Autopuolella on menossa kova vouhkaus sekä lainsäätäjien että kuluttajienkin puolella sähkökulkuneuvoista.
Varsin vähän on mp-puolella valikoimaa. Yksi suurimmista mp-valmistajista juuri luopui sähkömoottoripyörien kehittämisestä.
Saattaa mennä polittiikkapuolelle mutta koskee mp-osastoakin: perinteisten polttoaineiden hintaa nostetaan
Jepjep, hintaa nostetaan, tottakai, ensin yhdellä, sitten toisella tekosyyllä, kuten aina ennenkin. Kyllä valtio ja sen byrokraatit sen homman osaa, ja veromolokin kita on kyltymätön.
En ota kantaa politiikkaan (koska siitä tulis vaan pahalle tuulelle) enkä edes verotukseen (koska siitä tulis sekä pahalle tuulelle että verenpaine nousisi), ja yleisen sähkövouhauksenkin jätän suosiolla väliin. Varsinkin täällä Gruppon foorumilla, minkä piti kait ainakin alunperin olla mp- eikä autofoorumi.

Mutta tuon mp + sähkö -yhtälön suhteen en ole enää niin äkkijyrkkä. Tosin sillä ei ole mitään tekemistä 'valveutuneen' vesimelonipiiperryksen kanssa.
Se että harri-taavetti on luopunut tämänhetkisestä sähkömopoprojektistaan ei vättämäti kerro vielä kovin paljoa, koska samainen milwaukeelainen pulju on tiettävästi luopunut osasta polttomoottoriprojekteitakin, ja taustalla on ilmeisesti enempi HD:n sisäiset isommat ongelmat.
Sitäpaitsi eihän esim. markkinoiden suosituin, tai no, ainakaan tällä hetkellä hypetetyin sähköauto suinkaan tullut suurimpien autonvalmistajien joukosta, vaan paremminkin puskista eli insinörttipuolelta. Samoin voi käydä, ja näyttäisi jo käyvän myös kaksipyöräisten puolella. Olkoonkin että isoilla perineisillä pelureilla on puolellaan jo valmis logistiikka, mutta silti. Harrikan lisäksi kovin monta muuta perinteistä merkkiä ei ole lähtenyt leikkiin, paitsi ehkä Piaggio skootteripuolella. Mikä onkin ehkä se loogisin ja helpoin sähköistettävä, eli ketterä kaupunkiajokki lyhyille matkoille.
En ota kantaa siihen, syrjäyttääkö sähkömopo bensamopon ja/tai milloin, se ei tässä yhteydessä ole olennaista, vaan se että uusi tekniikka tulee useimmiten uusien yrittäjien kautta. Eihän esim. Mr. Ford suinkaan ollut mikään hevosmiesten kingi tai maailman menestynein hevoskiesien valmistaja ennen kuin päätti ruveta tekemään T-Fordejaan liukuhihnalla. Eikä tainneet olla muutkaan autopuolen pioneerit.
Mutta se siitä, tarkoitus oli ottaa kantaa lähinnä tähän käytännöllisempään osaan teemasta, elikkä...
Mielenkiinnolla odottelen koska tulee markkinoille sähkö-mp jolla pääsee 500 km kertalatauksella varman päälle.
Jo nyt tai ainakin melko pian päästään melko lähelle rapakon toisella puolella, eli n. 160km + 160km yhdellä latauksella. Ajokin hintakaan ei ole kuin about 6000 ameriikan taaleria. Ilman Suomen veroja, tottakai. Tosin ajokki ei ole mikään matkapyörä, eikä sellaiseksi edes suunniteltu. Mutta silti, taitaa olla ensimmäinen sähkömopo jossa akku on käyttäjän vaihdettavissa, tekniikka on suht yksinkertainen, ja itse ajokki on puolet edullisempi kuin Zerot ja patteriharrikat. Eli mielestäni askel oikeaan suuntaan.
Tämä
Volcon Grunt, niin 'takavuosien maastomankilta' kuin se näyttääkin, on ensimmäinen sähkömoottorilla varustettu mp jota olen jopa 'puolivakavissani' harkinnut joskus hommaavani. Tai ehkä sen seuraavan, hiukan kehittyneemmän version. Ehkä. Olettaen että moisen saisi täällä joskus siedettävään hintaan ja siedettävästi myös kilpiin.
En siksi että olisin yhtäkkiä kääntynyt ympäristöuskoon ja ruvennut vesimelonipiiperöksi, vaan lähinnä uteliaisuudesta ja teknisestä mielenkiinnosta. Ei moisesta tietty olisi gutsin saati minkään muunkaan perineisen mopotin korvaajaksi, mutta niiden rinnalla voisi mennä. Etenkin siellä missä äänettömyydestä voisi olla etua.
Juuei, en ole vielä ennakkotilannut moista,

mutta täytyy sanoa että tommoinen voisi olla mielenkiintoinen lystinpitolaite, ja tuo 'lennosta' vaihdettava akku on yksi iso askel oikeaan suuntaan. Hintaluokka toinen. Ainakin tekisi mieli joskus koeajaa tommoinen. Saas nähdä miten homma lähtee tuosta ensimmäisestä konseptista lähivuosina etenemään.
Mielenkiintoinen projekti. Piiperöistä ja verottajasta huolimatta.