Kirjoittaja Aihe: California ev 2003 ecu  (Luettu 18871 kertaa)

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #30 : Heinäkuu 01, 2020, 15:23:23 ip »
Niin itsekin sen tulkitsisin, että ainakun 26 pinniin tulee jännite (eli virta-avaimen kääntö on-asentoon) antaisi käskyn maattaa pinni 19.

Suora plus pinniin 17 ok, sekä pinnin 26 ok myös.

Pinnit 23 ja 24 on kokoajan nollassa.

Olettaen että pinni 22 maattaa anturit eli se on ok, niin pinnin 1 tulisi syöttää kaasuasennolle.jännite ja ecu lukee muutosta pinniin 7 tulevaa arvoa. Kumpikaan pinneistä (1 tai 7) ei anna mittaustulosta

Kiitos linkistä, laitoin kaapelin tilaukseen

Katsotaan miten käy kun kaapelit tulee ja saan ohjelmat ladattua, pääseekö ecuun käsiksi yleensäkkään ollenkaan

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #31 : Heinäkuu 01, 2020, 15:34:36 ip »
Lainaus
pinnin 1 tulisi syöttää kaasuasennolle.jännite
No niin, nyt näyttää siis siltä että kaikesta vastaan väittämisestäni huolimatta "Motomatin ecu -vianhaun säännön" kohta "paitsi poikkeustapauksissa", vaikuttaa toteutuvan...  
Ecu ei siis anna ulos enää antureille 5V jännitettä, vaikka saa + 12V ja nollan >:(.

EDIT: Niin ja tuon 5V pitää tulla heti toimilaitteille, kun virrat ovat avaimesta käännettynä päällä OK => GuzziDiag näyttää kaikki tulotiedot vaikka moottori ei ole käynnissä, riittää että virrat ovat päällä.

Sattumoisin omalla kohdalla oli viime kesänä (itse aiheutettu) vika, joka näkyi niin, että GuzziDiag näytti kaasunasennoksi miinusmerkkistä astekulmaa ja suoraan mitattuna jännitettä oli tps:llä n. 0,2V.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2020, 19:57:08 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #32 : Heinäkuu 01, 2020, 15:45:05 ip »
Lainaus
pinnin 1 tulisi syöttää kaasuasennolle.jännite
No niin, nyt näyttää siis siltä että kaikesta vastaan väittämisestäni huolimatta "Motomatin ecu -korjauksen säännön" kohta "paitsi poikkeustapauksissa", vaikuttaa toteutuvan...  
Ecu ei siis anna ulos enää antureille 5V jännitettä  >:(.

Sattumoisin omalla kohdalla oli viime kesänä itse aiheutettu vika, joka tarkoitti sitä, että tuo 5V jännite antureille hävisi (TV -korjaaja tinaajana juotti poikki myös piirikortin pintajohteita).  Näkyi niin, että GuzziDiag näytti kaasunasennoksi miinusmerkkistä astekulmaa ja suoraan mitattuna jännitettä oli tps:llä n. 0,2V.  Korjattiin ensihätään "ryssimällä", hyppylangalla.

Entiedä miten kuvan ecu eroaa omastani mutta mittasin saman välin ja omqwwa se piippasi. Silti ecu paikallaan virrat päällä en saa mittaustulosta johdosta(eriste läväisty neulalla ja mitattu neulasta)

Kumpa olisi ecun sisuksista jonkinlaInen kaavio olemassa niin voisi piippailla pinnit komponenttien välillä onko jostakin tiehye poikki. ::) Mikäli omassa ecussa tuo väli minkä mittasin on sama ja se vaikuttaisi ehjältä, voisiko joko pinnin 17 tai 26 matka katketa.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #33 : Heinäkuu 01, 2020, 16:48:20 ip »
Lainaus
Kumpa olisi ecun sisuksista jonkinlaInen kaavio olemassa
Näitä ei ole mistään tietääkseni saatavilla. Ymmärrän niin, että harvat korjaajat ovat tehneet niitä itse "reverse engineering" - menetelmällä.

