Kirjoittaja Aihe: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp  (Luettu 58980 kertaa)

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #45 : Helmikuu 04, 2021, 11:07:52 ap »
Mydiesel ja E85 on ilmaston kannalta hyviä juttuja, mutta pumppuhinta kertoo siitä, että valtio on enemmän rahan kuin ilmaston perään.

Jos valtio haluaisi, niin E85 maksamaan pumpulla 0,85€/l, niin johan alkaisi etanolimuutossarjojen kauppa käymään.
Mutta niin kauan kun E85 maksaa suunnilleen saman kuin normibensa, niin kannustin puuttuu ja ilman kannustinta homma ei oikein toimi.

Tai se, että Mydieselin tankkaajalle tarjotaan keppiä porkkanan sijaan.
Tämäkin vielä! ! !

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #46 : Helmikuu 04, 2021, 14:52:21 ip »
Joo, kyllä E85n hinta pitäisi olla nykyistä selkeämmin halvempaa kuin E95n hinta, jotta sen suosio autoilijoiden keskuudessa kasvaisi sellaisiin määriin, jotta sillä olisi nykyistä kuriositeettia enemmän merkitystä CO2-päästövähennystalkoissa. Taitaa vain olla niin, että tässä siirtymävaiheessa kohti päästöttömiä autoja ei valtiovallalla taida olla todellisuudessa kiinnostusta vähentää nykyisin käytössä olevien autojen päästöjä suosimalla biopohjaisia polttoaineita. Elättelevät toiveunia, että kansa ostaisi jo etupainotteisesti näitä nykyisiä, vähintään 35-40 k€ mksavia "kansansähköautoja". Vaan ei kansa osta. Ja olisihan se tietty suunnattoman väärin, jos E85n käyttäjät saisivat ajaa muita halvempia kilometrejä, varsinkin, jos samaan aikaan biodieselin käyttäjät maksavat "hunajaa" vihreämmistä kilometreistään.
mosa

Ps. E85n normihinta Kouvolan suunnalla on ollut noin 1,1 +/- 0,1 €/l. Viime kesän paras noteeraus 0,87 €/l ja silloin satunnaisesti muutenkin alle euron. Noillakin hinnoilla ja ajamillani kilometreillä on eFlexFuel-nuuhkija maksanut itsensä takaisin ja ehkä ollaan jo hieman voitonkin puolella?

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #47 : Helmikuu 05, 2021, 07:08:50 ap »
Mydiesel ja E85 on ilmaston kannalta hyviä juttuja, mutta pumppuhinta kertoo siitä, että valtio on enemmän rahan kuin ilmaston perään.


Mydiisselissä on palmuölyä, joka nyt tietenkin on todettu pahaksi ja sitä ollaan EUssa kieltämässä polttoainekäytöstä. SItten vielä se, että sitä ei saa käyttää mersuissa...
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #48 : Helmikuu 05, 2021, 08:49:39 ap »
Mydiesel ja E85 on ilmaston kannalta hyviä juttuja, mutta pumppuhinta kertoo siitä, että valtio on enemmän rahan kuin ilmaston perään.


 SItten vielä se, että sitä ei saa käyttää mersuissa...

Jaa miksei saa, ainakin käyntiääni on sillä nätimpää.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #49 : Helmikuu 05, 2021, 09:01:27 ap »
Mydiesel ja E85 on ilmaston kannalta hyviä juttuja, mutta pumppuhinta kertoo siitä, että valtio on enemmän rahan kuin ilmaston perään.


 SItten vielä se, että sitä ei saa käyttää mersuissa...

Jaa miksei saa, ainakin käyntiääni on sillä nätimpää.

Uusiutuvista raaka-aineista valmistettu Neste MY uusiutuva diesel -polttoaine on ainakin toistaiseksi Mercedeksen pannassa.

”Ohjekirjan mukaan dieselautoissa saa käyttää polttoainetta, joka täyttää hyväksymisnormien EN590. Neste MY -polttoaineella ei ole tuon normin mukaista hyväksymismerkintää, kertoo Mercedes-Benziä maahantuovan Vehon henkilö- ja pakettiautojen lehdistöpäällikkö Pekka Koski.

