Kirjoittaja Aihe: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp  (Luettu 4164 kertaa)

Breeze

  • Viestejä: 1 286
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #15 : Tammikuu 16, 2021, 21:10:40 ip »
Toinen idea on ympätä vetykaasuun hiilidioksidikaasua ja näin saadaan hiilivetyä, joka tässä tapauksessa on alkoholia, joka empiirisesti koettuna lienee nestetavaraa. Sitä alkoholia sitten käyttää moderni polttomoottori ja kuljettaa autoa joko sellaisenaan, tai yhdessä patterin kanssa hybridinä.

Vetyä sitten pitää tuottaa suuria määriä sähköllä. Sekin johtuu vain siitä, että sähkön varastoinnissa on edelleen ongelmia. Hiilidioksidia on kuuleman mukaan meillä kotimaassakin teollisuuden hukkatuotantona niin paljon, että kaikki liikennepolttoaineet voitaisuiin näin valmistaa ja vielä riittäisi vientiinkin.

Jos tuo idea pitää ja litku palaa, niin uutinenhan on sikäli hyvä, että ei kaikki sovi kaikille ja vaihtoehtoja pitää olla.


Vedyn varastointi haasteellista
Vedyn energiasisältö massayksikköä kohden on erittäin hyvä, lähes kolminkertainen bensiiniin ja dieselöljyyn verrattuna. Pienen tiheyden takia tilavuuteen suhteutettu energiatiheys on kuitenkin erittäin huono. Siksi vedyn varastoinnissa kaasumaisena on käytettävä erittäin korkeaa painetta; nykyisin jopa 700 bar on käytössä. Vetysäiliössä yhdistyy tiivis, teräksestä valmistettu sisäsäiliö ja hiilikuitukomposiitista tehty ulkovaippa, joka kantaa paineen aiheuttamat voimat.

Vaihtoehtoisesti vety voidaan muuttaa nestemäiseen olomuotoon jäähdyttämällä se -253 °C lämpötilaan. Nesteytetyn vedyn säilöissä on myös kaksikuorinen rakenne, jossa kuorten välissä on tehokas lämpöeristys. Tällainen säiliö vaatii käytännössä jatkuvaa jäähdyttämistä, muuten vety muuttuu takaisin kaasuksi. Siksi nestevety soveltuu parhaiten autoihin, jotka ovat jatkuvassa käytössä.

Kolmas tapa vedyn varastoinnissa on sitoa vety esimerkiksi metallihydrideihin, mutta kaupallisia sovelluksia siitä ei vielä ole. Tämäkin varastoimismuoto johtaa verrattain painavaan säiliöön, koska parhaatkaan hydridit eivät kykene sitomaan vetyä kuin alle 10 % omasta massastaan. Hydridi on toisaalta luonnostaan turvallisin varastointimuoto, sillä siitä vety ei vuoda itsekseen, vaan hydridiä on lämmitettävä, jotta vety vapautuisi. Vety tarjoaa kuitenkin akkuja paljon paremman energiatiheyden sähkön varastoimiseen. Siksi autoteollisuus on ryhtynyt aktiivisesti kehittämään polttokennoautoja.


Vedyn valmistus
Vedyn yleisin valmistustapa on nykyään maakaasun höyryreformointi. Siinä vedyn ja hiilen väliset kemialliset sidokset rikotaan, ja hiili hapetetaan hiilidioksidiksi, joten reaktion tuotteena saadaan vetyä ja hiilidioksidia. Reformoinnissa voidaan käyttää myös biometaania, jolloin hiilen kiertokulku on periaatteessa suljettu. Lähtöaineeksi soveltuvat myös metaania raskaammat hiilivedyt, mutta silloin hyötysuhde on huonompi ja hiilien päästöt suuremmat tuotettua vetymäärää kohden.

Vetyä voidaan valmistaa myös kaasuttamalla kiinteää biomassaa ja erottamalla vety tuotekaasusta. Tuotekaasun runsaista epäpuhtauksista johtuen tällä tavoin valmistetun vedyn puhtausaste on kuitenkin melko huono, ja tekniikka vaatiikin vielä paljon kehittämistä.

Puhtainta vetyä saadaan hajottamalla vettä vedyksi ja hapeksi elektrolyysissä sähköenergian avulla. Reaktio on periaatteessa sama kuin polttokennossa, mutta käänteinen. Suuren sähkönkulutuksen vuoksi tuotetun vedyn hinta on kuitenkin paljon korkeampi kuin kemiallisilla tuotantotavoilla.