PS.
Kun 15M ecussa on pinneissä ainut ero 15RC malliin se että siinä ei ole lambdaliitäntää, komponentit ovat pitkälle samat, ohjelmisto sisällä ihan eri: sen pitäisi toimia myös tässä pyörässä. Lambdasta vaan ei ole tietoakaan, mennään kartoilla.


EDIT: Tämä on korjaaja, jota on suositeltu GuzziDiag -piireissä. Jos tätä kautta ("contact member") saisi yhteyden ?

https://www.ebay.com/fdbk/feedback_profile/jacobox?filter=feedback_page:All
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 03, 2020, 23:26:01 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #34 : Heinäkuu 01, 2020, 17:06:59 ip »
PS.
Kun 15M ecussa on pinneissä ainut ero se että siinä ei ole lambdaliitäntää, komponentit ovat pitkälle samat, ohjelmisto sisälle ihan eri: sen pitäisi toimia myös tässä pyörässä.
Lambdasta vaan ei ole tietoakaan, mennään kartoilla.  Jos lataisin omaan korjattuun 15M ecuun Calin ohjelman, sillä voisi kokeilla.
Pitäisi vaan käyttää ecu mopossa ja syöttää sinne Calin ohjelmat...

Tämän tiedon voin vahvistaa. 15RC:n voi korvata 15M-rasialla mikäli kyse on tarkasti saman mallisarjan pyörästä. Toimii heti ilman säätämistäkin ja lambdan voi ottaa pois ja tulpata sen reiän.
Muutoin joutuu kopioimaan vanhan 15RC:n tiedoston ja syöttämään sen lambda-off-moodissa 15M:n syövereihin. Noin tunnin homma jos asennustyötä ei lasketa. Pitää muistaa että ECUn kotelo tulee maadoittaa runkoon. ECU ei myöskään saa heilua siten että se pääsisi telineessään hakkaamaan runkoputkeen.

Tulppa pakoputkeen: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/moottorin-ohjaus/pakokaasusaato-muut/tulpalla-varustettu-hitsattava-mutteri-2000028554
Toimivalla lambda-anturilla on kysyntää vaikka hinnat ovat nyt murto-osan siitä mitä ne olivat 15 vuotta sitten.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #35 : Heinäkuu 01, 2020, 17:10:42 ip »
Lainaus
PS.
Kun 15M ecussa on pinneissä ainut ero se että siinä ei ole lambdaliitäntää, komponentit ovat pitkälle samat, ohjelmisto sisälle ihan eri: sen pitäisi toimia myös tässä pyörässä.
Lambdasta vaan ei ole tietoakaan, mennään kartoilla.  Jos lataisin omaan korjattuun 15M ecuun Calin ohjelman, sillä voisi kokeilla.
Pitäisi vaan käyttää ecu mopossa ja syöttää sinne Calin ohjelmat...

Tämän tiedon voin vahvistaa. 15RC:n voi korvata 15M-rasialla mikäli kyse on tarkasti saman mallisarjan pyörästä. Toimii heti ilman säätämistäkin ja lambdan voi ottaa pois ja tulpata sen reiän.
Muutoin joutuu kopioimaan vanhan 15RC:n tiedoston ja syöttämään sen lambda-off-moodissa 15M:n syövereihin. Noin tunnin homma jos asennustyötä ei lasketa. Pitää muistaa että ECUn kotelo tulee maadoittaa runkoon. ECU ei myöskään saa heilua siten että se pääsisi telineessään hakkaamaan runkoputkeen. Valitettavasti osassa vanhempia Vintage-malleja asia oli näin.

Tulppa pakoputkeen: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/moottorin-ohjaus/pakokaasusaato-muut/tulpalla-varustettu-hitsattava-mutteri-2000028554
Toimivalla lambda-anturilla on kysyntää vaikka hinnat ovat nyt murto-osan siitä mitä ne olivat 15 vuotta sitten.

