Kirjoittaja Aihe: Ajokausi 2021  (Luettu 40064 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #30 : Maaliskuu 28, 2021, 00:51:53 ap »
Kaksi YTX20BS-akkua pitää käydä ostamassa kahteen eri pyörään. Eiköhän kausi ala hiljalleen...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #31 : Maaliskuu 28, 2021, 17:20:58 ip »
Eilisen polkupyörälenkin perusteella ei vielä maksa vaivaa aloittaa moottoripyöräkautta. Suolaa riittää vielä tiellä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

mosa

  • Viestejä: 359
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #32 : Maaliskuu 28, 2021, 17:57:32 ip »
Kouvolan suunnalla vaikkapa "Ruukin mutkat" (Elimäki-Ruotsinpyhtää) ollut jo tovin periaatteessa ajokunnossa ja varmaan muutkin pienemmät tiet. Muutama "havis" jo tehtykin. Omalta pihalta Ratulantielle matkaa vain noin 100 m, mutta väli jäinen, luminen ja kurainen, vieläkin. Jos sääennusteet pitää paikkansa, niin alkuviikosta tiistaina luultavasti pääsee omasta pihasta asfaltille ja sitten vaikka ees tekemään kauppareissun kirkonkylän kaupalle.
mosa

Aapo

  • Viestejä: 713
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #33 : Maaliskuu 28, 2021, 20:03:07 ip »
Täällä meillä varsinaisessa Suomessa on varsin kohtalaiset ajokelit. Tiistaiseksi luvassa 12 astetta, ja tiet ovat sulana, ja jos ei sada, kuivana. Tiedä sitten siellä missä lie ei niin varsinaisessa Suomessa. ;-)

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #34 : Maaliskuu 28, 2021, 21:34:49 ip »
En tuonut pyörää vielä pihaani mutta kun nyt joka tapauksessa kävin sitä morjestamassa, käväisin samantien pienellä kierroksella Malmilla ja Haltialassa, jossa piti nauttia munkkikahvi. Sen jälkeen pesin kurat putkista ja pistin mopon vielä hetkeksi jatkounille. Kivaa oli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #35 : Maaliskuu 28, 2021, 22:29:22 ip »
Kolme prätkää näkyi koiralenkillä.
Mutta ei täällä idässä kannata lähteä ryntäilemään ennen kuin hiekkasuolamönjä on poistunut asfaltin pinnasta.
Tämäkin vielä! ! !

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #36 : Maaliskuu 29, 2021, 06:56:02 ap »
Pistäkääs papat juttua sitten, kun ajatte moottoripyörällä, ettekä vain tuijota fönarista ulos, pelaa pasianssia ja pelkää suolaa tai koronaa.  8)

vitsi vitsi, ei hernettä nenään eikä posliinivarpaiden rousketta, sillä kirjoittaja itse vei pyöränsä takaisin talliin pestyään suolaa yhtä pitkän tovin kuin ajomatka kesti ja on lisäksi jo karvan vaille kuusikymppinen "nuorukainen"... :D
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 29, 2021, 09:32:26 ap kirjoittanut Wäinö »

millegt

  • Viestejä: 597
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #37 : Maaliskuu 29, 2021, 12:21:41 ip »
hain harrastealffan perjantaina moto-italian hallista ja M Nurmi kertoi että pyöriä on jo haettu mukavasti

oman guzzin akku on ladattu  mutta sunnuntaina sää muuttu  +3 astetta ja vettä ehkä huomenna . . .

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #38 : Maaliskuu 29, 2021, 20:20:53 ip »
Ei sitten tullut hankituksi YTX20-BS -akkuja vaan akkuliikkeen isäntä myi minulle kaksi ETX20H-BS akkua. Siis muuten vastaava happotäytteinen lyijyakku kun tuo muualle muuttanut entinen Yuasa mutta merkki on Exide. En antanut hapottaa vielä vaikka niin pitäisi tehdä sillä ainakin toisen akun käyttöönotto voi venähtää. Eiköhän näilläkin liikkeelle pääse. Sain Kerhoalennuksen mutta eiväthän nämä silti kovin halpoja olleet. Naapuriliikkeessä olisi ollut noin puoleen hintaan ?valmiiksi hapotettuja? yli-ylivuotisia Euroglobeja. Mutta enpä niihin enää sekaannu sillä kahden kokeilussa oli tarpeeksi kokemusta.

Jos parin viikon päästä on keliä ja saan pyöräni pois muiden pyörien takaa Keholta niin alkaa kumi kulua.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #39 : Maaliskuu 29, 2021, 21:12:03 ip »
Enää ei kai saa myydä akkuhappoa kuluttajille. Se katsotaan ”räjähteiden lähtöaineeksi”. Vain firmoille, jotka identifioidaan (alv nro) ja jotka allekirjoittavat vakuutuksen, että eivät valmista siitä räjähdysaineita. Tuli voimaan 1.2.2021.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=CELEX%3A32019R1148

Akkupojat: „Varsinkin moottoripyörien akkuja on myyty perinteisesti kuivavarattuna, jolloin käyttäjä on ennen akun asentamista täyttänyt sen akkuhapolla (rikkihappo). Tämä ei enää ole sallittua, saat kaikki akut valmiiksi hapotettuina.“

Mitähän tuo merkitsee käytännössä? Jos akku on suljettu ja hapotettu; saahan ne hapot työkaluja käyttämällä ulos...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 29, 2021, 23:21:17 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #40 : Maaliskuu 29, 2021, 22:43:55 ip »
Ostin akut kuivina jo ajat sitten ja hapot ovat edelleen pulloissaan. Osaan kyllä hapottaa.
Akkuhapot laitetaan vasta sitten kun akkua tarvitaan ja sen jälkeen sinetöidään sulkemalla kennot. Muutenhan se on poissa akun käyttöiästä.
Kuten viittasin viestissäni että toisessa kaupassa myydään vain valmiiksi hapotettuja akkuja ja niiden leimat olivat varsin vanhoja. Mutta halvalla. Ehkä perämoottorin akuksi yhdeksi suveksi.