Tulevaisuudessa voinee olla mahdollista valmistaa vetyä hajottamalla vettä lämpökemiallisissa prosesseissa käyttäen hyväksi ydin- tai aurinkoenergialaitosten korkeaa lämpötilaa. Myös biologinen tuotanto, jossa käytetään leviä ja bakteereita, on tutkimuksen kohteena.
Tämäkin vielä! ! !

EJ

  • Viestejä: 22
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #16 : Tammikuu 16, 2021, 21:26:06 ip »
Autopuolella on menossa kova vouhkaus sekä lainsäätäjien että kuluttajienkin puolella sähkökulkuneuvoista.
Varsin vähän on mp-puolella valikoimaa. Yksi suurimmista mp-valmistajista juuri luopui sähkömoottoripyörien kehittämisestä.

Saattaa mennä polittiikkapuolelle mutta koskee mp-osastoakin: perinteisten polttoaineiden hintaa nostetaan

Jepjep, hintaa nostetaan, tottakai, ensin yhdellä, sitten toisella tekosyyllä, kuten aina ennenkin. Kyllä valtio ja sen byrokraatit sen homman osaa, ja veromolokin kita on kyltymätön.

En ota kantaa politiikkaan (koska siitä tulis vaan pahalle tuulelle) enkä edes verotukseen (koska siitä tulis sekä pahalle tuulelle että verenpaine nousisi), ja yleisen sähkövouhauksenkin jätän suosiolla väliin. Varsinkin täällä Gruppon foorumilla, minkä piti kait ainakin alunperin olla mp- eikä autofoorumi.  ;)
Mutta tuon mp + sähkö -yhtälön suhteen en ole enää niin äkkijyrkkä. Tosin sillä ei ole mitään tekemistä 'valveutuneen' vesimelonipiiperryksen kanssa.

Se että harri-taavetti on luopunut tämänhetkisestä sähkömopoprojektistaan ei vättämäti kerro vielä kovin paljoa, koska samainen milwaukeelainen pulju on tiettävästi luopunut osasta polttomoottoriprojekteitakin, ja taustalla on ilmeisesti enempi HD:n sisäiset isommat ongelmat.

Sitäpaitsi eihän esim. markkinoiden suosituin, tai no, ainakaan tällä hetkellä hypetetyin sähköauto suinkaan tullut suurimpien autonvalmistajien joukosta, vaan paremminkin puskista eli insinörttipuolelta. Samoin voi käydä, ja näyttäisi jo käyvän myös kaksipyöräisten puolella. Olkoonkin että isoilla perineisillä pelureilla on puolellaan jo valmis logistiikka, mutta silti. Harrikan lisäksi kovin monta muuta perinteistä merkkiä ei ole lähtenyt leikkiin, paitsi ehkä Piaggio skootteripuolella. Mikä onkin ehkä se loogisin ja helpoin sähköistettävä, eli ketterä kaupunkiajokki lyhyille matkoille.

En ota kantaa siihen, syrjäyttääkö sähkömopo bensamopon ja/tai milloin, se ei tässä yhteydessä ole olennaista, vaan se että uusi tekniikka tulee useimmiten uusien yrittäjien kautta. Eihän esim. Mr. Ford suinkaan ollut mikään hevosmiesten kingi tai maailman menestynein hevoskiesien valmistaja ennen kuin päätti ruveta tekemään T-Fordejaan liukuhihnalla. Eikä tainneet olla muutkaan autopuolen pioneerit.

Mutta se siitä, tarkoitus oli ottaa kantaa lähinnä tähän käytännöllisempään osaan teemasta, elikkä...

Lainaus
Mielenkiinnolla odottelen koska tulee markkinoille sähkö-mp jolla pääsee 500 km kertalatauksella varman päälle.

Jo nyt tai ainakin melko pian päästään melko lähelle rapakon toisella puolella, eli n. 160km + 160km yhdellä latauksella. Ajokin hintakaan ei ole kuin about 6000 ameriikan taaleria. Ilman Suomen veroja, tottakai. Tosin ajokki ei ole mikään matkapyörä, eikä sellaiseksi edes suunniteltu. Mutta silti, taitaa olla ensimmäinen sähkömopo jossa akku on käyttäjän vaihdettavissa, tekniikka on suht yksinkertainen, ja itse ajokki on puolet edullisempi kuin Zerot ja patteriharrikat. Eli mielestäni askel oikeaan suuntaan.

