse kuin yhtä autoa - sitä mustaa - enkä välitä vaikka toimisi hakkeella.

Ystävällisesti.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #71 : Syyskuu 12, 2021, 09:17:18 ap »
Noita patterikäyttöisiä autoja mainostetaan enenevässä määrin; Ajaminen on lähes ilmaista ja ajomatkaakin kertyy jopa 90km. Täydellä latingilla ja kesällä. Talvista ei yksikään kaupansetä kerro mitään.
Talviaamulla -25 pakkasella latinkia kuluu akkujen lämmitykseen ( joo, on niissä ), takalasin sulattamiseen, penkin ( ja ratin ) lämmitykseen sekä lämmityslaitteeseen. Ja kas, ajomatka ei olekaan enää 90km, vaan paljon vähemmän.
Ja Turun reissulla asiakkaan luo olisi ladattava 3-4 krt / suunta. Tunti / lataus? Jos latureita on, ne ovat vapaana ja toiminnassa. Ei toimi, ei!


Tuommoisia sähköautoja on myytävän, kuten datsun Leaf 24kWh 2011 hintaan 9000€
Range talvella ehkä n. 70km.

Mutta on niitä sähkäreitä, joilla pääsee talvella hellsinking-turkku-hellsinking ilman välilatausta.
Tietysti, jos jossain teholaturilla pysähtyy, niin vartissa saa 100km lisää rangea.

Jos ajatelumaailma on se, että Honda Monkeyllä neljän viikon reissuun erämaahan kaksi päällä, niin tuskin on paras vaihtoehto, mutta moottoripyöristä löytyy sellaisia, joilla on suurempi mahdollisuus onnistua.

Ps. Kun sähkäri on laturissa, niin kannattaa kertoa autolle lähtöaika, niin auto lämmittää itsensä lähtövalmiiksi, niin säästyy vähän sitä sähköä myös ajamiseen.

Tämäkin vielä! ! !

Passo Stelvio

  • Viestejä: 120
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #72 : Syyskuu 12, 2021, 09:49:36 ap »
Mulla on ladattava hybriidi. Sillä pääsee sähköllä max n. 40km. Pakkasilla ja kovilla pakkasilla sähkö ajo on noin puolet. Ja jos auto seisoo pakkasella ulkona ei se lähde sähköllä liikkeelle ollenkaan vaan laittaa heti bensa koneen käyntiin. Akkujen täytyy lämmetä. Auto on nelivetoinen eikä sillä jää mihinkään talvella kiinni nastattomilla talvirenkailla. Tuolla se tallissa lutkuttaa posket lommolla sähköä.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #73 : Syyskuu 12, 2021, 10:09:12 ap »
Korean poikain lataushybrideissä on sellainen ominaisuus, että sähkö ei lämmitä kajuuttaa, vaan se lämpö tehdään polttomoottorilla.
Aika typerä "Ominaisuus" suomen oloihin.

Aika turha lähteä +8 asteen lämmössä kauppaan 7km päähän, kun polttomoottori pörisee tuottaen lämpöä.
Toki sen saa pakotettua olemana hiljaa, mutta kuka poistaa esim. huurteen tuulilasista.
Tämäkin vielä! ! !

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Keskustelua sähköajoneuvoista:
« Vastaus #74 : Syyskuu 13, 2021, 09:28:20 ap »

Katselin tuossa sähköautomainoksia... ja kiinnittyi pikkutekstissä tälläinen maininta:
 Teoreettinen arvo, laskettu 318-324 km:n WLTP:n mukaisella toimintasäteellä. Energiankulutus 17,4-17,8 kWh/100 km; CO2-päästöt 0 g/km; toimintasäde 318-324 km. Mitattu energiankulutus ja mitattu toimintasäde on määritetty WLTP-testimenetelmän mukaisesti (asetuksen (EU) N:o 2017/1153 ja asetuksen (EU) N:o 2017/1151 mukaan). Päivittäisessä käytössä toimintasäde poikkeaa tästä. Kaikki ilmoitetut arvot koskevat perusmallia vakiovarustein. Pyydämme huomioimaan ostopäätöksessä, että auton todellinen kulutus ja/ tai sähkökäyttöisen ajon toimintasäde saattavat erota huomattavasti valmistajan ilmoittamista arvoista. Talviolosuhteissa auton sähkömoottorin käyttö voi olla rajoitettua tai erittäin kylmällä säällä jopa mahdotonta.
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää