Kirjoittaja Aihe: California ev 2003 ecu  (Luettu 18862 kertaa)


motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #16 : Kesäkuu 03, 2020, 21:34:06 ip »
EV:ssä on yksi asentoanturi vasemmalla edessä öljynpaineanturin vieressä. Kaksianturiset ovat vanhempaa tekniikkaa.

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #17 : Kesäkuu 03, 2020, 21:47:26 ip »

Ihan mielenkiinnosta mistä löytyisi kaapelit tuon guzzi diagin käyttämiseen ja ohjelma?

Pikaisena apuna jos guzzidiagia tarvii niin varmaan alkaa olla jo joka kolkalla Suomenmaata käytössä. Että tuli vaan mieleen ettei kaikkien tarvi omia ostaa jos ei enempää halua sen kanssa harrastaa.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Aapo

  • Viestejä: 713
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #18 : Kesäkuu 08, 2020, 12:36:19 ip »
Olisiko jollakulla laitteet ja halua tutkia IAW 5 AM ecua täällä Lounais-Suomessa, miksei kauempanakin? Käy hieman laihalla 3 -4000 kierrosalueella. Pyörä on MOTO Morini Granpasso.

Itsellä ei ole sopivaa läppäriä eikä muitakaan välineitä. Ei taitaisi olla taitoakaan, eikä ainakaan halua opetella, kun ei ole jatkuvaa tarvetta.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #19 : Kesäkuu 11, 2020, 20:17:03 ip »
Asentoanturi mitattu ecu liittimen päästä, 673ohmia.

Purkki availtu ja pähyilty piirikorttia, silminnähden vaikuttaisi olevan ok..

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #20 : Kesäkuu 11, 2020, 21:15:44 ip »
Olisiko jollakulla laitteet ja halua tutkia IAW 5 AM ecua täällä Lounais-Suomessa, miksei kauempanakin? Käy hieman laihalla 3 -4000 kierrosalueella. Pyörä on MOTO Morini Granpasso.

Itsellä ei ole sopivaa läppäriä eikä muitakaan välineitä. Ei taitaisi olla taitoakaan, eikä ainakaan halua opetella, kun ei ole jatkuvaa tarvetta.

Tässä GuzziDiag/IAWDiag -käytössä on eräänlainen sopimus käyttötavasta. Ei oteta maksua eikä tehdä toiselle vaan vastuu onnistumisesta tai epäonnistumisesta on vain ajoneuvon omistajalla/haltijalla kun hän itse perehtyy asiaan.

Saat kyllä laitteet minulta lainaksi. Siis johdot, läppärin ja siinä olevan GuzziDiagin tai IAWDiagin sekä sovitinohjelman (TunePro) mutta perehtyminen järjestelmään ja säätäminen on omalla vastuulla.
Voin myös antaa koulutusta aiheeseen mutta sen saat tuolta suljetulta GuzziDiag-ketjusta ja lisää samannimisestä keskustelusta. Esittämäsi asia sivuaa enemmän TunerProta kuin GuzziDiagia.

Jollakulla toisella voi olla avuliaampi kanta asiaan kuin minulla.

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #21 : Kesäkuu 11, 2020, 23:10:07 ip »
Tässä GuzziDiag/IAWDiag -käytössä on eräänlainen sopimus käyttötavasta. Ei oteta maksua eikä tehdä toiselle vaan vastuu onnistumisesta tai epäonnistumisesta on vain ajoneuvon omistajalla/haltijalla kun hän itse perehtyy asiaan.
Eikä tuo GD:n perusteiden haltuunotto oikeasti ollut kovin paha rasti. Piuhat kiinni ja menoksi :)
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #22 : Kesäkuu 29, 2020, 12:55:22 ip »
Noniin,

Vikaa ei tunnu löytyvän ja seuraava askelma on siis käytetyn ecun ostaminen.

