Kirjoittaja Aihe: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp  (Luettu 58932 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #105 : Kesäkuu 06, 2021, 16:05:51 ip »
Lainaus
Onhan laitettu piitahnaa
On. Tehtaalla on laitettu.

Tarkistin anturin asennuksen. Siinä oli piitahnaa tehtaan jäljiltä tosiaan vain nokare. Sekin oli jo aikapäiviä sitten kuivunut virattomaksi ja lähti pois yhtenä korppuna kun vähän kynnellä rapsautti. Laitoin reilusti uutta tahnaa niin, että tursui yli, nokare siinä ei tosiaan riitä.

Olen silti hiukan skeptinen tuon piitahnan tarpeellisuudesta. Systeenissä on kaksi muutakin rakoa, eikä ole takeita niiden lämmönjohtavuudesta. Anturi on asennusputkessa sylinterikannessa ja sen kosketuksesta kanteen en tiedä. Onko se tiukasti kiinni alumiinissa vai onko sen takana öljy? En uskaltanut avata ja tarkistaa. Myös anturipalikka itse on tehty messinkiputkeen. Sen sisällä on NTC-vastus, joka on se anturi. Onko messinkituubi täytetty millään massalla, vai onko vastus siellä lankojensa varassa kilisemässä? Onko tarvikeanturilla ja "merkkianturilla" laatueroa siinä suhteessa?

Kannen lämpöanturilla ei ole mitään mahdollisuutta välttyä lämpenemästä kannen lämpötilaan. Vain viivettä voi syntyä huonosta lämmön siirtymisestä, mutta lopputulos on aina sama lämpötila. Kun kansi ja koko moottori muuttavat lämpötilaa aika hitaasti massansa takia, voi olla kyseenalaista, onko anturin minuutin pituisella viiveellä merkitystä. Toki se seuraa ympäristönsä lämpötilaa arviolta muutaman sekunnin viiveellä kun on kunnon piitahna. Jotainhan se tehtaan Luigi on asiassa ajatellut kun on tahnan laittanut.

Testatakin voisi, en nyt hoksnnut sitä tehdä kun anturi oli kädessä. Yleismittari kiinni anturin liittimen nastoihin ohmimittauksella ja kahteen kuppiin vettä, kylmää ja lämmintä ja kokeillen siitä: kuinka monta missisippiä ehtii lausua kun ohmimäärä asettuu taulukon mukaiseen arvoon. Jäävedessä 0° n. 10 kohm, vesihanakuumassa 50° n. 1 kohm.




Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #106 : Kesäkuu 06, 2021, 16:27:43 ip »
Tein eräällä ruiskutuksella  ja ohjelmoitavalla sytytyksellä varustetulla moottoripyörällä lämpöanturikokeita reilut kymmenen vuotta sitten.
Kokeilin lämpöanturin eri sijoituskohtia.
Jos anturi oli nopeasti lämpiävässä paikassa, kuten pakoaukon lähellä, syntyy tilanne jossa anturin lämpötila kohoaa nopeasti käynnistyksen jäljiltä. Lisärikastus katkeaa silloin liian nopeasti ja moottori pyrkii sammumaan. Lopullinen sijoituspaikka oli kompromissi anturin lämpiämisen ja tarpeettoman rikastuksen välillä.
http://4.bp.blogspot.com/-wiZ5oWgmTXU/T0_QLh6eO3I/AAAAAAAACBo/zlnW8bWbqvk/s1600/IMG_5016.JPG

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #107 : Kesäkuu 06, 2021, 21:49:39 ip »
Lainaus
Onhan laitettu piitahnaa
On. Tehtaalla on laitettu.
Eli eikun ajoa vaan. Matolaatikko räknäilee anturitiedoista ja karttapiirroksista sopivaa soppaa ja kaasuräjähdykset pyörittää renkaita  ;D  .
ps. Sähköauton hiilidioksidipäästöjen on Suomen sähkötuotannon keskimääräisillä päästöillä arvioitu olevan 26-35 g/km.
Etanolimuunnetun Guzzi Nevadan päästöt jäävät 21g/km, joten softapäivitys antaa ajellessa jo aivan tolkuttoman sädekehän  ;D  8)  .
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #108 : Kesäkuu 06, 2021, 22:57:20 ip »
Lainaus
Etanolimuunnetun Guzzi Nevadan päästöt jäävät 21g/km, joten softapäivitys antaa ajellessa jo aivan tolkuttoman sädekehän.
Ilmankos ovat illatkin kovin valoisia.

