Kirjoittaja Aihe: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp  (Luettu 15620 kertaa)

@

  • Viestejä: 384
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #195 : Maaliskuu 29, 2022, 18:58:24 ip »
Menee tosiaan hankalaks/kalliiks asennuttaa pykälien mukaisesti etanolipalikka uudempaan autoon. Jos semmoisen kumminkin asentaa/asennuttaa, niin mitenkähän mahtavat insinöörit suhtautua seuraavassa vuosikatsastuksessa? Aika useinhan ne konepellin alle kurkkaavat ja, jos/kun palikan huomaavat, niin käskevätköhän riipimään irti ennenkuin saa leiman?
mosa

Ei kuulemma huomaa mitenkään, sillä palikan voi kätkeä huomaamattomasti. Ei vaikuta mihinkään muuhun kuin päästöihin, jotka siis pienevät. Jos ajelee pari tankillista ennen päästötestiä normaalilla bensalla, niin mistään ei voi saada selville onko autossa kyseinen palikka. Mitään muutoksiahan ei auton ECU:un tehdä, joten ainoa mahdollisuus kiinnijäämiseen lieneekin tuo asennuksen paljastuminen.

Hajakenttä

  • Viestejä: 761
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #196 : Toukokuu 07, 2022, 20:14:23 ip »
Tänään piti Anni käynnistää imutasapainon säätöä varten. Ei siinä muuten mitään, mutta kun hänellä on tankki täynnä viinaa ja ruokintakarttakin on etanolille tehty, sama, jolla ajoin koko viime kesän. Eikä siinäkään mitään, mutta kun lämpötila ulkona on vähän alle 10°. Vanhastaan muistan, että kyllä hän käyntiin lähtee kun houkuttelee, mutta kovin on pitkä vieteri ja starttivehkeet ei kyllä tykkää hyvää siitä rämpytyksestä. Kokeilin sitten ryypytystä pielavetisesti. Avasin alipaineen mittausnippojen ruuvit ja ruiskautin pienkonebensiiniä pienellä ruikkapullolla pari millilitraa kumpaankin kurkkuun ja laitoin ruuvit kiinni. En edes pitänyt mitään kiirettä. Kerrasta lähti käyntiin ihan iloisesti. Pienen lämmityskäytön jälkeen hän kyllä käynnistyy kylmälläkin ilmalla ihan hyvin, mutta kuski vaan ei tarkene ajaa. Eikä etanoli ole muutenkaan kylmän ilman polttoaine, kuten jäsen Matti on opettanutkin.

Polttoaineiden hinnat ovat kavunneet huimaa vauhtia ennätyslukemiin, ei noita lukuja tainnut kukaan arvata ennakolta. E85 onkin suhteessa edullisempaa kuin ennen bensiiniin nähden. Sadalla kilometrillä säästää jo kaksi jäätelöä. Osaltani se etanolikäyttö ei ole kyllä taloudellisuuskysymys vaan enemmän viherpiiperrystä ja muita periaatteita. Ja onhan siinä ajossakin hyvät puolensa, vääntö, teho, puhtaus ja mukavampi ääni. Eikä tule migreeniä pakokaasun hajusta säätäessä pihassa kuten ennen bensiinikäytöllä. Odotan yhä innolla sitä satunnaista viherpiipertäjätoveria, joka rohkenee arvostella motoristia fossiilisten turhasta polttamisesta, ja jota sitten pääsen valistamaan.

Taloyhtiön vuosikokous pidettiin juuri. Isännöintiyhtiön edustaja kertoi, että kun ennen tilattiin öljykuorma ja se maksoi 2000€ niin sellainen sama kuorma maksaa nyt 3000€. Tehtiin siis maalämpö juuri oikeaan aikaan. Öljytaloudet joutuvat kaikki nostamaan hoitovastikkeitaan, mutta me emme.


Sentire la forza!
Terv: Timo

Breeze

  • Viestejä: 1 487
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #197 : Toukokuu 07, 2022, 21:08:53 ip »


Taloyhtiön vuosikokous pidettiin juuri. Isännöintiyhtiön edustaja kertoi, että kun ennen tilattiin öljykuorma ja se maksoi 2000€ niin sellainen sama kuorma maksaa nyt 3000€. Tehtiin siis maalämpö juuri oikeaan aikaan. Öljytaloudet joutuvat kaikki nostamaan hoitovastikkeitaan, mutta me emme.

Niin tehtiin meilläkin, mutta katellaan kun kaikki kulut on Excelissä.
Tämäkin vielä! ! !