Kysymys kuuluukin mitä täytyy ottaa huomioon merkinnöistä? Onko tuolla pisteen jälkeisellä merkinnällä merkitystä? Kun oma nykyinen on 15RC.C8

Ilmoitellaan kuinka käy toisella eculla jahka sellaisen saa jostain

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #23 : Kesäkuu 29, 2020, 15:19:24 ip »
Lainaus
mitä täytyy ottaa huomioon merkinnöistä
Kaikesta siitä päätellen, mitä tässä n. kuukauden aikana on käynyt ilmi tällä palstalla, uskallan epäillä vähäisellä ymmärrykselläni, että vapaasti itse nimeämäni "Motomatin ecun vianhaun ensimmäinen sääntö: ecu ei yleensä ole koskaan rikki, paitsi poikkeustapauksissa" -olisi kuitenkin tässä totta?

Aikanaan minulla on ollut:
IAW15RC.C8
31502 12V=
61601.048.00
501604740000
CALIFORNIA MY03 CAT
3EE194BBC


EDIT 8.7:
15RC.C8 = ecun tyyppi
61601.048.00 = "ohjelmistonumero" (kyse ei ole "karttojen" numerosta, ei siis kerro mitkä kartat ecussa on sisällä, sen näkee vain GuzziDiag:illa)
Nämä jos ovat samat (=15RC.C8 ja 61601.048.00), voi varmuudella ymmärtääkseni käyttää (15RC esiintyi Cali, Nevada, V11, Bellagio ja Breva -malleissa).
Tuo ”ohjelmistonumero” on ”yhteensopiva” ecussa käytettyjen komponenttien kanssa. Kun ohjelmisto (*.BIN -tiedosto) siirretään ecuun, menee kerralla ”koko paketti”.  Ei vaan pelkästään kartat sisältävä osio, vaan myös sellainen osa ohjelmistoa, mikä liittyy ecun komponentteihin.

Toki voi olla mahdollista, että myös muukin ecu käy, mutta tästä tietävät lähinnä ecun komponentit tuntevat ecujen korjaajat.

HUOM! Tarvitset nyt GuzziDiag -työkaluja, että saat (esim. omasta nykyisestä) tiedot siirrettyä siihen, jonka mahdollisesti ostat. Käytetyssä ecussa olevista kartoista ei koskaan voi olla varma (ellei tee työlästä karttakohtaista vertailua TunerPro:lla). Jos kaikki ecun numerot ovat identtisiä, sitten voi olla mahdollista (jos ecuun ei ole puututtu, mutta sellaisia lienee yllättävän vähän), että kartat ovat täysin samat.

Ja saattaapa olla, että GuzziDiag -vikaluvulla löytyisi lisävalaistusta käynnistymättömyyteen?

Omalla kohdalla oli kovasti harmia ja työtä saada selville, että15M.C0 ecussa on eri komponentti ilmanpaineanturina (vaatii eri ohjelmistoversion) kuin 15M.C1 ja siitä eteenpäin. Itse haluaisin ostaa 15M.C0 ecun, jos jossain sattuu edullisesti vastaan, Ducatin 15M.A0 käy ehkä myös.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2020, 19:54:30 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #24 : Kesäkuu 29, 2020, 18:05:50 ip »
Terve,

Kiitos vastauksesta täytyy kattella mitä purkkeja tulee vastaan.

Tosiaan paljolti on syynäilty ja mittailtu ja kaikki tuntuu olevan kunnossa. Bensa pumppu ei lähde surisemaan avaimen käännön jälkeen ja kyseisen releen kelalle tulee +12v eli kaikki kytkimet ym on ok, ainoastaan maadoitus puuttuu jotta rele voisi vetää ja tämän asian hoitaa ECU.

Ns. Ecurele vetää kyllä ja ecun liittimestä käyty johdot läpi ja mitattu että on ehjät, asentoanturi mitattu ~670ohmia.

Jos maadoitan omatoimisesti bensapumpun releen kelan pään lähtee pumppu käyntiin, puolille ja suuttimille tulee myös sähkö. Releen johto menee ecun pinniin 19.

