Dieselgeneraattoreissa oli tehtaalta mukana kuivavarattu akku. Akut hapotettiin verstaalla ennen toimitusta. Akku oli ladattava samoin tein. Jos hapotuksen jälkeen ei ladattu, niin pitkään seisoessa akku kuoli.
Asiakkaan kanssa sovittaessa, akkua ei hapotettu, vaan happopullot pistettiin mukaan. Ohjeista huolimatta, ei ollut yksi, eikä kaksi kertaa, kun asiakas soitti kuolleesta akusta, vaikka hapottivat jo puoli vuotta sitten...
Happoakku ei varastossa sinänsä vanhene, mutta se pitää säilyttää oikein ja varaus tarkistettava ajoittain. Takuu alkoi aina napaan leimatusta hetkestä.
Olen aina ostanut akun kuivana ja "vahtinut" sen hapotuksen. Jos ollut tarpeen, niin noutanut seuraavana päivänä, jotta latautuvat.
Samalla, kun akun kiinnittät mittaa pyörän lataus. Jos se ei toimi kunnolla, akku on aina aliladattu.
HUOM! Tämä erityisesti autoissa talvella, jos ajetaan suht. lyhyitä matkoja; Käynnistys, valot, penkkigrilli, lämmityslaite, takalasi jne. vievät yllättävän paljon sähköä. Ei ole huono idea asentaa CTEK-laturi ( vast. ) autoon siten, että lämmitysjohto samalla lataa akkua.