Tarkoitus olisi lähiaikoina kokeilla vakioruiskutuksella mikä olisi 95-oktaanisen ja E85:n otollinen suhde. Jos tarkkaan haluaa laskea niin pitää huomioida molempien moottoripolttoaineiden alkoholitilavuus yhteensä. Testialustana 1400 California. Uskoisin että sen neliventtiilimoottori ja tuplatulppaisuus ovat otollinen perusta tehdä tämänkaltainen kokeilu ennen kuin käyn kaupoilla eli mahdollisesti ostamaan edellä mainittua etanolipolttoainesovitinta. Mutta sekään ei säädä sytytystä aikaisemmalle. Itse en menisi vielä muokkaamaan 7SM-karttoja.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #109 : Syyskuu 07, 2021, 15:31:00 ip »
Nimimerkki Hajakentän ohella olen tehnyt omia kokeiluita vaihtoehtoisella polttoaineella. Eli tavallisella jakelupisteellä myytävästä RE85 (ST1) tai E85 (ABC) pääosin etanolia sisältävällä palavalla nesteellä. 1400 Californialle ei tarvinnut tehdä mitään muutoksia kuin vain laittaa tankkiin etanolipolttoainetta. Sitä tankkaan vielä tänäänkin.

Cali 1400 (Moottorinohjaus MagnetiMarelli 7SM.) soveltuvuudesta kyseiselle polttoaineelle ilman ohjemointia oli helpohkosti pääteltävissä. Pyörässä on liki 100-prosenttisen aktiivinen lambda-takaisinkytkentä. Eli lämmitettävät molemmissa pakokanavissa sijaitsevat jäännöshappianturit jotka mittaavat jatkuvasti pakoaasun happitilannetta. Kun tankissa on etanolia niin jäännöshappea syntyy saman verran kuin bensiinikäytölläkin koska moottorinohjaus vaatii koko ajan samalla tavalla palavan seoksen riippumatta polttoaineen energiatiheydestä. Etanolin energiatiheys on noin 15 - 20% pienempi  kuin perusbensiinin (95). Siksi sitä kuluukin enemmän. Käytännön havainnot ovat että sadalle kilometrille etanolipolttoainetta kuluu juurikin tuon verran enemmän.

Mainittakoon että 1400 Californian moottori käy kevyessä matka-ajossa vain yhdellä sylinterillä kerrallaan. Lämpötila, öljyn jäähdytyskierrosta mitaten, pysyy tällöin riittävän korkealla mutta molempia sylintereitä käyttämällä samaan aikaan. kuten kiihdytyksessä pitkään ylämäkeen, öljyn lämpötila saattaa laskea jopa useilla asteilla.

Toinen, jo pitkään omistuksessani ollut ahdettu California T3 saa nyt korkeampipuristeisen ja isompiventtiilisen moottorin. Moottorinohjauksena palvelevat edelleen ruiskuna MegaSquirt ja sytkänä Ignitech. Molemmat digitaalilaitteita vaikkakin jo vanhoja. Ahtimesta en silti luovu ja tämä pyörä saa jatkaa kokeiluita muillakin polttoaineilla jos niitä on järkevästi saatavilla. Homma tosin etenee hitaahkosti kun on muutakin projektia menossa ihan eri alalla.

Ahdin on siksi että etanolin puristuskestävyys on bensiiniä merkittävästi parempi ja sitä kautta hyötysuhteen parantaminen saattaa vaikka onnistua. Toki uudelleenohjelmoimalla ruiskutus- ja sytytysyksikön voi pyörän palauttaa bensiinikäyttöiseksi muutamassa minuutissa. Tietenkin ohjelmoitiin saattaa kulua aikaa koska suurin osa siitä pitää tehdä käytännössä kokeilemalla.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 07, 2021, 20:29:29 ip kirjoittanut motomatti »

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #110 : Syyskuu 12, 2021, 15:02:38 ip »
Tartun tuohon E85:n suoraan soveltuvuuteen menovedeksi ilman sen kummempia säätöjä. Mulla on 2008 Vintage, höystettynä Mistralin putkilla ja Rapid Bikella. Onkohan Vintagen moottorinohjausjärjestelmä yms. sen verran vanhempaa tekniikkaa ja nuo alkuperäisestä tehdyt pari muutosta sellaiset, että siinä ei E85:n pelitä ilman säätöjä?