Edit: Ensimiseksi lähtee GuzziDiagiin tarvittavat hilppeet tilaukseen ja katsotaan ensin josko sillä irtoaa jotain tietoa
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2020, 03:26:51 ap kirjoittanut Kahvilakilpuri »

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #25 : Kesäkuu 30, 2020, 21:50:53 ip »
Lainaus
mitä purkkeja tulee vastaan
15RC kohdalla taitaa hankaloittaa se, että niitä ei ole ollut missään "megalukan merkissä" käytössä (kuten 15M Ducateissa).
https://www.ebay.co.uk/itm/CENTRALINA-ELETTRONICA-MAGNETI-MARELLI-IAW-15RC-PF1C-Moto-Guzzi-3D02MM25/274367879775?hash=item3fe1999a5f:g:MXEAAOSwPuFewAv4
Lainaus
lähtee GuzziDiagiin tarvittavat hilppeet tilaukseen
:)
Lainaus
Jos maadoitan omatoimisesti bensapumpun releen kelan pään lähtee pumppu käyntiin
Aikaisiemmin on pohdittu, mitä tulotietoja ecun on saatava, että se päräyttää pumppua - miten virtalukon kääntötieto tulee eculle ?
Tältä se minusta näyttää: Akun plus=>sulake F2=>virtalukko=>tappokytkin=>liitin 60=>releen 50 kela.  
Kun rele 50 ("power relay for injection") vetää, sen sulkeutuva kärki antaa plussaa ecun pinniin 26.
Vaikuttaa siis siltä, että polttoainepumppu surahtaa aina, kun ecun pinni 26 saa plussaa.  Ja aina kun plus sieltä katoaa ja tulee takaisin (virta-avaimen kääntö tai tappokytkimen käyttö), pumppua suraututetaan. Sitten kun moottorin asentoanturi kertoo, että "nyt pyörii", pumppu jää pysyvästi käymään.
V11 - it defines you.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #26 : Heinäkuu 01, 2020, 13:13:49 ip »
Lainaus
mitä purkkeja tulee vastaan
15RC kohdalla taitaa hankaloittaa se, että niitä ei ole ollut missään "megalukan merkissä" käytössä (kuten 15M Ducateissa).
https://www.ebay.co.uk/itm/CENTRALINA-ELETTRONICA-MAGNETI-MARELLI-IAW-15RC-PF1C-Moto-Guzzi-3D02MM25/274367879775?hash=item3fe1999a5f:g:MXEAAOSwPuFewAv4
Lainaus
lähtee GuzziDiagiin tarvittavat hilppeet tilaukseen
:)
Lainaus
Jos maadoitan omatoimisesti bensapumpun releen kelan pään lähtee pumppu käyntiin
Aikaisiemmin on pohdittu, mitä tulotietoja ecun on saatava, että se päräyttää pumppua - miten virtalukon kääntötieto tulee eculle ?
Tältä se minusta näyttää: Akun plus=>sulake F2=>virtalukko=>tappokytkin=>liitin 60=>releen 50 kela.  
Kun rele 50 ("power relay for injection") vetää, sen sulkeutuva kärki antaa plussaa ecun pinniin 26.
Vaikuttaa siis siltä, että polttoainepumppu surahtaa aina, kun ecun pinni 26 saa plussaa.  Ja aina kun plus sieltä katoaa ja tulee takaisin (virta-avaimen kääntö tai tappokytkimen käyttö), pumppua suraututetaan. Sitten kun moottorin asentoanturi kertoo, että "nyt pyörii", pumppu jää pysyvästi käymään.


Rele 52 vetää ja ecun liittimeltä mitattu että pinniin 26 tulee jännite, se lienee ok. Releen 52 vetämisen johdosta releen 50(bensapumppu ym.) kelaa vasten odottelee myös jännite. Releen 52 kela saa maansa joko sivuseisontatuen kytkimestä tai vapaamerkkivalosta.

Tuolla motomatin linkkaamalla sivulla ei ole tuota fiatin 3p - obd2 välikaapelia ollenkaan ja ei tunnu muualta löytyvän tähän hätään kuin kiinasta..

Sikälikin olisi mielenkiintoista koittaa guzzidiagilla päästä purkkiin kiinni niin näkisi onko koko laite mykkä vai jokin komponentti letannut sitten, hollannissa näyttäisi olevan yksi 15RC.C8 merkinnällä oleva ecu.

Pystyisiköhän välikaapelin värkkäämään itse tuon kaavion mukaisesti?

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #27 : Heinäkuu 01, 2020, 13:58:01 ip »
Katsotaas hiukan ecun johdotuksia, voisiko pinnin 22 olla kyseisille antureille 45, 57 ja 58 (Ilmalämpö, Kaasuasento, Öljylämpö) syöttöjännite? Näin kuvista päätellen itse päättelin ja olettaisin sieltä tulevan joko 5v luokkaa.