Kosken mukaan Neste MY täyttää normin EN15940, mutta se ei Mersuja valmistavalle Daimlerille ole riittänyt.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #50 : Helmikuu 05, 2021, 09:06:12 ap »
Varmaan valmistaja ei anna lupaa. Tiedän kanssa tapauksen, kun tuttu ajoi satkun verran omatekoisella biodieselillä R Mersulla. Hienosti toimi ja päästöarvot tipahtivat aika lailla minimiin.
Tapasi käyttää samaa dieseliä myös tyttärensä A-mersussa ennen katsastusta. Oli ihan hauskan näköistä, kun loppuunajetun oloinen pikkumersu savuaa kuin nuotio ja päivän biodeselillä ajamalla savutus väheni näkymättömiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #51 : Helmikuu 06, 2021, 11:23:36 ap »
Mydiesel ja E85 on ilmaston kannalta hyviä juttuja, mutta pumppuhinta kertoo siitä, että valtio on enemmän rahan kuin ilmaston perään.
Juuri näin se on. Puhetta kyllä riittää ja veronkorotuksia milloin milläkin "hyvällä" perustelulla  :(  .
Itse en ole mikään "ituhippi" enkä "eko-hörhö" ja tässä liikenteen "päästö"politiikassa on vahvasti pelkkää vedätyksen ja rahastuksen makua.
Tykkään kovasti polttomoottorivehkeistä ja mielestäni on fiksua ajella uusiutuvalla kotimaisella menovedellä - tehoista (ja mukavuudesta) tinkimättä.
Mielestäni tällaisessa pienessä ja vähäväkisessä maassa omavaraisuus on aina parasta lääkettä ja turvaa maailman myrskyiltä ja turhilta rettelöiltä.
Valtion enemmistö-omisteinen Nestekin nyt kasvattaa biopolttoaineilla vain liikevoittoa (linkki) sen sijaan, että kuluttajahinta laskisi fossiilisen tasolle tai jopa alle  :P .
Jos/kun E85 on 80% ja MyDiesel 90% kasvihuonekaasuja vähentäviä, niin miten "saastuttaja maksaa enemmän" väittämä muka pumpulla toteutuu ?
Tärkeämpää onkin puuhata kilometriveroa, ruuhkamaksuja ym autoliikenteeltä rahan lypsämiseksi  :-X .
Romutuspalkkiolla jos sähkömoottoripyörän hinnasta 30% saisi pois raapaista niin ei sentään niin paljon huonoa, ettei jotain hyväkin  :P
     ps. kuulemani mukaan MyDieselillä pääsee maantieajossa havaittavasti pidemmälle, kuin perinteisellä fossiilisella, mutta mittausta/vertailua en ole tästä asiasta nähnyt.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Jouko S

  • Viestejä: 868
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #52 : Helmikuu 06, 2021, 11:41:05 ap »

[/quote]

Uusiutuvista raaka-aineista valmistettu Neste MY uusiutuva diesel -polttoaine on ainakin toistaiseksi Mercedeksen pannassa.

”Ohjekirjan mukaan dieselautoissa saa käyttää polttoainetta, joka täyttää hyväksymisnormien EN590. Neste MY -polttoaineella ei ole tuon normin mukaista hyväksymismerkintää, kertoo Mercedes-Benziä maahantuovan Vehon henkilö- ja pakettiautojen lehdistöpäällikkö Pekka Koski.

Kosken mukaan Neste MY täyttää normin EN15940, mutta se ei Mersuja valmistavalle Daimlerille ole riittänyt.
[/quote]

Daimleria omistaville Lähi-Idän öljysheikeille pitää tottakai olla kaikki öljyjalostusnormit viimeisen päälle ;D Monet muut ja isotkin merkit taitaa toimia ilman ns. riskejä tällä vaihtoisella jalosteellakin, kun ovat hyväksyneet sen moottoreihinsa. Taitaa tämä puuttuva normi olla enemmänkin joku maailman öljyteollisuuden asettama rahavirran "suojanormi".. ;D

Vaikkakin tämä My-polttoaine sisältää palmuöljyn tislausjätettä, niin nykyisten EU-normien mukaan se on sallittua. EU-rima on ylitetty kevyesti ja tällä hetkellä se on hieno innovaatio.

My-polttoaineen hinta on kynnyskysymys, eikä siitä taida tulla meillä ns. hittiä, kuten ei muistakaan vaihtoehtoisista polttoaineista nykyisellä polttoaineveroituksella.
Ainakaan harvaan asuttuun Pohjois-Suomeen, julkisten liikennevälineiden yhä harventuessa, sähkökulkuvälineistä ei ole pitkiin aikoihin työssäkäynnin kulkuvälineiksi. Näitä My-polttoaineen innovaation kaltaisia polttoaineita pitäisi kehittää ja saada yleistymään polttoaineveroa alentamalla.

Luulisin, että erilaisia vähä-ja 0-päästöisiä polttoaineita on kehitteillä, eikä mennä pelkkä sähkö edellä moottoripyöriinkään.