Asia tuli aiheeksi vasta kirjoiteltua nyt mutta tiedon ajoissa saaneena osasin ostaa akut happoineen jo aikoinaan.

Eikä ole kovin ihmeellistä ottaa "sealed" akusta happoa pois sillä niin on monta kertaa menetelty kun on ollut hetkellinen puute haposta. Kierrekorkkiaikana se oli paljon helpompaa eikä akkua voi tarkistaa enää ominaispainomittarilla kun on "naksahtavat" tulpat. Pitää rikkoa ne jos tarvitsee happoa poistaa.
Olenko nyt uhka ympäristölleni kun osaan tällaisenkin asian?

Tietysti herää kysymys että pitääkö lähteä täytättämään akut hapolla myyjäliikkeessä juuri ennen käyttöhetkeä?

Kovasti tyrkyttivät köykäisempää nykyakkua. Mutta kerroin että tulee Moto Guzziin niin totesivat että voi olla parempi käyttää perinteistä.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #41 : Maaliskuu 29, 2021, 23:16:22 ip »
Kyllä ne varmaan pitää tästä lähtien täyttää liikkeessä käyttöön otettaessa. Jos ostaa valmiiksi hapotetun akun, joka on seissytkin vuosia hyllyssä, saa ongelmia. Harvinaisemmat akkumallit ainakin kiertävät huonosti. Käyttöönoton yhteydessä hapotettava akku on sentään aina tuoretta vastaava.

En näe tuossa säädöksessä mitään järkeä. Tiedän, että terojen reppupommeissa yhtenä osana on ollut rikkihappo, mutta onko se ollut muka tuota verraten laimeaa elektrolyyttia? Kyllä se 15 paino-% ylittää, mutta ei hirveästi. Lisäksi sen saa mistä tahansa akusta kyllä ulos ja akkuja on joka puolella.

En keksi nyt ihan heti mitään järkeä tuosta asiasta.

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #42 : Maaliskuu 30, 2021, 06:34:27 ap »
Hieman oudolta tuntuu tämän säädöksen tarkoitus, jos ei enää saa myydä akkuhappokasettia kuivavaratun akun mukana. Miten käytännössä säilytysastian vaihtuminen, akun hapotuksen yhteydessä, tekee akkuhapon vaarallisesta lähtöaineesta vaarattomaksi?
Täyteen varatun akun elektrolyytin ominaispaino on n. 1.28. Tarkoittaa että litrassa akkuhappoa on n.740 kuutiosenttiä tislattua vettä ja 260 kuutiosenttiä väkevää rikkihappoa. Rikkihapon pitoisuus on näin ollen n.28%. Hapotuskasetin sisältö on tuota samaa pitoisuutta.
Tuollaisen hapon hallussapitoon pitää nykyään hakea poliisilta n. lähtöainelupa.
https://poliisi.fi/lahtoainelupa
Säädöstä oikein tulkiten pitäisi jokaisen, kenellä on hallussaan lyijyakku, hakea lähtöainelupaa. Muuten lyijyakun hallussapito lienee laitonta?
Jotain tulkintoja viranomainen lienee asiassa tehnyt. Se selvinnee ajan kanssa.

Edit. Näköjään tuli painovirheitä aamusella kun töihin lähtöä tehdessä kirjoitin. Väkevyysprosentti korjattu, hapon ominaispaino on suuremi kuin veden. Ei mene laskemalla oikein.


« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2021, 17:38:31 ip kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Ajokausi 2021
« Vastaus #43 : Maaliskuu 30, 2021, 07:59:25 ap »
Onko akun ostolla nykyään sitten myös määrätty ikäraja? Saako alaikäinen ostaa sen akun?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Akkuhaposta
« Vastaus #44 : Maaliskuu 30, 2021, 08:03:16 ap »
Dieselgeneraattoreissa oli tehtaalta mukana kuivavarattu akku. Akut hapotettiin verstaalla ennen toimitusta. Akku oli ladattava samoin tein. Jos hapotuksen jälkeen ei ladattu, niin pitkään seisoessa akku kuoli.
Asiakkaan kanssa sovittaessa, akkua ei hapotettu, vaan happopullot pistettiin mukaan. Ohjeista huolimatta, ei ollut yksi, eikä kaksi kertaa, kun asiakas soitti kuolleesta akusta, vaikka hapottivat jo puoli vuotta sitten...

Happoakku ei varastossa sinänsä vanhene, mutta se pitää säilyttää oikein ja varaus tarkistettava ajoittain. Takuu alkoi aina napaan leimatusta hetkestä.
Olen aina ostanut akun kuivana ja "vahtinut" sen hapotuksen. Jos ollut tarpeen, niin noutanut seuraavana päivänä, jotta latautuvat.

Samalla, kun akun kiinnittät mittaa pyörän lataus. Jos se ei toimi kunnolla, akku on aina aliladattu.
HUOM! Tämä erityisesti autoissa talvella, jos ajetaan suht. lyhyitä matkoja; Käynnistys, valot, penkkigrilli, lämmityslaite, takalasi jne. vievät yllättävän paljon sähköä. Ei ole huono idea asentaa CTEK-laturi ( vast. ) autoon siten, että lämmitysjohto samalla lataa akkua.