Liitteenä kuva ja pinnin 22 johdotus korostettu vihreällä, kyseisille antureille. Mittailin suoraan eculiittimeltä lähtevänä ja sain tulokseksi 0V.

Kuvien mukaan ecuun ei tule kuin kahteen pinniin +12v, aiemmin mainittuun 26pinni ja 17pinni mikä tulee Akku - Sulake F6 - Ecu pinni 17. molemmat ok.

Sellaisen huomion tein, että pinni 22 on suorassa yhteydessä akun miinukseen

Edit: Ecun sisäisesti pinnit 22 ja 23 ovat yhteydessä toisiinsa, pinni 23 on maadoituspinni eisiis johtosarjan takia ole yhteys maihin. Lisää pähkäilyä, tämä lienee kuitenkin oikein, ei noille kahen karvan antureille taideta jännitettä syöttää. Kuitenkin kaasuasentotunnistimelle syötetään ja sitä ei ecu syötä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 01, 2020, 15:01:58 ip kirjoittanut Kahvilakilpuri »

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #28 : Heinäkuu 01, 2020, 14:46:04 ip »
FIAT-kaapeli on tyhmä sovitinjohtosetti liittimineen. Ei sisällä elektroniikkaa. Sen voi helposti korvata pelkillä johdoilla.
Jos on irtonaisia johdonpäitä niin niiden kanssa pitää olla tarkkana että menee joka kerta oikein. Kolminapaisen SuperSeal-liittimen saa autotarvikeliikkeestä. Hauenleukojen tilalle olen itselleni tehnyt kaksinapaisen SuperSeal-liitoksen ja akkuun kiinteästi kiinni sen vastakappaleen. Niin voi varmistaa ettei vahingossakaan tule virhekytkentää.

Toki näitä välikaapeleita saa lukuisista muista kohteista netin kautta tilaamalla. Ei ole mitenkään harvinainen laite.
http://kimsu.nettix.vilkas.fi/Fiat-Lancia-Alfa-RomeoOBD-adapteri
Suoraan Kiinasta: https://www.e-ville.com/fi/18-obd-vikakoodiadapterikaapelit/3877-adapteri-3pin-to-16-pin-fiat-lancia-alfa.html?gclid=EAIaIQobChMIkY-V5_yr6gIVB-N3Ch3-hwyTEAQYAiABEgIoCvD_BwE

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #29 : Heinäkuu 01, 2020, 15:08:31 ip »
Lainaus
Rele 52 vetää ja ecun liittimeltä mitattu että pinniin 26 tulee jännite
Tämän mukaan ymmärrän niin, että ecun pitäisi antaa maata liittimen 19 kautta sen bensapumpun ”päräyksen” verran aina kun 26 pinniin tulee jännite.
Ja suora ”plus” ecun pinniin 17 sulakkeelta F6 tulee siis aina OK.
Ja nolla on koko ajan pinneissä 23 ja 24 kuten pitää.
(laitan liitteeksi kuvan 15M ecun liittimestä että voit mitata liitin irti; siellä pohjalla on pienellä muistaakseni ne numerot myös liittimessä, tässä kuvassa on ainut ero 15RC liittimeen se, että mustalla pisteellä "tyhjäksi" merkityissä pinneissä 8 ja 2 on lambda-anturin johdot, muut mustat ovat tyhjiä myös 15RC eculla).

Toinen liite on kuva, johon itse lisäsin aikanaan omien mittauksieni/eri kaapeleiden mukaan tekstiä (jos teet itse kaapelin).  Käsitykseni mukaan 15M/15RC tapauksessa ei tarvita akun miinukseen mitään johtoa, ecu on pyörän runkomaassa (pinnit 23/24).  Niiden kolmen Fiat -kaapelin pinnin johdon lisäksi pitää vielä akun plussalta saada sähköä ison liittimen napaan 16, josta menee OBD kaapelin "käyttövirta".

Täältä saa Suomesta Fiat johdon per heti: https://www.elekma.com/obd2_-_pin3-1hauenleuka_fiat
V11 - it defines you.