Tämä Volcon Grunt, niin 'takavuosien maastomankilta' kuin se näyttääkin, on ensimmäinen sähkömoottorilla varustettu mp jota olen jopa 'puolivakavissani' harkinnut joskus hommaavani. Tai ehkä sen seuraavan, hiukan kehittyneemmän version. Ehkä. Olettaen että moisen saisi täällä joskus siedettävään hintaan ja siedettävästi myös kilpiin.
En siksi että olisin yhtäkkiä kääntynyt ympäristöuskoon ja ruvennut vesimelonipiiperöksi, vaan lähinnä uteliaisuudesta ja teknisestä mielenkiinnosta. Ei moisesta tietty olisi gutsin saati minkään muunkaan perineisen mopotin korvaajaksi, mutta niiden rinnalla voisi mennä. Etenkin siellä missä äänettömyydestä voisi olla etua.

Juuei, en ole vielä ennakkotilannut moista,  ;D mutta täytyy sanoa että tommoinen voisi olla mielenkiintoinen lystinpitolaite, ja tuo 'lennosta' vaihdettava akku on yksi iso askel oikeaan suuntaan. Hintaluokka toinen. Ainakin tekisi mieli joskus koeajaa tommoinen. Saas nähdä miten homma lähtee tuosta ensimmäisestä konseptista lähivuosina etenemään.
Mielenkiintoinen projekti. Piiperöistä ja verottajasta huolimatta.

egon

  • Viestejä: 873
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #17 : Tammikuu 17, 2021, 08:47:25 ap »
Sähköautoilun haittapuolet pitäisi pystyä ratkaisemaan samalla tavalla kuin kaasupullojen käyttö. Kun akku alkaa näyttää tyhjältä, poiketaan huoltoasemalle ja vaihdetaan täysi akku pellin alle. Vanha jätetään asemalle latautumaan.

Nykyaikainen talouselämä ei tällaista tue, mutta sitten kun on pakko, on kaikki mahdollista.  Litium akku joka tapauksessa on vielä kivikirves.

Breeze

  • Viestejä: 1 286
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #18 : Tammikuu 17, 2021, 09:00:50 ap »

 Litium akku joka tapauksessa on vielä kivikirves.

Tuo on totta, mutta sen avulla on saatu muu puoli jo aika alilla kuntoon.
Tuskin tässä lähiaikoinan kovin suurta mullistusta tulee, mikä korvaisi tai parantaisi nykyisiä sähkömoottoreita tai niiden ohjaussysteemejä.

Parempia akkuja odotellessa.
Tämäkin vielä! ! !

Ekku

  • Viestejä: 797
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #19 : Tammikuu 17, 2021, 11:21:18 ap »
Toivotaan nyt, että Piaggio alkaa tehdä sähköprätkiä Moto Guzzin brändillä, niin ollaan kerrankin oikein trendikkäässä seurassa :D
Saataisiin sitten ehkä jäsenistöön vaikka nuorempanakin väkeä. Näitä "varhaiskypsiä" kun on aina vaan vähemmän.

egon

  • Viestejä: 873
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #20 : Tammikuu 17, 2021, 12:58:11 ip »
Asioista perillä olevat lähteet kertovat, että niin kauan kun lentsikat käyttävät kerosiinia, tulee raakaöljyn jalostuksen yhteydessä väkisin myös suuret määrät bensiiniä. Jos autoilu/MP homma menee sähköiseksi, niin mihin me joudutaan kaiken sen bensiinin kanssa?

Nämä energiakeskustelut ovat mukavaa ajankulua, mutta edelleen kaikesta pölpötyksestä huolimatta EU alueella kaikesta käytetystä energiasta 84% on fossiilista. Se on mittakaavaltaan niin iso bisnes ettei siihen ole äkkimutkia tiedossa muutaman vuoden tähtäimellä.

