Onhan laitettu piitahnaa
On. Tehtaalla on laitettu.
Tarkistin anturin asennuksen. Siinä oli piitahnaa tehtaan jäljiltä tosiaan vain nokare. Sekin oli jo aikapäiviä sitten kuivunut virattomaksi ja lähti pois yhtenä korppuna kun vähän kynnellä rapsautti. Laitoin reilusti uutta tahnaa niin, että tursui yli, nokare siinä ei tosiaan riitä.
Olen silti hiukan skeptinen tuon piitahnan tarpeellisuudesta. Systeenissä on kaksi muutakin rakoa, eikä ole takeita niiden lämmönjohtavuudesta. Anturi on asennusputkessa sylinterikannessa ja sen kosketuksesta kanteen en tiedä. Onko se tiukasti kiinni alumiinissa vai onko sen takana öljy? En uskaltanut avata ja tarkistaa. Myös anturipalikka itse on tehty messinkiputkeen. Sen sisällä on NTC-vastus, joka on se anturi. Onko messinkituubi täytetty millään massalla, vai onko vastus siellä lankojensa varassa kilisemässä? Onko tarvikeanturilla ja "merkkianturilla" laatueroa siinä suhteessa?
Kannen lämpöanturilla ei ole mitään mahdollisuutta välttyä lämpenemästä kannen lämpötilaan. Vain viivettä voi syntyä huonosta lämmön siirtymisestä, mutta lopputulos on aina sama lämpötila. Kun kansi ja koko moottori muuttavat lämpötilaa aika hitaasti massansa takia, voi olla kyseenalaista, onko anturin minuutin pituisella viiveellä merkitystä. Toki se seuraa ympäristönsä lämpötilaa arviolta muutaman sekunnin viiveellä kun on kunnon piitahna. Jotainhan se tehtaan Luigi on asiassa ajatellut kun on tahnan laittanut.
Testatakin voisi, en nyt hoksnnut sitä tehdä kun anturi oli kädessä. Yleismittari kiinni anturin liittimen nastoihin ohmimittauksella ja kahteen kuppiin vettä, kylmää ja lämmintä ja kokeillen siitä: kuinka monta missisippiä ehtii lausua kun ohmimäärä asettuu taulukon mukaiseen arvoon. Jäävedessä 0° n. 10 kohm, vesihanakuumassa 50° n. 1 kohm.