Jouko









ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #53 : Helmikuu 06, 2021, 15:18:51 ip »
Aiheeseen liittyvästä tekniikasta vielä sen verran, että vähäpäästöisyys on käytännössä jo hyvin toteuttamiskelpoista. Ei toki kaikille ja kaikkiin moottoreihin, mutta teknisesti perehtyneemmille ja muutostöitä muutenkin taitaville. Kaasu ja diesel muunnokset tuskin mp-kalustossa yleistyvät ja etanoli-muunnoksissa ollaan kiinni flex-fuel ajattelussa, jossa bensiini halutaan pitää vara-polttoaineena. Tärkeintä on mielestäni kokeilla ja kartuttaa kokemusta, jota kautta lisääntyy kiinnostus ja luottamus siihen, että useimmiten polttomoottorin voi säätää puhtaasti palavalle menovedelle, eikä sen tarvitse olla vaikeaa rakettitiedettä. Ympäristöhyötyä on tietysti ylipäänsä oikeasti tehdä jotain, eikä vain jankata ja väitellä eri visioista, teorioista ja kuulopuheista vuosikymmenestä toiseen.
    Minullakin on täysin alkuperäiset polltoainepumput ja ruiskusuuttimet sekä autossa, että Guzzin Nevadassa. Hyvin ovat näissä nuo toimineet 7-8 vuotta E85:llä ja matka jatkuu. Sopivilla säädöillä on kulku etanolilla pehmeämpää ja vääntävämpää, kuin bensiinillä. Eikä ole pakkasetkaan vaikeuttaneet E85 käyttöä (miksei muuten tämä -> linkki  leviä meillä "ympäristö"mediassa ?).
    Itselleni tämä E85 ei ole ollut sen kummempi harrastus, kuin aikoinaan Tunturi Sportin sylinterikannen madaltaminen ja Bing kaasuttimeen säätösuuttimen laittaminen. Pienillä muutoksilla sai lisää tehoa/vääntöä ja pitkille suorille lisää kierroksia huippunopeuden toivossa. Siitä se kai tarttui tauti, josta ei näemmä parane  8) .
    Nykynuoret kun tiellä ohi ajavat 2-tahti Derbillä pakoputki läpi porattuna - meteli on kova ja värikkäät hiilivedyt ilmassa pitkään, mutta kyllä sieltä se voima takapyörältä jää puuttumaan, kun eivät oikein tiedä mitä ovat tekemässä  ;D  Kieltää saisikin jo nuo 2-tahtiset kokonaan  ;D  ;D
Tai porkkanaksi nuorisolle tuhti romutuspalkkio vaihdossa vaikka sähäkkään sähkö(kevyt)moottoripyörään  :P :P

ps. lienee Nesteelläkin kova tahtotila korvata palmu-tisle jollakin vaikka sellu-tähteellä (kuten UPM:n BioVerno) heti, kun se teknis-taloudellisesti on toteuttamiskelpoista.
Siksi on mielestäni haitallisempaa ryhtyä heitä nyt tuomitsemaan ja leimaamaan, kuin tukea ja antaa mahdollisuus ja uusia markkinoita.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #54 : Helmikuu 06, 2021, 16:01:50 ip »
Sohc van Helmi.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #55 : Helmikuu 06, 2021, 17:44:31 ip »
Nykynuoret kun tiellä ohi ajavat 2-tahti Derbillä pakoputki läpi porattuna - meteli on kova ja värikkäät hiilivedyt ilmassa pitkään, mutta kyllä sieltä se voima takapyörältä jää puuttumaan, kun eivät oikein tiedä mitä ovat tekemässä  ;D  Kieltää saisikin jo nuo 2-tahtiset kokonaan  ;D  ;D
Tai porkkanaksi nuorisolle tuhti romutuspalkkio vaihdossa vaikka sähäkkään sähkö(kevyt)moottoripyörään  :P :P