On myös kolmas vaihtoehto: Korvaa alkuperäisen ECUn tarvikkeella eli asentaa sen tilalle: https://www.protoparts.fi/category/10/microsquirt
On huomattavasti näppärämpi ohjelmoida ja säätää kuin 15M. Toki alku on se hankala kun pitää tyhjään poksiin naputella ensin järki. Sen tosin oppii kuka tahansa lukutaitoinen koska minäkin olen sen tehnyt jokusia kertoja.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #36 : Heinäkuu 01, 2020, 18:09:13 ip »
Lainaus
15RC:n voi korvata 15M-rasialla mikäli kyse on tarkasti saman mallisarjan pyörästä
Nythän (tässä omassa spekulaatiossa "kokeilu 15M eculla") on kyse V11 ecusta, siis ihan eri mallisarja. Mutta oli esim. yleisesti tiedossa että V11 malleihin asennettiin uutenakin Calin ecuja, joihin oli syötetty V11 mallin ohjelmistot. Joissakin V11 Guzzeissa on näkemäni kuvan perusteella jälkiasennettuna käytetty 15M ecu, jossa lukee "Ducati" (olispa coolia...). Olen siis siinä käsityksessä, että ainakin 15M ja 15RC alkuperäiset Guzziecut käyvät jokseenkin kaikkiin Guzzeihin, missä niitä on käytetty, kunhan vaan huolehditaan, että ohjelmisto sisällä on oikea, kyseiseen pyörämalliin sopiva.  Tässä tapauksessa lienee poikkeuksellisesti (?) se mahdollista, että 15RC ecun voi korvata 15M eculla, sen jälkeen vaan lambda on sitten pois käytöstä.  Sama kuin jos asettaisi 15RC ecun GuzziDiag -työkaluilla "lambda off" -tilaan, arvelen.

Vaikka 15M ja 15RC ovat ulkoisesti ja liittimiltään identtisiä, ja silmin nähden avattuna sisältäkin samalta näyttäviä, ohjelmistot eivät käy toisiinsa.  Juuri luin että jos ei ole tarraa ja on epäselvyyttä onko kyseessä 15M vai 15RC, asia selviää kokeilemalla GuzziDiag:illa, kummalla asetuksella yhteys tulee.  Yhteys tulee vain oikealla. Luulen että ei pitäisi olla edes mahdollista saada 15M ohjelmistoa 15RC ecuun ja päinvastoin.  Klassinen esimerkki: yritetään laittaa Guzzin omaa "V11 TI -Race Ecu" ohjelmaa V11 malliin, jossa on 15RC ecu.  Ei mene, koska tuo "Race Ecu" on oikeasti 15M.  Saapi olla lambdat kiinni jne, mutta käytössä lambda ei oikeasti ole, jos on "Race Ecu" kiinni, joka ei lambdasta mitään ymmärrä.  Ilmeisesti "Rexxer" -välineillä on saatu 15RC ecuihin softaa, millä ne ovat täysin juntturassa.  GuzziDiag -työkalut ovat turvallisia, ne eivät kirjoita mitään vaarallisia alueita ("bootloader") yli.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 03, 2020, 23:27:24 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #37 : Heinäkuu 01, 2020, 18:47:20 ip »
Aivan niin. Tiedostot voi siirtää mutta ensin sille pohjalle taulukko kerrallaan joka on vahtoehtoisessa moottorinohjauksessa. Ei siis koko pakettia sinällään vaan pätkissä kohteittain. Siinä menee aikaa ja pitää olla huolellinen. Näin ohitetaan toimintokomennot ja muutetaan vain taulukoita. Tiedoston nimi säilyy vaikka sitä muutettaisiin.

Taannoin MotoJussi kokeili tätä toimintatapaa ja asia toimi. Jopa eri bittimääräisten taulukoiden suhteen. Hieman työlästä, ehkä, mutta ei ollenkaan hankalaa verrattuna siihen että pitäisi tehdä kaikki taulut ja luettelot itse uudelleen kuhunkin kohtaan arvaamalla aluksi ja sen jälkeen testiajamalla ja hienosäätämällä. Leikkaa-liimaa-toiminto pätee tässä.
15M ja 15RC:n taulukoiden "tilavuus" on sama joten ei tarvitse tehdä "käsitöitä" tiedostoa vaihdettaessa eli poistaa tai lisätä taulukkoon lukuarvoja. Tämä on tuttua minulle MegaSquirtin osalta sillä eri bittimääräiset tiedostot tarvitsevat eri kokoisen taulukon vaikka toiminta-alue on sama. Itse kutsun sitä skaalaamiseksi.