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 067
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #198 : Toukokuu 07, 2022, 23:46:14 ip »
Meidän taloyhtiön kiinalasella hiilienergialla tehty ilmalämpöpumppu tuottaa ehkä ainoastaan sen myyjälle. Ei ainakaan pelasta maailmaa.

motomatti

  • Viestejä: 12 312
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #199 : Toukokuu 08, 2022, 01:12:23 ap »
Vuokrakämppä isossa taloyhtiössä lämpenee fossiilisella. Hyvä on, toistaiseksi, asua.
Liki identtinen naapuritaloyhtiö laittoi muutama vuosi sitten maalämmön. Kuulemani mukaan, meni jonkin aikaa opetellessa mutta nyttemmin ovat päässeet jo lyhentämään kustannuksia. Alkuperäinen myyntijuttu oli että viidessä vuodessa maksavat erotuksen fossiiliseen mutta nyttemmin kuulin että parikymmentä vuotta menee että ovat ns. tasoissa. Mutta edistystä sekin. Pihanurmikotkin kasvavat jo varsin siistiä nurmea.
Sittemmin ei ole näkynyt porakoneita näillä seuduin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 268
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #200 : Toukokuu 08, 2022, 01:25:54 ap »
Asun omakotitalossa ja lämmitän suoralla sähköllä sekä parilla tulisijalla. Enkä ihan herkästi ole vaihtamassa mihinkään muuhun. On nimittäin aika kallista vaihtaa järjestelmää, että pääsee säästämään jollain muulla järjestelmällä. Aika paljon saa ostaa sähköä sillä erotuksella, mitä esim maalämpö, vesikiertoinen lämpöpumppujärjestelmä tms alkaa olla nollattuna ja ryhtyy säästämään kuluissa. Puuta on Suomessa vielä aika hyvin tarjolla lämmitystä auttamaan..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 12 312
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #201 : Toukokuu 08, 2022, 12:58:20 ip »
Keskustelu taisi aiheestaan hieman karata yleisemmäksi taloudellisuusasiaksi.

Olen ns. rivien välistä lukenut että itseni ja Hajakentän lisäksi on muutama muukin joka käyttää tai on kiinnostunut käyttämään vaihtoehtoista polttoainetta. Aion itse kertoa havainnoistani sillä saralla kunhan ajokausi pääsee alkamaan tosissaan.
Etanoliasemia alkaa olemaan jo melko tiheässä: https://eflexfuel.com/fi/e85-stations

TunturiTT

  • Viestejä: 11 268
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #202 : Toukokuu 10, 2022, 20:48:20 ip »
Tulipa testattua Guzzin kantamaa. Olen unohtanut tankata ja Le Mansin tankista puuttuu uudempaan verrattuna yksi lähtö pohjasta, niin en ole askarrellut pinta-anturia leiliin. Näköjään 260+ kilsaa pääsee, ennen kuin tyystin loppuu. Kolme kertaa piti kallistella pyörää, että sai pumpulle evästä. Nyt en kyllä muista, tankkasinko edes täyteen viimeksi..
Nollapäästöihin pääsin juuri tallin oven edessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 648
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #203 : Toukokuu 10, 2022, 21:08:05 ip »
Mikä LM? Ruisku kuitenkin?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 268
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #204 : Toukokuu 10, 2022, 22:37:09 ip »
Mun Carbon Cafe California. Tankki on vanhasta Le Mansista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 648
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #205 : Toukokuu 11, 2022, 10:53:25 ap »
Okay.

ALi

  • Viestejä: 1 030
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #206 : Toukokuu 12, 2022, 12:35:17 ip »
Samaan aikaan, kun akkuteknologiaa kehitetään, niin kehitellään myös tehokkaampia tapoja valmistaa biopolttoaineita.
Tuore uutinen Suomalaisesta menetelmästä etanolin edullisemmaksi valmistamiseksi:
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/4a1b4974-e960-46b2-9cfe-c678c3dd41d3

Breeze

  • Viestejä: 1 487
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #207 : Toukokuu 13, 2022, 14:10:01 ip »
Voihan niitä laskelmia tehdä, mutta ei yksi energiamuolto, eli liikennepolttoaine voi olla toistaan halvempi...
Tämäkin vielä! ! !


Breeze

  • Viestejä: 1 487
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #209 : Syyskuu 21, 2022, 08:44:09 ap »
"ACEM toteaakin, että sen Vision 2030+ -ohjelma sisältää hiilivapaan tulevaisuuden strategian, jonka yhteydessä voidaan käyttää monia eri teknologisia ratkaisuja tavoitteeseen pääsemiseksi."

Kaikenlaisia juttuja on, mutta nykyinen politiikka näyttää siltä, että bensan suhteen palataan vanhaan hyvään aikaan, jolloin bensa ostettiin apteekista... ;D

Nuo visiot Ebensasta on kivoja, mutta suurin osa ajatuksista kaatuu siihen yksinkertaiseen asiaan, eli sen polttoaineen hintaan.
Tällä hetkellä kehitys- ja tuotantokustannukset on sitä luokkaa, että kellään ei ole varaa ostaa sitä polttoainetta.

Mutta katellaan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja ei lukita vielä mitään.

Tällä hetkellä on kaksi asiaa etusijalla.
Liikenteen sähköistäminen ja säätövoiman rakentaminen tuuli- ja aurinkosähkölle.
Vasta oli lehdessä juttu, että biokaasua ei kannata henkilöauton tankkiin laittaa, vaan tehdä sillä sähköä, jolla ladata sähköautoa, koska hyötysuhde on parempi.
Tämäkin vielä! ! !