Jos laitetaan asiat ihan perusasentoon, niin korkea energiankulutus on suunnilleen sama kuin korkea elintaso ja tarkoittaa väistämättä suurta fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Kun minä sinä ja Hentun Liisa olemme valmiita luopumaan korkeasta elintasosta, on ongelma suurimmaksi osaksi ratkaistu. Ei pidä ajatella, että se on mahdottomuus. Suuressa osassa maapalloa se on lähes arkipäivää. Suomessakin elettiin vielä 1800 -luku käytännössä fossiilivapaasti.  Moottoripyörällä ajeli vain jokunen neropatti ulkomailla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 056
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #21 : Tammikuu 17, 2021, 17:46:00 ip »
Itse olen tällä hetkellä ajoneuvoteollisuudessa töissä. Oman, kapean segmentin ajoneuvoa valmistavassa yrityksessä ja bensalla kulkee. Moni asiakas kyselee sähkömallin perään, mutta kun sen järkevän myyntihinnan kertoo, ei ostajia ole jonoksi asti. Prototyyppi on kyllä rakennettu. Akku maksaa niin paljon, ettei pienen toimijan ole järkevää vielä sähkömallia valmistaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 2 022
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #22 : Tammikuu 17, 2021, 22:51:13 ip »
Asioista perillä olevat lähteet kertovat, että niin kauan kun lentsikat käyttävät kerosiinia, tulee raakaöljyn jalostuksen yhteydessä väkisin myös suuret määrät bensiiniä. Jos autoilu/MP homma menee sähköiseksi, niin mihin me joudutaan kaiken sen bensiinin kanssa?

 .... ajeli vain jokunen neropatti ulkomailla.
Tarina kertoo. Kun Benz kehitteli, sittemmin patentoimaansa, moottoria 1880 luvulla hän oli köyhä kuin kirkonrotta. Siksi moottorille oli hyvä
löytää edullinen polttoaine.
Tuohon aikaan maaöljystä tislattiin lähinnä petroolia öljylamppuihin ja jotain voiteluaineita sekä "ihmelääkkeitä". Kaiken ohessa syntyi isoja määriä
kiusallisen tulenarkaa jätettä, mille ei ollut oikein mitään hyötykäyttöä. Sitä hävitettiin mm. maahan kaatamalla.
Siksi tuo jäte, bensiini valikoitui Benzin moottorin polttoaineeksi. Se kun ei maksanut mitään.
Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!

egon

  • Viestejä: 873
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #23 : Tammikuu 18, 2021, 08:29:33 ap »
Juu, sama juttu tapahtui USA:ssa. Kun keksittiin miten maaöljystä saa tislattua lähes kärytöntä lamppuoljyä, alkoi valaanpyynnin suosio laske nopeasti ja tislaamoista kaadettiin bensiinit jokiin. Toki bensiini haihtui sieltä nopeasti, mutta kuulostaa silti kamalalta. Minulla oli sellainen käsitys, että bensiini oli Benzin aikana apteekissa myyty tuote, mutta en tiedä mihin vaivaan se mahtoi soveltua lääkkeeksi. Sieltä sitä kuitenkin sai ostaa jos sitä tarvitsi. Lamppuöljyksi se ei joka tapauksessa sovellu eikä moottorittomassa maailmassa paljon muuhunkaan. Asian tuntevat tietävät kertoa, että tuo Benzin aikainen bensiini oli niin epäpuhdasta että nykymoottorit tuskin  kävisivät sillä lainkaan.

motomatti

  • Viestejä: 11 611
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #24 : Tammikuu 18, 2021, 11:36:44 ap »
Jos oikein olen ymmärtänyt niin nimitys "bensiini" sai alkujaan nimensä aineosasta "bentseeni". Nykybensiinissä tätä myrkyllistä aineosaa ei liene enää juuri lainkaan. Eipä silti, ovat ne muutkin aineet jossain määrin myrkyllisiä.
https://www.teboil.fi/globalassets/kayttoturvallisuustiedotteet/msds-teboil_be95e10_be98e5_be99_e5fin.pdf

Jos nyt keksittäisiin bensiinimoottori niin saisikohan sellaista käyttää?

egon

  • Viestejä: 873
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #25 : Tammikuu 18, 2021, 13:54:13 ip »
Sadassa vuodessa bensiinin koostumus on tainnut muuttua aika tavalla. Nuorena mopomiehenä sitä pestiin öljytahrat pois bensiinirätillä aivan tavallisena pesupuuhana. Piti vaan katsoa ettei ollut nailonpaita päällä ettei tullut kipinää paidanhihaan siinä touhutessa. Nykybensiiniä ei saa käsitellä paljain käsin. Sitä menee ihon läpi elimistöön ja aiheuttaa jotain kielteistä. Onhan samaan aikaan kehittynyt työterveystietämyskin aika tavalla, joten on saattanut se "vanhan hyvän ajan" oikealta bensalta haiseva aine olla yhtä myrkyllistä.