Nyt ei ole kuitenkaan siitä kysymys vaan vain muutaman tärkeimmän taulukon siirrosta järjestelmien sisällä. Taulukot itsessään ovat varsin "tyhmiä" niihin voi kirjoittaa ihan mitä tahansa. On sitten eri asia toimiiko.

Puuhaa hommassa riittää jos on useampia tauluja tai luetteloja siirrettävänä. Yleensä ei. Rikastus on samaa kun konekin on sama.



Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #38 : Heinäkuu 02, 2020, 22:28:20 ip »
Lainaus
Tässä tapauksessa - - mahdollista, että 15RC ecun voi korvata 15M eculla, sen jälkeen vaan lambda on sitten pois käytöstä
Nyt on 15M.C5 valmiina jos haluat kokeilla. Se on oman pyöräni alkuperäinen, korjattu (ilmanpaineanturi vaihdettu + hyppylanka tinattu). Omassa kun on kiinni => bensapumppu hurahtaa normisti kun kääntää virrat päälle (tänään kokeiltu). Laitoin sisälle katittoman Calin duunatut kartat ("Meinolf"), ei vikoja muistissa, CO säätö = 00. (innokkaana putsaajana tarra on myös "putsaantunut", mitä lie mustesuihkutasoa kun ei lamppuöljyä yhtään teksti kestä...)
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #39 : Heinäkuu 03, 2020, 00:05:22 ap »
Tässä kun on ollut 15RC:n kartoistakin puhetta, niin olen joskus ihmetellyt Nevadani (15RC) karttatiedostoja (ladattavissa -> linkki) Tuner Prolla muokatessa, että samassa filessä on taulukot myös nimellä V11 ja kun Nevadan taulukkoarvoja muuttaa+tallentaa, niin muutos+tallennus tulee myös vastaavaan kohtaan V11 taulukoissa. Mielessä on käynyt, että mahtaisiko nuo Nevada/Breva V7 nimetyt karttatiedostot siis sopia myös (johonkin, mihin ?) V11 malliin. Hyvää olisi ainakin ns. vääntökuopaton Euro 2 kartta.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #40 : Heinäkuu 06, 2020, 17:41:23 ip »
Tervee,

Kaapelit saapuvat varmaan tässä alkuviikosta ja katsellaan mitä selvinnee jos pääsen käsiksi ecuun tietokoneella

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #41 : Heinäkuu 07, 2020, 11:41:58 ap »
Kaapelit tuli, palailen illalla asiaan selviikö mitään

Kahvilakilpuri

  • Viestejä: 67
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #42 : Heinäkuu 07, 2020, 13:38:37 ip »
Kävi vähän kuten arvelin eli en päässyt koneella käsiksi, ei yhdistänyt.

Ajurit asensin jonka jälkeen löytyi uusi portti(COM6), yritetty myös muilla vaihtoehdoilla mutta kehottaa aina virran käännön jälkeen kääntämään ne pois.

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #43 : Heinäkuu 07, 2020, 14:38:50 ip »
Kävi vähän kuten arvelin eli en päässyt koneella käsiksi, ei yhdistänyt.

Ajurit asensin jonka jälkeen löytyi uusi portti(COM6), yritetty myös muilla vaihtoehdoilla mutta kehottaa aina virran käännön jälkeen kääntämään ne pois.

Muistithan valita sen oman pyörän mallin ohjelman valikosta?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: California ev 2003 ecu
« Vastaus #44 : Heinäkuu 07, 2020, 15:58:58 ip »
Lainaus
ei yhdistänyt.

Myös tappokytkin on oltava run asennossa ja vaihde vapaalla.
Sentire la forza!
Terv: Timo