Oon myös miettiny, josko vaan kokeilisi E85:sta. Tyhjään tankkiin vaan kotipihalla pelkkää E85:sta muutama litra ja koeajolle poistumatta kovinkaan kauas tallilta. Varoiks toki matkaan mukaan myös 98, jota sitten lisää tankkiin, jos moottori alkaa kovastikin yskimään. Onko joku jo kokeillut E85:sta ilman säätöjä tuon ikäisissä 1100 moottoreissa?

mosa

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #111 : Syyskuu 12, 2021, 15:47:01 ip »
Aikoinaan 2014 kokeilin Nevadassa (lambda ecu 15RC), niin johonkin 70% bensaa ja 30% E85:ttä vielä kykeni moottorinohjaus sopeutumaan. Isommalla E85 määrällä alkoi seos mennä laihalle. Lämmin moottori kyllä toimii aika laihallakin, mutta tehot tippuvat tuntuvasti. Kotiin kyllä pääsee varmaan 50/50 seoksellakin, mutta vääntöä joutuu hakemaan kierroksilta ja /tai pienemmällä vaihteella. Vahinkoa ei E85:n laiha seos aiheuta, kun sen oktaaniarvo on niin korkea.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #112 : Syyskuu 12, 2021, 16:15:54 ip »
Sen verran osaltani vielä jatkaisin tästä aiheesta, että mulla olis mielenkiintoa säädättää Vintage vaikka sitten pelkälle E85:lle pelittäväksi, mutta osaatteko sanoa, löytyisköhän moisen säädön tekevää pajaa/tahoa sanotaanko noin 200 km:n etäisyydellä Kouvolasta/Helsingistä?

mosa

Merimikko

  • Viestejä: 16
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #113 : Syyskuu 12, 2021, 16:57:30 ip »
Asiasta mitään tiedä, mutta entäs flexi- fuel laite? Kävis bensa että alkkohooli.

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #114 : Syyskuu 12, 2021, 17:04:54 ip »
Juu, Flexi on tuttu. Semmoisen asennutin vanhaan Focukseen, Traficomin mukavan tuen avittamana ja kokemukset käytöstä vain positiivisia. Vintageen ei tukea saa(ne?) ja ilman sitä ei hintansa puolesta asennuttaminen houkuttele, vaikka kyselyni mukaan laitteen valmistajalta sopiva malli löytyisikin. Ajelen Guzzilla käytännössä alueella, jossa ei ole 85:n osalta saatavuusongelmia, joten en viitsisi asennuttaa FlexiFuelia - ainakaan vielä.
mosa

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #115 : Syyskuu 12, 2021, 20:19:20 ip »
Sen verran osaltani vielä jatkaisin tästä aiheesta, että mulla olis mielenkiintoa säädättää Vintage vaikka sitten pelkälle E85:lle pelittäväksi, mutta osaatteko sanoa, löytyisköhän moisen säädön tekevää pajaa/tahoa sanotaanko noin 200 km:n etäisyydellä Kouvolasta/Helsingistä?
mosa
Kaupalliset toimijat eivät taida softapäivityksiä näihin motoihin tehdä, joten vain omatoiminen toteutus lienee mahdollista. Nevadan etanolikartan olen laittanut Foorumille tarjolle (LINKKI) muutamien bensa karttojen ohella. Senkin saisi helpolla paremmaksi jos vaivautuisi kylmä-startti-rikastusta hieman lisäilemään. En vain jaksanut aikanaan hifistellä, kun se itselleni kelpasi sellaisenaan. Hajakenttä on myös viinakartalla kai nyt ajellut jonkun aikaa, eikä ole vaivoja raportoinut.
Laitan mosa yksityisviestiä, jos vaikka ihan harrastepohjalta sitä Vintagea saatais päivitettyä.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #116 : Syyskuu 15, 2021, 12:00:15 ip »
Lainaus
Hajakenttä on myös viinakartalla kai nyt ajellut jonkun aikaa, eikä ole vaivoja raportoinut.