Breeze

  • Viestejä: 1 286
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #26 : Tammikuu 21, 2021, 22:29:05 ip »
Suomessa valmistetaan pian tuhansia sähköllä toimivia moottoripyöriä, uhoaa startup-yrittäjä – eräs keksintö erottaa pohjalaisfirman kilpailijoista

Vannemoottorikeksinnön ympärille syntyi startup-yritys, joka on työllistänyt kymmenen henkeä vuodesta 2018 lähtien.

https://yle.fi/uutiset/3-11748797
Tämäkin vielä! ! !

mosa

  • Viestejä: 279
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #27 : Tammikuu 25, 2021, 13:58:49 ip »
Lehdistä saa lukea jotain sen tapaista, että "monet autonvalmistajat lopettavat polttomoottoriautojen valmistuksen 2030 jälkeen". Mitenkä lie sitten asianlaita mp-puolella? No, henkilökohtaisesti en tässä "välivaiheessa" viitsi hirveästi asian antaa itseäni vaivata. Mun auto- ja mpkalustoni huollettuna kestänevät helpostikin tuolle vuosikymmenelle. Yhdessä autossa jo on "etanolinuuhkija" ja noihin muutamaan muuhun kulkupeliin asennutan vastaavan todennäköisesti vuoden parin sisään. Jatkossa ei sitten auta kuin vain toivoa, että tuota E85 tai vastaavaa vähäpäästöistä menovettä on tarjolla ja tuskin se ainakaan kalliimmaksi muuttuu kuin perusbensa. Tuolla vähäpäästöisellä menovedellä olen ajatellut hoitaa oman osuuteni päästövähennystalkoissa lähitulevaisuudessa enkä ole aikonut uhrata ropojani 0-päästöisiin kulkupeleihin ennenkuin niiden hinnat ja toimintamatka asettuvat edes kohtuulliselle tasolle.
mosa

Breeze

  • Viestejä: 1 286
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #28 : Tammikuu 25, 2021, 14:20:28 ip »
Minua ärsyttää etanolibensassa (E85) hinta, tai siis se, että se hinta seuraa orjallisesti E95/E98 bensan hintavaihteluita.
Huonolla matematiikalla etanolibensan energian hinta ei juurikaan eroa E95/E98 bensan energiahinnasta.

Voisihan noihin molempiin pihassa oleviin kotteroihin etanolimuunnossarjan asentaa, mutta saako siitä muuta hyötyä kuin viherpesun.


Mutta tuo "monet autonvalmistajat lopettavat polttomoottoriautojen valmistuksen 2030 jälkeen"
Ja se, että monet maat kieltää uusien polttomoottoriautojen myynnin suunnilleen samoihin aikoihin.

Tästä päästään siihen, että koko ajan on puhuttu vain ja ainoastaan autoista.

Milloin hokastaan moottoripyörät, veneet, kelkat, mönkijät, harrasteilmailu jne.

Itse olen sitä mieltä ja sen myös muille kertonut, että 7-12 metrinen liukuva matkavene ei ehkä ole semmoinen ostos, jonka varaan kannattaa pidemmän aikavälin kesälomasuunnitelmat rakentaa...
Tämäkin vielä! ! !

mosa

  • Viestejä: 279
Vs: Vähäpäästöinen tai 0-päästöinen mp
« Vastaus #29 : Tammikuu 25, 2021, 14:49:59 ip »
Minua ärsyttää etanolibensassa (E85) hinta, tai siis se, että se hinta seuraa orjallisesti E95/E98 bensan hintavaihteluita.
Huonolla matematiikalla etanolibensan energian hinta ei juurikaan eroa E95/E98 bensan energiahinnasta.

Aika-ajoinhan tuon 85En hinta tosiaan noudattaa perusbensojen hintavaihteluita. Minimissään ero on kuitenkin kokemukseni mukaan ollut juuri sen verran, että kilometrikustannukset ovat kummallakin kutakuinkin samat eli rahallista säästöä ei tuolloin E85n käytöstä muodostu. Parhaimmillaan hintaero E85n ja E95n välillä on ollut lähes 50 % ja useimmiten tankkauskerrat on osunut ajankohtaan, kun hintaero on ollut noin 35 %. Toki seuraan mittarihintoja melko aktiivisesti kännykän "tankille"-apsilla.
mosa