Eivät nykyiset 2-tahtiset välttämättä juuri savua tai käryä. Tai sitten täkäläinen nuoriso osaa koneitaan rassata oikein. Toisaalta nykyään mopoon
saa ihan kohtuullisesti kulkua vaikka itse voiman tuottopuoleen ei puuttuisikaan.
Yksi esimerkki "käryttömästä" 2-t moottorista on 29cc Zenoah mistä on nyt puristettu n 7hv. Se kuljettaa (800 kokoista 3D) RC-helikopteria. Polttoaineena on pienkonebensa kun vaatimuksena on sisäsiisteys. Voiteluaineena 2-3% synteettinen "kisaöljy". Kylmän moottorin pakoputkesta tulee tyypillinen sininen savu. Käyntilämmössä pakokaasu on väritöntä ja hajutonta tai rajummin käskettäessä siihen tulee vieno musta sävy.
Varmasti näkymättömiä ja mauttomia saasteita tulee koko ajan putken täydeltä mutta ei haise eikä käryä.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #56 : Helmikuu 07, 2021, 13:28:35 ip »
Polttoaine tekee ihmeitä. Oma ratapyörä ei tee näkyvää savua pienkonebensalla. Ainoastaan kauden ensimmäinen startti pöllähtää, kun kampikammiosta lähtee pinnoilta öljy liikkeelle. Sillä bensalla on itse asiassa puhdistava vaikutus; parin kesän jälkeen availin konetta, niin pakoaukon karstat olivat tyystin tiessään. Myös männän pää oli käytännössä karstaton.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #57 : Helmikuu 07, 2021, 14:45:24 ip »
Tästä aiheesta: "Korvaavat polttoaineet ja kokemukset" voisi aloittaa erillisen keskustelun.
TTT:n mainitsema moottorin puhtaus tuli jos selväksi kun ajoin RE85:lla pari suvea aktiivisesti. Konetta en ole avannut vielä mutta pakoaukot ja pakoventtiilit olen katsonut ja on aivan puhdas metallipinta näkyvissä. Öljyssä en isompaa "kirkastumista" havainnut mutta asiaan vaikutti se että moottori oli ennen RE85-käyttöä normikäytössä bensiinillä ja siksi ennestään jo likainen. Pakoputkesta etanolia polttaessa tuli lähinnä vesihöyryä. 15% bensiiniosuudesta ei ihmeempiä päästöjä syntynyt.
Tarkoitus on tehdä em. moottoriin peruskunnostus eli vaihtaa männänrenkaat, laakereita jos tarvitsee ja normi kansityöt että ohjurien kunnostus. Näitä toimia varten ei moottoria tarvitse rungosta irrottaa. Noin 400 euron prosessi.
Myös ahtimen vetohihnan ja kiristimen vaihto. Laitan kuvia koneen sisäpuolesta kunhan puran ensin. Joskus keväämmällä.

Tiedoksi vahinkokokeilusta: hyväkuntoinen moottori lähtee käyntiin vaikka olisi vahingossa tankannut RE85/E85:sta tankillisen. Mutta tehoa jää puuttumaan. Pitäisi vain laittaa moottorinohjaukseen uudet säädöt niin voi suoraan siirtyä etanolin aktiivikäyttäjäksi. Toisaalta parempi olisi jos polttoaineen etanolipitoisuutta varten olisi säätöyksikkö joka automaattisesti säätää seoksen kohdalleen lambda-takaisinkytkennän avulla joka järjestelmä on ollut olemassa moottoripyörissä jo noin 20 vuotta.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #58 : Helmikuu 07, 2021, 15:04:22 ip »
Tankkasin kerran Ruotsissa epähuomiossa tuota alkolla lujemmasti terästettyä bensaa 06 Brevaan. Lähti käyntiin, mutta tyhjäkäynti meni huonoksi ja kiihdytellessä piti kaasukapulaa nitkuttaa että sai kierrokset nousemaan. Ajoin noin parisataa kilsaa sillä tankkauksella ja sitten tankkasin normaalia tavaraa tankkiin sen verran kun mahtui ja hyvin toimi taas.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #59 : Helmikuu 07, 2021, 17:40:46 ip »
Moottorietanolin (RE85 ja E85) saa palamaan vielä paremmin ja tehokkaammin jos puristussuhde olisi yli 12. Voi olla hiukan enmmänkin mutta raja taitaa mennä 16 kohdilla. Bensiini taasen ei palaisi oikein noin korkeilla puristuksilla. 12 sopii vielä bensiinillekin oikein hyvin. Siksi vanhemmassa bensiinikalustossa joissa puristussuhde on 8 - 11 ei etanoli oikein pala kunnolla eli ei tuota energiatiheyteensä nähden sitä tehoa jonka se sisältää. Toisaalta ei silti synny karstaa kuten bensiinillä jos seossuhde on väärin. Pakoputkesta tulee tällöin päästöinä vettä palaneesta alkoholista ja palamatonta alkoholia. Mutta noin 15% bensiiniosuus palaa kyllä mutta sekin liian kylmänä. Ts. ei laajene palotilassa riittävästi.

Siksi vapaasti hengittävä bensiinimoottori ei ole hyötysuhteeltaan paras etanolille mutta ahdettuna hyötysuhde paranee. Ahtaminen kun auttaa sylinterin täytössä eli palavaa seosta saadaan enemmän samaan tilaan kuin ahtamattomassa.
Tähän asiaan viitataan usein kun ryhdytään muuttamaan bensiinimootttoria etanolille. Lämmöntuotto saattaa jäädä alhaisemmaksi vaikka tehoa tulisikin. Alhaisen käyntilämpötilan vuoksi voi öljyn sekaan kertyä vettä. Moottoriöljyn lämpötilan tulisi olla 85 - 120 astetta tai kuumempi niin veden kertyminen minimoituisi.