Eipä tosiaan ole raportoitavaa, ainakaan vaivoja. Latasin sisään etanolikartan 1.6. ja sen jälkeen on ajettu 3623 km. Anni on pelannut kuin enkeli. Käyttökelpoinen vääntöalue on laajempi kuin bensiinillä. Käynti on pehmeämpi ja hiljaisempi ääni. Veljesapuna saatu kartta on onnistunut, ei ole hidasajon rytkytyksiäkään. Kylmäkäynnistyksen tupla- tai triplastartti on ollut tiedossa, enkä ole sitä vaivaksi laskenut. Alle 15° vaatii kaksi lyhyttä startin rykäisyä ja alle 10° kolme. Aina on lähtenyt, enkä ole pitänyt tarpeellisena rikastustakaan muuttaa, vaikka hyvin sekin kävisi, ehkä talvella palataan asiaan. Meistä käyttäjistä riippumaton vaiva on jakeluverkon harva tarjonta. Tämänkin kesän aikana on yksi asema tästä lähiseudulta lopettanut E85 jakelun.

Minulla on ollut lasipurkissa E85 polttoainetta ja siinä kumitavaranäytteitä likoamassa lämpimässä paikassa. Liemi on muuttunut tummaksi, joten joku siellä on liuennut. Muutama tuntematon kumitiivisteosa on kovettunut, samoin pätkä sytytystulpanjohtoa, napsahtelee poikki kun taivuttaa. Sekalainen kuminen bensiiniletu on myös kovettunut, ei pehmennyt, mutta (luultavasti Bilteman) etanolia kestävä besaletku Art: 62-473, jota tankissa luultavasti on, ei ole muuttunut miksikään, eikä myöskään Bilteman kiepeillä myymä kytkentäjohtimen pätkä. Sekalainen nippuside on myös kovettunut ja katkeaa kun taivuttaa, mutta toinen nippusidemalli, jossa ei ole niitä pykäliä vaan pikkuruinen metalliliuska lukitus, ei ole mennyt miksikään. Koe jatkuu.


PS. Koepurkissa oli myös o-rengas mallia sekalainen. Se oli pehmennyt ja muuttunut tahmeaksi.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2021, 15:03:42 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #117 : Syyskuu 16, 2021, 11:11:55 ap »
On kovin tyypillistä että kumiosat joko kovettuvat tai turpoavat. Molemmissa tapauksissa syntyy vuotoja.
Testaaminen moottoribensiinillä antaa tietenkin sen tuloksen mikä on sen eri pitoisuudet. Voidaan siis ajatella että tavallinen moottoribensiini 95/98 pilaa tiivisteen nimenomaan sen bensiiniosuuden mukaan kun taasn E85:n suhteen voidaan syyttää etanolia. Mutta ihan varma ei voi olla.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #118 : Syyskuu 29, 2021, 09:45:13 ap »
"...
Enemmistö lopettaisi moottoripyöräilyn
Kun kysyttiin, mitä motoristit tekisivät, jos uusien bensiinikäyttöisten moottoripyörien myynti kiellettäisiin, niin enemmistö, eli 53,4 % lopettaisi moottoripyöräilyn kokonaan. 39 % ostaisi päästöttömän vaihtoehdon – sähköisen tai polttoainekennoilla toimivan, ja vain 7,7 % ostaisi sellaisen, jos bensamoottoripyöriä olisi edelleen tarjolla.   
..."
https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/11023
( MotoUutiset: Motoristit sanovat tiukasti "ei" bensiinikäyttöisten moottoripyörien myyntikieltoaikeille )
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #119 : Syyskuu 29, 2021, 10:34:38 ap »
"...
Enemmistö lopettaisi moottoripyöräilyn
Kun kysyttiin, mitä motoristit tekisivät, jos uusien bensiinikäyttöisten moottoripyörien myynti kiellettäisiin, niin enemmistö, eli 53,4 % lopettaisi moottoripyöräilyn kokonaan. 39 % ostaisi päästöttömän vaihtoehdon – sähköisen tai polttoainekennoilla toimivan, ja vain 7,7 % ostaisi sellaisen, jos bensamoottoripyöriä olisi edelleen tarjolla.   
..."
https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/11023
( MotoUutiset: Motoristit sanovat tiukasti "ei" bensiinikäyttöisten moottoripyörien myyntikieltoaikeille )

Jos uusien polttomoottoriautojen myynti kielletään vuonna 2xxx, niin on aika vaikea perustella, että miksi uusia polttomoottorisia moottoripyöriä voisi silti ostaa.
Vastaan, että tämä ei ole mielipidekysymys.
Tämäkin vielä! ! !